|

Sütkérező F-35B gépek a USS Essex fedélzetén

Helikopterek és F-35B gépek a USS Essex repfedélzetén

2018-as őrjáratára a USS Essex, már F-35B gépeket is magával vitt. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Matthew Freeman,

A napokban készült fotón a USS Essex (LHD 2) látható valahol az Ádeni-öbölben. A Wasp osztályú helikopter-hordozó dokkhajó július 10-én hajózott ki San Diego hadikikötőjéből és így a Japánba előretolt USS Wasp után a 2. olyan amerikai hordozó lett, mely már F-35B gépekkel a fedélzetén teljesít őrjáratot.

A Wasp-ra települt F-35B gépek már a hajó Ázsiába érkezése előtt megérkeztek Japánba, az F-35B tesztprogramjában vastagon részt vett LHD 1 nem a gépekkel a fedélzetén indult új honi kikötője felé, a Nagaszaki prefektúrában található Szaszebo felé.

Fórum hozzászólások

  • Ki van ez találva. Aztán ha két F-35 tulaj összeacsarkodna akkor azét kapcsoljuk ki aki kevesebbet fizet - így vagy úgy. :D
  • rudi
    Ennek a cikknek - ami egyébként arról szól hogy az öböl menti arab országok mostanában nem v.színű hogy F35- öst kapnak - igazából az utolsó előtti mondata az érdekes:
    "There are some fairly easy ways in which an F-35 sold to an Arab country could be made less of a threat to Israel,” Thompson said, adding that Lockheed has already identified “a technical fix” impacting the stealth characteristics of the plane that would make the aircraft more visible to the Israeli military."

    Magyarán a Lockheed Martinnak van olyan egyszerű műszaki megoldása ami az export F35 -ök STEALTH tulajdonságait úgy befolyàsolja, hogy azok láthatóak legyenek az Izraeli radaroknak. (csak az Izraeli radaroknak vagy az összesnek?)

    Ezek szerint mégis van / lehet degradált STEALTH képességű F35 export változat...
    Szerintem simán... pl. megolható, hogy a festék expiry date annyira alacsony legyen, hogy elbomlanak benne az összetevők, kémiailag megoldható - egy sima tömítő paszta sem jó túl sokáig...
    Ha nem kapnak ellátmányt, bukta a felület igen hamar - és ez csak egy lehetőség. Maintenance (meg hogy nem halmozol fel raktárkészletet, mert megrohad, ergo gyártól kell rendelni frissen) megfogja a gépet. Végül is az első stealth külföldi üzemeltetés, van valamiféle protokoll
  • angelsoul
    Szerintem simán... pl. megolható, hogy a festék expiry date annyira alacsony legyen, hogy elbomlanak benne az összetevők, kémiailag megoldható - egy sima tömítő paszta sem jó túl sokáig...
    Ha nem kapnak ellátmányt, bukta a felület igen hamar - és ez csak egy lehetőség. Maintenance (meg hogy nem halmozol fel raktárkészletet, mert megrohad, ergo gyártól kell rendelni frissen) megfogja a gépet. Végül is az első stealth külföldi üzemeltetés, van valamiféle protokoll
    Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
  • Horizon
    Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
    Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
  • dudi
    Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
  • molnibalage
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
  • dudi
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.
    ...
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
  • dudi
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
  • ozymandias
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
    Nem is írtam,hogy láthatatlan hanem azt írtam,hogy a sugárzás egy részét elnyelik szemben a tiszta fémmel ami kb semennyit nem nyel el.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Köszi.
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    dudi
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
  • molnibalage
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
  • dudi
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
  • molnibalage
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
  • dudi
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
    Csak sejtem, hogy kivel vitázol! :D:D:D
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    És akkor még egy kis adalék a kompozit vs alu lopakodó témában...

    If only conventional metallic structural materials like aluminum, steel, and titanium were employed in the design, the structures experts predicted the resultant design would weigh so much that there would be no practical use for the aircraft. Therefore, the extensive use of composites required in the design was considered a major risk. The B-2 program constructed a risk closure plan for the composites as part of the FSED risk reduction phase of the program and set September 1983 as the wing material decision date (WMDD). The team of the best talent in composites from Northrop, Boeing, Vought, and the Air Force, to be led by Boeing, was assembled at the development center in Seattle, Washington. The team met in December 1981 and developed criteria for success for design allowables, manufacturing, tooling (tool life), producability (repeatability and cost basis data), and supportability. The team built three 50 foot long wing sections representative of the outboard wing panels. They also built several wing box sections of the outboard wing. These pieces were extensively tested and inspected. Teardown of every tested piece was accomplished and results
    were analyzed against the pre-test predictions and against the criteria. The team also initiated an aluminum wing design of the air vehicle made of conventional metals. This design was to compare the weight, cost, schedule, risk, and manufacturing approach to the composite design. It was a risk mitigation strategy in the event the composite design was not successful. The team met in September 1983 to review the work and results of the tests, inspections, and analysis; they declared the risk closed and the composite approach as viable, thus establishing it as the B-2 program baseline.

    [​IMG]
    B-2 Systems Engineering Case Study

    ... lényeg hogy gyártottak kompozit és alu kisérleti B-2 szárnyelemet is (83-ban még nem tudták hogy sikerül-e ekkora méretű kompozit előállítása), de alapvetően nem a lopakodó képesség, hanem a súly miatt volt fontos a kompozit. Alu szárny esetén a harci teher értékelhetetlen méretűre csökkent volna.

Ugrás a fórum topichoz