|

Indiai forgószárnyak

Végrehajtották első repülésüket az Indiai Légierő számára készülő első Apache és Chinook helikopterek, melyeket jövőre vehet át a megrendelő.

India 22 darab AH-64E Apache Guardian harci és 15 darab CH-47F(I) Chinook nehéz szállító helikoptert rendelt a Boeing vállalattól. A gépek részben helyi gyártású alkatrészekből, részegységekből épülnek a Tata és a Boeing közös vállalata, a Tata Boeing Aerospace Limited üzemében.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Hát igen.
    Gondolom, hogy Irak és Afganisztán után jó sok tapasztalat összegyült a szenzorokkal kapcsolatban.
    Anno volt az az eset, amikor a fegyveresek közelében forgató iraki operatőrt rakétás embernek nézték és szét is lőtték.
    Nem gondolom, hogy krokodilkönnyeket hullajtottak utána az Army illetékesei, de a téves célazonosítás redukálása különösen a napjainkra megnövekedett távolságú célleküzdés korában már alapvető dolog.

    Amúgy egy ilyen részleges, lokális upgrade is komoly mértékben megdobja a harcértéket.
    Nem tudom hány éves optikai rendszerek vannak az Apachban de a 10 plusz éves pár tucat kilós UAV-ben olyan kamera van,hogy 3km-ről azt is megmondod,hogy AK vagy M16 van a parasztnál...Ezt a saját szememmel láttam.
  • Ne feledjük, hogy egy UAV fejlsztési ciklusa sokkal rövidebb, az újabb modellek is sokkal gyorsabban jönnek ki, mert sokkal többen foglalkoznak ilyennel.
    Azok, akik ebbe a modernizált Apache-toronyba beletervezték ezt a technológiát, valószínű ez alatt az idő alatt összedobtak még egynéhány UAV szenzorcsomagot is. Egy ember vezette légijárműbe mire rendszeresítésre alkalmassá tesznek egy ilyen technológiát, addigra már lehet lesz nála potensebb rendszer is az UAV-ok fedélzetén.
    És ez utóbbihoz kapcsolódik a következő is: egy UAV-ra sokkal valószínűbb, hogy egy minden kétséget kizáróan jó minőségű szenzor fog kerülni, hiszen neki "ez a szeme", az elsődleges feladatai is ettől függenek, közben pedig komolyabb terhelés nem éri, kemény repülésre nem kell számítani, a strapabíróságával szembeni elvárások pedig lehetnek kisebbek, hiszen bármikor le is lőhetik.
    Végezetül: nem véletlen, hogy az AH-64E-nél már az UAV-okkal történű valós idej együttműködés az egyik fő profil, a veszélyesebb területekre előretolt komolyabb felderítőképességű és szintén felfegyverzett pilóta nélküli gépekkel az új Apache sokkal messzebbről, sokkal előbb megkezdheti a harctevékenységet.
  • Allesmor Obranna
    az AH-64E-nél már az UAV-okkal történű valós idej együttműködés az egyik fő profil,
    Erre a mi-28NM is képes lesz .Na annál a a gépnél kíváncsi leszek hogy miylen lesz az N-eh képest a elektrooptikai felbontása .:)
    + kapnak e Tüzelj és felejtsd el! képességű rakétát.
  • Roni
    + kapnak e Tüzelj és felejtsd el! képességű rakétát.
    Ha úgy veszed a NIR is tüzelj és felejtsd el rendszerű.
    Amúgy minek és mit? Egy ilyen fejlesztésük volt de semmi nem lett belőle, a jelenlegi cuccaikkal is átlőnek bármit.
    Spoiler: Avtonomiya
  • sequadon
    Csak hogy itt is meg legyen említve.

    Boeing testing high-speed Apache concept

    [​IMG]
    Na még egy kicsit dolgoznak rajta, és el is készül a modern AH–56 Cheyenne :D
    Vicces, hogy a Cheyenne koncepciót váltották le az Apache-al, majd hosszú évekkel később lehet, hogy a 64-est átfaragják 56-ossá.
    Brutál, hogy 50 évvel ezelőtti koncepcióról beszélünk, ez mutatja, hogy mennyire előremutató volt az a gép!
    Kíváncsi lennék rá, ha az 56-ost választják, most hogy nézne ki az évtizedes evolúció után. Jó kis "dream project" lenne makettezésben.
    Valószínűleg a többi kopter is másképp festene, Európa és a szovjetek is léptek volna ebbe az irányba.
  • Az AH-56-os rákfenéje a forgószárny vezérlése volt. Hiába voltak forradalmiak a rigid rotor systemmel, a merev lapátbekötéssel, ha a régi Hiller féle vezérlést eröltették rajta.
    És az se nagyon van a köztudatban, hogy az avionikáját tekintve nyilván túl volt bonyolítva, de csak a korszakhoz képest. Egyszerűen az informatika még nem tartott ott, így természetesen az ergonómia és a megbízhatóság se érhette el a kívánt szintet. De az elgondolás, az elvárás a gép fegyverrendszerével kapcsolatban végül is helyes volt.
    Nem volna most akkora meglepetés ez a Cheyenne-szerű Apache, ha mindez 1984-ben, vagy kb 79-ben már megjelenik. Meg is jelenhetett volna, csak épp pont az AH-64-es hozta el az új, terepakadályok takarásást kihasználó harcmodort, így nem akadt senki se, aki sebességet akart volna növelni.
  • Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
  • Cifu
    Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
    Gondolom adott CAS időt várnak X távolságban. Ha ehhez több gép kéne, akkor ezzel ez csökkenthető. Csak akkor megint ott vagyunk, hogy más haderőnem meg miért veri az asztalt az A-10 megtartásáért. Ez már-már alulról karcolja majd az A-10 sebességét. De jó kis párhuzamos program lesz ez így...

    ui: A léggömb lebeg, de helikopter függeszkedik a forgószárnyakon. :)
  • 20%, megmondta a projket marketingese. A hülyének is megéri.
    Én amúgy azt mondom, hajrá.
    Megalomán énemnek pont kedves ez a mindent bele teljesítmény növelés. Mert azt ugye egy percig se gondoltátok, hogy a hajtóművek majd jól így maradnak.
    A T700-as hajtóművek már most 2700 lóerőnyi tengelyteljesítményt nyújtanak, de a cél a hajtóművenkénti 3000 lóerő lesz ennél a projektnél.
    Csak szemléltetésképp, az AH-64A első generációs T700-asai még csak 1600 lóerő környékén operáltak és az is bőven elég volt akkor.
  • Allesmor Obranna
    20%, megmondta a projket marketingese. A hülyének is megéri.
    Én amúgy azt mondom, hajrá.
    Megalomán énemnek pont kedves ez a mindent bele teljesítmény növelés. Mert azt ugye egy percig se gondoltátok, hogy a hajtóművek majd jól így maradnak.
    A T700-as hajtóművek már most 2700 lóerőnyi tengelyteljesítményt nyújtanak, de a cél a hajtóművenkénti 3000 lóerő lesz ennél a projektnél.
    Csak szemléltetésképp, az AH-64A első generációs T700-asai még csak 1600 lóerő környékén operáltak és az is bőven elég volt akkor.
    Aztadurva. Ezt nem tudtam.
  • Cifu
    Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
    Nos a Black Hawk Down óta tudjuk, hogy a függeszkedés igen veszélyes napjaink harcterén :hadonaszos:.
    De komolyra fordítva a szót, szerintem pont a mai aszimmetrikus harctereken igenis értékes a plusz sebesség és a plusz gyorsulás!
    Itt pont hogy nem a fák mögött lebegő és onnan rakétázgató HH-s taktikát kell alkalmazni. A sok technikai fejlesztés ellenére még mindig a nagy sebesség - és az általa biztosított rövid tartózkodás a HMZ-ben - nyújtja az egyik legjobb védelmet az AG támogatás során.

    Egyébként nekem furák ezek a számok. A kifejezetten nagy sebességre épített S-97-esnek van kb 400 km/h körül a sebessége, ezzel szemben a "barkácsolt" Apache meg majd eléri a kb. 450-et? Vagy az S-97, mint tech. demó nincs igazán kihegyezve, csak tesztelik a koncepciót?
  • laca
    De komolyra fordítva a szót, szerintem pont a mai aszimmetrikus harctereken igenis értékes a plusz sebesség és a plusz gyorsulás!
    Szóval megint az előző háborúkra készülnének fel? :D
    Végül is ez mindig is olyan jól bevált... oh, wait!

    laca
    Itt pont hogy nem a fák mögött lebegő és onnan rakétázgató HH-s taktikát kell alkalmazni. A sok technikai fejlesztés ellenére még mindig a nagy sebesség - és az általa biztosított rövid tartózkodás a HMZ-ben - nyújtja az egyik legjobb védelmet az AG támogatás során.
    És nem a DIRCM meg a stand-off fegyverek? :confused:
    Mert hát ugye ott van a APKWS II, direkt arra, hogy nagyobb magasságból akár 4-5 km-es távolságból is precíz csapásmérést lehessen végrehajtani - a Hellfire nélkül...

    laca
    Egyébként nekem furák ezek a számok. A kifejezetten nagy sebességre épített S-97-esnek van kb 400 km/h körül a sebessége, ezzel szemben a "barkácsolt" Apache meg majd eléri a kb. 450-et? Vagy az S-97, mint tech. demó nincs igazán kihegyezve, csak tesztelik a koncepciót?
    Az S-97 220 csomót (400km/h) tud külső függesztménnyel és 235 csomóst (426 km/h) függesztményt nélkül. 250 csomó elvben a never exceed speed. Lehet, hogy az említett 50%-os sebességnövekedés erre vonatkozik.
  • Cifu
    Szóval megint az előző háborúkra készülnének fel? :D
    Végül is ez mindig is olyan jól bevált... oh, wait!
    Háát nekem nem tűnnek múltidőnek a jelenleg is zajló konfliktusok. Tekintve a világban zajló folyamatokat, szerintem még hosszú ideig kell szembenézni az amiknak a mostaniakhoz hasonló kihívásokkal.

    Cifu
    És nem a DIRCM meg a stand-off fegyverek? :confused:
    Mert hát ugye ott van a APKWS II, direkt arra, hogy nagyobb magasságból akár 4-5 km-es távolságból is precíz csapásmérést lehessen végrehajtani - a Hellfire nélkül...
    Úgy látszik nem fogalmaztam elég pontosan, természetesen úgy értettem, hogy ezen technikai vívmányok mellett, még mindig fontos az olyan ősi képesség, mint a sebesség és gyorsulás.
    Azt gondolom, hogy a mai napig sok olyan helyzet van, amikor muszáj közelebb menni mint 4-5 km. Egy nagyobb városban, magasabb épületek között próbáld meg támogatni a csapataidat min. 4-5 km-ről. De elég egy hegyes-völgyes terep is pl. mint Bosznia. Nem hiszem, hogy mindenhova jut JTAC meg tökéletes rálátás.
    Az amik is már párás szemmel nézik csak a '91-es felvételeket, amikor a sivatag felett egy helyben függő Apache-ok "csatasora" lemészárolta az iraki vonalakat. Olyan nem lesz többet;).

    Cifu
    Az S-97 220 csomót (400km/h) tud külső függesztménnyel és 235 csomóst (426 km/h) függesztményt nélkül. 250 csomó elvben a never exceed speed. Lehet, hogy az említett 50%-os sebességnövekedés erre vonatkozik.
    De az S-97-et eleve erre tervezték, merev, koax rotorrendszerrel, ez az átalakítás pedig mégiscsak egy öszvér. A 2 megoldás teljesen egyenértékű lenne a sebesség szemszögéből? Ha ez igaz, akkor elég lenne hasonlóképp megbütykölni a Blackhawkokat is (+20% költséggel), és egy kicsit okafogyottá válna az FVL program.
    Nem megkérdőjelezem a dolgot, csak érdekesnek találom!
  • Az S97 Raider koaxiális forgószárnya az oldalanként kiegyenlített felhajtóerő miatt magasabb sebességet érhet el, mint a hagyományos forgószárnyak, mivel ez utóbbiaknál a never exceed speed alapja az előre haladó lapát felvágódása, illetve vele egy időben a hátra haladó lapát átesése, szóval egy jókora dobott orsó. Csúnya dolog.
    A toló légcsavar és a növelt szárny azért kell az új Apache-ra, hogy a forgószárny sebességét csökkenteni lehessen. A lecsökkentett forgószárny sebesség mellett a felhajtóerőt a szárnyak adják, a tolóerőt pedig már nem a bedöntött forgószárny sík eredő emelőerejének vízszintes komponense, hanem a tolólégcsavar maga szolgáltatja.
  • laca
    De az S-97-et eleve erre tervezték, merev, koax rotorrendszerrel, ez az átalakítás pedig mégiscsak egy öszvér. A 2 megoldás teljesen egyenértékű lenne a sebesség szemszögéből? Ha ez igaz, akkor elég lenne hasonlóképp megbütykölni a Blackhawkokat is (+20% költséggel), és egy kicsit okafogyottá válna az FVL program.
    Nem megkérdőjelezem a dolgot, csak érdekesnek találom!
    Tessék, nincs új a nap alatt:

Ugrás a fórum topichoz