|

20 db H145M helikoptert szerez be a Magyar Honvédség

A Honvédelmi Minisztérium által közzétett bejelentésben olvasható, hogy a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként a légierő eszközparkjának egy újabb szegmense kerül fejlesztésre – nevezetesen 20 db  könnyű, többcélú helikopter kerül beszerzésre közel 100 milliárd forint értékben. Az összeg gépek vételárán felül 50 pilóta típusképzését, a logisztikai támogatást, valamint a műszaki személyzet képzését is tartalmazza.

HForce fegyverrendszerrel szerelt H145M. Airbus,

Az Airbus által közzlétett sajtóanyag, illetve twitter bejegyzés alapján a gépek “fast-rope” gyorsköteles ereszkedést lehetővé tevő kittel, L3 Wescam MX-15 gömbkamerával, kiemelt ballisztikai védelemmel, elektronikai zavarórendszerrel és a HForce fantázianevű fegyverrendszerrel érkeznek majd. A HForce kifejezetten az Airbus forgószárnyasaihoz került kifejlesztésre, moduláris kivitelben szállíthatnak vele különböző nehéz gépfegyvereket, gépágyúkat, irányítatlan és irányított rakétákat a H125M, a H145M és a H225M helikopterek. A H145M számára a kvalifikációs program egy részét, konkrétabban a lőfegyverek és irányítatlan rakéták tesztelését hazánkban, a Bakonyban hajtotta végre a vállalat 2017 őszén.

 

Fórum hozzászólások

  • emel
    Szerintem egyszerűen úgy lett a 40-ből 20+16, hogy rájöttek: az eredeti terv mind anyagilag mind a repülő és üzemeltető személyzet hiánya miatt gyakorlatilag megvalósíthatatlan. Vért izzadva lehet hogy meg tudnánk venni 40 közepes helikoptert, aztán 10-15 gép üzemanyag, alkatrész, pilóta és rep-műszakiak hiánya miatt csak ott rohadna hasig a fűben ... azt meg minek?!
    Meg esetleg a Z2026 fejlődése során rájöttek, hogy lesz majd olyan dolog, amit szállítani kell, amihez a közepes kategória alja nem lesz elég. Hanem ahhoz már a 225M kell.
    /Érdekeség, hogy az Airbus Heavyként hivatkozik a H225M-jére./
  • Úgy tíz-tizenöt év múlva, mikor az Airbus két magára valamit is adó nagyhatalmánál, a franciáknál és a németeknél is a CH-47F block II vagy III lesz a különlegesek és a haderő nehéz szállító típusa és megállapodnak majd az európai nagyjavításban, karbantartásban is, akkor lesz majd érdekes ajánlat felénk is, hogy ebbe a történetbe beszálljunk.
    Magyarán, lesz még magyar felségjeles Chinook.
  • Allesmor Obranna
    Úgy tíz-tizenöt év múlva, mikor az Airbus két magára valamit is adó nagyhatalmánál, a franciáknál és a németeknél is a CH-47F block II vagy III lesz a különlegesek és a haderő nehéz szállító típusa és megállapodnak majd az európai nagyjavításban, karbantartásban is, akkor lesz majd érdekes ajánlat felénk is, hogy ebbe a történetbe beszálljunk.
    Magyarán, lesz még magyar felségjeles Chinook.
    A próféta szóljon belőled
  • Allesmor Obranna
    Úgy tíz-tizenöt év múlva, mikor az Airbus két magára valamit is adó nagyhatalmánál, a franciáknál és a németeknél is a CH-47F block II vagy III lesz a különlegesek és a haderő nehéz szállító típusa és megállapodnak majd az európai nagyjavításban, karbantartásban is, akkor lesz majd érdekes ajánlat felénk is, hogy ebbe a történetbe beszálljunk.
    Magyarán, lesz még magyar felségjeles Chinook.
    Ezt én is így gondolom, de egyrészt a többitől függetlenül, másrészt nem olyan sokára...:rolleyes:
  • rudi
    A próféta szóljon belőled
    Annó, 2003 körül, az Index fórumán, amikor a Gripen szerződés újrakonfigurálása volt a napi téma és kijött, hogy lényegében dupla áron még csak az F-16-os alapvető képességéig jutunk így el, azt mondtam, lesz még magyar F-35-ös.

    Nos, a tudomány mai állása szerint, ha lesz magyar F-35-ös (és erre ma nagyobb esély van, mint 2003-ban látszott), akkor bizony lesz magyar Chinook is.

    Részint azért, mert ha Európa két legerősebb helikopterfejlesztő (és egyúttal politikacsináló) nagyhatalma beengedi a típust, akkor azzal a káeurópai szövetségeseknél is zöldjelzést kap a dolog, ha máshogy nem, partnerségi formában. Részint pedig azért, mert a Boeing ide csak úgy nem hoz helikoptert, hogy ahhoz az Airbus Helicopters-nek ne legyen köze.
    Akkor azokat az AH fogja üzemeltetni.
    Ahogy a Lockheed Sikorsky szénája a CH-53K-val kapcsolatban áll, én nem tartom kizártnak, hogy a Boeing a német CH-53G leváltására benevezi a legpotensebb Chinook-variánst, amivel amúgy a franciáknál is házal.
    Ez pedig a már amúgy is együttműködő német-francia helikopter tengely esetében az Airbus Helicopters-t jelentheti, ami meg stratégiai együttműködést jelent a most gyengélkedő Boeing-nek is.
    Így állhat össze a szent szövetség.
    Aminek meg mi leszünk a káeurópai kihelyezett tagozata.

    Namost mi az USA-tól nemigen vettünk még semmi komolyat.
    Ha a Lockheed-Sikorsky bukja a német tendert, az még könnyen lehet, hogy a Boeing-AH összeborulás esetére politikai hátszelet (Washingtonból) és talán egy politikai beleegyezést (mármint a frankogermánok részéről) is össze tud lapátolni az F-35-ös magyar eladásához.
    Ha mi rendszeresíthetjük az amerikai F-35-öst, akkor rendszeresíthetjük az időközben “európaiasított” Chinook-ot is.

    A német-francia tengely a vadászgépek tekintetében nem nagyon avatkozik be, mert amúgy is egymás ellenérdekelt felei (Rafale-EF), de a helikopterek esetében ők a meghatározók. Ahhoz pedig, hogy az USA hazánkban el tudjon adni valami komoly nehézfegyverzetet, ahhoz át kell törni egy politikai-lélektani határt.

    Ha a Boeing összespanol az AH-val, akkor az csak azért nem jelenti nálunk automatikusan a Super Hornet-et a konkurens Lockheed féle F-35 helyett, mert az utóbbinak sokkal biztosabb az export felfutása.
    Ha amerikai repülőgépet veszünk, az Lockheed lesz, ha helikoptert, akkor az Boeing, mégpedig, amit az EU a felszín alatt jóváhagy.
    És így lehet majd magyar Chinook és akár még magyar Apache is.
    Mert addigra a Tiger már nem lesz komoly ellenajánlat.
  • Allesmor Obranna
    Annó, 2003 körül, az Index fórumán, amikor a Gripen szerződés újrakonfigurálása volt a napi téma és kijött, hogy lényegében dupla áron még csak az F-16-os alapvető képességéig jutunk így el, azt mondtam, lesz még magyar F-35-ös.

    Nos, a tudomány mai állása szerint, ha lesz magyar F-35-ös (és erre ma nagyobb esély van, mint 2003-ban látszott), akkor bizony lesz magyar Chinook is.

    Részint azért, mert ha Európa két legerősebb helikopterfejlesztő (és egyúttal politikacsináló) nagyhatalma beengedi a típust, akkor azzal a káeurópai szövetségeseknél is zöldjelzést kap a dolog, ha máshogy nem, partnerségi formában. Részint pedig azért, mert a Boeing ide csak úgy nem hoz helikoptert, hogy ahhoz az Airbus Helicopters-nek ne legyen köze.
    Akkor azokat az AH fogja üzemeltetni.
    Ahogy a Lockheed Sikorsky szénája a CH-53K-val kapcsolatban áll, én nem tartom kizártnak, hogy a Boeing a német CH-53G leváltására benevezi a legpotensebb Chinook-variánst, amivel amúgy a franciáknál is házal.
    Ez pedig a már amúgy is együttműködő német-francia helikopter tengely esetében az Airbus Helicopters-t jelentheti, ami meg stratégiai együttműködést jelent a most gyengélkedő Boeing-nek is.
    Így állhat össze a szent szövetség.
    Aminek meg mi leszünk a káeurópai kihelyezett tagozata.

    Namost mi az USA-tól nemigen vettünk még semmi komolyat.
    Ha a Lockheed-Sikorsky bukja a német tendert, az még könnyen lehet, hogy a Boeing-AH összeborulás esetére politikai hátszelet (Washingtonból) és talán egy politikai beleegyezést (mármint a frankogermánok részéről) is össze tud lapátolni az F-35-ös magyar eladásához.
    Ha mi rendszeresíthetjük az amerikai F-35-öst, akkor rendszeresíthetjük az időközben “európaiasított” Chinook-ot is.

    A német-francia tengely a vadászgépek tekintetében nem nagyon avatkozik be, mert amúgy is egymás ellenérdekelt felei (Rafale-EF), de a helikopterek esetében ők a meghatározók. Ahhoz pedig, hogy az USA hazánkban el tudjon adni valami komoly nehézfegyverzetet, ahhoz át kell törni egy politikai-lélektani határt.

    Ha a Boeing összespanol az AH-val, akkor az csak azért nem jelenti nálunk automatikusan a Super Hornet-et a konkurens Lockheed féle F-35 helyett, mert az utóbbinak sokkal biztosabb az export felfutása.
    Ha amerikai repülőgépet veszünk, az Lockheed lesz, ha helikoptert, akkor az Boeing, mégpedig, amit az EU a felszín alatt jóváhagy.
    És így lehet majd magyar Chinook és akár még magyar Apache is.
    Mert addigra a Tiger már nem lesz komoly ellenajánlat.
    A szövettség részét kicsit nehezen tudtam követni, viszont 4-6 Chinnokot tutira jól ki tudnánk használni mind békében, mind háborúban.
  • pöcshuszár
    Háát a AW139-ből még csak-csak kijött volna a 40 gép, de 40db ugyanolyan gép meg értelmetlen lenne. Nem véletlenül lettek ezek differenciálva. És nem, nem a Light Attack a fő szempont.
    Ha a nemzeti helikopter képesség marhaság is volt, azért az 1 ország-1 gyártó koncepció szerintem simán életképes lehet.
    Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél. Darabja 13,6M EUR volt, úgy, hogy 14-15 éves használt gépekről beszélünk.
    Miközben évek óta H135-ösöket használt a mentőszolgálat, és 2019-ben azokra is cserélték le őket. Szerintem csak nagyon minimálisat kellett volna hozzátenni, és vadiúj H135-öt, vagy H145-öt kaphattak volna. Ugyebár nekik a HForce-ra nem is lett volna szükség. Mint ahogy a MAWS-ra sem.
    arcas
    Én sem...
    Talán nagyon idő előtt kellettek ezek a gépek és az Airbus üzlet akkor még nagyon képlékeny volt...ütemezésben nem fért bele (nem gyártásilag, hanem szerződéskötésileg)...gondolom.
    borisz
    Vagy közös logisztikát akartak, lévén vannak nekik MD-500-asaik.
    pöcshuszár
    OK, de ez így "gombhoz a kabátot". A 4db MD-500-hoz veszünk 5db MD 902-őt (elég drágán, használtan!), ahelyett, hogy átgondolva a nagyobb mentőheli flottához igazították volna a rendőrségi beszerzést?
    Ugye ezzel az 5 MD beszerzésével majdnem párhuzamosan váltották le a 7 bérelt gépet 9 használtra a mentőknél. Bár a mentőhelik kicsit később cserélődtek, mint ahogy az MD-ket megvették volna, de tudtommal ott egy lejáró szerződésről volt szó. Tehát lehetett tudni, hogy a mentőknél csere lesz. Azaz tervezhető lett volna akár a közös típus beszerzése is. Igazság szerint a H135 is elég lett volna a rendőröknek is. De a H145 biztosan.
    Állami helikopterflotta:

    4 MD500
    11 MD902
    9 EC135 mentő
    2 Mókus
    20 H145M
    16 H225M

    Ez így 60 helikopter. 6 különböző típus.
  • rudi
    A szövettség részét kicsit nehezen tudtam követni, viszont 4-6 Chinnokot tutira jól ki tudnánk használni mind békében, mind háborúban.
    Úgy egyszerűbb, ha onnan próbálod megérteni, vajon mi kell ahhoz, hogy Boeing-ként egyszerre adj el Chinook-ot a francia különleges erőknek és üssed ki a nyeregből az LM-Sikorsky-t a német CH-53G váltótípusaként.
  • Terminator
    Állami helikopterflotta:

    4 MD500
    11 MD902
    9 EC135 mentő
    2 Mókus
    20 H145M
    16 H225M

    Ez így 60 helikopter. 6 különböző típus.
    Egyrészt köszi a javítást, én úgy tudtam, hogy összesen csak 5 MD902-t vettek.
    De akkor most képzeld el, hogy 2016-tól kezdve nem rendelik be ezeket használtan, hanem megrendelik minimálisan többért a 11db vadiúj H135-öst a rendőrségnek, 9db vadiúj H135-öst a mentőknek, majd a 20db H145M-et a honvédségnek.
    Miközben a H135 és a H145M gyakorlatilag megegyező cockpit-tal rendelkezik

    Akkor most így nézne ki:
    2 Mókus
    4 MD500
    20db H135
    20db H145M
    majd pedig jön a 16db H225M
  • Szerintem van jópár hiba az érvrendszerben :).
    Ami stimmel:
    Allesmor Obranna
    Ahogy a Lockheed Sikorsky szénája a CH-53K-val kapcsolatban áll, én nem tartom kizártnak, hogy a Boeing a német CH-53G leváltására benevezi a legpotensebb Chinook-variánst, amivel amúgy a franciáknál is házal.
    Már benevezte!
    Alapvetően a németek hívták meg őket.
    Ez a német beszerzés kulcsmomentum lesz.
    A CH-53K / CH-47 legújabb variánsa közötti versengést a német gyorsreagálású erők fogják eldönteni.
    Illetve az Ő lehetséges átlakulásuk, jármű váltásuk.
    Maga a német tender kulcsfigurája a Wisel harcjármű, amelyet a CH53G és K is rámpán felhajtva testen belül szállít. Ugyan ez a helyzet a Mungo-val is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    A gyorsreagálású erők, e 2 alap járműve lesz a meghatározó. Az a kérdés, hogy a CH-47-et tudják-e/akarják-e annyira módosítani, hogy rámpán felhajtva beférjenek. Illetve a Bundeswehr mennyire enged a követelményekből, és mond le a gépen belüli szállításról.
    Ennek fontosságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a CH-53K-t azzal promózta a Sikorsky, hogy az egyetlen gép, ami a Wisel 2-t testen belül tudja szállítani.
    Ha a német tendert elviszi a Boeing, akkor valószínűleg senki más nem fogja a CH53K-t megrendelni
    Allesmor Obranna
    Ez pedig a már amúgy is együttműködő német-francia helikopter tengely esetében az Airbus Helicopters-t jelentheti, ami meg stratégiai együttműködést jelent a most gyengélkedő Boeing-nek is.
    Így állhat össze a szent szövetség.
    Aminek meg mi leszünk a káeurópai kihelyezett tagozata.

    Namost mi az USA-tól nemigen vettünk még semmi komolyat.
    Ha a Lockheed-Sikorsky bukja a német tendert, az még könnyen lehet, hogy a Boeing-AH összeborulás esetére politikai hátszelet (Washingtonból) és talán egy politikai beleegyezést (mármint a frankogermánok részéről) is össze tud lapátolni az F-35-ös magyar eladásához.
    Ha mi rendszeresíthetjük az amerikai F-35-öst, akkor rendszeresíthetjük az időközben “európaiasított” Chinook-ot is.

    A német-francia tengely a vadászgépek tekintetében nem nagyon avatkozik be, mert amúgy is egymás ellenérdekelt felei (Rafale-EF), de a helikopterek esetében ők a meghatározók. Ahhoz pedig, hogy az USA hazánkban el tudjon adni valami komoly nehézfegyverzetet, ahhoz át kell törni egy politikai-lélektani határt.

    Ha a Boeing összespanol az AH-val, akkor az csak azért nem jelenti nálunk automatikusan a Super Hornet-et a konkurens Lockheed féle F-35 helyett, mert az utóbbinak sokkal biztosabb az export felfutása.
    Ha amerikai repülőgépet veszünk, az Lockheed lesz, ha helikoptert, akkor az Boeing, mégpedig, amit az EU a felszín alatt jóváhagy.
    És így lehet majd magyar Chinook és akár még magyar Apache is.
    Mert addigra a Tiger már nem lesz komoly ellenajánlat.
    Ezt a szövetségi rendszert én nem igazán látom át.
    De felvázolnék egy másikat. Más szereplők bevonásával.
    Először is a szereplők.
    1. A németekről már volt szó. Ott a Gyorsreagálású hadosztály lesz a meghatározó
    2. A franciák:
    Lehet, hogy nyomul a Boeing a franciáknál, de az ő különlegesei nem biztos hogy igényelnének nagyobb gépeket, mint a rendelkezésre álló H225M-ek. Ráadásul most a francia kormány benne is van egy a H215 elődtípusainak leváltásában H225M-re.
    Nekik - tudtommal - nincsenek olyan járműveik, amelyek igényelnék a komoly nehéz kapacitást.

    És akkor behoznék még 1 nagyon fontos szereplőt:
    3. a LENGYELEKET.
    Akik jelentős amerikai függésük, folyamatos és brutális hadiipari költésük Európa legnagyobb hadiipari tényezőjévé teszi.
    ÉS náluk még csak most jön a teljes helikopteres átfegyverzés!
    A Kruk programban gyakorlatilag 2 esélyessé válik a verseny. Az Apache jelentős amerikai nyomásra , és intézményi mivolta miatt játszi, valamint az Leonardo az új, még fejlesztés alatt álló AW249-cel.
    Ennek hatalmas lehetősége ez, hogy mivel még csak most fognak gyártásba kezdeni, és várhatóan a legnagyobb megrendelő a lengyel haderő lenne, így könnyen lehet, hogy meg is kapnák az egyetlen gyárat is hozzá a lengyelek. Az Apache esetén 110%, hogy csak javítóüzemet kapnának hozzá.
    A vicces az, hogy ugye az Apache-nak is van Leonardo kötődése.
    De a lengyelek már ezer szállal kötődnek különben is a Leonardohoz:
    - ugye megvették aZ M-346 kiképző gépeket
    - megvették a piszok drága AW101-et a haditengerészetnek
    - Megveszik a F-35-öt, amibe szintén beszállító a Leonardo
    - És ahogy fentebb is írtam a Kruk program 2 legesélyesebbje is Leonardo kötődésű
    Gyakorlatilag innentől már az lenne a meglepetés, ha nem a Leonardo nyerne az összes következő lengyel tenderen. Ugye most fut a light utility tenderük Perkoz néven, ahol szintén ott a Leonardo. Azt meg tudjuk, hogy bár a Perkozon ott az Airbus is, de azután, ahogy összerugták a Port a lengyel kormánnyal, meglepődnék, ha a H145M legyőzné a AW139-et
    Itt van egy kis összefoglaló a Leonardotól magától.

    És akkor kanyarodjunk vissza a CH-47-hez. A Leonardo már gyártja a saját Chinookjait.
    Tehát, ha úgy döntenek a lengyelek, hogy kell nekik nehéz helikopter, akkor csak be kell rendelni az országos havertól.

    Szóval a Boeingnek már van európai kötődése a Leonardo révén, és a lengyelek révén pillanatok alatt lenne kelet-európai is. De nekünk sem biztos, hogy kellene akár a lengyelekre is várni. Ez elhatározás kérdése. A Leonardo leszállítaná, és még a supportot is biztosítaná.

    És akkor a nagy repülőipari kavarásról:
    Az Airbus sosem fog összeállni a Boeinggel már csak a civil szektorban folyó öldöklő versenyük miatt sem. Sokkal inkább a Lockheed-dal.
    A Boeing a C-130 és az A400M szándékosan vásárolt volna be a KC-390-esbe, nagyjából hasonló piaci szegmensre.
    Ugye a Sikorsky/Lockheed a CH-53G-ket az Airbus upgradelte, és tartja karban a németeknél.
    A hírek szerint bármilyen meglepő is, de a US NAVY elgondolkozott az A400M beszerzésén. Ami persze az amerikai regulációk miatt helyi gyártást és partnert igényelne. Na erre a feladatra a Navy a Lockheedet választotta ki.
    Mivel az Airbus tudtommal leállította az X-6 gyártását, ők nem is tudnának a echte nehéz helikopter szegmensbe mással beszállni
    A Lockheednak és az Airbusnak jelenleg is van élő együttműködése, méghozzá a légi utántöltéssel kapcsolatba.
    Szóval én az együttműködő lehetőségeket így látom:
    Boeing-Leonardo-SAAB ---- és ha a válság után még esetleg újra feltámadó Embraer
    Lockheed-Airbus-Bombardier-KAI-TAI

    Jelen pillanatban, aztán ki tudja mi lesz még
  • pöcshuszár
    /Érdekeség, hogy az Airbus Heavyként hivatkozik a H225M-jére./
    Hát mert nekik az a legnehezebb típusuk. :D

    Amúgy kb. így vannak a kategóriák:

    Maximális felszállótömeg szerint
    Kb. 2-4 tonna: könnyű kéthajtóműves, általános célú (pl MD902, H135, H145, AW109 stb.)
    Kb. 4-8 tonna: közepes általános célú (pl. AW139, H160, S-76)
    Kb. 8-16 tonna: közepes szállító (pl AW149, UH-60, S-92, Mi-8/17/38, AW101, H225)
    Kb. 16 tonna felett: nehéz szállító (CH-53, CH-47, Mi-26)
  • Nagyon érdekes elemzés, amit írtál, de volt benne egy pontatlanság:

    pöcshuszár
    2. A franciák:
    Lehet, hogy nyomul a Boeing a franciáknál, de az ő különlegesei nem biztos hogy igényelnének nagyobb gépeket, mint a rendelkezésre álló H225M-ek.
    Nem a Boeing nyomul a franciáknál, hanem pont fordítva, a francia különlegesek érdeklődnek az MH-47G iránt:

    https://www.flightglobal.com/helico...nterest-in-chinook-acquisition/136915.article

    https://www.defenseworld.net/news/25142/France_Likely_To_Buy_Boeing_CH_47_Chinook_Choppers

    És ez nagy különbség.
  • "/Érdekeség, hogy az Airbus Heavyként hivatkozik a H225M-jére./"

    wolfram
    Hát mert nekik az a legnehezebb típusuk. :D
    Elég hülye marketing-fogás, mert ezzel zászlót lengetve nyilvánosan, a piac előtt bevállalják hogy többre nem képesek!!
  • Allesmor Obranna
    Nagyon érdekes elemzés, amit írtál, de volt benne egy pontatlanság:



    Nem a Boeing nyomul a franciáknál, hanem pont fordítva, a francia különlegesek érdeklődnek az MH-47G iránt:

    https://www.flightglobal.com/helico...nterest-in-chinook-acquisition/136915.article

    https://www.defenseworld.net/news/25142/France_Likely_To_Buy_Boeing_CH_47_Chinook_Choppers

    És ez nagy különbség.
    Na látod, én meg a defenseworld-ös cikkre nem emlékeztem, pedig láttam már! :rolleyes:
    Abban igazad van, hogy van különbség, de szerintem igazán nagy hordereje rendszerszinten nincs az ügynek.
    Így utólag végiggondolva logikus az igény a nagyobb gépre, mert az afrikai asszimetrikus szintéren elkerülhetetlen a remote bázisok alkalmazása. És ezen bázisok sokkal egyszerűbben elláthatók a Chinook-kal.
    De én ezt max. taktikai jelentőségű dolognak gondolom, mint a C-130-as német-francia közös századot.
    A német gyorsreagálású/légimozgékony erők beszerzése viszont stratégiai. Alapvetően 2 külön műfaj. Mert a német ejtőernyősök nem SOF, mint ahogy a mi KRD-nk sem egészében SOF.
    És amennyire a franciáknak a fő hadszintér Afrika (lásd még: kerekes szárazföldi dominancia), úgy a németeknél ez inkább marginális. Ők európai hadszintérre készülnek. Ahol a SOF nem hosszú hetekre hónapokra rendezkedik be 1-1 műveletre, hanem gyors hit-and-run módszert fog alkalmazni.
    Nem véletlen, hogy a SOF H-145M-eket kért és kapott. Maga csapatok be és kijuttatására alkalmasabb lehet egy kisebb max közepes gép, mint egy hodály CH-47.
    Érdekes, hogy sokan nem értik, hogy mit akar a Navy és a Marines a rohadt drága, és problémás CH-53K-tól. Miért nem jó nekik is a Chinook.
    Egyszerű a magyarázat. Hiába nagyobb a CH-53K, mint a Chinook, ha előbbit össze lehet csukni. Ergo többet lehet elvinni a partraszálló deszanthajókon.
    A Chinook dupla rotorjával egyszerűen nem tudsz mit kezdeni. Ezzel a Boeing is tisztában volt, és inkább egyszerűsítette a helyzetet, azzal, hogy meg sem próbálták összecsukhatóra tervezni.
    Magukat a csapatokat (az élőerőt) a Marines is kisebb gépeken fogja bejuttatni, de a szükséges igásló partraszálló műveletekben sokkal inkább a CH-53K.
    Ennek ellenére nálunk látom azt a szegmenst, amiben - ahogy rudi is írta - 4-6 Chinooknak lenne dolga. Különösen hogy a H225M-nek nincs rámpája.
    Eszembe sem jut, hogy ezt a típus "szemére vessem" mert szerintem egy kiválló ár/érték arányú gépet szerzünk be velük, és az élettartama alatt ha az esetek 4-5 százalékában esne jól a rámpa, akkor azért nem kell mondjuk egy AW101-et beszerezni horror áron.
    Viszont ezeknél a feladatoknál esne jól egy minimális Chinook géppark.
    Én mindenképpen elgondolkodnék a raj/szakasz szintű multifunkciós UGV-ka alkalmazásán a könnyű csapatoknál.
    Szerintem elképesztően megnövelné a harcértéküket, ha egy igáslovat, felderítő platformot, és nehezebb fegyver hordozó eszközt magukkal tudnának vinni.
    Ez megoldható lenne a H225M-mel is, de összességében egyszerűbb a rámpás megoldás.
    Szóval ha a franciák be is szereznek Chinook-okat, azt nem fogják túlzásba vinni. Tippre, olyan 8-10 darabnál nem többet. Azokat is elsősorban a "Mali" konfliktusban fogják alkalmazni.
  • emel
    "/Érdekeség, hogy az Airbus Heavyként hivatkozik a H225M-jére./"


    Elég hülye marketing-fogás, mert ezzel zászlót lengetve nyilvánosan, a piac előtt bevállalják hogy többre nem képesek!!
    vagy csak épésszel belátták, hogy egyszerűen nem tudnának belőle annyit eladni, ami behozná egy teljesen új gép fejlesztési költségeit.
    Ahogy fentebb is írtam, kinek adják el a nagyobb gépet?
    németek: 70%, hogy Ch-53 lesz. Akkora gép még az X-6 sem lenne. Ha mégsem CH-53, akkor sincs a német 53G-iben annyi már, hogy kibírják mire az X6-ból lesz valami.
    franciák: 10 darabért nem fognak további milliárdokat kiadni fejlesztésre.
    olaszok: nekik minek, mikor a Leonardo gyártja a saját Chinook-jait.
    Akkor kinek?
    Lehet, hogy befejezik az X6 fejlesztését, de sehova nem fognak rohanni. Pláne úgy nem, hogy egy hagyományos elrendezésű gép már nem biztos, hogy versenyképes lenne.
  • pöcshuszár
    vagy csak épésszel belátták, hogy egyszerűen nem tudnának belőle annyit eladni, ami behozná egy teljesen új gép fejlesztési költségeit.
    Ahogy fentebb is írtam, kinek adják el a nagyobb gépet?
    németek: 70%, hogy Ch-53 lesz. Akkora gép még az X-6 sem lenne. Ha mégsem CH-53, akkor sincs a német 53G-iben annyi már, hogy kibírják mire az X6-ból lesz valami.
    franciák: 10 darabért nem fognak további milliárdokat kiadni fejlesztésre.
    olaszok: nekik minek, mikor a Leonardo gyártja a saját Chinook-jait.
    Akkor kinek?
    Lehet, hogy befejezik az X6 fejlesztését, de sehova nem fognak rohanni. Pláne úgy nem, hogy egy hagyományos elrendezésű gép már nem biztos, hogy versenyképes lenne.
    Ha azt nem tudták belátni, hogy (az egyébként lehet hogy teljesen oké) H-225M az nem "heavy" hanem egy közepes helikopter, akkor erősen kételkedek az általad hivatkozott "ép eszük"-ben. Nem úgy általában mindenkiében az Airbusnál, de a marketing/management egy részében biztosan ...
  • pöcshuszár
    A Chinook dupla rotorjával egyszerűen nem tudsz mit kezdeni. Ezzel a Boeing is tisztában volt, és inkább egyszerűsítette a helyzetet, azzal, hogy meg sem próbálták összecsukhatóra tervezni.
    Ebben nem értek egyet. A Boeing a CH-46-osnál gond nélkül megoldotta a forgószárnyak összecsukhatóságát:

    [​IMG]
    [​IMG]

    És évtizedeken át használták így a konstrukciót. A technológia házon belül adott.
    Amúgy a Chinook sem ritka vendég a US Navy hajóin.
    Emellett pedig a britek és az ausztrálok vígan elvannak a CH-47-eseikkel a hajóik fedélzetén is, pedig ott még csak nem is csukható össze a forgószárny. Egyelőre...
    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Úgy egyszerűbb, ha onnan próbálod megérteni, vajon mi kell ahhoz, hogy Boeing-ként egyszerre adj el Chinook-ot a francia különleges erőknek és üssed ki a nyeregből az LM-Sikorsky-t a német CH-53G váltótípusaként.
    A Bundeswehr Beszerzési Irodája (BAAINBw) ma törölte a Bundeswehr új nehéz szállító helikopter beszerzésére vonatkozó tenderét, mert "valószínűtlen a projekt megvalósítása a tervezett pénzügyi keretek között, az összes követelmény egyidejű teljesítésével".
  • Allesmor Obranna
    Ebben nem értek egyet. A Boeing a CH-46-osnál gond nélkül megoldotta a forgószárnyak összecsukhatóságát:

    [​IMG]
    [​IMG]

    És évtizedeken át használták így a konstrukciót. A technológia házon belül adott.
    Amúgy a Chinook sem ritka vendég a US Navy hajóin.
    Emellett pedig a britek és az ausztrálok vígan elvannak a CH-47-eseikkel a hajóik fedélzetén is, pedig ott még csak nem is csukható össze a forgószárny. Egyelőre...
    [​IMG]
    Az a nem mindegy, hogy akkora helyen, amekkorára összezárták a CH-46-ot (28katona vagy 3,2t teher), nagyjából elfér a CH-53K is (30katona és 15-16t teher)! :)
    [​IMG]
    Konkrétan a Chinook helyére meg 3 is elfér - ahogy nézem!
  • Terminator
    A Bundeswehr Beszerzési Irodája (BAAINBw) ma törölte a Bundeswehr új nehéz szállító helikopter beszerzésére vonatkozó tenderét, mert "valószínűtlen a projekt megvalósítása a tervezett pénzügyi keretek között, az összes követelmény egyidejű teljesítésével".
    Most kérnek időt rá, hogy átgondolják a stratégiai helyzetet, mert gondolom akkora nagy az árkülönbség a 2 típus között. :rolleyes:
    Ha a Boeing a törzs megerősítésével meg tudja oldani a szükséges járművek elszállítását, akkor onnantól reszeltek a CH-53K-nak.
    De akkor is, ha a BW úgy dönt, hogy nem alapkövetelmény a járművek tehertérben való szállítása.
  • pöcshuszár
    Most kérnek időt rá, hogy átgondolják a stratégiai helyzetet, mert gondolom akkora nagy az árkülönbség a 2 típus között. :rolleyes:
    Ha a Boeing a törzs megerősítésével meg tudja oldani a szükséges járművek elszállítását, akkor onnantól reszeltek a CH-53K-nak.
    De akkor is, ha a BW úgy dönt, hogy nem alapkövetelmény a járművek tehertérben való szállítása.
    Inkább az előbbi.
    A Wiesel-1 értelmét a légi szállíthatóság adja, beltérben méghozzá.
  • ravenlord
    Inkább az előbbi.
    A Wiesel-1 értelmét a légi szállíthatóság adja, beltérben méghozzá.
    Az az igazság, hogy múltkor elcsesztem az idézetet a CH-53-mal kapcsolatban.
    A helyes idézet úgy szólt, hogy a CH-53K az egyetlen opció a tenderen, ami tehertérben Fennek-et tud vinni (szóval nem csak a Wiesel 2-t)

    Az a gond, hogy a Wiesel 1 élettartama épp most lesz kitolva, de az is max 2030-ig húzható. Magyarán alig lesz átfedés a Wiesel 1-ek és az új helik között. Pláne, hogy most halasztották el.
    Nem lett volna ezzel gond, ha időben elkészül a K, de így már nagyon rezeg a léc.
    De a K erényét nem csak az adja, hogy a Wiesellel elboldogul, hanem, hogy komolyabb gépekkel is elboldogul.

    Csakhogy a Chinook az új motorral felcsúszik a 12t+-os kategóriába. Azt viszont csak függesztve tudja, és a tehertér dimenziója is jóval kisebb.
    A Wiesel 1 oda is beférne, de a 2 már alap állapotban nem hinném. Ahogy a Fennek sem. De ami a rosszabb, a MUNGO sem
    Tehát vagy átalakítják a Chinook teherterét, vagy megelégszenek a függesztéssel.
    Függesztve menne akár a Fennek is.
    Innentől kezdve pedig csak a BW dönt, hogy mit és hogyan akar szállítani. Ha sokkal olcsóbb lesz Chinook, mint a K, akkor simán berendelik a Chinook-ot. :cool:

    Közben megtaláltam, hogy a Chinookba is befér a Wiesel 1. A Wiesel 2 magasabb. Szóval az kérdéses. Ha megoldja a Rheinmetall, hogy a tetőn lévő fegyverek, érzékelők esetleg behajthatók legyenek, akkor célegyenesben vannak.

    A Rheinmetall egyértelműen fejleszti a Wiesel 2-t a továbbiakban is. Tehát van min agyalni a BW vezetésének. Elég kétséges nekem, hogy a BW most hirtelen nekiállna terveztetni egy új Wiesel utódot.
  • Jelenleg a Chinook ára kb egyharmada a CH-53K-énak, ami még változhat. Elviekben a CH-53K ára mehet lefelé, míg az új, block III-s CH-47F ára meg felefelé (új lapátok, új hajtás és új hajtóművek megemelik majd az árat).
    De akkor is valószínű, hogy a Chinook lesz az olcsóbb.
  • pöcshuszár
    Elég kétséges nekem, hogy a BW most hirtelen nekiállna terveztetni egy új Wiesel utódot.
    Haditechnika 2020/3 szám ;)
    Keress rá a LuWa projektre...
  • pöcshuszár
    Ha a német tendert elviszi a Boeing, akkor valószínűleg senki más nem fogja a CH53K-t megrendelni.
    Mint már tudjuk, német tender egyhamar nem lesz, de a fenti mondat akkor is hülyeség, mert az USA és Japán meg fogja venni a CH-53K hajófedélzeti változatát. /Ráadásul a németek 26 CH-53G modernizálásával bizonyítják, hogy hosszú távon számítanak a típusra, mely után akár "K" változatot is rendelhetnek, mivel 1 típuscsere nem 2 centes tétel...! - Ez amúgy Izraelre is igaz.../
    Ezzel együtt nem vár fényes jövő a Stallionra...

    Ellenben a Chinook GE hajtóműves CH-47F Block II és III változata alaposan felkavarhatja a 16 tonnánál nehezebb helik piacát - olyannyira, hogy néhány "középsúlyú" gépet üzemeltető országot is könnyen elcsábíthat. És mindezt 1 olyan hajtóművel, melyet eredetileg a rivális gépéhez fejlesztettek, de túlnyomó többségük a Cinookokban fog majd duruzsolni...

Ugrás a fórum topichoz