|

Vadászgéppel életet menteni? Norvégiában megcsinálták!

Életveszélyben lévő beteget mentett meg a Norvég Királyi Légierő egyik F-16-osa különleges orvosi felszerelés gyors helyszínre juttatásával.

Az esetre Norvégia északi részén, Bodø városában került sor. Egy beteget légző és szívrendszeri problémákkal vittek be a mentősök a helyi kórházba, azonban ott nem rendelkeztek ECMO berendezéssel, mely szükség esetén mesterségesen tartja fenn egy ember légzését, e nélkül azonban a betegnek esélye sem lett volna a túlélésre. A legközelebbi kórház ahol ilyennel rendelkeznek, légvonalban 450 kilométerre délebbre, Trondheim városában található, ez autóval egy több mint 10 órás út. A páciensnek kevés esélye lett volna ezt túlélni, így a kórházban úgy döntöttek, értesítik a légierőt, hátha tudnak segíteni.

Norvég F-16AM a 2010-es RIAT-on. A gép jobb szárnya alatti középső felfüggesztőn látható az átelepülő konténer orra. Ebben tipikusan vagy a gép földi kiszolgáló eszközeinek egy részét, vagy a pilóta személyes tárgyait viszik magukkal | Forrás: en.wikipedia.org ,

A Trondheim melletti légibázis fogadta a hívást, a 338. század vezetője, Børge ‘Gaff’ Kleppe alezredes pedig készségesen felajánlotta segítségüket. Két F-16-osuk épp gyakorlóbevetésre készült, az ország déli részén található Moss város környékére vezetett a repülési tervük. Az alezredes azonnal jelezte, hogy tartsák vissza a gépeket, és amíg az orvosi berendezést kijuttatták a légibázisra, megvizsgálták a lehetséges tárolóhelyeket. Szerencsére az egyik gép függesztményébe egy áttelepülő konténer is tartozott, melyben volt elég hely a felszerelésnek, így útjára indulhatott a gép.

A távolság általában 35 percig tart a légierő vadászbombázóinak, azonban figyelembe véve a különleges csomagot, a pilóta nem spórolt a kerozinnal, és 25 perccel a felszállás után talajt fogtak az F-16-os gumijai. A hívást követően 40 perccel már a Bodø-i kórházban volt a szükséges felszerelés.

A kereskedelmi járatoknak 1 óra alatt teszik meg az Bodø – Trondheim távolságot | Forrás: Google ,

A sikeres bevetésben a szerencse is óriási szerepet játszott, ugyanis elég ritka, amikor a “Harci Sólymok” áttelepülő konténerrel felszerelve indulnak gyakorló bevetésre. Legalább ennyire fontos tényező volt az időzítés is, ha csupán pár perccel később jön a telefonhívás, a gépek már útnak indultak volna eredeti repülési tervük szerint.

Fórum hozzászólások

  • Kulturált, gazdag országokban sem ritka a nézetkülönbség. A szlovák védelmi miniszter ott hibázott, hogy a megalapozott véleményét nyilvánosan közölte, nem pedig egy zárt, tárcák közti kormányülésen. A szakértelmét senki sem vitatja, de egy ilyen döntésnek csak egyik eleme a szakértelem. Pénzügyminiszter: mennyi a forrás és milyen távon. Külügy: politikailag melyik a kívánatosabb. Ezek figyelembe vételével, UTÁNUK jön a szakértelem, hogy ebből és ettől MIT.
    Nem látjuk a szlovák döntés politikai hátterét, de valami súlyosnak kell lennie, ha a cseh és a magyar Gripen-vonal logikusságát elvetve, a lengyel-amerikai vonalhoz igazodnak. A pénz - bármit is mondunk - nagyságrendileg kb. azonos, szakmabelileg pedig anno nálunk is az F-16-os volt a favorit.
    Molni "szavaival".... FEJVAKARÁS.
  • Littlejohn
    ...pedig anno nálunk is az F-16-os volt a favorit.
    Emlékeim szerint a pilóták-azaz a szakma- Hornetet jelölte meg elsőnek, F-16 ép úgy politikai vonalon került előtérbe anno....majd mindent borított a Gripen.
  • zsolti
    Én sem ismerem a szakértelmét, viszont biztosan több van neki mint a politikusoknak Ht vonalon. Ettől függetlenül ha így nyilatkozott tényleg, ahogy írták korábban tényleg, arrogáns kioktató stílusban a saját vezetőiről, akkor bizony alkalmatlan a pozíciója betöltésére.
    Egy eszköz beszerzés a nemzetgazdasági, külpolitikai - geopolitikai és nem kevésbé pénzügyi minisztériumokat is érint, nem csak a honvédelmit.
    A katona pedig a társadalmat kell hogy szolgálja, és nem a társadalom szolgálja a katonát. Ha így nyilatkozik egy haderőnemi parancsnok, vagy akár a vezérkari főnök, az nem tudja hogy hol a helye a hierarchiában...
    Van az a pont, amikor irritáló, amikor beleszólnak a szakember munkájába. A keret a gépekre megvan? Igen. Akkor innentől fogva dönt a szakma, ha van rá pénz...

    Littlejohn
    Kulturált, gazdag országokban sem ritka a nézetkülönbség. A szlovák védelmi miniszter ott hibázott, hogy a megalapozott véleményét nyilvánosan közölte, nem pedig egy zárt, tárcák közti kormányülésen. A szakértelmét senki sem vitatja, de egy ilyen döntésnek csak egyik eleme a szakértelem. Pénzügyminiszter: mennyi a forrás és milyen távon. Külügy: politikailag melyik a kívánatosabb. Ezek figyelembe vételével, UTÁNUK jön a szakértelem, hogy ebből és ettől MIT.
    Nem látjuk a szlovák döntés politikai hátterét, de valami súlyosnak kell lennie, ha a cseh és a magyar Gripen-vonal logikusságát elvetve, a lengyel-amerikai vonalhoz igazodnak. A pénz - bármit is mondunk - nagyságrendileg kb. azonos, szakmabelileg pedig anno nálunk is az F-16-os volt a favorit.
    Molni "szavaival".... FEJVAKARÁS.
    Ez sem hiba. A lajtán és a nagy vízen túl számtalanszor élnek a nyilvánosság eszközével, aminek igen jó oka van.

    arcas
    Emlékeim szerint a pilóták-azaz a szakma- Hornetet jelölte meg elsőnek, F-16 ép úgy politikai vonalon került előtérbe anno....majd mindent borított a Gripen.
    Igen, a pilóták a Hornetet ítélték a legjobbnak az ember-gép kapcsolat és üzemibiztonság szempontjából a legjobbnak a két hajtómű miatt. Karbantartás és üzemben az F-16 kapta a legjobb értékelést. Legalábbis így emlékszem, Varga Ferenc személyesen monda ezeket a szemembe, de kb. 6-7 éve.
  • luperator
    https://m.france24.com/en/20181130-slovak-government-clashes-over-largest-ever-arms-purchase

    1,58 milliárd eurót (1,8 milliárd dollár) említ a hír. A többit meg belinkelted tegnap.
    Azaz 2,91 milliárdból lett 1,8 milliárd USD, így a listán szereplő dolgok kb. 40 %-át húzd le és kb. az lesz a szlovák beszerzés tartalma...

    (A 42 sorból 17-et húzz ki úgy, hogy a repülőgép azért repülőképes maradjon. Mert az illúzió a lényeg. )
  • A mi F16-os mizériánkról csak annyit hallottam/olvastam hogy egészen a bejelentés előtti napig 28db F16-os beszerzése volt a döntés , aztán történt valami varázslat és másnap bejelentették hogy 14 Gripent lízingelünk a svédektől.

    Ami a szlovákokat illeti, Terminator tökéletesen leírta az előbb , "az illúzió a lényeg" .
  • fedett_mókus
    A mi F16-os mizériánkról csak annyit hallottam/olvastam hogy egészen a bejelentés előtti napig 28db F16-os beszerzése volt a döntés , aztán történt valami varázslat és másnap bejelentették hogy 14 Gripent lízingelünk a svédektől.

    Ami a szlovákokat illeti, Terminator tökéletesen leírta az előbb , "az illúzió a lényeg" .
    Pontosan így történt: mind a HM mind a Pénzügyminisztérium az F-16-ost javasolta. Aztán volt egy kormányülés, kijöttek és bejelentették, hogy a Gripen lesz. Pár évvel később pedig olvashattuk a Gripen-gróf működését. Évekig nyomoztak utána az osztrákok utánna, de nem sikerült bizonyítaniuk. A szlovák példából pedig tanulni kell: így nem szabad beszerezni semmit. Ugyanígy vették a Black Hawk-okat is: teljesen lebutítva.
  • Vicces dolgok ezek a hirtelen "varázslatok" de legalább nem csak nálunk folyik. Olyan ez mintha a szlovákok vettek volna egy szuper autót csak belül utángyártott selejt alkatrészek lennének és még a tank is üres :D . Visszatérve a mi "mágikus" döntésünkre , így visszagondolva anno szerintem semmi sem indokolta hogy a kevesebb gép lízingjét válasszuk. Főleg ha a pénzügyminisztérium és a HM is javasolja. Nagyon kíváncsi lennék mi , mennyiért és milyen keretek között érkezett volna ha nincs ilyen "mágia" a történetben. Nem mintha a 24+4 F16 többet jelenteni a mai helyzetben szerintem de a mostani Gripeneknél többbet.
    (Kiegészítés 1
    Nem vagyok a Gripen ellen, nagyon szuper kis gép és örülök hogy vannak

    Kiegészítés 2
    A szlovákok annyival jobban csinálták mint mi hogy eldöntötték hogy ez lesz és kész , mindkét esetben.

    Kiegészítés 3
    Az F16 beszerzésünk persze csak akkor lett volna értelmes ha nem olyan "ajánlattal" érkezünk mint pl utána a Huey-k.)
  • Azzurro
    Pontosan így történt: mind a HM mind a Pénzügyminisztérium az F-16-ost javasolta. Aztán volt egy kormányülés, kijöttek és bejelentették, hogy a Gripen lesz. Pár évvel később pedig olvashattuk a Gripen-gróf működését. Évekig nyomoztak utána az osztrákok utánna, de nem sikerült bizonyítaniuk. A szlovák példából pedig tanulni kell: így nem szabad beszerezni semmit. Ugyanígy vették a Black Hawk-okat is: teljesen lebutítva.
    Az amerikaiak milyen fizetési konstrukciót és milyen gazdasági ellentételezést ajánlottak akkor? Mert utána ezzel magyarázták a döntést.

    [BIZTPOL] topikokban meg jól el lehet vitatkozni arról, hogy miért érzi úgy Lengyelország, Szlovákia és Románia hogy amerikai fegyvereket és ezzel amerikai politikai támogatást kell venni a következő 30 évre. Magyar kormány meg miért gondolja úgy, hogy még a kecskeméti amerikai reptérfejlesztést is ellenzi.
  • Terminator
    Az amerikaiak milyen fizetési konstrukciót és milyen gazdasági ellentételezést ajánlottak akkor? Mert utána ezzel magyarázták a döntést.

    [BIZTPOL] topikokban meg jól el lehet vitatkozni arról, hogy miért érzi úgy Lengyelország, Szlovákia és Románia hogy amerikai fegyvereket és ezzel amerikai politikai támogatást kell venni a következő 30 évre. Magyar kormány meg miért gondolja úgy, hogy még a kecskeméti amerikai reptérfejlesztést is ellenzi.
    Azért mert mi a németek mellett tettük le a garast. Nem Merkel mellett, hanem a német ipar mellett, ami nálunk messze a legnagyobb befektető.
    Ezért.
  • 24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
    A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
    9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
    Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
    Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
    Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
    A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
    A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
    Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
    Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

    A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
    2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
    De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
    Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
    De a gépek legalább modernek.

    Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

    http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

    https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

    https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp
  • Allesmor Obranna
    24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
    A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
    9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
    Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
    Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
    Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
    A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
    A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
    Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
    Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

    A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
    2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
    De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
    Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
    De a gépek legalább modernek.

    Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

    http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

    https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

    https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp
    A régi cikkeket olvasva megint előjön a Gripen tulajdonjogával kapcsolatos kavarás emléke. Az eredeti szerződés szerint 2016-ig lett volna JAS-39 A/B Gripen és utána semmi, mert nem vették meg a gépeket. Az MSZP által módosított szerződés szerint 2016-ban lett volna vége a támogatásnak és lett volna 14 db saját JAS-39 C/D Gripen-e a Magyar Légierőnek. A Fidesz módosítás szerint meg 2026-ig van támogatás és akkor megvehetik a JAS-39 C/D Gripeneket maradványértéken. De persze ez nem biztos hogy így van, mert senki sem tudja hogy mi van a szerződésben, nem ellenőrizhető mert titkosítva van, így mindenki mindig úgy emlékszik és azt mond róla, ami éppen az érdekével egyezik.

    A szlovákok MiG-29 üzemeltetésének története nagyon hasonlít a magyarra. Az F-16-oshoz 5 év support-ot kínáltak nekik az amerikaiak, de nem tudjuk hogy ez pontosan mit jelent. Valószínűleg nem full support-ot, mint a magyar Gripeneknél. Majd 2030-ban ne felejtsük el összevetni, hogy hány szlovák F-16-os és magyar Gripen repül rendszeresen.
  • arcas
    Nem két évről volt szó eredetileg?

    "“Slovakia will pay €1.589 billion [$1.8 billion] for 14 fighter jets, pilot training, ammunition and two-year logistical support,” Pellegrini said, Reuters reported."

    https://thedefensepost.com/2018/11/30/slovakia-f-16-contracts-signed-pm-says-invalid/
    Már csak arra leszek kíváncsi, hogy az F-16 verzió maradt e a kevesebbe kerülő csomagban.
    Másrészt megjegyzik, hogy életciklusra vetítve az F-16 8%-kal "olcsóbb" mint a Gripen, de legalább hozzáteszik, hogy a svédekkel lényegében nem is értek a tárgyalás végére.
  • Allesmor Obranna
    De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
    Amikor ezt kb. 10 éve firtattam, hogy mik is voltak azok a beruházások, akkor bezzeg lehurrogtak az SG-n, egy ottani közgazdász. (Bucser volt talán?)

    Azóta sem láttam erről összefoglaló listát. Jah, hát ebben szutyok országban a transzparancia nagy 0.
  • luperator
    Másrészt megjegyzik, hogy életciklusra vetítve az F-16 8%-kal "olcsóbb" mint a Gripen, de legalább hozzáteszik, hogy a svédekkel lényegében nem is értek a tárgyalás végére.
    Ugye az megvan a cikkből:
    "A minisztérium közleményéből csak annyi derült ki, hogy három dokumentumot írtak alá: a vadászgépek és lőszerek vásárlására, illetve a pilóták képzésére. A közlemény nem tért ki arra, kivel írták alá a szerződést, milyen összegre, s hogy ezzel végleg lezárult-e az F–16-osok vásárlása. (Ezt a cikket a Ma7-ról másolták: https://ma7.sk/kozelet/aktualis/pel...asarolt-vadaszgepeket-az-sns-es-vedelmi-tarca)
    Arra a kérdésre válaszolni, hogy ez a 14 gép mibe kerül végül a szlovák adófizetőknek és így hogy ez olcsóbb vagy drágább mint egy másik gép/beszerzési konstrukció csak "bizonyos ciklusokat" nézve, hááát...így eléggé megmosolyogtató az a 8% emlegetése, mikor titokban születnek előre a szerződések.
  • 24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
    A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
    9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
    Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
    Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
    Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
    A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
    A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
    Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
    Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

    A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
    2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
    De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
    Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
    De a gépek legalább modernek.

    Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

    http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

    https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

    https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp
    ilyenkor fogom nagyon a fejem,amikor egy politikai döntés miatt ( ami azért lett olyan amilyen mert "kiakarták fogni a szelet a másik párt vitorlájából" meghogy több pénzt spóroljon az egyik értelmes a saját tárcájának) elveszik egy addig remek képesség amire később lehetett volna alapozni, de TUDOM TUDOM ne menjünk bele mert ha ez alapján nézném a dolgokat akkor sok sok dolgot fellehetne sorolni (Harckocsik , lánctalpas IFV-k , szállító képesség stb stb stb)
  • @luperator
    Az F-16 hírben hibásan van a pénznem feltüntetve. Szlovákiában Euro a fizetőeszköz így a szerződések is Euróban köttetnek.

    "...bár a hír nem említi – az 1,6 milliárd dollár értékű beszerzés részletei nem véletlen érdekelheti a szlovák kormányfőt....."
  • boki
    @luperator
    Az F-16 hírben hibásan van a pénznem feltüntetve. Szlovákiában Euro a fizetőeszköz így a szerződések is Euróban köttetnek.

    "...bár a hír nem említi – az 1,6 milliárd dollár értékű beszerzés részletei nem véletlen érdekelheti a szlovák kormányfőt....."
    Összekevertem az amerikai árral, köszönöm és javítom!
  • fedett_mókus
    @zsolti


    Én inkább azt kérdezném hogy mi baja lehet Trumpnak a horvátokkal?
    másik , nem tudom de nekem fura hogy a környékünkön mindenki már az F16-osokra vállt (igaz nem túl nagy mennyiségben) de támogatom
    Trumpnak mi baja lehet a horvátokkal ????!

    SEMMI az ég egy adta világon!
    Gyönyörűen kiszolgálják az ami LPG igényeket, megbízható szövetségesük.

    Most adtak nekik kb. 50 millió értékben AJÁNDÉKBA két új Black Hawk-ot, kb. friss hír, tegnap láttam itt.


    Az a baja, hogy az Izraelieknek hozott volna pénzt a biznisz, mivel az izraeli légierő használt F-16 osat izraeli cégek újították volna fel, és nekik lett volna így bevétel.

    A felől kétségem sincs, hogy a horvátoknak F-16 lesz a végén, csak most úgy néz ki, az amik rárabolnak még egy ilyen kis egyébként a méretükhöz képest picsányi kis üzletre is.
  • fedett_mókus
    ilyenkor fogom nagyon a fejem,amikor egy politikai döntés miatt ( ami azért lett olyan amilyen mert "kiakarták fogni a szelet a másik párt vitorlájából" meghogy több pénzt spóroljon az egyik értelmes a saját tárcájának) elveszik egy addig remek képesség amire később lehetett volna alapozni, de TUDOM TUDOM ne menjünk bele mert ha ez alapján nézném a dolgokat akkor sok sok dolgot fellehetne sorolni (Harckocsik , lánctalpas IFV-k , szállító képesség stb stb stb)

    EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.
  • @kelepisti
    EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.
    igen mindenki tudja a történetet hogy lettek beszerezve a Gripenek , mit akartál ezzel most mondani mert nem jött át nekem.milyen ellentételezés?miylen VOLVO buszok? vadászgépekről és a légierőről beszélnünk, ami tönkre lett vágva anno.
  • kelepisti
    EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.
    A Volvo buszok beszerzése kétlem, hogy az a bizonyos 130%-os svéd ellentételezés lett volna. Vagy az a pár tíz busz tán aranyból készült?
    És mégis milyen ellentételezés az, hogy lízingbe adsz többszáz milliárdért vadászgépeket, majd még eladsz többszáz millióért buszokat is ugyanoda?

    Az okfejtés második felének relevanciája nekem is kérdés...

Ugrás a fórum topichoz