|

Vadászgéppel életet menteni? Norvégiában megcsinálták!

Életveszélyben lévő beteget mentett meg a Norvég Királyi Légierő egyik F-16-osa különleges orvosi felszerelés gyors helyszínre juttatásával.

Az esetre Norvégia északi részén, Bodø városában került sor. Egy beteget légző és szívrendszeri problémákkal vittek be a mentősök a helyi kórházba, azonban ott nem rendelkeztek ECMO berendezéssel, mely szükség esetén mesterségesen tartja fenn egy ember légzését, e nélkül azonban a betegnek esélye sem lett volna a túlélésre. A legközelebbi kórház ahol ilyennel rendelkeznek, légvonalban 450 kilométerre délebbre, Trondheim városában található, ez autóval egy több mint 10 órás út. A páciensnek kevés esélye lett volna ezt túlélni, így a kórházban úgy döntöttek, értesítik a légierőt, hátha tudnak segíteni.

Norvég F-16AM a 2010-es RIAT-on. A gép jobb szárnya alatti középső felfüggesztőn látható az átelepülő konténer orra. Ebben tipikusan vagy a gép földi kiszolgáló eszközeinek egy részét, vagy a pilóta személyes tárgyait viszik magukkal | Forrás: en.wikipedia.org ,

A Trondheim melletti légibázis fogadta a hívást, a 338. század vezetője, Børge ‘Gaff’ Kleppe alezredes pedig készségesen felajánlotta segítségüket. Két F-16-osuk épp gyakorlóbevetésre készült, az ország déli részén található Moss város környékére vezetett a repülési tervük. Az alezredes azonnal jelezte, hogy tartsák vissza a gépeket, és amíg az orvosi berendezést kijuttatták a légibázisra, megvizsgálták a lehetséges tárolóhelyeket. Szerencsére az egyik gép függesztményébe egy áttelepülő konténer is tartozott, melyben volt elég hely a felszerelésnek, így útjára indulhatott a gép.

A távolság általában 35 percig tart a légierő vadászbombázóinak, azonban figyelembe véve a különleges csomagot, a pilóta nem spórolt a kerozinnal, és 25 perccel a felszállás után talajt fogtak az F-16-os gumijai. A hívást követően 40 perccel már a Bodø-i kórházban volt a szükséges felszerelés.

A kereskedelmi járatoknak 1 óra alatt teszik meg az Bodø – Trondheim távolságot | Forrás: Google ,

A sikeres bevetésben a szerencse is óriási szerepet játszott, ugyanis elég ritka, amikor a “Harci Sólymok” áttelepülő konténerrel felszerelve indulnak gyakorló bevetésre. Legalább ennyire fontos tényező volt az időzítés is, ha csupán pár perccel később jön a telefonhívás, a gépek már útnak indultak volna eredeti repülési tervük szerint.

Fórum hozzászólások

  • Nemerson
    F-21. Indiáért Indiából
    Szép koncepció. Ha ezt rendszeresítenék a Szu-30-as és a Rafale mellé, vajon javulna-e a baleseti statisztjkájuk? (Segítek: nem)
  • Allesmor Obranna
    Szép koncepció. Ha ezt rendszeresítenék a Szu-30-as és a Rafale mellé, vajon javulna-e a baleseti statisztjkájuk? (Segítek: nem)
    Ha rendszeresítenék akkor nem indiaiak üzemeltetnék őket?
  • Allesmor Obranna
    Szép koncepció. Ha ezt rendszeresítenék a Szu-30-as és a Rafale mellé, vajon javulna-e a baleseti statisztjkájuk? (Segítek: nem)
    Miért van az, hogy Felsőzsolcán pl. a Zöldfa utcai lakosok autóinak jelenős része előbb-utóbb kéken füstöl, meg mínusz egy-két hengerrel jár a motorja?
    Segítek: Mert más az üzemeltetési kultúrájuk és karbantartási filozófiájuk. Ennyi.
    S ez nem előítélet, hanem tapasztalat.
  • Nemerson
    F-21. Indiáért Indiából
    .
    .
    Feltetelezem, azert kellett F-21-re atnevezni, mert korabban gond volt, hogy Pakisztannak az USA adott F-16 gepeket, es igy erezhetik azt az indiaiak, hogy megse ugyanaz a gepuk van, mint az ellensegnek. Placebo hatas. :)
    .
    Masik eszrevetelem, hogy az F-16 nagy "elbiszesedett". Mint a Mig-21 is, itt is egy erdetileg szep aerodinamikaju gep lassan ugy nez ki mint quasimodo a pupjaival es az ilyen olyan dudorokkal.
    .
    A Gripen pedig az indiaiaknal mar csak azert se nyerhet, mert a friss Tejas Mk2 koncepcio pont ugy nez ki, mint a Gripen, igy az indiaiaknak (30-40 ev mulva :) ) lesz sajat Gripenjuk is, akkor meg minek azt valasztani most?
  • Allesmor Obranna
    Dehogynem. Ezért írtam, amit írtam.
    Megjött a válasz a kérdésedre,ráadásul elképesztően elegáms megoldás született!Egész egyszerűen átnevezték a gépet...Ugye az F-21 baleseti statisztikája nem rontja az F-16 baleseti statisztikáját...
  • dudi
    Megjött a válasz a kérdésedre,ráadásul elképesztően elegáms megoldás született!Egész egyszerűen átnevezték a gépet...Ugye az F-21 baleseti statisztikája nem rontja az F-16 baleseti statisztikáját...
    Mindenesetre okosabban kitalálhattak volna valami más tipusszámot is, hiszen a NAVY Top Gun-nál használt Kfir-eket is F-21-nek hívták!!
  • Allesmor Obranna
    Szép koncepció. Ha ezt rendszeresítenék a Szu-30-as és a Rafale mellé, vajon javulna-e a baleseti statisztjkájuk? (Segítek: nem)
    Repült óraszám nincs de azért vegyük be a képbe az 1985óta rendszerbe lévő miraget. Vmiért messze jobb a statisztikája ha év/dbszám/veszteségek számát nézzük. Pedig egyhajtomű és éles helyzetekben is repült pl kargil war a hozzá képest zsír új p Su-30hez képest.
  • Capslock27
    .
    A Gripen pedig az indiaiaknal mar csak azert se nyerhet, mert a friss Tejas Mk2 koncepcio pont ugy nez ki, mint a Gripen, igy az indiaiaknak (30-40 ev mulva :) ) lesz sajat Gripenjuk is, akkor meg minek azt valasztani most?
    Az a durva/röhely, hogy az "F-21" és a Gripen E is olcsobb mint a Tejas MKIA. MKII maaaajd készen lesz az árát meg tippelni se merik. Flayawayban majd vehetik annyiért mint amenyiért F-35öt USAF. bázzz.
  • Fade
    Repült óraszám nincs de azért vegyük be a képbe az 1985óta rendszerbe lévő miraget. Vmiért messze jobb a statisztikája ha év/dbszám/veszteségek számát nézzük. Pedig egyhajtomű és éles helyzetekben is repült pl kargil war a hozzá képest zsír új p Su-30hez képest.
    .
    .
    Csak tippelek, de nem lehet, hogy a Mirage-2000 volt hosszu idön at a draga csucstipusok, es arra tettek az elitebb szemelyzetet, muszakaiakat, stb? Az atlag indusok meg mehettek a Migek köre. Szerintem a Szu-30 statisztika is mostanaban kezdett romlani, az elejen nem nagyon vesztettek gepeket.
  • Capslock27
    .
    .
    Csak tippelek, de nem lehet, hogy a Mirage-2000 volt hosszu idön at a draga csucstipusok, es arra tettek az elitebb szemelyzetet, muszakaiakat, stb? Az atlag indusok meg mehettek a Migek köre. Szerintem a Szu-30 statisztika is mostanaban kezdett romlani, az elejen nem nagyon vesztettek gepeket.
    Su-30 azért tényleg vacsi új főleg miragehoz képest, kéthajtóműves, HI gép személyzetre tuti odafigyeltek és dbra vetítve mégis jobban potyog.

    ha tippelnem kéne franciáktól szép csomagot vettek, átvették üzemeltetési kultúrát... más de pldanak jó:eek:lyan ez mint a megyar Mig-29, gripen esete. Mig-29hez support is szar volt, nem is vigyáztunk rá, hülye pilótáink, inkompetens vezetés.... a 10Gt is belehúzták. Érdekes nálunk a Gripen is problémás. pl Rossz irányba (helyre) tolta a kart, hiába figyelmeztette rendszer, kb erölködni kell, hogy szarul csinálja de sikerült neki. -1gép. Még szerencse lizingben volt.
  • Fade
    Érdekes nálunk a Gripen is problémás. pl Rossz irányba (helyre) tolta a kart, hiába figyelmeztette rendszer, kb erölködni kell, hogy szarul csinálja de sikerült neki. -1gép. Még szerencse lizingben volt.
    Mi ebben a szerencse? Ha saját hibádból rommá töröd a lízingelt autót akkor ki kell fizetned. Saját hibából törtük rommá a Griffet, ki kellett fizetni hogy másikat kapjunk. Még csak annyi szerencsénk se volt hogy egy valószínűleg kissé olcsóbb együlésest törtünk volna szét.
  • F-35 topikból.
    zulu
    A szlovákok 2,9-et költenek összesen, a dánok 2,7-et. Szimulátor, support, képzés a dánoknak is kell, gondolom ezért 100M/db az F-35. Ha egy AMRAAM kb. 1M USD, akkor a szlovákok irgalmatlan mennyiségű fegyvert, TGP-t stb. kell, hogy vásároljanak.

    Tegyük fel ugyananyiért kapják supporttal, mindennel a szlovákok az F-16-ot, mint a dánok a 35-öt, mert kevesebbet vesznek. Kellenek +szerszámok stb. mert ők nem 16-ot üzemeltettek. Legyen mondjuk +30M/gép (a semmire alapozom). 70M/gép a különbség. 14 gépnél az 1000M USD. 1000db AMRAAM. Vagy ilyen sokba kerül VSZ rendszerről átállni nyugati rendszerű gép üzemeltetésre?
    Ez a hivatalos közlemény.
    https://www.dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-f-16-block-7072-v-configuration-aircraft

    Ehhez képest minden későbbi hír, amit találsz 1,8 Mrd USD-t ír. Gondolom húztak le a tartalomból ezt-azt...
  • molnibalage
    Ehhez képest minden későbbi hír, amit találsz 1,8 Mrd USD-t ír. Gondolom húztak le a tartalomból ezt-azt...
    Egy évvel korábbi cikk szerint:
    2,91milliárd dolláros csomagot hagytak jóvá a tengerentúlon (DSCA), ez a max-érték volt, Peter Pellegrini miniszterelnök később azt mondta, hogy egy milliárd euróval kevesebb, kb. 1,20 millárd dollárral alacsonyabb csomagban maradtak végül:
    • 16db General Electric F110 vagy Pratt & Whitney F100,
    • 16db APG-83 AESA radar
    • kiképzés és logisztika (ezutóbbinál két év volt eredetileg a csomagban)
    • 30 db AIM-120C7 AMRAAM,
    • 100db AIM-9X Sidewinder
    • 150 szett JDAM
    • 400db MK-82 vagy BLU-111 (JDAM-hez)
    (Megjegyezték, hogy a JDAM 25 000 dolcsi, AMRAAM kb. 400 000 dolcsi, a AIM-9X 600 000 dolcsi, az Mk.82 kb. 2000 dolcsi.)
    forrás: https://www.armadninoviny.cz/stihacky-f-16-block-7072-pro-slovensko3f.html

    Egy másik érdekesség, 2019-es adat: az addig üzembentartott néhány Mig-29-es évi 30millió eurót visznek el, az F-16 megérkezéséig pontosan 178millió eurót (2023-ig számolva).
    (Megj., itt pontosan 1,589milliárd eurót adnak meg a Falconok árára)
    forrás: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/503355-migy-este-zostanu-aj-s-ruskou-podporou/

    Pontosan ezért állítólag -a Pravdában irják egy februári cikkben- nagyon tető alá akartak hozni egy "Cross - border" megállapodást, hogy a készültségi gépek Lengyel-Szlovák-Magyar légtereken zavartalanul át tudjanak repülni ha elfogásra riasztják őket. Ez az F-16 érkezésével lehet nem lesz már annyira aktuális.
  • arbalest
    Aim-9X harmadával drágább, mint egy C7??? Aztakurva, az igen! :eek:
    Szerintem ez a lap priv. kommentje,..lehet wikis f.sság, én is furcsálom, de kétszer is visszaolvastam úgy hogy úgy forditottam ahogyan irták.
  • arbalest
    Aim-9X harmadával drágább, mint egy C7??? Aztakurva, az igen! :eek:
    Ezek a számok úgy rosszak ahogy vannak. Az arányok és abszolút értékek is.
  • arbalest
    Aim-9X harmadával drágább, mint egy C7??? Aztakurva, az igen! :eek:
    Ha tényleg annyi az AMRAAM, akkor az inkább csak valami használt példányok lehetnek, manapság a gyári újak 2millió körül vannak. Az AIM-9X meg szerintem túl új ahhoz hogy bárki használtan eladja, szóval azok szerintem gyári újak lesznek.
  • AIM Norway and Lockheed Martin to jointly establish the world’s first Lockheed Martin-licensed F-16 ‘Falcon Depot’ center for the Royal Norwegian Air Force (RNoAF) and other regional F-16 customers. The facility will be located in Kjeller, Norway, at an existing maintenance, repair and overhaul (MRO) facility used by the RNoAF..


    Ennek így mi értelme van még arra a kb. 5 évre, amíg a nyugat-európai országok kivonják az F-16-osokat?
    Vagy Kelet-Európához ez volt a legközelebbi megbízható hely, ahol elég F-16 üzemeltetési tapasztalat is van? (nyilván további kelet-európai eladásokra is számítana még.)
  • Terminator
    AIM Norway and Lockheed Martin to jointly establish the world’s first Lockheed Martin-licensed F-16 ‘Falcon Depot’ center for the Royal Norwegian Air Force (RNoAF) and other regional F-16 customers. The facility will be located in Kjeller, Norway, at an existing maintenance, repair and overhaul (MRO) facility used by the RNoAF..


    Ennek így mi értelme van még arra a kb. 5 évre, amíg a nyugat-európai országok kivonják az F-16-osokat?
    Vagy Kelet-Európához ez volt a legközelebbi megbízható hely, ahol elég F-16 üzemeltetési tapasztalat is van? (nyilván további kelet-európai eladásokra is számítana még.)
    ????

    • A lengyel F-16-osok nincsenek 20 évesek sem. Elég sokáig repülnek még.
    • A legutolsó görög F-16-os is alig 10+ éves.
    • Több száz F-16V korszerűsítés van berendelve, azok a gépek is tovább lesznek éltetve.
    A gyártási ütem éves bontásban. 200 után is több, mint 500 db F-16-os gyártottak le. Lehet, hogy ezen gépeken is fognak majd itt dolgozni talán.
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article12.html

    Ez meg, hogy hol.
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article18.html

    Az aktív gépek száma. Ok, ebből nagyon sok USAF...
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article9.html
  • molnibalage
    ????

    • A lengyel F-16-osok nincsenek 20 évesek sem. Elég sokáig repülnek még.
    • A legutolsó görög F-16-os is alig 10+ éves.
    • Több száz F-16V korszerűsítés van berendelve, azok a gépek is tovább lesznek éltetve.
    A gyártási ütem éves bontásban. 200 után is több, mint 500 db F-16-os gyártottak le. Lehet, hogy ezen gépeken is fognak majd itt dolgozni talán.
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article12.html

    Ez meg, hogy hol.
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article18.html

    Az aktív gépek száma. Ok, ebből nagyon sok USAF...
    http://www.f-16.net/fleet-reports_article9.html
    Epp erre vonatkozott a kerdesem...
    Miert nem olyan orszagba vittek a kozpontot, ahol 10-20 ev mulva is lesz F-16os.
  • Terminator
    Epp erre vonatkozott a kerdesem...
    Miert nem olyan orszagba vittek a kozpontot, ahol 10-20 ev mulva is lesz F-16os.
    Románia, Lengyelország, Szlovákia, Görögország? Egyik se egy milliárdosoktól hemzsegő ország, talán egyiknél sincs elég pénz ilyen komoly beruházásra. A norvégoknak meg eléggé ki van tömve a zsebük ...

Ugrás a fórum topichoz