|

Vadászgéppel életet menteni? Norvégiában megcsinálták!

Életveszélyben lévő beteget mentett meg a Norvég Királyi Légierő egyik F-16-osa különleges orvosi felszerelés gyors helyszínre juttatásával.

Az esetre Norvégia északi részén, Bodø városában került sor. Egy beteget légző és szívrendszeri problémákkal vittek be a mentősök a helyi kórházba, azonban ott nem rendelkeztek ECMO berendezéssel, mely szükség esetén mesterségesen tartja fenn egy ember légzését, e nélkül azonban a betegnek esélye sem lett volna a túlélésre. A legközelebbi kórház ahol ilyennel rendelkeznek, légvonalban 450 kilométerre délebbre, Trondheim városában található, ez autóval egy több mint 10 órás út. A páciensnek kevés esélye lett volna ezt túlélni, így a kórházban úgy döntöttek, értesítik a légierőt, hátha tudnak segíteni.

Norvég F-16AM a 2010-es RIAT-on. A gép jobb szárnya alatti középső felfüggesztőn látható az átelepülő konténer orra. Ebben tipikusan vagy a gép földi kiszolgáló eszközeinek egy részét, vagy a pilóta személyes tárgyait viszik magukkal | Forrás: en.wikipedia.org ,

A Trondheim melletti légibázis fogadta a hívást, a 338. század vezetője, Børge ‘Gaff’ Kleppe alezredes pedig készségesen felajánlotta segítségüket. Két F-16-osuk épp gyakorlóbevetésre készült, az ország déli részén található Moss város környékére vezetett a repülési tervük. Az alezredes azonnal jelezte, hogy tartsák vissza a gépeket, és amíg az orvosi berendezést kijuttatták a légibázisra, megvizsgálták a lehetséges tárolóhelyeket. Szerencsére az egyik gép függesztményébe egy áttelepülő konténer is tartozott, melyben volt elég hely a felszerelésnek, így útjára indulhatott a gép.

A távolság általában 35 percig tart a légierő vadászbombázóinak, azonban figyelembe véve a különleges csomagot, a pilóta nem spórolt a kerozinnal, és 25 perccel a felszállás után talajt fogtak az F-16-os gumijai. A hívást követően 40 perccel már a Bodø-i kórházban volt a szükséges felszerelés.

A kereskedelmi járatoknak 1 óra alatt teszik meg az Bodø – Trondheim távolságot | Forrás: Google ,

A sikeres bevetésben a szerencse is óriási szerepet játszott, ugyanis elég ritka, amikor a “Harci Sólymok” áttelepülő konténerrel felszerelve indulnak gyakorló bevetésre. Legalább ennyire fontos tényező volt az időzítés is, ha csupán pár perccel később jön a telefonhívás, a gépek már útnak indultak volna eredeti repülési tervük szerint.

Fórum hozzászólások

  • marton
    Izrael mióta repteti a F-16ost? Azt írtam, ha már valakinek megvan x éve A vagy C széria, akkor megértem a váltást.
    Komoly az F-35 nekik? Az F-16 nem(arra amit leírtál)? F-35 ről akkora szuperlatívuszokban beszélsz, mintha száz év múlva lenne belőle valami. Igenis újabb cucc és egy évtizeden belül tuti a térségben is megjelenik.
    Ez nekem olyan mintha a rendszerváltáskor vettünk volna vadizsír F-4 eseket.
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
  • Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
  • JonatánJoe
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
    Tudom, hogy Izrael kapcsán a F-15öst írtad, de én meg arra írtam, hogy tök jó egy ilyen hetvenes, csak azoknak akik már régi rendszeresítők mint Izrael, akik meg is veszik az F-35-öst aBlock 70-esek mellé.
    Nem nézem a feladtokat repóra költségét, egyszerüen azzal tudok érvelni, mint minden teknikai dologgal a világban, ha már van újabb akkor nem a feltuningolt régit veszem 20-30 évre , hanem az újat. Lengyelek, törökök, Izrael, olaszok ezek akik itt a térségben elkezdik. Ezzel nem lesz vége, de nekik közel 30 évre meg lesz határozva a típusúk (mondjuk 2022-től számolva).
    Teljesen mindegy, hogy mire kell, mire nem kell, ennyi erőből Gripent sem kellett volna vennünk, mert eddig nem kellet,,, és lehet, hogy öt évig nem is kell még.
    Amúgy ha rosszmájú lennék, akkor vegyék, kötelezzék el magukat 20-30 évre, meg ha V4 ben gondolkodunk akkor nem kis erőnövekedés ez.
  • Atyaeg miket olvasok itt. Aki szerint felesleges az F16 az mit mond a magyar gripenre vagy a Szu-35-re vagy a gripen ng-re??? Ezek feleslegesek? Vagy a Super Hornet is?

    A Block 70 tudtommal keves dolgot kapott az f35 tecnologiabol es tobb teren a bolk 60 butitott változata.

    Szlovák f35? Mikorra? Nem tunik fel, hogy az uzlet surgos jellegu?

    A fejemet fogom komolyan mondom a ketbites suletlensegeken.
  • Roni
    Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt...
  • molnibalage
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt..
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
  • Roni
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
    A kotojel eleve tul tag a 60 es 70 kozt. Azt nem ertem, ha utana sem neztel a muszaki tartalomnak, akkor miert komnentelsz te ruszttel csipobol???
  • rudi
    Kb. így lehet...
    A komplett csomag híján õk is csak légirendészetre tudják majd használni a gépeiket.
    Arra viszont így nagyon drágák..
    Szemezgettem az IHO-s cikkből:

    "Gabriela Matečná (SNS) földművelésügyi minisztert például saját bevallása szerint az győzte meg, hogy míg Gripenje csak négy országnak van, F–16-os gépe huszonötnek. „Tehát én, mint laikus kijelenthetem, hogy ha valamiből valahol sok van, akkor az bizonyára azért van, mert jó a minősége és effektív” – mondta Matečná."

    "Lubomír Galko (SaS) volt védelmi miniszter botrányosnak nevezte, hogy az elemzést, amelyben a védelmi minisztérium az F–16-es gépek vásárlását javasolta, nem egészen egy nappal azelőtt hozták nyilvánosságra, hogy a kabinet megszavazta a javaslatot. „Ráadásul a dokumentum jelentős része titkosított, nem tudjuk pontosan mennyit fogunk fizetni, miért és mikor."

    "Jaroslav Naď biztonságpolitikai elemző: Csúcsminőségű vadászgépeket veszünk, amelyek ugyan jól mutatnak, de képességeiket nem fogjuk tudni kihasználni. Túl nagy luxusnak tartom azt is, hogy a korábban vásárolt Black Hawk helikoptereket erdőtüzek oltására fogjuk használni..."

    "Ondrejcsák Róbert (Híd), a védelmi minisztérium államtitkára: a svéd és amerikai fél ajánlata is minőségi volt, az árkülönbség pedig minimális, ezért meggyőződése (! -de nem biztos benne- saját megj.), hogy a védelmi a tárca az előnyösebb ajánlat mellett döntött."

    Potens és minőségi technika lesz, de majd nézzük meg a 2-éves support lejárta utáni éveket ;)
  • ms07
    Lassan kénytelenek leszünk felerősíteni a Gripeneket? AESA radar+Meteor?
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
  • borisz
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
    De "a légierő a proiritás"... :D
  • ms07
    De "a légierő a proiritás"... :D
    Az, hogy kövessenek el vérfertőzést...
    Apropó épp be akartam rakni, hogy a rományoknál mi van mst ezzel a +5 géppel.


  • A F16 engine is filled with preserving oil for air transport from VlbEindhoven or sometimes after maintenance. After all, transport or storage of an engine full of fuel is dangerous! After installation, the engine is decommissioned: engine on -> oil burns -> white smoke!
  • Roni
    Kína felkötheti a gatyát
    Rettegniük nem kell, de ezek már bőven felveszik a versenyt az újabb kínai gépekkel, kivéve persze a J-20-at).

Ugrás a fórum topichoz