|

Vadászgéppel életet menteni? Norvégiában megcsinálták!

Életveszélyben lévő beteget mentett meg a Norvég Királyi Légierő egyik F-16-osa különleges orvosi felszerelés gyors helyszínre juttatásával.

Az esetre Norvégia északi részén, Bodø városában került sor. Egy beteget légző és szívrendszeri problémákkal vittek be a mentősök a helyi kórházba, azonban ott nem rendelkeztek ECMO berendezéssel, mely szükség esetén mesterségesen tartja fenn egy ember légzését, e nélkül azonban a betegnek esélye sem lett volna a túlélésre. A legközelebbi kórház ahol ilyennel rendelkeznek, légvonalban 450 kilométerre délebbre, Trondheim városában található, ez autóval egy több mint 10 órás út. A páciensnek kevés esélye lett volna ezt túlélni, így a kórházban úgy döntöttek, értesítik a légierőt, hátha tudnak segíteni.

Norvég F-16AM a 2010-es RIAT-on. A gép jobb szárnya alatti középső felfüggesztőn látható az átelepülő konténer orra. Ebben tipikusan vagy a gép földi kiszolgáló eszközeinek egy részét, vagy a pilóta személyes tárgyait viszik magukkal | Forrás: en.wikipedia.org ,

A Trondheim melletti légibázis fogadta a hívást, a 338. század vezetője, Børge ‘Gaff’ Kleppe alezredes pedig készségesen felajánlotta segítségüket. Két F-16-osuk épp gyakorlóbevetésre készült, az ország déli részén található Moss város környékére vezetett a repülési tervük. Az alezredes azonnal jelezte, hogy tartsák vissza a gépeket, és amíg az orvosi berendezést kijuttatták a légibázisra, megvizsgálták a lehetséges tárolóhelyeket. Szerencsére az egyik gép függesztményébe egy áttelepülő konténer is tartozott, melyben volt elég hely a felszerelésnek, így útjára indulhatott a gép.

A távolság általában 35 percig tart a légierő vadászbombázóinak, azonban figyelembe véve a különleges csomagot, a pilóta nem spórolt a kerozinnal, és 25 perccel a felszállás után talajt fogtak az F-16-os gumijai. A hívást követően 40 perccel már a Bodø-i kórházban volt a szükséges felszerelés.

A kereskedelmi járatoknak 1 óra alatt teszik meg az Bodø – Trondheim távolságot | Forrás: Google ,

A sikeres bevetésben a szerencse is óriási szerepet játszott, ugyanis elég ritka, amikor a “Harci Sólymok” áttelepülő konténerrel felszerelve indulnak gyakorló bevetésre. Legalább ennyire fontos tényező volt az időzítés is, ha csupán pár perccel később jön a telefonhívás, a gépek már útnak indultak volna eredeti repülési tervük szerint.

Fórum hozzászólások

  • beta
    Tudnak ők 6-8 Gripent venni ha akarnak. Anyagilag simán elképzelhető az F-16 üzlet is. Nyilván sokat számít ott is az az összeg, de azért kibírják, ha eljött az ideje a valós fejlesztésnek.
    ...
    Ilyen szintű nyugati nyomás biztosan nincs. Szlovákia elég jól elmenedzseli magát a világpolitikában, nem is lehetne rá ilyen nyomást gyakorolni....
    Nem, nem tudnak...
    Évekig taknyolt Spartan beszerzés, majd Blackhawkok...előtte szintén kormány airbusok...-nincs pénz, nyugi...

    Nincs nyugati nyomás?...én itt élek, olyat mondj amit elhiszek.

    Ha lesz valami épkézláb hitelkonstrukció, ellentételezés vagy nagyon kedvező részletfizetés akkor talán...kb. 10% esély...

    Szlovákia a világpolitikában?...inkább nem írok semmit, jelentéktelenek...(megjegyzem, egy orosz diplomatát sem mertek kiutasítani, egyetlenként az eu-ban- mindenhonnan fogják a tök.ket)
  • speziale
    Molni,

    értő olvasás, értő olvasás....

    Én a következőt állítottam: a hidegháború előtt nemsokkal vagy azután indult zsírúj* fejlesztési programok közül nagyon sok küzd az európai fejlesztésekhez hasonló problémákkal...jelentős határidő csúszás, költségtúllépés, darabszám csökkentés, ilyen-olyan műszaki gondok a szolgálatba állítást követő időszakban

    *: itt most kifejezetten a 0-ról indult fejlesztésekről beszélek, nem pedig azokról amik valamilyen korábbi eszköz továbbfejlesztérésől szólnak, mert az F16 vagy Tornadó MLU programokat azért az európai országok is viszonylag sikeresen lehozták...

    És a fenti dolgok nemcsak a Zumwalt/LCS/Sea Wolf-ra voltak jellemzőek - bár kétségtelen, hogy ezek a legnagyobb állítorvosi lovak...
    az f22/f35 esetében is ugyenez a helyzet...mennyit cikkeztek a sajtóban az F35 költség elszállásáról, meg arról, hogy milyen hibák jönnek elő a gépeknél...azok a dolgok, amikről mondjuk a német sajtó cikkezett az NH90-es kapcsán semmivel sem voltak komolyabb vagy nehezebben orvosolható problémák...
    de nézd meg mi van pl.: KC-X tenderrel...na az is egy igazi "sikertörténet"....
    és az USA hadserege kapcsán megint ne menjünk bele, hogy hányszor hányféle koncepció született az M2/M3 vagy éppen az Abrams leváltására...az MRAP--okon kívül a hadsereg gyakorlatilag nem is kapott "teljesen új fejlesztésű" cuccot, csak a meglévő platformokat reszelgették...

    az iris-t-ről meg nem állítottam, hogy "különleges" képességei lennének, csupán azt, hogy a rendszeresítő országok száma és legyártott mennyiség, illetve a rakéta képességei alapján az pl.: egy sikeres európai programnak tekinthető....mint ahogy véleményem szerint a Meteor is...

    Az Aster kapcsán:
    - lehet, hogy koncepciójában hasonló a Nasams, de az aster egy jóval nagyobb teljesítményű rendszer
    - a mostani fegyvereknél nem igazán egyszerű megmondani, hogy akkor mikortól is van valami szolgálatban, de megjegyezném, hogy az Asterre 1997-ben érkezett az első előszéria megrendelés...
    - a nagy művedben pont te írtad, hogy az aster rakétás európai rombolók voltak az elsők amik aktív radaros rakétákkal üzemeltek...az előtte lévő 50 évben hányszor fordult elő az, hogy európai hajókon fejlettebb fegyverek lettek volna szolgálatban, mint az USA hajókon?
    - a rendszeresítő országok száma alapján, illetve hogy milyen képességeket ad szerintem ezt is lehet egy sikeres programnak tekinteni
    Azthiszem közös nevezőre juthatunk azzal,hogy a hh vége óta az egész nyugati világban érezhető egyfajta "balfaszkodás",mert nincs az a hatékonyságnövelő kényszer,amit maga a hh jelentett.Most lassan az USA szempontjábol kibontakozik egyfajta hatékonyságnvelő kényszer kina képében.Én legalábbis a hordozóépitési rogram gyorsitását már ennek is betudom.EU oldalrol meg valószinüleg rég kiforrot gép lenne az EF,sőt már alighanem az utódtipusa is repülne,ha még mindig tartana a hh.De ami oldalrol meg valszinű az F22 utódtipusa repülne,minimum rototipus szinten.De Kina igazábol most éri el a 25évvel ezelötti ami szintet,a világ többi része meg ott sem tart.Oroszok tarthatnának elöbbre,de nincs rá pénzük.10 évig ezekmiatt az F16V bőven élvonalbeli gép marad.
  • speziale
    ..
    az f22/f35 esetében is ugyenez a helyzet...mennyit cikkeztek a sajtóban az F35 költség elszállásáról, meg arról, hogy milyen hibák jönnek elő a gépeknél
    Az F-35 esetén egy lopkaodó F-16-ost akartak. Aham. Ezek után kérlek fogd a legfejlettebb Block 60 változatot és nézd meg csak a hardveres különbségeket. Na, hol van ehhez képest az F-35A ma? Na, ehhez szoftvert is kell írni, hogy értelme legyen...

    Ez kb olyan, mintha valaki kitalálná, hogy egy kicsivel jobb családi házat akar, oszt menet közben a megrendelő kitalálja, hogy a világ leintelligensebb otthona kéne olyan hardverekkel, ami mind páratlan és ehhez adjál szoftvert is, ami ezt kihasználja. Na, akkor hol és miért a nagy meglepetés? Ahhoz képest, hogy olyan vad koncepció is volt, hogy nem is kell minden F-35-be radar, mert a data link minden megold? Ehhez képest, most minden gépben ott van az, amit a mai 4++ gépek podban visznek, stealth + DAS + vontatott csali,

    n+1 a köbön kitárgyaltuk már ezt. Rossz példa.

    és az USA hadserege kapcsán megint ne menjünk bele, hogy hányszor hányféle koncepció született az M2/M3 vagy éppen az Abrams leváltására...az MRAP--okon kívül a hadsereg gyakorlatilag nem is kapott "teljesen új fejlesztésű" cuccot, csak a meglévő platformokat reszelgették...
    Mi köze a fejlesztési ötleteknek ahhoz, hogy nincs pénz? Semmi.

    az iris-t-ről meg nem állítottam, hogy "különleges" képességei lennének, csupán azt, hogy a rendszeresítő országok száma és legyártott mennyiség, illetve a rakéta képességei alapján az pl.: egy sikeres európai programnak tekinthető....mint ahogy véleményem szerint a Meteor is...
    Az IRIS-T az. Csak azt felejted el, hogy az eredeti program az ASRAAM volt és akkora bukta, mint ide Jeruzsálem. Olyan, minta az AIM-9X mellett lenne még ergy bukott hasonló kategóriás jenki rakéta. De az nincs. Sőt, maga az AIM-9X is az ASRAAM buka miatt létezik...

    Az Aster kapcsán:
    - lehet, hogy koncepciójában hasonló a Nasams, de az aster egy jóval nagyobb teljesítményű rendszer
    - a mostani fegyvereknél nem igazán egyszerű megmondani, hogy akkor mikortól is van valami szolgálatban, de megjegyezném, hogy az Asterre 1997-ben érkezett az első előszéria megrendelés...
    - a nagy művedben pont te írtad, hogy az aster rakétás európai rombolók voltak az elsők amik aktív radaros rakétákkal üzemeltek...az előtte lévő 50 évben hányszor fordult elő az, hogy európai hajókon fejlettebb fegyverek lettek volna szolgálatban, mint az USA hajókon?
    Igen, európai. Ez a kulccsszó... Azt a részt egyébként meg Cifu írta.

    Egy 35 milliós rakétával operáló program nem tudom, hogy mennyire nevezhető sikeresnek. A legdrágbb SM ennek tördékébe kerül, még a négyfokozatú is....
  • molnibalage
    Az F-35 esetén egy lopkaodó F-16-ost akartak. Aham. Ezek után kérlek fogd a legfejlettebb Block 60 változatot és nézd meg csak a hardveres különbségeket. Na, hol van ehhez képest az F-35A ma? Na, ehhez szoftvert is kell írni, hogy értelme legyen...

    Ez kb olyan, mintha valaki kitalálná, hogy egy kicsivel jobb családi házat akar, oszt menet közben a megrendelő kitalálja, hogy a világ leintelligensebb otthona kéne olyan hardverekkel, ami mind páratlan és ehhez adjál szoftvert is, ami ezt kihasználja. Na, akkor hol és miért a nagy meglepetés? Ahhoz képest, hogy olyan vad koncepció is volt, hogy nem is kell minden F-35-be radar, mert a data link minden megold? Ehhez képest, most minden gépben ott van az, amit a mai 4++ gépek podban visznek, stealth + DAS + vontatott csali,

    n+1 a köbön kitárgyaltuk már ezt. Rossz példa.


    Mi köze a fejlesztési ötleteknek ahhoz, hogy nincs pénz? Semmi.


    Az IRIS-T az. Csak azt felejted el, hogy az eredeti program az ASRAAM volt és akkora bukta, mint ide Jeruzsálem. Olyan, minta az AIM-9X mellett lenne még ergy bukott hasonló kategóriás jenki rakéta. De az nincs. Sőt, maga az AIM-9X is az ASRAAM buka miatt létezik...


    Igen, európai. Ez a kulccsszó... Azt a részt egyébként meg Cifu írta.

    Egy 35 milliós rakétával operáló program nem tudom, hogy mennyire nevezhető sikeresnek. A legdrágbb SM ennek tördékébe kerül, még a négyfokozatú is....
    "Egy 35 milliós rakétával operáló program nem tudom, hogy mennyire nevezhető sikeresnek. A legdrágbb SM ennek tördékébe kerül, még a négyfokozatú is...."

    https://www.ucsusa.org/sites/defaul...documents/nwgs/2011-winter-anti-satellite.pdf
    "GBI interceptors cost about $70 million each, the e s t i m a t e d p r ocurement cost for each SM-3 Block IIA missile is $20- 24 million."

    Aster: "As of 2012, France has spent €4.1bn at 2010 prices on 10 SAMP/T launchers, 375 Aster 30 missiles and 200 Aster 15 missiles."

    Persze Aster-15 bezavar, de ez alapján egy Aster-30 mondjuk ~10-12m$. Ez alapján az SM-3 nem tudom mennyire nevezhető sikeresnek. :D


    ASRAAM lehet bukta de azért ott az IRIS-T. És?
    De ott van meteor is. Kinematikailag a kategóriájának királya. Elektronikába nem tudjuk mit tudhat de ha kell lesz bele Japán top elektronika. De sorolni lehet a sikeres europai programokat. Igen vannak durva bukták is. Kedvencem a Baracuda.

    F-35 meg többek közt a nem tudjuk mit akarunk szempontjából gigabukta. És tökre más kérdés, hogy a végére egy igencsak komoly gép lett.

    hirtelen...
  • Amúgy meg a kényszer nagy úr. Hírek alapján nem csak MBT hanem EF+Rafi utodnál is összejön a Francia+Német+(Olasz+Spanyol) tandem. Nem lepne meg ha több vonalon Anglia is felülne a vonatra. Főleg így boxer beszerzés után nem hinném Anglia egyedül nekiáll új MBTt fejleszteni. A kényszer nagy úr.
  • zsolti
    Wolfram, nyilván sehogy, egyszerre a kettő nem megy!
    Az Európai Egyesült Államokkal nekem a kezdetek kezdetén semmi bajom nem lett volna, csak ésszel kellett volna csinálni! Ezt is leírtam számtalanszor, ha összeállunk egységes EU-ba, ott kellett volna kezdeni, mert ez a minimum, hogy saját HT-hoz ragaszkodunk. Ez nem egy légből kapott valami, ez az ALAP. Saját gazdasági közösség van, belső piac van, olyan erő ami képviseli az érdekeinket, ami segít súlyt adni a szavunknak, nincs. Ellenben bár a SZU szétesett, és szerencsére visszahúzódott, az USA itt felejtette magát nem kevés helyen katonai bázisokkal. Őket is ünnepélyesen azonnal fel kellett volna kérni, hogy legyenek szívesek távozni. Szövetség az lehet továbbra is, de egyenlő alapokról építkezve, egyenlő félként. Ami most van, az nem az, minden szinten mi vagyunk kiszolgáltatva nekik.
    Innen lehetett volna beszélni tovább bármiféle EEÁ-ról. Ebből annyi lett aztán, hogy ránk szólnak Brüsszelből hogy egyenes legyen az uborka, márványra tojják a tyúkjaink a tojást, és engedjünk be mindenféle kannibált ellenőrzés nélkül, meg vegyünk át tőlük. Ez mondjuk nekem nem jön így be! Akkor viszont máris ott vagyunk, hogy az EU mag még a saját érdekeit sem tudja hatékonyan képviselni a világban, akkor MI mit várhatunk tőlük?!
    Ha ez nagyon mostanában nem változik pozitív irányban, akkor tényleg szerintem felejtős az egész EU project, nem az EEÁ, hanem úgy ahogy van ez az egész félkarú gnóm behemót bürokrácia által gúsba kötött brüsszeli szörnyszülött.

    Onnantól viszont akkor jön az amit mondtam, hogy nemzetállamok, és mindenki saját jól felfogott érdekében vesz a világpiacról BÁRMIT ami költséghatékony, csak akkor meg ne ugasson senki ha pl. a minyó kategóriában Orosz heli lesz felújítva, vagy akár újból is olyat veszünk, mikor fél-harmad árból kijön mint egy UH-1, és még több katonát is szállít.

    Erről kb. ennyi a véleményem, nyilván nem kell vele egyet érteni senkinek.

    Persze, de tudod te is, hogy ez mivel járna. A mostaninál sokkal nagyobb központosítás, akár közös hadsereg (de akkor a nemzeti szuverenitásnak lőttek, ebből meg sülhetne ki jó dolog is, meg rossz is, jelenleg inkább rossz sajnos...). És akkor mehetne úgy, mint az USA-ban. Vagyis több cég versenyezhet éppen, de ha valamelyik nyer egy tenderen valamivel, akkor az a terméket egységesen megveszi/rendszeresíti MINDENKI (vagy épp a naaagy közös hadsereg, ha már addig eljutnánk...), akinek abban a kategóriában/fegyvernemben épp kell új cucc. Legalábbis a drágább-komplexebb eszközök, úgymint multirole vadászgép, harckocsi, nagyobb hajók, tengeralattjárók, komolyabb légvédelmi rendszerek, stb. esetén. Így megérné jobban fejleszteniük az itteni cégeknek mert tudnák, hogy nagy és stabil bevétel lesz, ha elég jó a termékük. Viszont szerintem ettől még nagyon messze vagyunk. Korábban már mondtam, amíg nincs egy közös nyelv, amit az EU-ban mindenki (de tényleg mindenki) beszél, addig ez nem nagyon fog menni. És még az is csak a kezdet lenne. Addig meg szépen és folyamatosan lenyomogat minket, vagyis a fragmentált Európát/EU-t a sokkal központosítottabb USA és a feltörekvő, méginkább központosított (és ezért ebből a szempontól az EU-nál sokkal hatékonyabb), egyre inkább szuperhatalommá váló Kína.
  • Hpasp
    Deveselu?
    ;)
    Na jó, de az nem mobil.

    Fade
    "Egy 35 milliós rakétával operáló program nem tudom, hogy mennyire nevezhető sikeresnek. A legdrágbb SM ennek tördékébe kerül, még a négyfokozatú is...."

    https://www.ucsusa.org/sites/defaul...documents/nwgs/2011-winter-anti-satellite.pdf
    "GBI interceptors cost about $70 million each, the e s t i m a t e d p r ocurement cost for each SM-3 Block IIA missile is $20- 24 million."

    Aster: "As of 2012, France has spent €4.1bn at 2010 prices on 10 SAMP/T launchers, 375 Aster 30 missiles and 200 Aster 15 missiles."

    Persze Aster-15 bezavar, de ez alapján egy Aster-30 mondjuk ~10-12m$. Ez alapján az SM-3 nem tudom mennyire nevezhető sikeresnek. :D

    SM-3 Block 2 árát összehasonlítani az Asterével, vagyis egy 2500 km hatótávolságú és 1500-2000 km-es magasságot elérni képes dedikált ABM-et egy 120 km-es hatótávolságú, 20-30 km-es magasságot elérni képes általános célú légvédelmivel? Eléggé alma-körte...
  • wolfram
    Korábban már mondtam, amíg nincs egy közös nyelv, amit az EU-ban mindenki (de tényleg mindenki) beszél, addig ez nem nagyon fog menni.
    Javaslataim:
    - magyar :)
    - német, nyelvtani nemek nélkül
    - eszperantó (?)
  • beta
    Javaslataim:
    - magyar :)
    - német, nyelvtani nemek nélkül
    - eszperantó (?)
    Én bőven beérném azzal a "primitív" angollal is... :D De hajajj, inkább nem is folytatom, egyszer már volt erről itt egy kisebb vita. Mindenesetre úgy vélem, hogy így, nemzetállamostól a jelenleginél jelentősen "jobb", összetartóbb EU nem nagyon lesz, mert minden ország a saját érdekeit akarja-akarná érvényesíteni, nyilván gyakran a másik kárára.
  • Fade
    Amúgy meg a kényszer nagy úr. Hírek alapján nem csak MBT hanem EF+Rafi utodnál is összejön a Francia+Német+(Olasz+Spanyol) tandem. Nem lepne meg ha több vonalon Anglia is felülne a vonatra. Főleg így boxer beszerzés után nem hinném Anglia egyedül nekiáll új MBTt fejleszteni. A kényszer nagy úr.
    Ennek így is kéne lennie, hogy az EU
    wolfram
    Persze, de tudod te is, hogy ez mivel járna. A mostaninál sokkal nagyobb központosítás, akár közös hadsereg (de akkor a nemzeti szuverenitásnak lőttek, ebből meg sülhetne ki jó dolog is, meg rossz is, jelenleg inkább rossz sajnos...). És akkor mehetne úgy, mint az USA-ban. Vagyis több cég versenyezhet éppen, de ha valamelyik nyer egy tenderen valamivel, akkor az a terméket egységesen megveszi/rendszeresíti MINDENKI (vagy épp a naaagy közös hadsereg, ha már addig eljutnánk...), akinek abban a kategóriában/fegyvernemben épp kell új cucc. Legalábbis a drágább-komplexebb eszközök, úgymint multirole vadászgép, harckocsi, nagyobb hajók, tengeralattjárók, komolyabb légvédelmi rendszerek, stb. esetén. Így megérné jobban fejleszteniük az itteni cégeknek mert tudnák, hogy nagy és stabil bevétel lesz, ha elég jó a termékük. Viszont szerintem ettől még nagyon messze vagyunk. Korábban már mondtam, amíg nincs egy közös nyelv, amit az EU-ban mindenki (de tényleg mindenki) beszél, addig ez nem nagyon fog menni. És még az is csak a kezdet lenne. Addig meg szépen és folyamatosan lenyomogat minket, vagyis a fragmentált Európát/EU-t a sokkal központosítottabb USA és a feltörekvő, méginkább központosított (és ezért ebből a szempontól az EU-nál sokkal hatékonyabb), egyre inkább szuperhatalommá váló Kína.
    Ez így van. El kell dönteni hogy mi legyen! Ahogy mondtam, egy ilyen EU hoz amit Junckerek vezetnek NEM szeretnék betagozódni, egy épeszű vezetésűvel semmi problémám nem lenne! A túltolt liberális agyhalottságot kéne már pragmatizmusra váltani. Szerintem valamilyen nemzetállami önállóságra szükség van, nem kell szó szerint EEA vá válni az US mintájára teljesen, de ki kéne mondani hogy EU közös fegyverzet van, és pl. csak úgy lehet külföldit megvenni, ha ha abszolút nincs semmi hazai alternatíva, s azt is csak úgy mint pl. az Usa, vegyescéggel, tech transzferrel. Van ám mit tanulni tőlük ebben is, ritka nagy protekcionisták voltak ezen a területen már Trump előtt is!
  • Fade
    "Egy 35 milliós rakétával operáló program nem tudom, hogy mennyire nevezhető sikeresnek. A legdrágbb SM ennek tördékébe kerül, még a négyfokozatú is...."

    https://www.ucsusa.org/sites/defaul...documents/nwgs/2011-winter-anti-satellite.pdf
    "GBI interceptors cost about $70 million each, the e s t i m a t e d p r ocurement cost for each SM-3 Block IIA missile is $20- 24 million."

    Aster: "As of 2012, France has spent €4.1bn at 2010 prices on 10 SAMP/T launchers, 375 Aster 30 missiles and 200 Aster 15 missiles."

    Persze Aster-15 bezavar, de ez alapján egy Aster-30 mondjuk ~10-12m$. Ez alapján az SM-3 nem tudom mennyire nevezhető sikeresnek. :D


    ASRAAM lehet bukta de azért ott az IRIS-T. És?
    De ott van meteor is. Kinematikailag a kategóriájának királya. Elektronikába nem tudjuk mit tudhat de ha kell lesz bele Japán top elektronika. De sorolni lehet a sikeres europai programokat. Igen vannak durva bukták is. Kedvencem a Baracuda.

    F-35 meg többek közt a nem tudjuk mit akarunk szempontjából gigabukta. És tökre más kérdés, hogy a végére egy igencsak komoly gép lett.

    hirtelen...
    Igen...ezt már én is akartam írni, hogy nem tudom honnan van ez a 35 milliós ár az Aster esetében, mert én is ezt a fenti infót találtam róla....
    De találtam egy másikat is, mely szerint a török légvédelmi rakéta tenderen az MBDA a Patriotnál valamivel olcsóbban ajánlotta volna az Astert
  • speziale
    Igen...ezt már én is akartam írni, hogy nem tudom honnan van ez a 35 milliós ár az Aster esetében, mert én is ezt a fenti infót találtam róla....
    De találtam egy másikat is, mely szerint a török légvédelmi rakéta tenderen az MBDA a Patriotnál valamivel olcsóbban ajánlotta volna az Astert
    Az árakkal szemben én is folyamatos ellentmondást találtam, napokban nézegettem a heli vonalat, 2-300% os eltérések vannak forrás és forrás közt. Lekövethetetlen számomra, hogy mi mennyibe kerül valójában.
  • wolfram
    Na jó, de az nem mobil.




    SM-3 Block 2 árát összehasonlítani az Asterével, vagyis egy 2500 km hatótávolságú és 1500-2000 km-es magasságot elérni képes dedikált ABM-et egy 120 km-es hatótávolságú, 20-30 km-es magasságot elérni képes általános célú légvédelmivel? Eléggé alma-körte...
    ad1) a jelenlegi aster 30 block 1-nek is van taktikai ballisztikus rakéta elhárító képessége. A block 1 NT-nek meg még komolyabb ilyen képessége lesz
    ad2) senki nem mondta, hogy a 2 összevethető. Csupán azt, hogy az Aster nem 35 millióba kerül...meg azt, hogy az SM3 block 2 is k*rva drága
  • speziale
    ad1) a jelenlegi aster 30 block 1-nek is van taktikai ballisztikus rakéta elhárító képessége. A block 1 NT-nek meg még komolyabb ilyen képessége lesz
    ad2) senki nem mondta, hogy a 2 összevethető. Csupán azt, hogy az Aster nem 35 millióba kerül...meg azt, hogy az SM3 block 2 is k*rva drága
    ja és ad3) molni azt állította, hogy a legdurvább SM változat is olcsóbb az Aster-nél...aztán kiderül, hogy baromira nem az
  • zsolti
    Szerintem valamilyen nemzetállami önállóságra szükség van...
    Kezdetben nyilván, mert nem is mehetne egyből a komolyabb egybeolvadás. Aztán a folyamat valamerre majd alakulna pár évtized alatt. De még ez is csípné sokak szemét. Mint ahogy már most is láthatjuk a tiltakozást. Ez persze érthető, hiszen ez a folyamat szükségszerűen a lokális, adott népre-nemzetre jellemző kulturális sajátosságok feloldódásával, részleges, vagy teljes eltűnésével jár hosszabb távon és vannak, akik ezt nem elfogadható árnak tartják. Már csak ezért sem mehetne túl gyorsan, pláne nem erőltetve, mert úgy komoly feszültséget okozna és könnyen olyan szitukhoz vezethetne, mint a jugoszláviai polgárháború...
    Vagy maradunk a nemzetállamok laza szövetségénél, amin még belül is külön alkalmi szövetségek is köttet(het)nek, mint pl. a V4, de mivel igazi egység nincs, ezért mindig gyengék leszünk a két nagyhoz (USA, Kína) képest.
    Na mindegy, én így látom.

    speziale
    ad1) a jelenlegi aster 30 block 1-nek is van taktikai ballisztikus rakéta elhárító képessége. A block 1 NT-nek meg még komolyabb ilyen képessége lesz
    ad2) senki nem mondta, hogy a 2 összevethető. Csupán azt, hogy az Aster nem 35 millióba kerül...meg azt, hogy az SM3 block 2 is k*rva drága
    Ja jó. Akkor sincs értelme, mert SM-3 Block 2-vel légkörön belül semmit nem lősz le, mivel nem képes rá, Aster 30-cal meg műholdat, IRBM-et/ICBM-et nem fogsz leszedni soha, mivel nem képes rá.
  • wolfram
    Kezdetben nyilván, mert nem is mehetne egyből a komolyabb egybeolvadás. Aztán a folyamat valamerre majd alakulna pár évtized alatt. De még ez is csípné sokak szemét. Mint ahogy már most is láthatjuk a tiltakozást. Ez persze érthető, hiszen ez a folyamat szükségszerűen a lokális, adott népre-nemzetre jellemző kulturális sajátosságok feloldódásával, részleges, vagy teljes eltűnésével jár hosszabb távon és vannak, akik ezt nem elfogadható árnak tartják. Már csak ezért sem mehetne túl gyorsan, pláne nem erőltetve, mert úgy komoly feszültséget okozna és könnyen olyan szitukhoz vezethetne, mint a jugoszláviai polgárháború...
    Vagy maradunk a nemzetállamok laza szövetségénél, amin még belül is külön alkalmi szövetségek is köttet(het)nek, mint pl. a V4, de mivel igazi egység nincs, ezért mindig gyengék leszünk a két nagyhoz (USA, Kína) képest.
    Na mindegy, én így látom.
    Szerintem már a mostani szinten is lehetne ezt forszírozni, hogy közös EU-s fegyver program, s utána ahogy írtam, védeni a terméknek a saját piacát. Kéne közös EU-s külpolitika, ennek a megtámasztására meg közös EU haderő. Nyilván csak vállalható vezetéssel, nem Junkcer vonallal. E nélkül az EU súlytalan, és ahogy durvulni látszik a világ(márpedig úgy látszik), még inkább az lesz. A nemzetállamokra egyébként szükség van, nem szeretném a népre-nemzetre jellemző kúltúrális sajátosságokat feloldani egy nagy közösben. Maradjanak csak meg mindenkinek a szokásai, nemzeti ünnepei, de közös kül és hadügy, illetve gazdaságpolitkia kell ha versenyképesek akarunk maradni.
  • zsolti
    A nemzetállamokra egyébként szükség van, nem szeretném a népre-nemzetre jellemző kúltúrális sajátosságokat feloldani egy nagy közösben. Maradjanak csak meg mindenkinek a szokásai, nemzeti ünnepei, de közös kül és hadügy, illetve gazdaságpolitkia kell ha versenyképesek akarunk maradni.
    Ez így szerintem nem működne, mert akkor mindig lesznek "ti", meg "mi" halmazok, vagyis határozott törésvonalak, amik mentén mindig lesz indok egymással szembefordulni. De ez már tényleg nem ebbe a topikba tartozik...
  • beta
    Javaslataim:
    - magyar :)
    - német, nyelvtani nemek nélkül
    - eszperantó (?)
    Közös közvetítő nyelvként, egyrészt abból a szempontból hogy mindenkinek tanult nyelv lenne, másrészt az egyszerű nyelvtan miatt az eszperantó lenne a legjobb. Sajnos viszont van vele egy óriási probléma: nincs semmiféle szakmai szókincse (hogy van eszperantó nyelven pl. az orrsegédszárny vagy a futómű), ezt még minden szakterületen meg kellene alkotni - és be is vezetni az adott szakterületekre!! Aztán az adott szakterületek minden meglévő dokumentációját átírni, hitelesíttetni és bevezetni eszperantó nyelven!! Hány évig tartana szerintetek?!! Szóval HAJJAJJAJ, sok reményem nincs hozzá ... :(
  • wolfram
    Ez így szerintem nem működne, mert akkor mindig lesznek "ti", meg "mi" halmazok, vagyis határozott törésvonalak, amik mentén mindig lesz indok egymással szembefordulni. De ez már tényleg nem ebbe a topikba tartozik...
    A közös gazdaságpolitika szerintem egységes munkaügyi, bér és adópolitikát jelentene, vagyis követelne meg (másképpen akárhogy is csókolóznak a nagyfejűek, a gazdaságpolitikát szerintem csak hazudni lehet közösnek!). Mivel a legnagyobb úr az érdek, ennek bevezetésétől szerintem a sánta kutyát nem érdekelné, hogy ki mikor milyen címen ünnepelné a nemzeti ünnepet, csak arra kellene figyelni a gazdasági kapcsolatoknál, hogy hol mikor van munkaszüneti nap (erre viszont most is "illik" figyelni). Viszont egységes munkaügyi, bér és adórendszer esetén nem azért települne ide a multi, mert itt rabszolgákat kap havi akár 300-320 órában negyed-harmadáron az otthonihoz képest, hanem azért, mert egyáltalán megtalálja azt a munkaerőt, amit otthon már nem talál!! Ráadásul ilyen körülmények között nem kellene több-százezer munkavállalónak nyugatra menekülni az itthoni "bérek" elől, amivel itthon reményük sincs az önálló életkezdésre. Tudom, a kezem meg a bili viszonya elég közeli, és a bili se üres ráadásul ... de jöhetnek a jobb ötletek ... ;)
  • speziale
    ja és ad3) molni azt állította, hogy a legdurvább SM változat is olcsóbb az Aster-nél...aztán kiderül, hogy baromira nem az
    Akkor tévedtem bár akkor visszafelé kéne megnézni, hogy a HMZ-benm azonos kategóriás rakéta mennyibe fáj. Az Aster embertelenül drága...
  • Emlékeim szerint az iraki reaktorra készülve?

    bár 399-es számú abban nem vett részt...
    szóval lehet tévedek.
  • Sharid
    Emlékeim szerint az iraki reaktorra készülve?

    bár 399-es számú abban nem vett részt...
    szóval lehet tévedek.
    Azokon mintha póttartály is lett volna.
  • Sharid
    Emlékeim szerint az iraki reaktorra készülve?

    bár 399-es számú abban nem vett részt...
    szóval lehet tévedek.
    Igen, tévedsz. 2x Mk-84, 2x 370 gal, 1x300 gal és 2xAIM-9 volt a konfig.

Ugrás a fórum topichoz