|

A Waspok villámai

Múlt héten írtunk róla, hogy a Japánba előretolt USS Wasp helikopter-hordozó dokkhajóra megérkezett egy adagnyi F-35B Lightning II-es vadászbombázó, ami annyiban újdonság, hogy ez volt az első alkalom, hogy tényleges őrjáraton lévő U.S. Navy hadihajó fedélzetére érkeztek a STOVL változatú Villámok. A Kelet-Kínai-tengeren tartózkodó USS Wasp (LHD-1) mellett a múlt héten a Wasp hajóosztály egy másik példánya, a USS Essex (LHD-2) is kihajózott. Utóbbi csak gyakorlatra. Ezen két hajón az elmúlt napokban készült fotókból mazsolázunk most.

Felszálláshoz készülő F-35B a Wasp fedélzetén. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Levingston Lewis,

A VMFA-121 század vélhetően ugyanazon gépe egy picit később. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Levingston Lewis,

Feladat végeztével liftezés a Wasp hangárjába. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Desmond Parks,

Ez a fotó a USS Essex fedélzetén készült az éjszakai repülésre induló F-35-ösről. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Jacob Owen,

Fórum hozzászólások

  • Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

    Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
    Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
    Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
    Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
    Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép
  • Terminator
    Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

    Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
    Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
    Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
    Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
    Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép
    Itt tényleg azt lenne jó tudni, hogy mit vettek még? Mennyibe fáj egy teljes dokumentáció az oktatáshoz és üzemeltetéshez, szerszámok, mennyi pótalkatrész jön (jött) első körben a gépekhez (mindig a hajtóművet szokták kiemelni, mint legdrágább alkatrészt, de ebben a radar cserélhető elemeitől az utolsó darab csavarig minden benne van).
    Japánnak lehet esetleg azért ennyivel drágább, mert ők összeszerelősort is létesítettek? Annak a költségei (vagy akár egy részük, pl esetleg drágább a japán melós bére) dobott ennyit?
  • Greece plans to acquire F-35A Lightning II

    On 9 January 2020, following the official visit of Prime Minister Kyriakos Mitsotakis to the White House, the Greek Defence Minister, Nikos Panagiotopoulos, revealed Greece’s armament plans.

    As part of the armament plans, Greece wants to acquire 24 Lockheed F-35A Lightning II aircraft, including all needed infra structure, at a price of USD 3 billion.
    Furthermore, the country intends to proceed with the upgrade of over 80 F-16C/D Fighting Falcons, as well as the purchase of war ships and other war material.

    Speaking to Skai TV on 9 January, Nikos Panagiotopoulos said that the F-35A plans are Greece's effort to achieve "air superiority over Turkey" in the coming years. Referring to negotiations being a time consuming procedure, he estimated that the acquisition of the F-35A Lightning II would start after 2024. The upgrade of the current F-16C/D models to the V (Viper) version is to start on short notice. The work is expected to be finished in seven to eight years. At the same time, the Elliniki Polemiki Aeroporia's (EPA, Hellenic Air Force) fleet of Mirage 2000s will receive a Follow-on Support (FoS) contract.

    (source:Scramble).
  • Ez már inkább biztpol, de a török középhatalmi törekvések és a NATO-ról való leválása után és a töretlenül "remek" török-görög(-ciprusi) viszony mellett annyira nem meglepő.
    Főleg úgy, hogy a görögök a (nem/majdnem/esetleg/teljes/részleges (nem kívánt rész törlendő)) államcsőd alatt is inkább késtek a nyugdíjakkal, de az Abramseket megrendelték, kifizették.
  • .
    Terminator
    Greece plans to acquire F-35A Lightning II

    On 9 January 2020, following the official visit of Prime Minister Kyriakos Mitsotakis to the White House, the Greek Defence Minister, Nikos Panagiotopoulos, revealed Greece’s armament plans.

    As part of the armament plans, Greece wants to acquire 24 Lockheed F-35A Lightning II aircraft, including all needed infra structure, at a price of USD 3 billion.
    Furthermore, the country intends to proceed with the upgrade of over 80 F-16C/D Fighting Falcons, as well as the purchase of war ships and other war material.

    Speaking to Skai TV on 9 January, Nikos Panagiotopoulos said that the F-35A plans are Greece's effort to achieve "air superiority over Turkey" in the coming years. Referring to negotiations being a time consuming procedure, he estimated that the acquisition of the F-35A Lightning II would start after 2024. The upgrade of the current F-16C/D models to the V (Viper) version is to start on short notice. The work is expected to be finished in seven to eight years. At the same time, the Elliniki Polemiki Aeroporia's (EPA, Hellenic Air Force) fleet of Mirage 2000s will receive a Follow-on Support (FoS) contract.

    (source:Scramble).
    Az államadósságot meg majd a KisJézus kifizeti. Értem, hogy miért kell, nade van a pofátlanságban is egy hatar!
    Remélem a németek legközelebb csak 2 szigetért rendezik a hiteleiket
  • ruhakupac
    Ez már inkább biztpol, de a török középhatalmi törekvések és a NATO-ról való leválása után és a töretlenül "remek" török-görög(-ciprusi) viszony mellett annyira nem meglepő.
    Főleg úgy, hogy a görögök a (nem/majdnem/esetleg/teljes/részleges (nem kívánt rész törlendő)) államcsőd alatt is inkább késtek a nyugdíjakkal, de az Abramseket megrendelték, kifizették.
    E mellet lehet, hogy elmentem. Abramsot rendeltek a görögök? Mikó? ....Melyiket?.....
  • mindenen kívül
    E mellet lehet, hogy elmentem. Abramsot rendeltek a görögök? Mikó? ....Melyiket?.....
    Nem rendeltek. 2011 környékén került szóba valami 400 darab letárolt A1 Abrams és 700 M113 megvétele. Most így nem találom a cikket az összeggel, de valami nevetségesen alacsony árom juthattak volna az Abramshoz. A nagytestvér valószínűleg az elhúzó törököket próbálta volna ellensúlyozni az üzlettel...

    Ofc a németek szívbajt kaptak, hogy az ő pénzükön vennének amerikai fegyvert.
  • rudi
    Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
    Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
    A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
    A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
  • rudi
    Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
    Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
    A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
    A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.
    Vagyis kétszintessé teszik többek között a negatív kritika miatt.
    Az ALIS megmarad USA sajátnak - egy nagy hálózatos AMOS jellegű cuccnak. Ott aztán minden adat mehet, élvezhetik a tényleg óriási maintenance megtakarítás előnyeit.
    Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

    BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D

    molnibalage
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
    Ma már egy karbantartást nem kezelsz le számítógépes rendszer nélkül. Amúgy szar mind, az AMOS vagy a SAP évtizedek óta tartó foltozás után is állati ingatag. Viszont nélkülük 2 csarnok papír / gép a karbantartás....

    Amúgy ja, valszeg a nemzetbiztonsági aggályokat figyelembe vették a szövetségesektől (micsoda diktatúra...), szóval csinálnak egy külső hálózatot. Abban nyilván nem lesz ipari mély karbantartási infó, csak olyanok, mint hajtóműhömérsékletek meg ilyesmik.
    Cserébe igyák meg a levét, hogy nem lesz up-to-date statisztika, paraméterezés, direkt gyári javítási utasítás, etc... ami az USA saját gépeinek meglesz - nő az üzemeltetési költség, az alkatrészek bezerzési ideje, stb... ha így dönt a vevő és megfizeti ennek árát, tegye meg. Szíve joga.
  • angelsoul
    .
    Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

    BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D
    Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.
  • molnibalage
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
    Szerintem az ALIS nem (volt) több mint egy sima karbantartó rendszer.
    Nyilvántartotta hogy melyik gép mennyit repült, gyűjtötte a rendszerektől érkező adatokat (pl. hajtómű rezgés) hogy kiszűrje az esetleges meghibásodásokat, ütemezte az esedékes karbantartásokat, stb...
    A Norvég F-35 pilcsi szerint mindig is szűrhető volt hogy az alkalmazók mikor milyen adatokat osztottak meg a rendszeren keresztül az USA-val.
    Az USA elsősorban nem az ALIS-on keresztül ellenőrzi a F-35-ök neki tetsző használatát, bár tény hogy karbantartás nélkül az F-35-ök sem maradnak sokáig bevethetőek.
  • molnibalage
    Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.
    Eddigi tapasztalatok alapján gondolom - soha nem az van, amit lekommunikálnak, csak az alapinfót érdemes elemezni a tapasztalatok alapján a leglogikusabb irányba.

    Nekem ez jön le, mivel innentől már a gépek továbbfejlesztése jön, a saját spec. USA igények szerint. Nyilván az LM adja a flottafejlesztéseket - de ma már nincs az a légkör, mint a JSF program indulásakor. Az USAF/NAVY a saját gépeire plusz pénzért már olyan továbbfejlesztéseket fog rendelni, ami másoknak nem megy ki, ahhoz pedig másik rendszer kell. A többiek pedig lassan úgyis belenyúkálhatnak, hiszen igen hamar nem ez lesz a top és meg kell engedni nekik (Japán és a többiek).
    Végül is vagy 50 éves szolgálat várható...
  • "Today Royal Air Force five Lockheed Martin F-35B's lifted off from RAF Marham as they make their way to Nellis Air Force Base, Nevada to take part in Exercise RED FLAG 20/1. The aircraft will be joined by other RAF aircraft including an Airbus Voyager AirTanker which lifted off from RAF Brize Norton and The Boeing Company Sentry E-3D out of RAF Waddington, seen below."
  • Terminator
    Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

    Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
    Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
    Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
    Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
    Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép
    Új hírek a Lengyel F35 beszerzés és árazás körül...

    - az első gépet várhatóan 2024-ben kapják meg;
    - a darabszám: 32 db F35A;
    - a vételár: na ez jó kérdés...
    Eredetileg arról volt szó hogy $6.5 milliárd. (= $203.15 millió / db)
    Majd jött a hír hogy ha lemondanak az ellentételezésről akkor $1 milliárddal kevesebbet kell fizetni (= $5.5 milliárd = $171.8 millió / db)
    - a mostani hír szerint a Lockheed Martin-nal a várhatóan jövő héten aláírandó szerződés $4 milliárdról fog szólni ($125 millió / db), de ez csak pusztán a 32 gép vételára lesz, mindenféle kiegészítő szolgáltatás, infrastruktúra, fegyverzet, reprogramming office, stb… nélkül. Ha azokat is hozzávesszük, akkor szerintem várhatóan meglesz az eredetileg előre jelzett ellentételezés nélküli $5,5 milliárdos ár.

    Magánvélemény: Lengyel barátainknak nagyot akarnak domborítani ezzel az F35-tel, de végeredményben lesz egy olyan gépük aminek a beszerzésére az ingük - gatyájuk rámegy ( ~$170 millió / db), eszméletlen drágán üzemeltethető (~$30-40 ezer / óra), az iparuk semmit nem fog profitálni a beszerzésből, végül pedig nem is ők döntik el hogy mikor, ki ellen vethetik be.
    Mit mondhatnék...bravó!
  • Azt nem tudom, hogy a lengyel "HTKA-as közösség" által valójában favorizált (ez végül is nem jelent semmit) F-15EX lengyel verziója mennyivel lett volna jobb atekintetben, hogy szabadon használható akárki ellen, akármikor.
    Ma már minden valamire való légi komplexum (talán már így érdemes hívni egy modern harcászati repülőgépet) ki van téve így, vagy úgy a gyártó ország kívánalmainak.

Ugrás a fórum topichoz