|

Kipróbálták az F-35 fékernyőjét a norvégok

Norvégiában sort kerítettek a Lockheed Martin F-35A fékernyőjének első hazai tesztelésére.

A kísérlet helyszínéül az Ørland légibázis szolgált február 16-án. A norvég F-35 programigazgató, Morten Klever nyilatkozatában hangsúlyozta a lassítórendszer jelentőségét: “harci repülőgépjeinknek extrém norvég téli időjárási körülmények között is képesnek kell lenniük a leszállásra, és Norvégia saját kézből szerzett tapasztalataival segíti majd az F-35-ös fékernyő rendszerének kifejlesztését és tesztelését.”

A Lockheed Martin mérnökei Norvégia kérésére kezdtek el foglalkozni a lassításra használt berendezés integrálásával. Helyszűke miatt nem sikerült bezsúfolniuk a tároló konténert az F-35 sárkányszerkezetébe, így végül egy felszerelhető konténerbe helyezték a fékernyőt és a hozzá tartozó kötélzetet, melyet a két függőleges vezérsík között, a hajtómű felett lehet rögzíteni.

Forrás: flightglobal.com ,

A rendszer tesztelése és certifikációja tavaly áprilisban kezdődött az Edwards légibázison Kaliforniában. Az AF-2 példány segítségével a gép kezelhetőségét és a fékteljesítményét mérték száraz és nedves futópályán.

A második szakaszra a tesztcsapat már átköltözött Alaszkába, a Eielson támaszpontra, ahol a jeges kifutós szimulációik eredményeit validálták. Klever ezredes nyilatkozata szerint minden az elképzeltek szerint haladt, és Norvégiában már azzal a tudattal kezdhették meg a teszteket, hogy a fékernyő korábban az elvártaknak megfelelően teljesített. Hozzátette, hogy az F-35-ös nagyobb tömegének és szélesebb nyomtávjának köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő használata közben, mint az F-16-os.

Forrás: flightglobal.com ,

A tanúsítvány megszerzéséhez még további tesztekre van szükség. Norvégia mellett Hollandia szállt be a fejlesztés finanszírozásába, egyelőre csupán ők rendelték meg a fékernyőt új 5. generációs vadászbombázóikhoz. Egyik állam számára sem ismeretlen az aerodinamikai elven működő lassítórendszer alkalmazása, F-16-osaikba is beépíttették, ám ott a függőleges vezérsík tövébe került a tároló konténer.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Biztos vicces sütit ettek és rossz kapcsolóhoz nyúltak. :D

    Itt a magyarazat..

    The 1st Dutch F-35 accidentally got a foam shower instead of a water salute. Airbase Fire Department was on standby for the water salute when they were called to an actual F-16 emergency. They returned for the water salute, but forgot to switch from foam to water.
  • Kíváncsian várom az új beszerzések ill nagy darabszámú elterjedés miatt, milyen új radar, és védekező technológiák jelennek meg.
  • A török F-35-ösök talán a hollandokhoz kerülnek.

    The director of Lockheed Martin, Greg Ulman, has announced that the six F-35A Lightning IIs that were originally destined for the Türk Hava Kuvvetleri (THK, Turkish Air Force) could be redelivered to the Netherlands. At least four of the scarcely used Lightning IIs are currently in flyable storage at Luke AFB (AZ). The other two are at their birthing-ground at Fort Worth (TX) of which one made a first flight on 1 October 2019 (*).

    If the Dutch government agrees, this could mean one of two things: the aircraft will be part of the nine aircraft that were additionally ordered in September 2019, so six of these nine will not be built by FACO, Cameri (Italy) and will become the former THK aircraft. Or, the second possibility, the Dutch government may decide - on top of the original order of 37, plus the additional nine of September 2019 - to buy yet another six additional Lightning IIs. The Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) once requested for 52 aircraft and rumours indicate that this is still its goal and focus.

    At the introduction ceremony of the first operational F-35A to the KLu on 31 October 2019, an additional order of six Lightning IIs on top of the current 46 aircraft was not ruled out. Either way, if the Dutch government agrees on this, a speedy delivery could be expected.

    But, in fact, a third option exists too: the stored THK F-35As could be redelivered to another (new) stealth fighter user, like the US themselves, Belgium or Poland, to speed up their deliveries.
  • therob
    A török F-35-ösök talán a hollandokhoz kerülnek.

    The director of Lockheed Martin, Greg Ulman, has announced that the six F-35A Lightning IIs that were originally destined for the Türk Hava Kuvvetleri (THK, Turkish Air Force) could be redelivered to the Netherlands. At least four of the scarcely used Lightning IIs are currently in flyable storage at Luke AFB (AZ). The other two are at their birthing-ground at Fort Worth (TX) of which one made a first flight on 1 October 2019 (*).

    If the Dutch government agrees, this could mean one of two things: the aircraft will be part of the nine aircraft that were additionally ordered in September 2019, so six of these nine will not be built by FACO, Cameri (Italy) and will become the former THK aircraft. Or, the second possibility, the Dutch government may decide - on top of the original order of 37, plus the additional nine of September 2019 - to buy yet another six additional Lightning IIs. The Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) once requested for 52 aircraft and rumours indicate that this is still its goal and focus.

    At the introduction ceremony of the first operational F-35A to the KLu on 31 October 2019, an additional order of six Lightning IIs on top of the current 46 aircraft was not ruled out. Either way, if the Dutch government agrees on this, a speedy delivery could be expected.

    But, in fact, a third option exists too: the stored THK F-35As could be redelivered to another (new) stealth fighter user, like the US themselves, Belgium or Poland, to speed up their deliveries.
    Ha azokat is lehabozzák akkor nem lesz sok hadzna! :D
  • fonak9
    Elvileg le tudja hagyni őket, nem?
    Elvileg a Raptoron kívül semmi nem tudja vele tartani a lépést csak minimális ideig.
  • fonak9
    Elvileg le tudja hagyni őket, nem?
    Ha az F-35 nem kapcsol utánégetőt, akkor igen. Semmi meglepő nincs a hírben, hogy egy Tu-160 le tud hagyni egy F-35-öt. Mert repült 40 perc utánégetőn és utána is hazamegy. Az F-35 utánégetőzve a sokkal kisebb hatótávolságának ver oda. A Tu-160 meg akkor a, ha meg volt tankolva, akkor a 10k km-ert nyeste le mondjuk 3-4 ezerre.

    Ez egy tipikus propaganda húzás volt, harcászati értelemben semmit sem mutat.

    dudi
    Elvileg a Raptoron kívül semmi nem tudja vele tartani a lépést csak minimális ideig.
    Ez sem igaz. Az Tu-160 hosszabb ideig képes gyorsan repülni, mint egy vadászgép, de hogy a gyorsulása nincs vadászgép közelében, az 100%. Tehát a fenti helyzetben minden vadászgép "tartja vele a lépést", csak nem 500 km távolságon, ha haza is akar repülni.
  • altx
    Na ujabb ruszki mese ...

    2 japan f35 vs TU-160

    https://rossaprimavera.ru/news/452aaeb8
    Szóval a Japán partokhoz túl közel merészkedő ósdi Tu-160-as, amikor a semmiből megjelentek mellette a legmodernebb F-35-ösök (a radarjuk nem is jelezte, hogy jönnek), pánikszerűen forszázst kapcsolva elmenekült. A vadászgépek nem fárasztották magukat utánégetővel, Hattyú elhessegetve, mission accomplished. Erre a kínai média: "Az amerikaiak megszégyenültek." Mókás.
  • dudi
    A hollandok elég elvarázsolt(elszívott)népség,nekem is van sztorim róluk...
    Beszélgetőbe megoszthatnád velünk a sztorit ;)
  • Horizon
    Szóval a Japán partokhoz túl közel merészkedő ósdi Tu-160-as, amikor a semmiből megjelentek mellette a legmodernebb F-35-ösök (a radarjuk nem is jelezte, hogy jönnek), pánikszerűen forszázst kapcsolva elmenekült. A vadászgépek nem fárasztották magukat utánégetővel, Hattyú elhessegetve, mission accomplished. Erre a kínai média: "Az amerikaiak megszégyenültek." Mókás.
    Sok minden történhetett de ez biztosan nem!Tekintve,hogy nemzetközi légtérben voltak(az orosz és a japán gépek is) az F-35-ösök semmit nem tehettek.SEMMIT!Innentől kezdve miért is kéne menekülni a Tupoljeveknek?
  • megazez
    Beszélgetőbe megoszthatnád velünk a sztorit ;)
    Gondolod ha meg akartam volna osztani akkor már nem írtam volna le?
  • dudi
    Gondolod ha meg akartam volna osztani akkor már nem írtam volna le?
    Csak kéreted magad :p ha annyira titok lenne le se írtad volna, hogy van sztorid róluk :D. Amúgy a sztori az pont olyan dolog amit megosztanak másokkal is, mint a neve mutatja história mese stb. Légyszi :hadonaszos: és bocs az offért
  • Horizon
    Szóval a Japán partokhoz túl közel merészkedő ósdi Tu-160-as, amikor a semmiből megjelentek mellette a legmodernebb F-35-ösök (a radarjuk nem is jelezte, hogy jönnek), pánikszerűen forszázst kapcsolva elmenekült. A vadászgépek nem fárasztották magukat utánégetővel, Hattyú elhessegetve, mission accomplished. Erre a kínai média: "Az amerikaiak megszégyenültek." Mókás.
    Nekem kamu szaga van az egesz hirnek..
    Amiuta lepotyant az a japi f35 alig repulnek veluk, nem hogy odakuldjek oket hogy valami ruszki repulot hajkurazonak.
    Se kep,sem mashol ebbol hir..ezert irtam h mese.
  • Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
  • Allesmor Obranna
    Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
    Ugye most nem azzal a ténnye akarsz vitatkozni,hogy nincs olyan jó gép ami csúnya?
  • Allesmor Obranna
    Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
    Tisztára mint gyerek koromban az autóskártya.A Lola-T mindent vitt.Nem max,végsebessége.:D

Ugrás a fórum topichoz