|

Kipróbálták az F-35 fékernyőjét a norvégok

Norvégiában sort kerítettek a Lockheed Martin F-35A fékernyőjének első hazai tesztelésére.

A kísérlet helyszínéül az Ørland légibázis szolgált február 16-án. A norvég F-35 programigazgató, Morten Klever nyilatkozatában hangsúlyozta a lassítórendszer jelentőségét: “harci repülőgépjeinknek extrém norvég téli időjárási körülmények között is képesnek kell lenniük a leszállásra, és Norvégia saját kézből szerzett tapasztalataival segíti majd az F-35-ös fékernyő rendszerének kifejlesztését és tesztelését.”

A Lockheed Martin mérnökei Norvégia kérésére kezdtek el foglalkozni a lassításra használt berendezés integrálásával. Helyszűke miatt nem sikerült bezsúfolniuk a tároló konténert az F-35 sárkányszerkezetébe, így végül egy felszerelhető konténerbe helyezték a fékernyőt és a hozzá tartozó kötélzetet, melyet a két függőleges vezérsík között, a hajtómű felett lehet rögzíteni.

Forrás: flightglobal.com ,

A rendszer tesztelése és certifikációja tavaly áprilisban kezdődött az Edwards légibázison Kaliforniában. Az AF-2 példány segítségével a gép kezelhetőségét és a fékteljesítményét mérték száraz és nedves futópályán.

A második szakaszra a tesztcsapat már átköltözött Alaszkába, a Eielson támaszpontra, ahol a jeges kifutós szimulációik eredményeit validálták. Klever ezredes nyilatkozata szerint minden az elképzeltek szerint haladt, és Norvégiában már azzal a tudattal kezdhették meg a teszteket, hogy a fékernyő korábban az elvártaknak megfelelően teljesített. Hozzátette, hogy az F-35-ös nagyobb tömegének és szélesebb nyomtávjának köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő használata közben, mint az F-16-os.

Forrás: flightglobal.com ,

A tanúsítvány megszerzéséhez még további tesztekre van szükség. Norvégia mellett Hollandia szállt be a fejlesztés finanszírozásába, egyelőre csupán ők rendelték meg a fékernyőt új 5. generációs vadászbombázóikhoz. Egyik állam számára sem ismeretlen az aerodinamikai elven működő lassítórendszer alkalmazása, F-16-osaikba is beépíttették, ám ott a függőleges vezérsík tövébe került a tároló konténer.

Fórum hozzászólások

  • Egyik se. Úgy hívják, naplemente. Nagyon romantikus tud lenni.
    Gondolom, mielőtt rácsodálkoztatok a szép aranyszín felületre, megnéztétek más képeken is. Mert akkor láttátok, hogy ott meg csúnya szürke az egész.
    Ugyanis, ez kompozit, míg a belső fémfelületnek fémoxid kerámia bevonata van. Ittrium-oxid bázisú cirkonium-oxid kerámia az, amivel ezt a felületet bevonatolták. A titánnitrid rendkívül rideg anyag, nem jó hőszigetelő és a forszázs rezonanciájától leválna a felületről. Ezenkívül inkább csak kis felületeken alkalmazzák. Fúró illetve maró szerszámok, orvosi eszközök, nagy kopásnak kitett felületek.
  • wolfram
    Titánnitrid
    Ott hátul marha nagy a hőmérséklet, szal' nem hiszem. Fúrókat és egyéb forgácsoló szerszámot szoktak TiN-el bevonni, a bőséges hűtés kötelező, ebből gondolom hogy nem az. :D
  • Allesmor Obranna
    Egyik se. Úgy hívják, naplemente. Nagyon romantikus tud lenni.
    Gondolom, mielőtt rácsodálkoztatok a szép aranyszín felületre, megnéztétek más képeken is. Mert akkor láttátok, hogy ott meg csúnya szürke az egész.
    Ugyanis, ez kompozit, míg a belső fémfelületnek fémoxid kerámia bevonata van. Ittrium-oxid bázisú cirkonium-oxid kerámia az, amivel ezt a felületet bevonatolták. A titánnitrid rendkívül rideg anyag, nem jó hőszigetelő és a forszázs rezonanciájától leválna a felületről. Ezenkívül inkább csak kis felületeken alkalmazzák. Fúró illetve maró szerszámok, orvosi eszközök, nagy kopásnak kitett felületek.
    Igen, megnéztem.

    Részben igazad lehet, de azért van benne PS is rendesen ...


    Ez lehet a kevésbé utómunkázott/manipulált "eredeti" kép:
    http://www.navy.mil/view_image.asp?id=258981

    "Test pilot Billie Flynn pilots an F-35C Lightning II test aircraft during an external GBU-31 and AIM-9x buffet and flutter test flight from Naval Air Station Patuxent River, Md., April 4, 2018."

    [​IMG]

    Néhány naplementés kép:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Itt szerintem utólag megint nagyon eltúlozták a színeket...

    [​IMG]

    Ezek se csúnyák:

    [​IMG]




    [​IMG]
  • Aki PSt betölt az ennél sokkal intelektuálisabb egyén.

    Kb kizárnám a PSt, rátoltak egy szaturácció/vibrance +50et attól döglik a légy oszt csokolom. Nézz rá a fűre... (vagy töltsd le a képet aztán adjál neki LRben +50 szaturáció, +25 vibrancet)
  • Ezek amúgy jó képek csak ez a szerencsétlen gép néz ki úgy mint valami elhízott bogár(a B pedig főleg ocsmány).
  • Allesmor Obranna
    A PS mára már egy szinoním kifejezés lett az utómunkára, amit manapság fotózással foglalkozó ember Lightroomban old meg.
    Bárhogy is van, minden kétséget eloszlatadnó, íme az F135-ös hajtómű mesterséges fényben fotózva:

    http://www.pw.utc.com/Photos/Listing/All/Military Engines
    Színkép vagy legalább színhőmérséklet? :D
    És erre még rájön az, hogy az emberi agy egy nagyon szubjektív gép....
  • molnibalage
    Ez gondolom csak az összeszerelésre vonatkozik, a részegységek gyártási ideje nincs benne, mert minden egyes csavarra vagy kábelre ez értelmezhetetlen lenne.
    Ezek a rézzelemek amúgy is valószínű KANBAN cikkek és ezek előállítási ideje totâl indifferens (ahogy te is írtad), mert zömüket jóval korábban gyártják és raktárról töltik a KANBAN polcokat.
    De van nyílván egy sor beszállítói előszerelt rendszer is, melyek óraszáma szintén nem a gépek tényleges összeszerelési idejét terhelik. Pl. a hajtómű, radar és egyéb szenzorok előszerelten és előtesztelve érkeznek. Ezeket nyílván a végszerelés után újra le kell próbálni, ami a fent taglalt órát terheli, de lényegesen kisebb idővel.
  • arbalest
    Az szép. J-20-ból mikor lesz ennyi?
    Kínát inkább az érdekli hogy neki több j-20 legyen mint a Japán Dél-kora f-35 mennyisége .
  • Roni
    Kínát inkább az érdekli hogy neki több j-20 legyen mint a Japán Dél-kora f-35 mennyisége .
    Azt a számot már most meghaladta, nem lesz nehéz tartani. Kíváncsi vagyok, melyik bázis kap majd először állandó gépeket. A szokásos Tajvan közeli, vagy Indiára hozzák majd a frászt Tibetben.
  • Allesmor Obranna
    Ezek a rézzelemek amúgy is valószínű KANBAN cikkek és ezek előállítási ideje totâl indifferens (ahogy te is írtad), mert zömüket jóval korábban gyártják és raktárról töltik a KANBAN polcokat.
    De van nyílván egy sor beszállítói előszerelt rendszer is, melyek óraszáma szintén nem a gépek tényleges összeszerelési idejét terhelik. Pl. a hajtómű, radar és egyéb szenzorok előszerelten és előtesztelve érkeznek. Ezeket nyílván a végszerelés után újra le kell próbálni, ami a fent taglalt órát terheli, de lényegesen kisebb idővel.
    A hajtómű, radar és egyéb komplikált elemekre gondoltam, amik azért olyanok, mint amit írsz. Azrért egy hajtóművel összerakni több ezer óra.
  • Visszatérve még erre a képre:

    [​IMG]

    Az nem tudom feltűnt-e, hogy a bal, illetve jobb szárnyon lévő bombatípusok nem is azonos típusok, illetve aerodinamikai kialakításúak.

Ugrás a fórum topichoz