|

Kipróbálták az F-35 fékernyőjét a norvégok

Norvégiában sort kerítettek a Lockheed Martin F-35A fékernyőjének első hazai tesztelésére.

A kísérlet helyszínéül az Ørland légibázis szolgált február 16-án. A norvég F-35 programigazgató, Morten Klever nyilatkozatában hangsúlyozta a lassítórendszer jelentőségét: “harci repülőgépjeinknek extrém norvég téli időjárási körülmények között is képesnek kell lenniük a leszállásra, és Norvégia saját kézből szerzett tapasztalataival segíti majd az F-35-ös fékernyő rendszerének kifejlesztését és tesztelését.”

A Lockheed Martin mérnökei Norvégia kérésére kezdtek el foglalkozni a lassításra használt berendezés integrálásával. Helyszűke miatt nem sikerült bezsúfolniuk a tároló konténert az F-35 sárkányszerkezetébe, így végül egy felszerelhető konténerbe helyezték a fékernyőt és a hozzá tartozó kötélzetet, melyet a két függőleges vezérsík között, a hajtómű felett lehet rögzíteni.

Forrás: flightglobal.com ,

A rendszer tesztelése és certifikációja tavaly áprilisban kezdődött az Edwards légibázison Kaliforniában. Az AF-2 példány segítségével a gép kezelhetőségét és a fékteljesítményét mérték száraz és nedves futópályán.

A második szakaszra a tesztcsapat már átköltözött Alaszkába, a Eielson támaszpontra, ahol a jeges kifutós szimulációik eredményeit validálták. Klever ezredes nyilatkozata szerint minden az elképzeltek szerint haladt, és Norvégiában már azzal a tudattal kezdhették meg a teszteket, hogy a fékernyő korábban az elvártaknak megfelelően teljesített. Hozzátette, hogy az F-35-ös nagyobb tömegének és szélesebb nyomtávjának köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő használata közben, mint az F-16-os.

Forrás: flightglobal.com ,

A tanúsítvány megszerzéséhez még további tesztekre van szükség. Norvégia mellett Hollandia szállt be a fejlesztés finanszírozásába, egyelőre csupán ők rendelték meg a fékernyőt új 5. generációs vadászbombázóikhoz. Egyik állam számára sem ismeretlen az aerodinamikai elven működő lassítórendszer alkalmazása, F-16-osaikba is beépíttették, ám ott a függőleges vezérsík tövébe került a tároló konténer.

Fórum hozzászólások

  • amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
  • altx
    amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
    Mert Svájc szerint a semlegesség záloga a valódi honvédelmi erő. Nem air policy ra kell.
  • altx
    amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
    Ahogy Molni is emlitette Svajc egy nagyon komoly hadsereget tart fenn. Ez gondolkodás beli kulonbseg, pl Ausztria es Svajc kozt. Ausztria leszerel, mert semleges, Svajc fegyverkezik, mert semleges, de o az is akar maradni
  • SilvioD
    Legyen meg itt is. Dinamikusan bővül a jelentkezők névsora. Aki kimarad, lemarad.
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
  • Flexus
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
    Előbb utóbb kell, mert nincs más. Ár/értékben meg verhetetlen. Mo.nak AA/AG képes gép kell főleg, ami a piacon igazából csak ez van nyugaton olyan, amiért érdemes egy új típust bevezetni bárkinek is. Mind az NGAD, mind az EU tervezet AA orientált gép akárhogy is nézem (ami logikus, mert AG van), másodlagos AG képességgel. A többi meg a nyomába sem ér, mert nincs akkora háttérbázisa.
    A kérdés csak az időzítés. Anyagi, gyártáskapacitási, kiképzési, ütemezési szempontok alapján majd eldöntik.

    Amúgy jó ezt a topikot látni, hogy alig pörög mostanában. Tekintve manapság csak a negatív hír a hír, azt jelzi a rendszeresítés jól halad és nincsenek gondok.
    Szar a "repülős sajtónak" na :D
  • Az F-35-ösök hajtóművének továbbfejlesztése közben három szálon fut párhuzamosan.
    Az első verzió egy moderált fogyasztás csökkentés, vagy opcionálisan 5% tolóerő növekedés minimális technológia váltás mellett. Ez úgy néz ki, 2024-től gyártásba is kerülhet, tehát már akár a lengyel gépekbe is ez kerülhet.

    A második verzió alapja viszont a prognosztizált új avionikai rendszerek és leendő fegyverzet miatti tömegnövekedés kompenzálása, mintegy 15% tolóerő növeléssel. Ehhez párosulna a 20%-os fajlagos fogyasztás csökkenés.
    Ezek nyilván “autóskártyás” fő számok, szóval nem tudni, hogy mely üzemmódokon jelentkezne a fogyasztás csökkenés és mely rezsimeken a tolóerő növekedése, hogyan alakul a kettő szorzata és miképp a hajtómű karakterisztikája a levegőben.
    Ide kapcsolódó hír, hogy ez a változás ugye magát az F135 core engine-t érinti, ami első körben az F-35A F135PW100 és F-35C F135PW400 hajtóművein realizálódhat. Az F-35B hajtómű rendszerén, tehát az F135PW600 és Rolls Royce LiftFan hajtóművön ugyanis egy külön teljesítménynövelő program fut. Itt a két másik alverzió teljesítménynövelő átalakításai mellett a LiftFan lapátozása, levegőátfutása, így a teljesítménye is módosulni fog, ahogy a hajtótengely és a tengelykapcsoló is.
    A kérdés, hogy mi ez a radikális teljesítményjavító technológia. Nos ez a P&W XA101 projekt, ami most már a teszt álláson üzemel. Egy változó ciklusú, azaz kétáramúsági fokú, háromáramú hajtómű.
    Ez már 2017 óta üzemel a tesztpadon.

    A harmadik szál az egyszer már kiebrudalt GE XA100 hajtóműve.
    Ez a hajtómű az ATF tendert elbukó YF120 változtatható kétáramúsági fokú hajtóművéből az F-35-ösök számára fejlesztett, de a programból kizárt fix kétáramúsági fokú F136-osából kifejlesztett, korábban ADVENT betűszóval illetett alternatív hajtóműve.
    A hagyománnyal ellentétesen, ezúttal a GE kapta a kisebbik számozást és a P&W a nagyobbikat (PW F100 vs GE F110, PW F119 vs GE F120, PW F135 vs GE F136).
    Nyílván azért, mert előbb kezdték a munkát.

    Az XA100 és/vagy XA101 leendő repülőgépe viszont már a hatodik generáció lesz és csak másodlagosan az F-35-ös, illetve szóba kerülhet még a B-21 Raider, ha nem is egyből, de egy későbbi szériától kezdve.

    Minden esetre a darabszámát tekintve a két szék közt a pad alá esett Raptor flotta után/mellé/helyett az USAF-nak szüksége lesz majd egy air dominance fighter-re is.
    Ahogy a külföldi F-35 vásárlóknak is.
    Azt sem tartom kizártnak, hogy idővel az F-35A bázisán meg fog jelenni egy “erősen felszteroidozott” F-35ADF is.
  • dudi
    Mi az a nagy doboz a futóaknában?
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
  • arbalest
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
    Vagy egy jó kis mélynyomó, vagy egy csempészrekesz! :D:D
  • Denmark’s first F-35 is headed to final assembly in Fort Worth, Texas F-35 production facility, where its control surfaces will be added, along with final systems and engine installation. Delivery of Forsvaret’s first F-35 is expected early 2021.

  • Terminator
    Szelektív matematikával rejtik el az F-35 folyamatosan növekvő költségeit?


    Selective Arithmetic to Hide the F-35’s True Costs...


    [​IMG]
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.
  • molnibalage
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.

    Össz kölcségben 376 millára jönne ki a az f35 is , igaz 2070-ig és ammo/fuelal együtt amit ha elosztunk azzal 50 évvel , akkor az f35 ára 7.5 millió , hmmmm
  • Koleszkaja
    Össz kölcségben 376 millára jönne ki a az f35 is , igaz 2070-ig és ammo/fuelal együtt amit ha elosztunk azzal 50 évvel , akkor az f35 ára 7.5 millió , hmmmm
    Azt még az F-22-nél se számoltam bele. Az F-22 fejlesztése volt kb. 42 mrd USD és még 23 mrd a gyártás.
    Ebből van kb. 122 M USD/gép flyway és kb. 347 M USD/gép program cost.

    A cikk ezen dolgokkal hazudik és címkézte át azt.
    Szívlapátot érdemelne.
  • molnibalage
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.
    https://www.pogo.org/about/people/dan-grazier/

    Az a kérdés hogy ez a POGO nevű szervezet ez micsoda és mit akar...
  • Terminator
    Lehet hogy csak a választások miatt érezték úgy hogy most írni kell egy ilyet is...
    Politikai megrendelés lehet, de azért vicces, mert terminusa elején Trump azzal hencegett, hogy az ő sikere az olcsóbb F-35...

Ugrás a fórum topichoz