|

Megkezdődtek az F-35 fékernyő-tesztjei

Az Edwards támaszponton megkezdték az F-35 Lightning II számára fejlesztett fékernyő-rendszer tesztelését.

Az AF-2 példány segítségével próbálgatják az F-35A gépekbe szánt lassítórendszer hatékonyságát és működését. A norvég és holland gépekhez fejlesztett rendszer tesztjeit az Edwards légibázison kezdték meg április 16-án, de később áttelepülnek az alaszkai Eielson támaszpontra is, ahol a jeges futópályán történő használatot vizsgálják majd.

Forrás: Lockheed Martin ,

Norvégia és Hollandia részéről nem az első eset, hogy fékernyőt építtetnek a kiválasztott típusba, anno az F-16-osok esetében is így történt, bár ott a függőleges vezérsík tövébe integrálták az ernyőt tároló konténert, míg az F-35A esetében egy eltávolítható konténert alkalmaznak, melyet a két vezérsík között, a hajtómű felett rögzítenek.

Fórum hozzászólások

  • Pocok75
    Volt szerencsém hallani!! Döbbenet!! Még szuper hangos Tájfun is csak jelenthet neki! Főleg a B változat, amikor előtted lebeg kb 30 méterrel! Még az aszfalt is alig maradt a helyén! :D
    A Eurofighter nem annyira hangos, csak kb mint a Gripen, de a hangja éles, nem testes. Kifejezetten nagy hangú gép pl a Viggen, vagy a MiG-25, ezeket hallottam, brutálisan szörnyűnek mondják a Szu-24-est, ez még várat magára, de ahogy ezeken a videókon hallom, a bele-beldörrenő detonációk is azt a véleményemet erősítik, hogy az F-35-ös hajtóműve bizony ejektoros fúvócsővel bír. Csak nem a szó klasszikus értelmében. Van itt egy nem túl egzakt és távolról sem tudományos összevetési alap a Tu-22M3-as hajtóművével:



    Érdemes megfigyelni az általam fentebb linkelt videónál 4:30-nál. UTánégető nélkül is hasonló dübörgés, ilyet hallottam annó a MiG-25-ösnél is.

    Hanem az F-22-es is két komoly erejű hajtóművel bír, aztán mégse olyan különösen hangos, mint feltételeznénk, miközben a kis Gripen RM12-ese meg szól mint az istennyila. Fülsértően éles, de nem az a tekintélyt parancsoló dübörgéssel. Nem a tolóerő adja meg a zaj mértékét, hanem a kilépő gáz sebessége és a fúvócső átmérője.
  • F-35A demo, bár ez inkább még csak valami heritage flight, P-51-esekkel, P-38-asokkal és egy B-25-össel vegyítve. Ami látszik, hogy ez a gép nagyon szereti a nagy állásszögeket, hiába no, a 70 fokos állásszög, komoly képesség, sejtettem, hogy a demók során élni fognak vele. A típussal hivatalos demo, democsapatostúl, pilótástúl még nincs, talán majd jövőre.
    Kis megjegyzés, ez a példány kissé füstösebbre sikeredetett a kelleténél.

  • ms07
    Valahogy nem tudom elképzelni, hogy teljes harci konfigban repültek az orosz határ mellé, szögvisszaverő (?) esélyes, hogy rajtuk volt, így az orosz porszívózás haszna csökkent
    Ebben biztos lehetsz.

    Allesmor Obranna
    F-35A demo, bár ez inkább még csak valami heritage flight, P-51-esekkel, P-38-asokkal és egy B-25-össel vegyítve. Ami látszik, hogy ez a gép nagyon szereti a nagy állásszögeket, hiába no, a 70 fokos állásszög, komoly képesség, sejtettem, hogy a demók során élni fognak vele. A típussal hivatalos demo, democsapatostúl, pilótástúl még nincs, talán majd jövőre.
    Kis megjegyzés, ez a példány kissé füstösebbre sikeredetett a kelleténél.

    Nagy állásszög nélkül ez a gép valószínűleg nem is tudta volna tartani a sebességet ezekkel a veteránokkal... :D
  • Allesmor Obranna
    Kis megjegyzés, ez a példány kissé füstösebbre sikeredett a kelleténél.
    Lehet már beverődött a tűszelep, vagy dróttal piszkálták valamelyik fúvókát:rolleyes:
  • Teljesen beleszédültem ebbe az F-35-ösbe, mert már azt is látom, hogy az F-35B-vel is lehet szép meredeken emelkedni egy ersón, ha a pilóta úgy akarja. Annyira sokat jelent ez a 70 fokos állásszög-képesség, hogy az ég világon senkit se érdekel, ha a gép - tolóerő hiányában - emelkedés közben drámaian belassul. De ez még csak be se lassul!



    Amúgy olvasgattam az F135-össel kapcsolatban érdekeseket, például ez a hajtómű gépbe építve kb 191kN-t tud, ez okés. Csakhogy több mint tíz éve, egy teszt során, a segédberendezései nélkül is megjáratták fékpadon, amikor is 235kN-t hoztak ki belőle, amit a P&W állítása szerint akkor is garantálni tudnak, ha az adott szériapéldány már a tisztelt vevő gépébe van beépítve. Minden csak énz és szándék kérdése, hiszen ezzel az élettartam is jelentősen visszaesik. Ezen felül, ha lesz rá rendelés, akkor képesek gyártásba vinni egy olyan verziót, ahol 10 százalékkal kevesebb hűtőlevegőre van szükség, ami miatt több munkaközegből és magasabb gázhővel tudnak nagyobb tolóerőt előállítani. De erre még nem jött igény.
  • Allesmor Obranna
    Teljesen beleszédültem ebbe az F-35-ösbe, mert már azt is látom, hogy az F-35B-vel is lehet szép meredeken emelkedni egy ersón, ha a pilóta úgy akarja. Annyira sokat jelent ez a 70 fokos állásszög-képesség, hogy az ég világon senkit se érdekel, ha a gép - tolóerő hiányában - emelkedés közben drámaian belassul. De ez még csak be se lassul!



    Amúgy olvasgattam az F135-össel kapcsolatban érdekeseket, például ez a hajtómű gépbe építve kb 191kN-t tud, ez okés. Csakhogy több mint tíz éve, egy teszt során, a segédberendezései nélkül is megjáratták fékpadon, amikor is 235kN-t hoztak ki belőle, amit a P&W állítása szerint akkor is garantálni tudnak, ha az adott szériapéldány már a tisztelt vevő gépébe van beépítve. Minden csak énz és szándék kérdése, hiszen ezzel az élettartam is jelentősen visszaesik. Ezen felül, ha lesz rá rendelés, akkor képesek gyártásba vinni egy olyan verziót, ahol 10 százalékkal kevesebb hűtőlevegőre van szükség, ami miatt több munkaközegből és magasabb gázhővel tudnak nagyobb tolóerőt előállítani. De erre még nem jött igény.
    Alig várom majd, hogy az első korlátozás nélküli F-35A demó után a sok billentyűhuszár majd mit fog beböfögni arról, hogy a gép akkor is szar és gyenge...
  • És akkor az ebből lederiválható combat performance is elég érdekes, mert...
    • Minél nehezebb egy gép és hozza demo konfigban a csúcsak teljesíményt, annál kevésbé zúzza le hordozott fegyverzet, mert a légellenállása és a tömege sokkal kevésbé nő relatíve. Egy F-15E számára 2x2000 lb nem túl nagy szám, egy F-16-nál azért már elég durva tömeg és légellenállás.
    • Csakhogy az F-35 még itt is jobb, mert az első két AAM és 2x2000 lb nem növeli a légelllenállást és a hullámellenállásra gyakorolt hatása 0. A nagyobb tömeg miatt picivel nagyobb állásszög kell a több felhajtóerőhöz. Az F-35 nem egy pehelysúsúly madár, tehát az F-16-hoz képest a tömegnövekedés azonos keró és fegyvereznél kisebb relatív értelemben, mint az F-16-nál...
  • Maga a cím egyébként nem feltétlen hülyeség.Azok akik voltak kint különböző képzéseken mind azt mondják,hogy elképzelhetetlen mértékű pazarlás jellemzi az amerikai haderőt.
  • A pazarlás ténye sajnos adott. A Pentagon eszement, vagy épp nagyon is ügyesen átláthatatlan költségvetése sajnos régi nóta. A hadiipar mindent átszövő rátelepülése az USA nemzetgazdaságára tény. Az is erősen sanszos, hogy ennek (is) köszönhető számos nemzetközi konfliktus. De az is igaz, hogy a cikk jelentékeny mértékben tartalmaz hangulatkeltő csúsztatásokat.
  • Már több F-35-öt gyártottak le mint amennyit készítettek a többi 5 gen típusból összesen mindenestül.
  • rudi
    Csak hogy árnyaljuk a képet, a Boeing például nem úgy véli hogy egy 4++ annyira "iszonyatosan törékeny az F-35-höz képest"...
    http://aviationweek.com/defense/boe...m=email&elq2=a6d7f65cc1f5459783e412cacdba2e96
    ahogy molni: Te mint gyártó azt fogod promozni amit gyártasz.Mégis mit vársz Boeingtől?

    Ami nekem érdekesebb az a navy hozzáállása. Amíg USAF, USMC egyértelműen újnak F-35 akar és hallani se akar F-15SE/Harrierről addig Navy szivesen rendel SHkat. Vhol érthető egy nagyon bevált gép csakhát ha ma vesznek egy SHt akkor az fog repülni 20+év múlva is és nem F-35, ami 25év múlva már nem lesz oly vidám. ha ráadásul mennyiségben rendelnék lényeges árdifi sincs egy Silent Hornet meg egy F-35C közt. Akkor mi lehet az ok?

    Persze értem én 20+év múlva még mindig jó lesz 101* dologra csakhát...
  • Fade
    ..csukhat ha ma vesznek egy SHt akkor az fog repülni 20+év múlva is és nem F-35, ami 25év múlva már nem lesz oly vidám. ha ráadásul mennyiségben rendelnék lényeges árdifi sincs egy Silent Hornet meg egy F-35C közt. Akkor mi lehet az ok?
    Pont erről szól a cikk..
    - A Boeing felhívja a figyelmet a STEALTH technológia korlátaira. Mivel elsősorban csak X sávú radarok ellen hatékony emiatt erősen fejlődnek és elterjedőben vannak az S és C sávú radarok. (megjegyzés: azt már a Molni által linkelt cikk is kvázi tényként kezeli hogy a STELATH gépek VHF radarokkal és fejlett elektro optikai eszközökkel észlelhetőek. Annyi a különbség hogy annak a cikknek az írója szerint ez nem baj, mert majd a "kill chain" más elemét törik meg és így biztosítják a túlélést :rolleyes:)

    A Boeing szerint van más út is a túlélő képesség biztosítására: fejlett EW arzenál, nagy hatótávolság, erős és fejlett radar valamint IRST rendszer.
    - Az ok amiért a 4++ gépek szerintük még sokáig versenyképesek lesznek az 5. gen gépekkel szerintük az, hogy az 5. gen STEALTH gépeket nagyon nehéz upgradelni úgy, hogy a LO jellemzők is megmaradjanak. A tradicionális kialakítású sárkányszerkezetű gépek képességeit sokkal könnyebb az új kihívásokhoz igazítani (ld. SH Block 3 és tervezett Block 4) amire a szenzorok és az elektronika fejlődése, valamint a gépek megnövekedett élettartama miatt minimum egyszer az élettartamuk alatt szükség van.

    Azt hogy mindezt a Boeing mondja és nem a Lockheed ...nézzük el nekik. Nyilvánvaló hogy mindenki a maga portékáját dicséri. :)
  • rudi
    Pont erről szól a cikk..
    - A Boeing felhívja a figyelmet a STEALTH technológia korlátaira. Mivel elsősorban csak X sávú radarok ellen hatékony emiatt erősen fejlődnek és elterjedőben vannak az S és C sávú radarok. (megjegyzés: azt már a Molni által linkelt cikk is kvázi tényként kezeli hogy a STELATH gépek VHF radarokkal és fejlett elektro optikai eszközökkel észlelhetőek.
    Ez ebben a formában azért kicsit fals. X sávos radarokkal is lehet, csak az észlelési távolságon és a mérési pontsságon van a hangsúly. Az X sávban dolgozó repfedélzeti radar is észlelheti akár szemből is az F-35-öt 15-20 km-ről, az más kérdés, akkor akkor a platfrom már régen meghalt...

    A bibi az, hogy - már elnézést- hajadra kenheted a Nebo észlelését, ha az nem eleme a kill chain-nak perpillanat az alapján nem tud rávezetést megvalósítani egyetlen hadrendben álló rakéta sem.

    Ezen felül Nebo mérési pontossága is a 500-1000 m-es tartományban van. Ha mechanikus legyezésú ARH SAM vagy AAM lenne, még annak rávezetéséhez is kevés ez, főleg long range SAM esetén, ahol a relatív sebessége akkora 100 km-en belül (akár M5-6 is), hogy ilyen mérési hiba esetén régen elhúz a rakéta a célpont mellett, mire esélye lenne rakétának rá fizikailag egyszer is pásztázni a célon. (Ezt is elmagyarázza majd az új írás.)

    Annyi a különbség hogy annak a cikknek az írója szerint ez nem baj, mert majd a "kill chain" más elemét törik meg és így biztosítják a túlélést :rolleyes:
    A nyilatkoznat még megengedő is volt, mert jelenleg ez a kill chain nem létezik a Neboval sem, nemhogy anélül. Ha a Vityaz rakétája nem ESA ARH lesz, akkor még a, ha a Nebo mérése alapján, még ha a Vityaz tudna is MCG jelet adni, még az is kevés lehet a mérési pontosság matt. Egy stealth célt szemből egy ARH olyan 1-1,5 km-ről fog be, MiG-21 méretű célok ellen tudnak olyan 10-12 km-et égháttérben. Apró hiba, hogy a mecha legyezésű ARH ellen ott van a vontatott csali, ami a régebbi Sz-300 ellen is működik sanszosan. (Az AF nyilatkozataiban és bevetéseből ez is deiválódik, majd erről is lesz szó.)

    ENNYIVEL van az F-35 minden előtt. Nem viccből ragaszkodik hozzá a USAF....
    Annyi védelmi rétege és lehetősége van a meglevő 4++ gépekhez, hogy azok egy-két típus egy-két szűk képességét leszámítva kb. becsókolhatnak neki... Nem steath gépek, nincs DAS + EOTS + nagy sebességű data link és nincs vontatott csali sem. (F-15-ön még nincs, csak SH és F-16-on.)

    A Boeing szerint van más út is a túlélő képesség biztosítására: fejlett EW arzenál, nagy hatótávolság, erős és fejlett radar valamint IRST rendszer.
    Az legfejlettebb egy érzékelős IRST rendszer korlátai brutálisan nagyok. Szó se róla a legfejletebb IRST rendszer is az F-35-ön van a DAS + EOTS képében az utána következő amit tudna lehet róla az a PIRATE, de nagyon sok annál a "de és és ha" a képességek terén...

    - Az ok amiért a 4++ gépek szerintük még sokáig versenyképesek lesznek az 5. gen gépekkel szerintük az, hogy az 5. gen STEALTH gépeket nagyon nehéz upgradelni úgy, hogy a LO jellemzők is megmaradjanak.
    Ez egy igan vastag bullshit. Kérem kifejteni, hogy miért.

    A sárkány miben is korlát...? A 4. gen gépek aerodinamikailag semmit nem fejlődtek 40 év után sem. A bennük levő harcászati és egyéb elektronika meg a hajtóművek igen, ami meg nem fért el, azt megkapták podban. Podban? Hoppá, tehát pont a 4. gen gépeknél van az apróság, hogy sem a HTS sem a TGP sem egyéb más nemigen fért be a gépe utólag...

    ...az F-35 eleve integrált formában viszi már ezeket is, az EOTS-ot, a ECM-et és a DAS-t is. Upsz...

    A tradicionális kialakítású sárkányszerkezetű gépek képességeit sokkal könnyebb az új kihívásokhoz igazítani (ld. SH Block 3 és tervezett Block 4) amire a szenzorok és az elektronika fejlődése, valamint a gépek megnövekedett élettartama miatt minimum egyszer az élettartamuk alatt szükség van.
    Ez ami pont nem igaz. Ha ma rá kéne pakolni 6 db DAS érzékelőt az F-16-ra vagy az F-15-re elég erősen izmozni kellene. Az F-35 sárkány meg eleve ezzek lett tervezve.

    Nem merő ideolóiga alapján csípem és tartom sokra az F-35 koncepciót annak minden korlátjával és elbaszott fejlesztési útjával együtt. Az F-35B igénye és annak belerúgása az F-35A/C-be olyan hülyeség, hogy üvölteni tudnék miatt. Erről is írtam már, benne is lesz az összefoglalóban is.

Ugrás a fórum topichoz