Norvégiában sort kerítettek a Lockheed Martin F-35A fékernyőjének első hazai tesztelésére.
A kísérlet helyszínéül az Ørland légibázis szolgált február 16-án. A norvég F-35 programigazgató, Morten Klever nyilatkozatában hangsúlyozta a lassítórendszer jelentőségét: „harci repülőgépjeinknek extrém norvég téli időjárási körülmények között is képesnek kell lenniük a leszállásra, és Norvégia saját kézből szerzett tapasztalataival segíti majd az F-35-ös fékernyő rendszerének kifejlesztését és tesztelését.”
A Lockheed Martin mérnökei Norvégia kérésére kezdtek el foglalkozni a lassításra használt berendezés integrálásával. Helyszűke miatt nem sikerült bezsúfolniuk a tároló konténert az F-35 sárkányszerkezetébe, így végül egy felszerelhető konténerbe helyezték a fékernyőt és a hozzá tartozó kötélzetet, melyet a két függőleges vezérsík között, a hajtómű felett lehet rögzíteni.
A rendszer tesztelése és certifikációja tavaly áprilisban kezdődött az Edwards légibázison Kaliforniában. Az AF-2 példány segítségével a gép kezelhetőségét és a fékteljesítményét mérték száraz és nedves futópályán.
A második szakaszra a tesztcsapat már átköltözött Alaszkába, a Eielson támaszpontra, ahol a jeges kifutós szimulációik eredményeit validálták. Klever ezredes nyilatkozata szerint minden az elképzeltek szerint haladt, és Norvégiában már azzal a tudattal kezdhették meg a teszteket, hogy a fékernyő korábban az elvártaknak megfelelően teljesített. Hozzátette, hogy az F-35-ös nagyobb tömegének és szélesebb nyomtávjának köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő használata közben, mint az F-16-os.
A tanúsítvány megszerzéséhez még további tesztekre van szükség. Norvégia mellett Hollandia szállt be a fejlesztés finanszírozásába, egyelőre csupán ők rendelték meg a fékernyőt új 5. generációs vadászbombázóikhoz. Egyik állam számára sem ismeretlen az aerodinamikai elven működő lassítórendszer alkalmazása, F-16-osaikba is beépíttették, ám ott a függőleges vezérsík tövébe került a tároló konténer.