|

Balesetet szenvedett a Black Eagles egyik gépe

Lecsúszott a pályáról és komolyan megrongálódott a Dél-koreai Légierő (ROKAF) bemutatócsapatának, a Black Eagles (Fekete Sasok) 6-os oldalszámú T-50 Golden Eagle típusú sugárhajtású kiképzőgépe. A repülőesemény a Changi repülőtéren történt február 5-én a Singapore Airshow 2018 során.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Basszus, mi ketten nem egy bolygón élünk. Amit leírtam, az úgy volt. Érdek nélkül állítom.
    Lehetőség An-2-esből ugrani??? Mikor? Sorköteles eje tábor? Egy középiskolásnak? Vészhelyzetek külön tantárgy?! Volt Szerkezettan, Meteorológia, Teljesítményrepülés, Navigáció (ez lehet, a teljesítményrepüléssel egyben volt), de semmiféle vészhelyzetek tantárgy nem volt, nem is szerepelt se a kezdők, se a középfokos könyvben sem. Vészhelyzetek alatt en bloc megtanultuk,hogy kötélszakadás esetén mely magasságon kell szembe leszállni, melyiken kell egyszer és melyiken kétszer visszafordulva leszállni. Ezt meg is kellett repülni.
    Nyilván a kabin vészledobása mint műveletel volt magyarázva, de ernyőhasználat leoktatása az külön nem volt részletezve. Úgy semmiképp, mint egy eje tanfolyamon. Annyit tudtunk, hogy ugrás esetén ha dugóban van a gép, akkor dugóhúzóban forgásirány szerint befelé kell ugrani. De, hogy hogyan kell megérkezni, azt már érdemben nem mutatta meg senki.
    Az ernyő felvételét nekem egy középfokos mutatta meg, hogy melyik hevedert hogy kell felvenni és hol kell becsatolni. De, hogy a hevedereket hogy kell meghúzni, azt már senki, se mert igazából senki se tudta. Ezért is írtam, hogy jópár oktató is úgy vette fel az ernyőt, hogy a lábhevederek lógtak. Így volt kényelmes. Az ernyők tárolása a starthelyen pedig az volt, amit leírtam.
    Szerintem egy pár dolgot már elfelejtettél...
    link: vitorlázórepülő kiképzési tematika. A linkelt anyag az Albatroszé, de hidd el nekem mindegyik klub tematikája u.így néz ki, u.ezeket oktattuk, és u.olyan vizsgákat kellett tenni:
    http://www.albatroszre.hu/downloads/Mrsz/MRSZ vitárlázórepülőgép kiképzés tematika.pdf

    Idézet:
    1/e. FELADAT Földi előkészítés:
    Az ejtőernyő megismerése, vészhelyzetben történő alkalmazásának alapismeretei, főbb mozzanatainak begyakorlása.
    Hely: Repülőtéren és vitorlázógépen. A feladat célja: A növendék tanulja meg a mentőernyőre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat. Kényszerugrás szabályai, feltételei, műszaki-, tipusismeret, beállítás, felvétel ismertetése, ejtőernyő tárolása, ellenőrzése, kezelése. Az ejtőernyős ugrás végrehajtásának elemei: gépelhagyás előtt teendők, gépelhagyás végrehajtásának módjai, szabadesés, nyitás, nyílás utáni ellenőrzések, rendellenességek kiküszöbölése, elsodródás befolyásolása, felkészülés a földetérésre, földetérés végrehajtása.
    A végrehajtás módja: Az oktató tegye lehetővé, hogy minden növendék többször is beállítsa és felvegye az ejtőernyőt, eközben fel kell hívni a figyelmet a hibák révén a helyes hevederbeállítási módra, a helytelenül beállított heveder problémáira. Az ejtőernyő működésének ismertetése feltétlenül a tényleges nyitási folyamat véghez vitelével történjen. Nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy vészhelyzet szituációkban csak készségszinten begyakorolt teendőket képes az ember pontosan, időben végrehajtani, s a pilótáknak későbbiekben is feltétlenül gyakorolni kell minden alkalommal legalább a gépelhagyás mozzanatait a nyitás imitálásáig.
    A végrehajtás követelménye akkor megfelelő, ha a növendék; - ismeri és alkalmazni tudja a kényszerugrás szabályait; - ismeri az alkalmazott mentőernyő főbb adatait; - ismeri részleteiben az ejtőernyős ugrás elemeit; - önállóan feltudja készíteni ejtőernyőjét a repülésre; MRSZ VITORLÁZÓREPÜLŐ KIKÉPZÉS I. FEJEZET - vitorlázógép kabinját el tudja úgy hagyni, hogy az ejtőernyő nyitását 3-5 másodpercen belül - a gépelhagyás után - jelzi cselekedetével. Az ejtőernyős ismereteket oktató a végrehajtott kiképzést (felkészítést) a végrehajtási követelmények teljesítése esetén aláírásával igazolja az oktatói munkafüzetben.

    Hidd el ezt neked is mind megmutatták, és a strigula tábládon kipipálták.
    És csak ezután jött a szoktató repülés…

    A vészhelyzetek felismerése és megoldása része az elméleti anyagnak. Nem csak az általad említett kötélszakadás, hanem a pl. dugóhúzó elkerülése, felismerése, megszüntetése. Mit kell tenni ha elmegy a csűrő, oldalkormány ne adj isten a magassági kormány. Mi a teendő ha csörlésnél nem old le a kötél stb…

    Ezeket is mind elmondták neked és Te sikeres le is vizsgáztál belőle.
  • Szép kis elmélet, de nem így volt. 1992 április 5-én vasárnap a hangármester előtt tipusvizsgát tettem, majd a szoktató repülésemet az 5547-es Góbéval repültem. Ernyőt akkor még nem is láttam. Ezen a napon csak egy felszállás volt, ernyőt először a dugóhúzó feladathoz vettem fel élrtemben. Addig homokzsák.
  • Amúgy szerintem te ismét egy kicsit túlgondolod a dolgokat. Egyrészt továbbra is fenntartom mindazt, amit fentebb írtam és hajlok rá, hogy te a papírformát szavalod csupán. Hidd el, tudom, hogy én mit éltem meg, ennyire még nem rossz a memóriám.

    Másrészt azt fentebb te is elismerted, hogy még egy kiképzésen kívüli, önszorgalomból megejtett pár darabos 800-as bekötött ugrás sorozat se elégséges a megfelelő ernyőhasználathoz.

    Én meg ugye azzal kezdtem, hogy kész csoda, hogy ezt a mostani esetet ilyen szépen összehozta az a bátor fickó, aki ki mert ugrani a gépéből. Te is gondolj csak vissza, anno nem tűnődtél el a kabinban pl 600 méteren termikelgetve, hogy mi lenne, ha most kéne eldobni a dekket és ki kéne vetődni a nagy büdös semmibe?
  • Allesmor Obranna
    Szép kis elmélet, de nem így volt.
    Figyu..felőlem azt gondolsz és írsz amit akarsz.
    A lényeg hogy a Te véleményed mellett ott van az én általam leírt valóság is.
    Ha valaki fiatal elmegy egy repülőklubba repülni úgy is meg fogja tapasztalni az igazságot…

    Allesmor Obranna
    Másrészt azt fentebb te is elismerted, hogy még egy kiképzésen kívüli, önszorgalomból megejtett pár darabos 800-as bekötött ugrás sorozat se elégséges a megfelelő ernyőhasználathoz.
    Én meg ugye azzal kezdtem, hogy kész csoda, hogy ezt a mostani esetet ilyen szépen összehozta az a bátor fickó, aki ki mert ugrani a gépéből. Te is gondolj csak vissza, anno nem tűnődtél el a kabinban pl 600 méteren termikelgetve, hogy mi lenne, ha most kéne eldobni a dekket és ki kéne vetődni a nagy büdös semmibe?
    Igen, az a véleményem hogy egy RS4-el végrehajtott néhány bekötött ugrás minimális mértékben növeli egy sérült gépből végrehajtott sikeres ugrás esélyét.
    A tapasztalatom az hogy egy végzetesen sérült gépből minden pilóta megpróbál kiugrani. Ez életösztön és nem bátorság kérdése.

    Visszagondolva az eddigi pályafutásom során a - mostani vésztőivel együtt - öt olyan ütközéses vitorlázó baleset jut eszembe (ebből egynek szemtanúja voltam) ahol a résztvevők legalább egyike megkísérelte a sérült gépét ejtöernyővel elhagyni. (érdekes hogy az ötből négy Szegedhez kötődik)
    Statisztika (helyszín, típusok, ütközési magasság, eredmény, #személyzet, #ugrási kísérlet, ugrás eredménye):
    1.) Szeged - Góbé-Góbé, magasság: +1000 m, mind a két gép lezuhant, 1-1 fő személyzet, 2 ugrási kísérelt, 1 sikeres - 1 nem
    2.) Szeged - St. Jantar - St.Cirrus: magasság 600 m, Jantar lezuhant-Cirrus leszállt, 1-1 fő személyzet, 1 ugrási kísérlet, 1 sikeres (ennek voltam a szemtanúja, u.olyan gépek u.olyan eredménnyel mint a mostani vésztői baleset)
    3.) Szeged - Góbé-Ka7: magasság +1000 m, Góbé lezuhant-Ka7 leszállt, 2-2 fő személyzet, 1 ugrási kísérlet, 1 sikertelen (Góbé hátsó ülés oktató nem ugrott)
    4.) Esztergom - Góbé-Góbé: magasság 150 m, egyik lezuhant másik leszállt, 1-2 fő személyzet, nem volt ugrási kísérlet,:
    5.) Vésztő (szegedi felszállás) - St. Jantar - St.Cirrus: magasság ??, Jantar lezuhant-Cirrus leszállt, 1-1 fő személyzet, 1 ugrási kísérlet, 1 sikeres

    Mint látható ahol az ütközés olyan magasan történt hogy volt értelme megkísérelni az ugrást (ide sorolható a vésztői eset is) ott a végzetesen sérült gépből megkísérelt sikeres és sikertelen ugrások aránya: 3 sikeres és 2 sikertelen. Több mint 50% túlélési arány - szerintem nem rossz...
  • rudi
    Figyu..felőlem azt gondolsz és írsz amit akarsz.
    A lényeg hogy a Te véleményed mellett ott van az én általam leírt valóság is.
    Ha valaki fiatal elmegy egy repülőklubba repülni úgy is meg fogja tapasztalni az igazságot…
    Látom csak nem hagyod abba. Az, hogy 2018-ban ki mit tapasztal meg, annak nem sok köze van ahhoz, amit én megtapasztaltam ezelőtt 26 éve. Bárhogy is próbálsz meg helyettem jobban emlékezni. Arról nem is beszélve, hogy te nem a valóságot írtad le, hanem a szabályzatot. Kis különbség. Még mindig érdekel, hogy te a Malévnál, vagy a Matávnál repültél és az is, hogy mikor?
  • Allesmor Obranna
    Látom csak nem hagyod abba. Az, hogy 2018-ban ki mit tapasztal meg, annak nem sok köze van ahhoz, amit én megtapasztaltam ezelőtt 26 éve. Bárhogy is próbálsz meg helyettem jobban emlékezni. Arról nem is beszélve, hogy te nem a valóságot írtad le, hanem a szabályzatot. Kis különbség. Még mindig érdekel, hogy te a Malévnál, vagy a Matávnál repültél és az is, hogy mikor?
    Nem is értem az egész vitát. Rudi leírtam, hogy szerinte hogy kellett volna lennie, te meg azt, hogy mi volt a rögvalóság. Kb. mint a szovjet mintájú hadosztály és a MN realitása. Elméletnek szép a szovjet minta, de a magyar megvalósítása "picit" eltért az elméletitől...
  • Allesmor Obranna
    Látom csak nem hagyod abba. Az, hogy 2018-ban ki mit tapasztal meg, annak nem sok köze van ahhoz, amit én megtapasztaltam ezelőtt 26 éve. Bárhogy is próbálsz meg helyettem jobban emlékezni. Arról nem is beszélve, hogy te nem a valóságot írtad le, hanem a szabályzatot. Kis különbség. Még mindig érdekel, hogy te a Malévnál, vagy a Matávnál repültél és az is, hogy mikor?
    Igen a MALÉV-nál vagyok klubtag.
    A gond az hogy Te nem a valóságot írod hanem amit Te annak vélsz vagy próbálsz beállítani. Már 26 éve sem ez volt a valóság.
    A valóság az amit a kiképzési tematika ír és az hogy sajnos nem mindenkiből lesz pilóta aki megfordul a reptéren. Van aki ezen túlteszi magát, van aki konfabulál..
    De mint írtam mindegy…ha valaki kíváncsi a rögvalóságra jöjjön és próbálja ki. Részemről befejeztem.
  • Jajj, ne haragudj, valószínű álmodtam az egészet! A MALÉV-nál vagy klubtag. Mióta?
    Én meg voltam klubtag és erős a gyanúm, hogy te akkor még a közelébe se voltál a repülőtérnek.
    A múltkor szépen levezetted egy Góbé statikus áteséséből, hogy az F-35-ös dinamikus átesése miért nem történehet úgy, ahogy én megírtam (mert én akármit beleláthatok a dolgokba, de az F-35-ös működését csak a szent tervezői érthetik meg), most pedig arról is meggyőztél, hogy te jobban tudod, én mit tapasztaltam meg 26 évvel ezelőtt. Csak mert te most vagy klubtag. Meg mert a kiképzési tematika most ezt írja. Az érvelési rendszered elég... sajátos.

    Azon vajon elgondolkodtál-e, hogy nekem, erősen ex-vitorlázórepülőnek, negyed század elmúltával vajon mi érdekem lenne lódítani az ügyben, hogy egy középiskolás vitorlázórepülő annó milyen ejtőernyős felkészítést kapott?
    Vagy te most a mundér becsületét akarod védeni? Ugyan minek?
    Senki se olyan hülye, hogy egy HTKA hozzászólás alapján döntsön, hogy vitorlázórepülőnek áll-e, vagy sem. Megnyugtatlak, akit ez érdekel, nem a mi kis külön bejáratú bájcsevelyünk alapján fog döntést hozni.
  • Eme kis csörte után se hagy nyugodni a dolog, hogy vajon én hülyültem-e meg, vagy rudi látja totál máshogy a világot. Tekintve, hogy ez a topic nem erről szól, hanem a repülőszerencsétlenségekről, repbiztonságról, azért csak bemasolom ide az egyik hazai repülőklub alapfokú tanfolyamának oktatási tematikáját, de én bizony isten nem találok benne egyetlen pontot se az ernyőhasználatról...

    ://www.google.hu/url?sa=t&source=web&r...FjAHegQIAhAB&usg=AOvVaw1qPYym03iht4lPAEIDWQTC

    Ez egy PDF.
  • Allesmor Obranna
    Eme kis csörte után se hagy nyugodni a dolog, hogy vajon én hülyültem-e meg, vagy rudi látja totál máshogy a világot. Tekintve, hogy ez a topic nem erről szól, hanem a repülőszerencsétlenségekről, repbiztonságról, azért csak bemasolom ide az egyik hazai repülőklub alapfokú tanfolyamának oktatási tematikáját, de én bizony isten nem találok benne egyetlen pontot se az ernyőhasználatról...

    ://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.albatroszre.hu/downloads/N%C3%B6vend%C3%A9k%20anyagok/Vitorl%C3%A1z%C3%B3rep%C3%BCl%C5%91k%20oktat%C3%A1si%20tematik%C3%A1ja.pdf&ved=2ahUKEwikh-rqu9ncAhVNyKQKHVJsDt8QFjAHegQIAhAB&usg=AOvVaw1qPYym03iht4lPAEIDWQTC

    Ez egy PDF.
    5. oldal. Vagy ez nem vág a felvetett témába?

    mentőernyő szemléltető ismertetése, használatának és alkalmazásának magyarázata.
  • Natessék. És tényleg. Ezek után már nem volna szép kötnöm az ebet a karóhoz, de ítélje meg mindenki maga, hogy ez vajon elégséges-e a helyes használathoz.

    Legyen elég annyi, hogy azt érdekesmód rudi se tagadta, hogy milyen körülmények közt tárolódnak az ernyők, azt meg főleg, hogy egyesek milyen módon viselték. Igaz, az általa kiszámolt 50%-os sikeres alkalmazási arány mellett idáig lehet, hogy csupa olyan ember ugrott, aki helyesen tudta felvenni. Akiket anno én láttam, azok közül nem egy bizony jobb, ha inkább nem ugrott volna.
  • Talán az egyik hajtómű leállt és emellé még esetleg örvénygyűrű is lehozta a gépet. Ha hajtóműleállás, a pilóta előrenyomta a botot, hogy legyen vízszintes kompones is, de a gép a laza talajon előrevágódott az orrfutó elmerülése miatt. Erre tippelek.
  • Tcat
    Mikor még szerelő voltam, mindig mennyit flasheltünk a rámpán álló gépben, hogy de könnyű is lenne ellopni most (üzemanyag van, földi táp fenn, all greens, stb...), de valahogy egyikünknek sem fordult meg a fejében komolyan a gondolat - ott volt a "hamarosan" érzés :D

    Viszont nem értem, mikor tudta elkötni. Ha nem a műszaki területen volt, akkor jó eséllyel vontatóval mozog egy gép, vagyis kellett gurulnia nem keveset, hogy a pályáig elérjen (nem ismerem a repteret, de kizárt nem a pályáról szállt fel), azt viszont a -gurító vagy a -tower simán látnia kellett volna és visítania a biztonságiaknak. (Mondjuk S. elég nagy reptér). A toronyból azért feltűnik, ha a gurulón olyan van, aki nem oda való.
    Már maga az engedély nélküli hajtóműindítást is észlelniük kellett volna (ha csak nem hajtóműpróbán volt, de akkor meg be van tuskózva a gép, több személy végzi, stb... szal lehetetlen), ami pedig ennél sem rövid procedúra, szóval nem igazán értem, a dolog hogy nem szúrt szemet. Talán a hangár előtt indított és ezért nem figyeltek fel?

    Itt egypár fej le fog hullani a földi személyzet tagjai közül az biztos (+ előre várom, ezután milyen csodás szigorítások jönnek... :S)
  • Hangja alapján ez a srác is úgy fest, túltolta az antidepresszánsokat. A fentanilfüggés mellett ez a másik legsúlyosabb ügy az USA-ban, mármint a sok öngyilkosság. A rendkívül felszínes világban, ahol kifelé mindenki 32 foggal vigyorog, mert "látszódj sikeresnek, hogy sikeres legyél", a biztosítók által erősen támogatott antidepresszánsok kontrol nélküli zabálása üt vissza ezekkel az elharapózó öngyilkossági hullámokkal. A terapeuta drága és kényes téma, főleg, ha kitúdódik, még az állását is elveszítheti az ember. Még egy repülőgépszerelő is inkább bedob pár ilyen isten tudja miféle következményekkel járó szert, a gyógyszergyárak legnagyobb örömére, aztán szépen hozzászokik, ami miatt a szar kedv egyre súlyosabb lesz, a gyógyszeradag meg egyre magasabb. Aztán jönnek a valóságtól elrugaszkodott lépések, lásd, repülőgép elkötése és a hisztérikus rádióforgalmazás... majd halál.
  • rudi
    Érdekes új magyarázat.
    Forrás?
    A TV szerint rövidzár volt.
    emel
    A forrás az a hosszú emlékezetem, és vagy Flight International vagy Air International úgy legalább 20-25 éve (akkoriban ezekhez jutottam hozzá). Szóval szerintem sem 100% hogy pont ez a ZUNI-eset volt, de nekem csak a rakéta típusa és a váratlan beindulás oka ragadt meg. Egyébként rövidzárlat nehezebben képzelhető el ha a személyzet bent sem ül a kabinban, mert akkor mire föl van áram alatt a gazdátlan gép, ez szerintem nem nagyon szokás (legalábbis mifelénk nem nagyon szabad úgy kiszállni a kabinból hogy áram alatt hagyom a gépet - hacsak nincs ott a váltás, aki azonnal beül a helyemre, akár másik műszaki akár pilóta).
    Mert keveritek az eseteket, mivel több is volt. Három nagy tűzeset volt hordozókon.

    USS Oriskany 1966
    https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Oriskany_fire

    USS Forrestal 1967, ez volt a rövidzárlatos eset.
    https://en.wikipedia.org/wiki/1967_USS_Forrestal_fire

    USS Enterprise 1969, ez meg az "felmelegítős"
    https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_fire
  • molnibalage
    Mert keveritek az eseteket,
    Én nem kevertem semmit.
    Hivatkozott topicban konkrétan a Forrestalról volt szó...
  • rudi
    Én nem kevertem semmit.
    Hivatkozott topicban konkrétan a Forrestalról volt szó...
    Ezek szerint én kevertem az eseményeket, úgy tünik homályosodik a hosszútávú múltbalátásom. :(

Ugrás a fórum topichoz