|

Furcsa repülőgépet szabadalmaztattak az oroszok

A Berijev tervezőiroda szerzett szabadalmi jogot egy speciális körű hajófedélzetről is üzemeltethető konstrukcióra.

Az orosz szabadalmi hivatal által bejegyzett szabadalmi ötlet olyan szárazföldi és hajófedélzeti üzemre is képes, alacsony észlelhetőségű légtér-ellenőrző típust takar, melybe radardóm helyett a sárkányszerkezetébe integrálták a felderítéshez szükséges radarokat, szenzorokat és fedélzeti rendszereket. Az új konstrukció esetében a szárny-törzs átmeneteket úgy alakították ki, hogy abban elférjen a 4 irányba néző, körkörös lefedettséget biztosító AESA radar, a farokrész pedig V-elrendezésű irányfelületeket (pillangó vezérsíkokat) kapott, hogy minél kevésbé árnyékolják ki a radart.

Az új kialakítás nem csak a radarkeresztmetszetet, hanem a légellenállást is csökkenti, ráadásul nagyobb a felhajtóerő-termelő felület, valamint nem korlátozza a személyzet katapultálását a radardóm.

Bár a szabadalmi rajzon pilótafülkével és radarkezelő állomásokkal ellátott gép található, a konstrukció alkalmazható pilóta nélküli repülőeszközök esetében is.

A hajófedélzeti légtér-ellenőrző repülőgép nagyon kellene az oroszoknak, ugyanis nem rendelkeznek a nyugati riválisokkal szemben Hawkeye-szerű típussal. A legtovább a Northrop típusához nagyon hasonló Jak-44-es jutott, melyből építettek egy életnagyságú modellt, melyet a Tbiliszi (ma Admiral Kuznyecov) fedélzetén “teszteltek”.

Fórum hozzászólások

  • joker
    Miért is kellene olyan nagyon a hajófedélzeti légtérellenőrző az oroszoknak? Az egyetlen hordozójuk évekig nagyjavításon lesz, új tipus meg nem néz ki egyelőre. A fedélezeti harcigépek egyike nem tud felszállni fegyverrel, a másik nem tud leszállni mert tépi el a kábeleket, de nincs is elég belőle. Eléggé hátul van a fedélzeti légtérellenőrző a listán szerintem amit meg kellene oldjanak ha hordozóval akarnak valahol hatékonyan fellépni. Új generációs oros AWACS-nak ettől jól lehet, de nem a hajófedélzet az elsődleges szerintem.
    Gondolj bele, hogy mennyi idő, mire bevethetővé válna, ha most elkezdenék a fejlesztést..
    Ha már csak akkor kezdik, mikor szükség lenne rá, akkor megint fáziskésésbe kerülnének.
    Ha pedig még nincs készen hordozó, attól még lehet használni tenger/óceánparti területeken, urambocsá" szárazföld felett is.
  • misinator
    Gondolj bele, hogy mennyi idő, mire bevethetővé válna, ha most elkezdenék a fejlesztést..
    Ha már csak akkor kezdik, mikor szükség lenne rá, akkor megint fáziskésésbe kerülnének.
    Ha pedig még nincs készen hordozó, attól még lehet használni tenger/óceánparti területeken, urambocsá" szárazföld felett is.
    Ekkora gépnek lehet nem áratana katapult is. Tudom nem egy-két év mire egy ilyent kifejlesztenek, de nem annyira prioritás. Ráadásul a fejlesztéseket is kellene kicsit egységesíteni, a Szu27-30-35 topikban AO írásában jól látszik, hogy fejetlenség van.
  • misinator
    Gondolj bele, hogy mennyi idő, mire bevethetővé válna, ha most elkezdenék a fejlesztést..
    Ha már csak akkor kezdik, mikor szükség lenne rá, akkor megint fáziskésésbe kerülnének.
    Ha pedig még nincs készen hordozó, attól még lehet használni tenger/óceánparti területeken, urambocsá" szárazföld felett is.
    1. Nincs beláható időn belül CATOBAR hordozó fejlesztés.
    2. Van jelenleg hordozófedélzeti AW&C járművük, csak éppen forgószárnyas (Ka-31)
    3. Gyakorlatilag nulláról kell fejleszteni, hiszen ilyen méretű, célnak megfelelő sárkány nincs a "polcon".
    4. Tengeri járőr repülőgépnek egy hordozófedélzeti gép kicsi, az Il-38 cseréje is hosszú ideje várat magára, de az nem felcserélhető egy AW&C géppel.
    5. Szárazföld feletti használatra megint akkor már jobb egy nagyobb gépet bevetni, lásd A-50U....
  • silurusglanis
    @Phoenix

    Az orosz AWACS-szabadalmas hírben a Jak-130 véletlen volt vagy csak én nem értem?
    Képbeszúrásnál összeakadt az előtte feltöltött képpel (Jakos hír illusztrációja) és sikerült mindkettőt beszúrnia... Köszi a visszajelzést, kiszedve :)
  • Cifu
    1. Nincs beláható időn belül CATOBAR hordozó fejlesztés.
    2. Van jelenleg hordozófedélzeti AW&C járművük, csak éppen forgószárnyas (Ka-31)
    3. Gyakorlatilag nulláról kell fejleszteni, hiszen ilyen méretű, célnak megfelelő sárkány nincs a "polcon".
    4. Tengeri járőr repülőgépnek egy hordozófedélzeti gép kicsi, az Il-38 cseréje is hosszú ideje várat magára, de az nem felcserélhető egy AW&C géppel.
    5. Szárazföld feletti használatra megint akkor már jobb egy nagyobb gépet bevetni, lásd A-50U....
    Akkor marad az, hogy a Berijev folyamatosan túlélni akar...

  • Sok nem derűl ki a veideoból sajnos. Amúgy van lényege egy "halk" szuperszónikus gépnek? Mert NASA ide vagy oda, nem sok nagy projektjük volt, ami nem arra ment ki, hogy abból valamilyen módon fegyver legyen.
  • joker

    Sok nem derűl ki a veideoból sajnos. Amúgy van lényege egy "halk" szuperszónikus gépnek? Mert NASA ide vagy oda, nem sok nagy projektjük volt, ami nem arra ment ki, hogy abból valamilyen módon fegyver legyen.
    Civil repülésben a szuperszonikus repülés miatti hangdurranás nagy gond lehet. Asszem a Concorde-ok is épp emiatt csak az óceán felett mehettek hangsebesség felett. Katonai repülésben kevésbé okozna ez gondot. Plusz szuperszonikus repülésre a civil repülésben lenne igény. Itt tényleg lehet, hogy valóban elsősorban a civil repülés miatt kísérleteznek. Katonai repülésben meg lehet, hogy nem is tudnák annyira hasznosítani, ha repülőgép alakja emiatt rontaná egyéb képességeit, például a lopakodó képességet, Persze egy katonai gépnél is jó lenne ha nem csapna akkora zajt :)
  • beta
    Civil repülésben a szuperszonikus repülés miatti hangdurranás nagy gond lehet. Asszem a Concorde-ok is épp emiatt csak az óceán felett mehettek hangsebesség felett. Katonai repülésben kevésbé okozna ez gondot. Plusz szuperszonikus repülésre a civil repülésben lenne igény. Itt tényleg lehet, hogy valóban elsősorban a civil repülés miatt kísérleteznek. Katonai repülésben meg lehet, hogy nem is tudnák annyira hasznosítani, ha repülőgép alakja emiatt rontaná egyéb képességeit, például a lopakodó képességet, Persze egy katonai gépnél is jó lenne ha nem csapna akkora zajt :)
    A Concorde nem feltétlenűl azért állta le, mert letarolta a franciáknál a hotel tetejés és csúnya baleset lett belőle. Számomra nehezen elképzelhető, hogy a NASA olyanba fektetett pénzt és energiát amivel legalább hipotetikusan ne hullákat akarnának gyártani, és itt nem a repülőgép balesetekről beszélek.
  • wankel
    [​IMG]
    Sokak szerint ez lehetett volna a MiG-21 legjobb továbbfejlesztése, de az új gépbe új R-21F-300 hajtóművet terveztek, és ennek túl sok volt a problémája. Az első protó kompresszortárcsa-törés miatt felrobbant a levegőben, és bár az akkori leghíresebb szovjet berepülőpilóta és többszörös világcsúcstartó Georgij Moszolov katapultált, súlyos sérüléseibe kishíján belehalt és többé nem repülhetett. Mivel a második proto módosított hajtóművel se lett sikeresebb, leállították a programot (két sikertelen prototípus akkoriban a Szu.-ban már gulag-közeli fenyegetést jelentett a tervezőknek).
  • Szerintem óriási hiba volt leállítani a programot. Én sokkal több fantáziát látok ebben a gépben, mint a MIG-23-ban. A MIG-23 esetén is voltak a levegőben össze roppanó prototípusok , mégsem törölték (sajnos) a programot.
  • fip7
    Szerintem óriási hiba volt leállítani a programot. Én sokkal több fantáziát látok ebben a gépben, mint a MIG-23-ban. A MIG-23 esetén is voltak a levegőben össze roppanó prototípusok , mégsem törölték (sajnos) a programot.
    A 23-as az nemcsak harcászati, hanem presztízs-program is volt, "ha a kapitalistáknak van ilyen akkor nekünk is kell hogy legyen elvtársak", márpedig a Jimmyknek volt már az F-111, így lett MiG-23 is.
    A Je-8-nál viszont már fennállt az a veszély, hogy ha a tervezőiroda nem dobja a programot, akkor a következő súlyos rep-eseménynél nem a programot lövik le központilag, hanem a tervezőintézetet. Előfordulhatott hogy feloszlatják az egészet és a főnököket elküldik "fákat számolni Szibériába" (akkoriban ez volt a népies körülírása a gulag-kényszermunkatáboroknak).
  • emel

    Én értem amit leírtál, de én utólag úgy gondolom, hogy hülyeséget csináltak.
    Egy olcsó frontvadász nem lehet variaszárnyas szerintem.
    A JE-8 ezzel ellentétben egyszerűbb konstrukciónak tűnik szerkezetileg, miközben benne van a jó manőverező képesség és a relatív alacsony észlelhetőség lehetősége is. Szerintem meghaladta a korát a konstrukció.
  • [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    EWR VJ 101 kisérleti VTOL repülőgép, 6db Rolls-Royce hajtóművel felszerelve. Utánégető nélkül elérte az 1,08 Mach-ot, 1968-ban beszántották a projektet.
  • wankel
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Iljushin-102, a Szu-25-ös egykori riválisa, "tömény elegancia". :)
    Ennek nem elegánsnak kellett lennie, hanem odabaszósnak :D.
    Nekem tetszik, randább mint a varacskosdisznó, és az azért nem kis teljesítmény :p!

Ugrás a fórum topichoz