|

Megvannak a horvát döntősök!

Nyilvánosságra került, hogy a Horvát Légierő mely típusokra szűkítette le a MiG-21-esek leváltására kiírt pályázat jelentkezőit.

A horvát Večernji újság beszámolója szerint a svéd Saab JAS-39 Gripen és az izraeliek által ajánlott használt F-16 Fightning Falcon közül kerül ki, ki nyeri végül a kalandosan felújított MiG-21-esek leváltására kiírt tendert. Két másik pályázó az Egyesült Államok és Görögország voltak, mindketten F-16-osokat ajánlottak, de az amerikai ajánlat túl drága lett, míg a görögök gépei korszerűsítésre szorultak volna.

Az újság információi szerint jelenleg az izraeli ajánlat a befutó (anyagilag kedvezőbb), míg a svédeknek jobb ajánlatot kellene adniuk, hogy legyőzhessék a közel-keleti ellenfelet. A skandinávok 15 éves lízingszerződést kínálnak, melynek első három évében a horvátok mentesülnének a fizetési kötelezettség alól. Emellett a megrendelt gépek érkezéséig felkínáltak a Svéd Légierő állományából 4 darab példányt ingyen (természetesen az üzemeltetési költségeket a horvátoknak kell állniuk).

A döntés november végére várható.

Fórum hozzászólások

  • emel
    Szerintem ez kevésbé probléma, viszont amikor az F-16-okat igazán használták az IAF-nél, akkor a pilótáik évente 4-500 !!! órákat repültek velük, ráadásul nyilván nem a legifjabb gépeiket adnák tovább. Szóval ezek a gépek már rendesen "szét vannak repülve", sok problémát hordozhatnak magukkal a sárkányszerkezetben, ami bizony korlátozásokat is jelenthet. Arról nem is beszélve hogy rövidesen leáll a típusnak a gyártása, így a beszállítók se fogják a túl sokáig elhúzni az alkatrészek/berendezések utángyártását, tehát hosszútávú (20-30 évre szóló) megoldásnak semmiképpen se felel meg szerintem.
    Épp ellenkezőleg! Nem hordozhatnak semmi problémát, mert a repülhető óraszámmal nem rendelkező gépek csak alkatrészként eladhatók. Ráadásul a több ezer db legyártott F-16-hoz fillérekért kapsz bontott /kanibalizált/ alkatrészt is - Igy karbantartási költségekben nagy különbség lehet a 2 típus között. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
  • formosa1
    . Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
  • panoz
    Ha költeni kell rá költenek rá. Az F-14 is repül 0 gyártói támogatással.
    Igen, csak ahhoz kell egy olyan szintű ipari háttér. Pl. mondjuk mint az orosz vagy kínai repipar ... :D
  • Az amerikaiak beleszólnak-e abba, ha te F-16 pótalkatrészt akarsz venni legálisan Izraelből, Törökországból, Belgiumból vagy bárhonnan, ahol van/volt F-16-os gyártás vagy üzemeltetés?

    Az izraeli F-16-oshoz is jár "amerikai politikai-katonai támogatás"? Vagy a Bell helikopterek beszerzésével ezt már megszerezték a horvátok, így ez nem befolyásoló tényező?
  • emel
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
    Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
  • formosa1
    Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
    Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
  • emel
    Igen, csak ahhoz kell egy olyan szintű ipari háttér. Pl. mondjuk mint az orosz vagy kínai repipar ... :D
    Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
  • DINAMO
    Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.
    Az orosz gépek rajongói hozták fel mindig a Gripennel kapcsolatban, hogy nagyon sok benne a nem svéd alkatrész, így ha bármelyik ilyen országnak nem tetszik a viselkedésünk és szankciót vezet be ellenünk, akkor nincs alkatész, nincs repülés. Így tulajdonképpen nem egy, hanem több országnak vagyunk kiszolgáltatva. Persze ez kb. minden nyugati gépről elmondható, de különböző mértékben.
  • formosa1
    Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
    Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
  • formosa1
    t. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
    emel
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
    Pontosan. Emiatt van az, hogy a képességek megtartásához sokszor új dolgot kell tervezni, mert a régi beszállító egész egyszerűen megszűnt.

    • Az F-111D-t is ez nyírta ki, ezért repülhetett tovább a PGM képességét leszámíva primitívebb F változat a D-hez képest.
    • Az AIM-120-nál ezért tervenek mostanában új CPU-t (linkelve volta hír.) Egy rakás harci gépnél probléma, hogy mai szemmel kőkori elektronikai hardvereket használnak.
    • Ezért van az, hogy nem ugyanaz a hot brick jammer van a jenki heliken, hanem új típusjelzésű, pedig elvielg csak arra képes (sanszosan megbízhatóbban azért), mint a régi. Az újabb ugyanúgy nem tud mit kezdeni működési elvéből fakadóan a basic AM/FM IR vezérlésen túl és ezek a régi szutyok MANPAD-ok és IR rakéták lassan kihalnak, de akkor is csináltak egy újat.
    Ha a horvátok használt F-16-ban gondolkoznának, akkor az AMARG még mindig teli van olyan Block 15 ADF gépekkel, amik kvázi 0 órásan lettek anno oda száműzve. AIM-7/AIM-120 képességük is van, az Block 15 változat buta bombázó képességével. Air policy-ra messze elég. Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest.
  • emel
    Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
    A svédek sose fognak 1500 Gripent legyártani, így azok alkatrészellátásához még a kreativitás is kevés lesz! :)
  • emel
    Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
    Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
  • formosa1
    Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
    "Nulla gyártói támogatással" bármilyen dátumot is nézel, csak és kizárólag iráni F-14-ek repültek/nek!! Nem volt és nincs más lehetőség, választék, a US Navy-n kívül csak ők repültek/nek a Kandúrral, a Navy-nek meg már csak volt gyártói támogatása.
  • DINAMO
    DRAGA !!!
    Rafael és többiek jellemzően vagy azért nyernek mert ár/érték arányban a legjobbak, vagy mert van vmilyük ami döntő előnyt adhat. F-16nál maradva ár/érték arányban jó lesz az ajánalt vagy/és adnak hozzá vmit ami döntő előnyt adhat. pl ELL-8222
  • Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest. ---
    költői túlzás. Az olaszok sem értették, hogy a vadásztornado-kat miért más üzemeltetni mint a csapásmérő, felderítő Tonkákat, amelyekkel köszönöm, de teljese jól elvannak, megfelelő az alkatrész és karbantartás és maga a hadrafoghatóság is.
    Az F3-as gépekhez viszont már ez nem volt meg, mert sem az olasz műszakiak nem álltak a helyzet magaslatán (nem a Ghediből mentek át a Tornados műszakiak Cerviába, sem a szupport nem volt megfelelő. (Hozzáteszem Cervia nem egy nagy bázis, én akkor voltam ott, amikor már kutató-mentő bázis lehet a helikoptereseknek). Nem is volt való a Tornadóknak. Az F-16-osokkal vígan üzemeltették, közel is volt Aviano, amcsi támogatás szupport, évtizede ott lévő maintance hangárral, képzett szerelőkkel stb.
    Pesze egy 3. gen és egy 4. gen gép karbantartását sem lehet egy lapon említeni. Ezért örültek annyira a Falcon-nak. Azt se felejcsük el, hogy az EF, vagy Rafale karbantartása is hasonlóan egyszerű. csak az pótalkatrész árak drágábbak, mivel nem X ezer darabot gyárottak belőlük..
  • Horvátország: Vadászgép-bérlés magáncégektől, mint megoldás?!?

    A magánvállalatok flottájában számos különféle típusú vadászrepülőgép található, mint például az A-4K Skyhawks, MiG-21, L-159E, Kfir C2, Atlas Cheetah, Embraer A-29 Tucano, MiG-29. Az egyik leghíresebb vállalat, amely vadászokat kínál, a Draken (a világ legnagyobb vadászrepülőgép-flottájával rendelkező üzemeltető), az Airborne Tactical Advantage Company és a TacAir...

    (Azt vegyétek észre azért, hogy egy szerb weboldalon jelent meg az írás...)
  • Jobban járnának ha bérelnének J7g et :D
    Viccet félretéve. Szerintem sajnos nagyon is lehet alapja. A járvány a gdp et rendesen visszavágta pár évre. Amíg nem lesznek stabil pénzügyi forrásaik így bele se tudnak vágni még egy értelmes lizingbe se. Egyébként szerintem igazán segíthetnénk őket egy kicsit pl a svédek felé egy jó pár éves bérleti szerződésben :) Sztem mindenki valamelyest jól járna így mintsem különböző szabad úszó cégektől béreljenek gépeket.
  • Terminator
    Horvátország: Vadászgép-bérlés magáncégektől, mint megoldás?!?

    A magánvállalatok flottájában számos különféle típusú vadászrepülőgép található, mint például az A-4K Skyhawks, MiG-21, L-159E, Kfir C2, Atlas Cheetah, Embraer A-29 Tucano, MiG-29. Az egyik leghíresebb vállalat, amely vadászokat kínál, a Draken (a világ legnagyobb vadászrepülőgép-flottájával rendelkező üzemeltető), az Airborne Tactical Advantage Company és a TacAir...

    (Azt vegyétek észre azért, hogy egy szerb weboldalon jelent meg az írás...)
    tonyo
    Jobban járnának ha bérelnének J7g et :D
    Viccet félretéve. Szerintem sajnos nagyon is lehet alapja. A járvány a gdp et rendesen visszavágta pár évre. Amíg nem lesznek stabil pénzügyi forrásaik így bele se tudnak vágni még egy értelmes lizingbe se. Egyébként szerintem igazán segíthetnénk őket egy kicsit pl a svédek felé egy jó pár éves bérleti szerződésben :) Sztem mindenki valamelyest jól járna így mintsem különböző szabad úszó cégektől béreljenek gépeket.
    Nemááár srácok! :rolleyes:
    Egy picit elkésett a cikk a 15.-ei dátummal. Mert ez még 1-jeinek is kicsit erős lenne.
    Először is ott a lap alján a disclaimer:
    About the author

    Denis Krnic is a longtime journalist and military commentator in Croatia. During his active journalistic career, he has written for the Slobodna Dalmacija news agency, web portals Russian Herald, Zurnalist.online, Maxportal, Express and for foreign professional magazines such as the National Defense Ministry of Defense of the Russian Federation .

    Másodszorra:
    A NATO-nak megvan az az előnye, hogy 1-1 olyan Air Policing misszióért, mint a BAP is sem lehet túl sok lóvét elkérni, gyakorlatilag olyan önköltségi alapon vannak az elszámolások.
    Szerintetek, ha ez a helyzet a Horvát-Magyar megállapodás esetén is, akkor vajon mi a túrónak akarnának a Horvátok egy privát céget bérelni havi/éves díjjért, amikor a NATO partnernél felszállásonként van elszámolva önköltségi alapon a szolgáltatás díjja.
    A privát cég meg nagyon nem úgy számláz. Ott ugye fedezni kell egész időszakra 0-24-ben a kitelepülő cég költségeit, amiben olyan is benne van, hogy a pilóták és a földi személyzet bére.
    Mi esetünkben ez tulajdonképpen nem kerül felszámolásra, amennyiben itthonról, Kecskemétről ellátható a feladat.
    Ennek ellenére biztos, hogy van valami kompenzáció a horvátok részéről, de biztosan nem annyi, mint egy profitot termelő cég esetén. Továbbá az is biztos, hogy ez nekünk is megéri, mert minden AP felszállás egyben "ingyen" kiképző repülés is
  • pöcshuszár
    Nemááár srácok! :rolleyes:
    Egy picit elkésett a cikk a 15.-ei dátummal. Mert ez még 1-jeinek is kicsit erős lenne.
    Először is ott a lap alján a disclaimer:
    About the author
    Nem véletlenül írtam oda, hogy vegyétek azt figyelembe hogy egy szerb weboldalon beszélnek a horvát légierőről...

    Viszont a hozzászólásokba érdemes beleolvasni.
  • "Horvátország megkapta az ajánlatokat: Új és használt F-16, új Gripen és használt Rafal van versenyben

    Tegnap a horvát kormány harci repülőinek beszerzéséért felelős tárcaközi bizottság ajánlatot kapott többcélú vadászrepülőgépek (VnBA) beszerzésére, amelyet az ajánlatkérésen (RFP) keresztül kért idén január 15-én. Ezután a VnBA ajánlat iránti kérelmet hét országnak, Franciaországnak, Görögországnak, Olaszországnak, Izraelnek, Norvégiának, az Egyesült Államoknak és Svédországnak küldték meg, benyújtásuk eredeti határideje május 7-e volt, de a Corona vírusjárvány miatt elhalasztották - írja az Obris portál.

    A horvát védelmi minisztérium (MOD) bejelentette, hogy Franciaországból, Izraeltől, az Egyesült Államoktól és Svédországtól érkeztek ajánlatok, hogy lezárult az ajánlattételi szakasz, és az értékelési folyamat megkezdődött, és ez év végéig tart. Mario Banožić honvédelmi miniszter kijelentette, hogy az érvényesítés és az értékelés folyamata három hónapig fog tartani, ezt követően ennek alapján közbeszerzési javaslatot tesznek, amelyet a kormány elé terjesztenek. Megerősítette, hogy 12 repülőgép vásárlását tervezik, és elmondta, hogy nehéz megbecsülni a végső költségeket.

    Tegnap Banožić védelmi miniszter megerősítette a horvát média azon írásait is, miszerint az RFP-t januárban küldték új vagy használt repülőgépek vásárlására, nevezetesen új F-16-osokat az Egyesült Államokból, új Gripent Svédországból, használt francia Rafale-t, használt EF-2000-t Olaszországból és használt F-16 Görögországból, Izraelből és Norvégiából. Ajánlatok azonban csak 4 országból érkeztek, az Egyesült Államokból az új F-16 Block 70-hez, Svédország az új Gripen C és D blokkokat kínálja, Franciaország a Rafale-t, Izrael pedig az F-16C és a D Block 30-at.

    A svéd ajánlat egy úgynevezett "kormány-kormány" ajánlat a horvát védelmi minisztériumnak - írja az Obris - Svédország és Diana Helen Madunic horvátországi svéd nagykövet a Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) képviselőinek kíséretében. A Gripen gyártója, a SAAB vállalat nem sokkal később a honlapján jelentette be, hogy a svéd kormány, valamint az FMV 12 új Gripen C és D modellt ajánlott Horvátországnak.

    Ezenkívül bejelentették, hogy Svédország testre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínált, amely megerősíti a horvát védelmi ipart és hozzájárul a horvát biztonsághoz azáltal, hogy hosszú távú partnerséget épít ki a stratégiai ágazatokkal. Jonas Hjelm, a SAAB alelnöke és légiközlekedési üzletágának vezetője elmondta, hogy ha Horvátország a Gripent választja, akkor a SAAB készen áll az ismeretek és a technológia átadására, valamint egy regionális repülési központ létrehozására Horvátországban a támogató szolgáltatások számára. Hozzátette, hogy ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, ami mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtene.

    Az Obris portál arról is beszámol, hogy a következő ajánlatot Robert Kohorst horvátországi amerikai nagykövet személyesen nyújtotta be, aki azonban nem tett megjegyzést. Utána a MOD székházának bejáratánál figyeltek fel Franciaország és Izrael nagykövetségeinek képviselőire, akik szintén nem szóltak a jelenlegi médiához. Az ajánlatok benyújtásának befejezése után a vadászrepülőgépek beszerzéséért felelős tárcaközi bizottság képviselői megszólították az összegyűlt újságírócsoportokat.

    Zvonimir Frka Petesic, a Bizottság tagja elmagyarázta, miért csak 4 ajánlat érkezett. A médiának elmondta, hogy Norvégia feladta, mert nem tudta teljesíteni a kitűzött feltételeket, míg Olaszország és Görögország nem tudott válaszolni a megadott határidőn belül. Robert Hranj admirális elmondta, hogy a repülőgép-kiválasztás második, utolsó szakaszába már belépnek, hogy a beérkezett ajánlatok érvényesítését először a következő két hónapban hajtják végre a horvát állam és a katonai vezetéssel, valamint az ajánlattevőkkel együttműködve, majd újabb, végső és legjobb ajánlatot kell kérni. az úgynevezett A BAFO-t (a legjobb és a végső ajánlat), majd a végső ajánlatok mindegyikét kiértékelik, amely körülbelül egy hónapig tart, és mint említette, ennek határidejét december 12-re tűzik ki.

    Hranj admirális kifejtette, hogy ezt követően megvalósíthatósági tanulmány készül, és a bizottsági javaslatot ezután az elfogadott eljárásnak megfelelően benyújtják a Parlament Védelmi Bizottságának és a Védelmi Tanácsnak. E két testület végső javaslata a horvát kormányhoz kerül, és Hranj hozzátette, hogy ebben a szakaszban nehéz megmondani, hogy mikor lesz. Bár magukról az ajánlatokról nincs sok részlet, az admirális elárulta, hogy az ajánlatok kérték az ún teljes megközelítés, azaz. keresni egy teljes csomagot, amely tartalmazza a pilóta kiképzését és technikai összetételét, karbantartását, szerszámait, kiegészítőit, infrastruktúráját, szimulátorát, kezdeti fegyvercsomagját. Arról, hogy Horvátország mennyi készen áll arra, hogy pénzt fordítson erre a közbeszerzésre, Zvonimir Frka Petešić elmondta, hogy a döntést egy későbbi szakaszban hozzák meg, amikor arról van szó, hogy az ajánlatok pontosan mit tartalmaznak, nemcsak az összeg, hanem a fizetési határidők tekintetében is."

Ugrás a fórum topichoz