|

Megvannak a horvát döntősök!

Nyilvánosságra került, hogy a Horvát Légierő mely típusokra szűkítette le a MiG-21-esek leváltására kiírt pályázat jelentkezőit.

A horvát Večernji újság beszámolója szerint a svéd Saab JAS-39 Gripen és az izraeliek által ajánlott használt F-16 Fightning Falcon közül kerül ki, ki nyeri végül a kalandosan felújított MiG-21-esek leváltására kiírt tendert. Két másik pályázó az Egyesült Államok és Görögország voltak, mindketten F-16-osokat ajánlottak, de az amerikai ajánlat túl drága lett, míg a görögök gépei korszerűsítésre szorultak volna.

Az újság információi szerint jelenleg az izraeli ajánlat a befutó (anyagilag kedvezőbb), míg a svédeknek jobb ajánlatot kellene adniuk, hogy legyőzhessék a közel-keleti ellenfelet. A skandinávok 15 éves lízingszerződést kínálnak, melynek első három évében a horvátok mentesülnének a fizetési kötelezettség alól. Emellett a megrendelt gépek érkezéséig felkínáltak a Svéd Légierő állományából 4 darab példányt ingyen (természetesen az üzemeltetési költségeket a horvátoknak kell állniuk).

A döntés november végére várható.

Fórum hozzászólások

  • Igen ez engem is erdekelne meg a kozos gyartas ebbe abba resz is. Az usa mit szol hozza ha potalkatreszrol van szo ha meg elektronikarol az nem akkora volumen annak potalkatresz ellatasa hogy erdemeslegyen csinalni plane hogy csak ebbe abba... Ettol meg lehet tok jo az ajanlat csak ennyike info tukrebe nekem igen csak kodos a kep
  • Sharid
    Hozzáteszem, a térségből a horvátok az izraeli lakosság kedvencei -a gépeik segítetek az izraeli nyári bozóttüzek oltásában- ezen a terepen nem életbiztosítás. Szóval gondolom erre való tekintettel is van vlami árengedmény a csomagban ++ hallani hogy diszkontáron kaphatnának a BArak gépekhez az IAF fegyverztéből.
    Nem hiszek az ilyen erzelmi alapu uzletelesben. Ez egy kemeny iparag ahol ilyesmi nem szamit.
  • antigonosz
    Szóval Gripen lesz, csak még lejjebb verik az árát, vagy feljebb a kenőpénzt.

    Szerintem ez a helyzet de csak tippelek.
  • Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.
  • DINAMO
    Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.
    Mire alapozva ezt? Volt valami beszállítási probléma valaha izraeli fegyverrendszernél?
  • DINAMO
    Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.
    Szerintem ez kevésbé probléma, viszont amikor az F-16-okat igazán használták az IAF-nél, akkor a pilótáik évente 4-500 !!! órákat repültek velük, ráadásul nyilván nem a legifjabb gépeiket adnák tovább. Szóval ezek a gépek már rendesen "szét vannak repülve", sok problémát hordozhatnak magukkal a sárkányszerkezetben, ami bizony korlátozásokat is jelenthet. Arról nem is beszélve hogy rövidesen leáll a típusnak a gyártása, így a beszállítók se fogják a túl sokáig elhúzni az alkatrészek/berendezések utángyártását, tehát hosszútávú (20-30 évre szóló) megoldásnak semmiképpen se felel meg szerintem.
  • emel
    Szerintem ez kevésbé probléma, viszont amikor az F-16-okat igazán használták az IAF-nél, akkor a pilótáik évente 4-500 !!! órákat repültek velük, ráadásul nyilván nem a legifjabb gépeiket adnák tovább. Szóval ezek a gépek már rendesen "szét vannak repülve", sok problémát hordozhatnak magukkal a sárkányszerkezetben, ami bizony korlátozásokat is jelenthet. Arról nem is beszélve hogy rövidesen leáll a típusnak a gyártása, így a beszállítók se fogják a túl sokáig elhúzni az alkatrészek/berendezések utángyártását, tehát hosszútávú (20-30 évre szóló) megoldásnak semmiképpen se felel meg szerintem.
    Épp ellenkezőleg! Nem hordozhatnak semmi problémát, mert a repülhető óraszámmal nem rendelkező gépek csak alkatrészként eladhatók. Ráadásul a több ezer db legyártott F-16-hoz fillérekért kapsz bontott /kanibalizált/ alkatrészt is - Igy karbantartási költségekben nagy különbség lehet a 2 típus között. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
  • formosa1
    . Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
  • panoz
    Ha költeni kell rá költenek rá. Az F-14 is repül 0 gyártói támogatással.
    Igen, csak ahhoz kell egy olyan szintű ipari háttér. Pl. mondjuk mint az orosz vagy kínai repipar ... :D
  • Az amerikaiak beleszólnak-e abba, ha te F-16 pótalkatrészt akarsz venni legálisan Izraelből, Törökországból, Belgiumból vagy bárhonnan, ahol van/volt F-16-os gyártás vagy üzemeltetés?

    Az izraeli F-16-oshoz is jár "amerikai politikai-katonai támogatás"? Vagy a Bell helikopterek beszerzésével ezt már megszerezték a horvátok, így ez nem befolyásoló tényező?
  • emel
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
    Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
  • formosa1
    Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
    Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
  • emel
    Igen, csak ahhoz kell egy olyan szintű ipari háttér. Pl. mondjuk mint az orosz vagy kínai repipar ... :D
    Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
  • DINAMO
    Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.
    Az orosz gépek rajongói hozták fel mindig a Gripennel kapcsolatban, hogy nagyon sok benne a nem svéd alkatrész, így ha bármelyik ilyen országnak nem tetszik a viselkedésünk és szankciót vezet be ellenünk, akkor nincs alkatész, nincs repülés. Így tulajdonképpen nem egy, hanem több országnak vagyunk kiszolgáltatva. Persze ez kb. minden nyugati gépről elmondható, de különböző mértékben.
  • formosa1
    Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
    Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
  • formosa1
    t. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
    emel
    Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
    Pontosan. Emiatt van az, hogy a képességek megtartásához sokszor új dolgot kell tervezni, mert a régi beszállító egész egyszerűen megszűnt.

    • Az F-111D-t is ez nyírta ki, ezért repülhetett tovább a PGM képességét leszámíva primitívebb F változat a D-hez képest.
    • Az AIM-120-nál ezért tervenek mostanában új CPU-t (linkelve volta hír.) Egy rakás harci gépnél probléma, hogy mai szemmel kőkori elektronikai hardvereket használnak.
    • Ezért van az, hogy nem ugyanaz a hot brick jammer van a jenki heliken, hanem új típusjelzésű, pedig elvielg csak arra képes (sanszosan megbízhatóbban azért), mint a régi. Az újabb ugyanúgy nem tud mit kezdeni működési elvéből fakadóan a basic AM/FM IR vezérlésen túl és ezek a régi szutyok MANPAD-ok és IR rakéták lassan kihalnak, de akkor is csináltak egy újat.
    Ha a horvátok használt F-16-ban gondolkoznának, akkor az AMARG még mindig teli van olyan Block 15 ADF gépekkel, amik kvázi 0 órásan lettek anno oda száműzve. AIM-7/AIM-120 képességük is van, az Block 15 változat buta bombázó képességével. Air policy-ra messze elég. Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest.
  • emel
    Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
    A svédek sose fognak 1500 Gripent legyártani, így azok alkatrészellátásához még a kreativitás is kevés lesz! :)
  • emel
    Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
    Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
  • formosa1
    Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
    "Nulla gyártói támogatással" bármilyen dátumot is nézel, csak és kizárólag iráni F-14-ek repültek/nek!! Nem volt és nincs más lehetőség, választék, a US Navy-n kívül csak ők repültek/nek a Kandúrral, a Navy-nek meg már csak volt gyártói támogatása.
  • DINAMO
    DRAGA !!!
    Rafael és többiek jellemzően vagy azért nyernek mert ár/érték arányban a legjobbak, vagy mert van vmilyük ami döntő előnyt adhat. F-16nál maradva ár/érték arányban jó lesz az ajánalt vagy/és adnak hozzá vmit ami döntő előnyt adhat. pl ELL-8222
  • Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest. ---
    költői túlzás. Az olaszok sem értették, hogy a vadásztornado-kat miért más üzemeltetni mint a csapásmérő, felderítő Tonkákat, amelyekkel köszönöm, de teljese jól elvannak, megfelelő az alkatrész és karbantartás és maga a hadrafoghatóság is.
    Az F3-as gépekhez viszont már ez nem volt meg, mert sem az olasz műszakiak nem álltak a helyzet magaslatán (nem a Ghediből mentek át a Tornados műszakiak Cerviába, sem a szupport nem volt megfelelő. (Hozzáteszem Cervia nem egy nagy bázis, én akkor voltam ott, amikor már kutató-mentő bázis lehet a helikoptereseknek). Nem is volt való a Tornadóknak. Az F-16-osokkal vígan üzemeltették, közel is volt Aviano, amcsi támogatás szupport, évtizede ott lévő maintance hangárral, képzett szerelőkkel stb.
    Pesze egy 3. gen és egy 4. gen gép karbantartását sem lehet egy lapon említeni. Ezért örültek annyira a Falcon-nak. Azt se felejcsük el, hogy az EF, vagy Rafale karbantartása is hasonlóan egyszerű. csak az pótalkatrész árak drágábbak, mivel nem X ezer darabot gyárottak belőlük..

Ugrás a fórum topichoz