|

Washington hajlandó megfontolni Abu-Dzabi F-35 igényét

Az Obama adminisztráció teljes elzárkózásával szemben friss hírek szerint az Egyesült Arab Emírségekkel szorosabb stratégiai kapcsolatokra törekvő Trump adminisztráció hajlandó megfontolni az arab államnak az 5. generációs vadászbombázóra hosszabb ideje jelzett igényét. Ez természetesen még közelről sem jelent rábólintást egy bésőbbi beszerzésre, bár Pentagonból származó vélemények szerint ez előbb-utóbb biztosan meg fog történni.

A hír kapcsán született nyilatkozatok alapján a Trump adminisztráció elkötelezett Izrael regionális erőfölényének (az amerikai külpolitikában az ún. Qualitative Military Edge) biztosítása mellett, de az Emírségekkel való kapcsolatát is szorosabbra akarja fűzni. Egyes, a régióra szakosodott elemzők véleménye szerint mindez tulajdonképpen megvalósítható, mert bár Izrael és az Egyesült Arab Emírségek nem szövetségesek, ugyanakkor annak sincs realitása, hogy Abu-Dzabi ezen beszerzett F-35-ösökkel esne neki a zsidó állanak.

Az ügyben megkérdezett izraeli védelmi minisztérium az ügy kényessége miatt hivatalosan nem kívánt nyilatkozni, ám onnan származó névtelen magánvélemények szerint Tel-Aviv várhatóan nem torpedózná meg a dolgot, ha az csakis az Egyesült Arab Emírségek számára tenné lehetővé a típus hadrenbe állítását. A magánvélemény persze egy dolog tesszük hozzá, hiszen 2 éve Izrael még egyértelműen azon munkálkodott, hogy rajtuk kívül senki másnak ne lehessen F-35-öse a Közel-Keleten.

Izrael 1 évvel ezelőtt növelte 50 példányra a beszerzendő F-35I gépmennyiséget.

Első izraeli F-35I

Nagy pillanat az Izraeli Légierő számára: levegőbe emelkedik első F-35I Adir vadászbombázójuk. Lockheed Martin,

 

 

 

 

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Gondolod ha meg akartam volna osztani akkor már nem írtam volna le?
    Csak kéreted magad :p ha annyira titok lenne le se írtad volna, hogy van sztorid róluk :D. Amúgy a sztori az pont olyan dolog amit megosztanak másokkal is, mint a neve mutatja história mese stb. Légyszi :hadonaszos: és bocs az offért
  • Horizon
    Szóval a Japán partokhoz túl közel merészkedő ósdi Tu-160-as, amikor a semmiből megjelentek mellette a legmodernebb F-35-ösök (a radarjuk nem is jelezte, hogy jönnek), pánikszerűen forszázst kapcsolva elmenekült. A vadászgépek nem fárasztották magukat utánégetővel, Hattyú elhessegetve, mission accomplished. Erre a kínai média: "Az amerikaiak megszégyenültek." Mókás.
    Nekem kamu szaga van az egesz hirnek..
    Amiuta lepotyant az a japi f35 alig repulnek veluk, nem hogy odakuldjek oket hogy valami ruszki repulot hajkurazonak.
    Se kep,sem mashol ebbol hir..ezert irtam h mese.
  • Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
  • Allesmor Obranna
    Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
    Ugye most nem azzal a ténnye akarsz vitatkozni,hogy nincs olyan jó gép ami csúnya?
  • Allesmor Obranna
    Ez egy úgynevezett haditechnikai bulvársztori.
    Ki van benne emelve, hogy az F-35 a világ egyik legrosszabb gépe (magyarázat, indok nincs), a Tu-160-as pedig - láss csodát - szégyen szemre faképnél hagyta.
    Az átlag olvasónak még mindig az a legjobb gép a világon, amelyik a leggyorsabb. Elvégre a repülő az egy gyors valami. Minden gép gyors, de vannak igen gyorsak és a leggyorsabbak. Na, azok lesznek akkor a legjobbak...
    Tisztára mint gyerek koromban az autóskártya.A Lola-T mindent vitt.Nem max,végsebessége.:D
  • Ennek a cikknek - ami egyébként arról szól hogy az öböl menti arab országok mostanában nem v.színű hogy F35- öst kapnak - igazából az utolsó előtti mondata az érdekes:
    "There are some fairly easy ways in which an F-35 sold to an Arab country could be made less of a threat to Israel,” Thompson said, adding that Lockheed has already identified “a technical fix” impacting the stealth characteristics of the plane that would make the aircraft more visible to the Israeli military."

    Magyarán a Lockheed Martinnak van olyan egyszerű műszaki megoldása ami az export F35 -ök STEALTH tulajdonságait úgy befolyàsolja, hogy azok láthatóak legyenek az Izraeli radaroknak. (csak az Izraeli radaroknak vagy az összesnek?)

    Ezek szerint mégis van / lehet degradált STEALTH képességű F35 export változat...
  • Ki van ez találva. Aztán ha két F-35 tulaj összeacsarkodna akkor azét kapcsoljuk ki aki kevesebbet fizet - így vagy úgy. :D
  • rudi
    Ennek a cikknek - ami egyébként arról szól hogy az öböl menti arab országok mostanában nem v.színű hogy F35- öst kapnak - igazából az utolsó előtti mondata az érdekes:
    "There are some fairly easy ways in which an F-35 sold to an Arab country could be made less of a threat to Israel,” Thompson said, adding that Lockheed has already identified “a technical fix” impacting the stealth characteristics of the plane that would make the aircraft more visible to the Israeli military."

    Magyarán a Lockheed Martinnak van olyan egyszerű műszaki megoldása ami az export F35 -ök STEALTH tulajdonságait úgy befolyàsolja, hogy azok láthatóak legyenek az Izraeli radaroknak. (csak az Izraeli radaroknak vagy az összesnek?)

    Ezek szerint mégis van / lehet degradált STEALTH képességű F35 export változat...
    Szerintem simán... pl. megolható, hogy a festék expiry date annyira alacsony legyen, hogy elbomlanak benne az összetevők, kémiailag megoldható - egy sima tömítő paszta sem jó túl sokáig...
    Ha nem kapnak ellátmányt, bukta a felület igen hamar - és ez csak egy lehetőség. Maintenance (meg hogy nem halmozol fel raktárkészletet, mert megrohad, ergo gyártól kell rendelni frissen) megfogja a gépet. Végül is az első stealth külföldi üzemeltetés, van valamiféle protokoll
  • angelsoul
    Szerintem simán... pl. megolható, hogy a festék expiry date annyira alacsony legyen, hogy elbomlanak benne az összetevők, kémiailag megoldható - egy sima tömítő paszta sem jó túl sokáig...
    Ha nem kapnak ellátmányt, bukta a felület igen hamar - és ez csak egy lehetőség. Maintenance (meg hogy nem halmozol fel raktárkészletet, mert megrohad, ergo gyártól kell rendelni frissen) megfogja a gépet. Végül is az első stealth külföldi üzemeltetés, van valamiféle protokoll
    Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
  • Horizon
    Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
    Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
  • dudi
    Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
  • molnibalage
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
  • dudi
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.
    ...
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
  • dudi
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
  • ozymandias
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
    Nem is írtam,hogy láthatatlan hanem azt írtam,hogy a sugárzás egy részét elnyelik szemben a tiszta fémmel ami kb semennyit nem nyel el.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Köszi.
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    dudi
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
  • molnibalage
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
  • dudi
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
  • molnibalage
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
  • dudi
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
    Csak sejtem, hogy kivel vitázol! :D:D:D

Ugrás a fórum topichoz