|

50-re növeli F-35I megrendelését Izrael

Bár még két-három hetet várni kell rá, hogy az első saját példányuk megérkezzen az országba, Izrael máris úgy döntött: érvényesíti opcióját, és további Lockheed Martin F-35 Lightning II vadászbombázókat rendel. A helyi terminológiában „Adir” (Nagyságos) névvel illetett, F-35I alváltozatba tartozó gépekből így már összesen 50 darabra van igénye a zsidó államnak. A helyi szaktárca részéről már korábban is megvolt a jóváhagyás, amit a biztonsági kabinet vasárnap egyhangú szavazással erősített meg, és a miniszterelnöki hivatal részéről is támogatást nyert az üzlet.

Az eddigi, 33 darabról szóló megrendelés kibővítését leginkább az indokolta, hogy két teljes repülőszázadot fel tudjanak majd szerelni az 5. generációs típussal. Az Adir létrejötte egyébként nem volt mentes a kérdőjelektől: 2014-ben például még csak 14 F-35 beszerzését hagyták jóvá a döntéshozók költségvetési megszorításokra hivatkozva, korábban pedig az is vita tárgyát képezte, hogy Izrael kialakíthatja-e saját igényei alapján módosított változatát a Lightning II-ből.

Első izraeli F-35I

Nagy pillanat az Izraeli Légierő számára: levegőbe emelkedik első F-35I Adir vadászbombázójuk. Lockheed Martin,

Mára azonban minden akadály elhárult a típus útjából, és ha minden jól megy, december 12-én az első két izraeli példánynak köszönhetően az F-35-ös megjelenik a Közel-Keleten is. A két gép a Beér-Seva melletti Nevatim légitámaszpontra kerül. Az átrepülést még amerikai pilóták fogják lebonyolítani, az út során az Atlanti-óceán és a Földközi-tenger felett kerül majd sor légi-utántöltésre. Az Egyesült Államokban kiképzés alatt álló izraeli pilótákból ketten a rá következő napon hazatérnek majd, hogy átvegyék a gépeket és elkezdhessék a hazai munkát.

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
  • molnibalage
    Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

    Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
  • dudi
    Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

    A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

    Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
    (Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
  • molnibalage
    Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.
    ...
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
  • dudi
    Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

    Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
  • ozymandias
    A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
    Nem is írtam,hogy láthatatlan hanem azt írtam,hogy a sugárzás egy részét elnyelik szemben a tiszta fémmel ami kb semennyit nem nyel el.
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Köszi.
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    dudi
    Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
  • molnibalage
    Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

    1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
    2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
    Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

    Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
    De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
  • dudi
    Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
  • molnibalage
    Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
    Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
    Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
  • dudi
    Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
    Csak sejtem, hogy kivel vitázol! :D:D:D
  • Hpasp
    Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
    Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
    (Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
    :D
    Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
    És akkor még egy kis adalék a kompozit vs alu lopakodó témában...

    If only conventional metallic structural materials like aluminum, steel, and titanium were employed in the design, the structures experts predicted the resultant design would weigh so much that there would be no practical use for the aircraft. Therefore, the extensive use of composites required in the design was considered a major risk. The B-2 program constructed a risk closure plan for the composites as part of the FSED risk reduction phase of the program and set September 1983 as the wing material decision date (WMDD). The team of the best talent in composites from Northrop, Boeing, Vought, and the Air Force, to be led by Boeing, was assembled at the development center in Seattle, Washington. The team met in December 1981 and developed criteria for success for design allowables, manufacturing, tooling (tool life), producability (repeatability and cost basis data), and supportability. The team built three 50 foot long wing sections representative of the outboard wing panels. They also built several wing box sections of the outboard wing. These pieces were extensively tested and inspected. Teardown of every tested piece was accomplished and results
    were analyzed against the pre-test predictions and against the criteria. The team also initiated an aluminum wing design of the air vehicle made of conventional metals. This design was to compare the weight, cost, schedule, risk, and manufacturing approach to the composite design. It was a risk mitigation strategy in the event the composite design was not successful. The team met in September 1983 to review the work and results of the tests, inspections, and analysis; they declared the risk closed and the composite approach as viable, thus establishing it as the B-2 program baseline.

    [​IMG]
    B-2 Systems Engineering Case Study

    ... lényeg hogy gyártottak kompozit és alu kisérleti B-2 szárnyelemet is (83-ban még nem tudták hogy sikerül-e ekkora méretű kompozit előállítása), de alapvetően nem a lopakodó képesség, hanem a súly miatt volt fontos a kompozit. Alu szárny esetén a harci teher értékelhetetlen méretűre csökkent volna.

Ugrás a fórum topichoz