|

Már tesztelik a Tu-160 új hajtóművét

Az orosz stratégiai bombázó modernizált verziójának továbbfejlesztett hajtóművet szánnak, melynek hosszú jövőt jósolnak.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, az orosz védelmi minisztérium 2015 májusában jelentette be, hogy döntés született a Tupoljev Tu-160 Blackjack típusú stratégiai bombázó gyártásának újraindításáról. A közölt tervek szerint legalább 50 példányt rendszeresítenének az immáron Tu-160M2 jelzésű típusból, melynek prototípusa 2019 folyamán hajthatja végre szűzrepülését.

RAF Tornado F3 által kísért Tu-160 Blackjack

2010. március 10-ének kora reggelén 2 Tu-160-asra emeltek 2 Tornado F3-ast az angolok. | Fotó: Crown Copyright ,

Nos, egy ideje csend volt a program felől, de a napokban a Rostec néven is ismert Egyesült Hajtóműgyártó Vállalat részéről bejelentették, hogy már tesztelik a továbbfejlesztett NK-32 sugárhajtómű 02 szériáját a Kuznyecov iroda szamarai üzemében. A gazdaságosabb erőforrásnak köszönhetően a modernizált Tu-160M2 hosszabb őrjáratozási idővel rendelkezik majd.

Arról egyelőre nem szól a hír, hogy a hajtómű tolóereje, esetleg a javításközi üzemideje nő-e. Azt viszont már most jelezték, hogy a fejlesztés amiatt is fontos, mivel ezen erőforrás egy változatát kapja majd az újgenerációs bombázó, a PAK-DA is.

Fórum hozzászólások

  • laiki
    Nagyjából azért tudjuk. Utánégetőt nem kapcsolt. A gázsebesség fokozó utánégetés nélküli maximális tolóerőnek megfelelő állásban volt, ami 4x14 tonna fékpadi tolóerőt jelent, mínusz némi szívócsatorna veszteség. Látszik, hogy Engelszről szálltak fel. A google térképen lemérhető, hogy az oldalt látható vastag csíkok azonos pontjai közti távolság 150 méter. Az első 150 métert 10 másodperc alatt teszi meg, azaz 15 m/s az átlagsebesség és kb. 30 m/s a sebesség 150 méter és 10 másodperc után. Ez 0,3 g gyorsulást jelent. A tolóerő ellen dolgozik a gördülési és légellenállás, de ez az első 10 másodpercben, 15 m/s átlagsebességnél nem túl nagy, talán ha 1-2%-kal csökkenti a gyorsulást. Ekkora tolóerő mellett a gép felszállótömege 170-175 tonna volt. Azaz kb a teljes üzemanyag mennyiség 1/3-át tankolták bele.
    A Tu-95 hasonló tömeggel indulhatott. Neki 11,5 másodpercre volt szüksége a 150 méter megtételéhez, ami 13 m/s átlagsebességet és 26 m/s 150 méternél elért sebességet jelent. A gyorsulás tehát 0,23 g. Az NK-12-es hajtóművek 10,2 tonnát tolnak és náluk nincs szívócsatorna áramlási veszteség, csak a gördülési és légellenállás van. A Tu-95MSZ esetében ez közel maximális felszállótömeget jelent és még azzal is elég fürge. 2,25 km-nél elemelte a főfutót.
    Gondolom szándékos volt, hogy a két gépnél kb. azonos felszállótömeggel mutatták meg, hogy mennyi a felszállás úthossza és időigénye.
    Emelem (virtuális) kalapom előtted.
    Komolyan.
  • torsen
    A medvés videoról kérdeznélek. Én eddig azt gondoltam, hogy a nyomatékok miatt az ellenforgó légcsavarok fordulatszáma egyenlő, amit egy irányváltó fogaskerekes hajtóművel hoznak létre. A videon viszont mintha látszana (különösen a bal belső hajtóműnél) némi eltérés a légcsavar fordulatok között. Tehát a kérdés: 1. rosszul láttam és valóban merev a kapcsolat a légcsavarok között? 2. Jól láttam és valamilyen bolygóműves kihajtást kapnak a légcsavarok, ami megengedi a fordulatszám különbséget (mondjuk amikor kissé eltérő az egy koax tengelyen lévő légcsavarok állásszöge, és így kapnak egyenlő hajtónyomatékot)?
    Nem egyenlő. Bolygóművel fordítják meg az egyforgórészes gázturbina tengelyének forgásirányát és még fordulatszám áttétel is van. Az első légcsavar által felgyorsított levegőáram miatt a hátsó, ellentétesen forgó légcsavar más fordulatszámon forog.
  • ghostrider
    Az első sorozat egyik gépe 1977-ben
    Amikor még valóban képesek voltak gyártani nagy mennyiségben gépeket. A szu-27-ből mennyit építettek évente?
  • Mint kozismert cockpit-porn rajongo kerdeznem: ez valoban az M2 cockiptje, ahogyan a Getty allitja? Ha igen, akkor eleg kulturalt lesz (a mintegy harom evtizedes technologiai ugrasrol nem is beszelve):

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Készülnek az új Tu-160-asok:


    április :)
    boki
    Két hét karantén után folytatódik a munka a Kazanyi Gorbunov repülőgépgyárban, természetesen szigorú higiéniai előirások betartása mellett. Emberek 3 müszakban dolgoznak, hogy teljesíteni tudják az állami megrendeléseket.

  • kamm
    Mint kozismert cockpit-porn rajongo kerdeznem: ez valoban az M2 cockiptje, ahogyan a Getty allitja? Ha igen, akkor eleg kulturalt lesz (a mintegy harom evtizedes technologiai ugrasrol nem is beszelve):

    [​IMG]
    Ez amerikai cockpit-nak néz ki. Korábban linkeltem az orosz fejlesztő cégtől a Tu-160M2 új cockpit-ját.

    [​IMG]
  • kamm
    Mint kozismert cockpit-porn rajongo kerdeznem: ez valoban az M2 cockiptje, ahogyan a Getty allitja? Ha igen, akkor eleg kulturalt lesz (a mintegy harom evtizedes technologiai ugrasrol nem is beszelve):

    [​IMG]
    Nekem ez helikopternek tűnik... mondjuk orosznak orosz, mert cirill betűs.
  • jeff
    Nekem ez helikopternek tűnik... mondjuk orosznak orosz, mert cirill betűs.
    Azert kerdezem. szerintem tevedes...?
  • boki
    Ez amerikai cockpit-nak néz ki.
    Orosz feliratokkal, nyevszsij viht? :)

    Korábban linkeltem az orosz fejlesztő cégtől a Tu-160M2 új cockpit-ját.

    [​IMG]

    Koszi, erdekes, hogy maradnak a regimodi kerek kijelzok is...


  • Abnormális ez a videó, úgy ahogy van.
    Azzal kezdünk, hogy hajtóművezik az állóhelyen a 160-ast, Vologya meg közben egykedvűen őgyeleg a fúvócsövek kilépő keresztmetszetének síkjában, unottan kavicsokat dobálgatva a gázáramba.
    Ezután kigurulunk a pályára, de közben az utolsó ellenőrzéseket elvégzők odasétálgatnak a gurulón az amúgy még alapjáraton is fertelmesen zajos bombázóhoz, a füle már egyiknek se lehet valami jó.
    Kigurulunk a pályára, a távolban, a horizonton az orosz táj elmaradhatatlan kelléke, az erdőtűz füstje látható, melyet az időjárási inverzió szépen lenyom a talajra.
    (Amúgy az orosz videókon tényleg nagyon sok az erdőtűz, vagy bármilyen tűz a háttérben. Sőt nem csak ott, mikor feléjük jártam, nem volt olyan nap, hogy valahol, valami ne égett volna).
    Ezután áthúzunk Moszkva belvárosa felett, végig az IL-78-ast követve, majd felesünk jó magasra, ott egy kicsit útvonalazunk és végül hazaérve, leszállunk.

Ugrás a fórum topichoz