|

Már tesztelik a Tu-160 új hajtóművét

Az orosz stratégiai bombázó modernizált verziójának továbbfejlesztett hajtóművet szánnak, melynek hosszú jövőt jósolnak.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, az orosz védelmi minisztérium 2015 májusában jelentette be, hogy döntés született a Tupoljev Tu-160 Blackjack típusú stratégiai bombázó gyártásának újraindításáról. A közölt tervek szerint legalább 50 példányt rendszeresítenének az immáron Tu-160M2 jelzésű típusból, melynek prototípusa 2019 folyamán hajthatja végre szűzrepülését.

RAF Tornado F3 által kísért Tu-160 Blackjack

2010. március 10-ének kora reggelén 2 Tu-160-asra emeltek 2 Tornado F3-ast az angolok. | Fotó: Crown Copyright ,

Nos, egy ideje csend volt a program felől, de a napokban a Rostec néven is ismert Egyesült Hajtóműgyártó Vállalat részéről bejelentették, hogy már tesztelik a továbbfejlesztett NK-32 sugárhajtómű 02 szériáját a Kuznyecov iroda szamarai üzemében. A gazdaságosabb erőforrásnak köszönhetően a modernizált Tu-160M2 hosszabb őrjáratozási idővel rendelkezik majd.

Arról egyelőre nem szól a hír, hogy a hajtómű tolóereje, esetleg a javításközi üzemideje nő-e. Azt viszont már most jelezték, hogy a fejlesztés amiatt is fontos, mivel ezen erőforrás egy változatát kapja majd az újgenerációs bombázó, a PAK-DA is.

Fórum hozzászólások

  • Átfestik az Orosz Stratégiai Légierő Tu-160 gépeit. A hírek szerint már 4 gépet átfestettek a kazanyi repülőgépgyárban. Eltüntetik a sárga-kék festést ami még a szovjet légierő zászlaja volt.
    [​IMG]

    Új festéssel ( a gépek neve is kisebb betükkel van )
    [​IMG]
  • boki
    Mert?
    Az érthető hogy a kék-sárga (szakadár ukrán) színeket eltüntették, de sokkal elegánsabb volt a felirat a régies betűtípussal mint ezzel a nyomdai tucat-betűkkel.
  • dudi
    Egyszerű fehérre lekenték meg a betűk.
    Fehér nagyon is paszol neki(szerintem), más színben nem is nagyon tudnám elképzelni. Ezért is hívják "Fehér Hattyúnak".
  • Amúgy eddig egyetlen videót találtam, ahol már üzem közben (értsd, repülés közben) látszik az egyik (ha nem egyetlen) Tu-160M műszerfala. Ez ugye nem az M2, hanem egy M, tehát egy köztes verzió, amely szintjére lesz elvben felhozva az összes idáig legyártott alap Tu-160-as a soron következő nagyjavításuk során.
    Ami újdonságot azon a pár másodperces snitten én láttam, az egy új, nagyméretű MFD a két pilóta között a műszerfal alsó szekciójában. Minden más műszer maradt a régi.
    Amennyire én tudomm ezzel szemben az M2-esnél már szinte csaknagyméretű MFD-kből fog állni mind a két pilóta előtti mászerfal panel.
  • http://aviation21.ru/pervye-postavk...etonosca-tu-160m2-ozhidayutsya-do-konca-goda/

    Az NK-32-2-es elkészült, 2020-tól a Kuznyecov fől projektje lesz. Némi szaloncinizmussal megtoldva, nem is csoda, mert más már nemigen van nekik. Ez persze nem teljesen igaz, hiszen gyártják még az NK-25-öst és az őskövület NK-12-est is. Hanem ennél valamivel többről van szó, ugyanis az NK-32-2-es belső gázgenerátor, illetve más szóval core szekciója állítólag teljesen új, mégpedig olyannyira, hogy erre akár egy komplett új hajtóműcsaládot is lehetne alapozni.
    Köztünk szólva, ha a szokásos földi erőművi stacioner gázturbinákon túl például a Tu-95/142 illetve akár az An-22-es gépek NK-12-eseit is ezzel a gázgenerátorral újítanák fel, vagy váltanák ki, akkor a világ legnagyobb légcsavaros gázturbinája frontján is komoly fejlődést érhetnének el.
    Egyelőre a cikk szerint azonban a Putyin-féle Tu-160-asból kendácsolt szuperszonikus utasgépet emlegetik leendő célterületként.

    Most a realitás annyi, hogy a leendő Tu-160M2-esek és az átjhajtóművezésre alkalmasnak talált Tu-22M3-asok fogják az NK-32-2-est megkapni, amiből ez utóbbiaknál lesz különösen látványos a képességnövekedés. Pl sanszos, hogy ezek után majd egy Oroszország-Szíria-Oroszország útvonalat nem csupán 6 darab 500 kg-os bombával fogják megtenni, hanem akár többel is.
  • Az NK-25-ös és az NK-12-es max annyiban módosult, hogy gondolom hatékonyabb lett a gyártás és valamit biztos nőtt az élettartam.
    Ezek a szokásos képességnövekedések, amiket egy gyártó még be tud vezetni egy sorozatgyártás felfutása és kitartása során, anélkül, hogy az különösebben méllyebb K+F-et igényelne a tervezőirodától.

    An NK-25-ös tulajdonképpen az NK-144-es olyan leszármazottja, ami már minden gyermekbetegségét leküzdötte, tolóerőben, hatásfokban a maximum, de konstrukciójából adódóan egy bizonyos szintnél jobban nem modernizálható. Sokkal jobban megéri egy az egyben valami egész mással cserélni. Anno vagy 30 éve ez volt a Tu-22M4-es, ami a Tu-160-as NK-32-esét kapta meg, de egyetlen darab ilyen gép tesztelése után a Szovjetúnió széthullásával az a gép is kuka lett, ment Rjazanyba a bombázómúzeum gyüjteményét gyarapítani. Azóta is ott pihen.
    Az NK-32-es ezzel szemben több lehetőséget tartogat, ezt lépik meg most is.

    Az NK-12-es lecserélése érdekes módon sose volt előtérben, bár tervek voltak rá. Úgy mondanám, elég bátortalan koncepciók, melyek magukban hordozták az idő előtti beszántás lehetőségét. Eléggé innovatív lett volna az NK-25-ös utánégető nélküli változata az NK-12-es koax légcsavarjaival és áttételházával, de úgy, hogy a kétáramúság is megmaradt volna, meg az amúgy nagy kilépő gázsebesség is. Azaz az NK-62-es volt a világ első és mindezidáig egyetlen érdemben működőképes háromáramú hajtóműve, jóval a GE ADVENT-je előtt. A koncepció szerint valami nagy nyilazású szárnnyal megáldott masinát húztak volna a légcsavarok 10-12 ezer méter és kb 900-1000km/h környékére, ahol a fúvócső is tolta volna a gépet, Nehéz nem a Tu-95/142-es családra asszociálni, mint lehetséges platform.

    http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/
  • Allesmor Obranna
    An NK-25-ös tulajdonképpen az NK-144-es olyan leszármazottja, ami már minden gyermekbetegségét leküzdötte, tolóerőben, hatásfokban a maximum, de konstrukciójából adódóan egy bizonyos szintnél jobban nem modernizálható. Sokkal jobban megéri egy az egyben valami egész mással cserélni. Anno vagy 30 éve ez volt a Tu-22M4-es, ami a Tu-160-as NK-32-esét kapta meg, de egyetlen darab ilyen gép tesztelése után a Szovjetúnió széthullásával az a gép is kuka lett, ment Rjazanyba a bombázómúzeum gyüjteményét gyarapítani. Azóta is ott pihen.
    Jenki hasonlattal élve ez olyan, mintha az F-15-ös flotta PW F100-ról GE F110-re állt volna át?
  • Nezd meg a tavalyi videókat. Ott vannak a 25-ösök a soron a 32-esek mellett. Vagy nagyjavítják őket, de sanszos, hogy még gyártásban vannak, mert komplett új forszázskamrákat lehetett látni.
  • Allesmor Obranna
    Nezd meg a tavalyi videókat. Ott vannak a 25-ösök a soron a 32-esek mellett. Vagy nagyjavítják őket, de sanszos, hogy még gyártásban vannak, mert komplett új forszázskamrákat lehetett látni.
    Tudom mire gondolsz, de azok nagyjavításon vannak(voltak).
  • Igen. Valóban ott van, hogy gyártás és remont és ahogy elnézem, az NK-25-ösöknek van, hogy új építésű a komplett forszázskamra és a belépő szekció is...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...viszont a fúvócsöveik valóban viseltesnek tűnnek.

    Ezen meg mintha két keveréket látnék. Az egyiken a fúvócső új, de a forszázskamra használt, a másik 25-ösön viszont a forszázskamra új, de a fúvócső az, ami régi:

    [​IMG]

    Itt az előtérben van két NK-32-es és a háttérben egy NK-25-ös:

    [​IMG]

    Elég komoly fődarabokat is életben tudnak így tartani...
  • De megkockáztatom, az is lehet, hogy totál tévedek. Egy alapos felületkezelés, mosás, talán homokszórás ugyanis csodákra képes.
    Jobban kéne ismerni pl a forró szekció élettartamát, melyet ugye elviekben azért szépen hűt a belső bypass áram, így nincs kizárva, hogy ez egy elég hosszú élettartamú elem.
  • Allesmor Obranna
    De megkockáztatom, az is lehet, hogy totál tévedek. Egy alapos felületkezelés, mosás, talán homokszórás ugyanis csodákra képes.
    Jobban kéne ismerni pl a forró szekció élettartamát, melyet ugye elviekben azért szépen hűt a belső bypass áram, így nincs kizárva, hogy ez egy elég hosszú élettartamú elem.
    A kép alatt,
    [​IMG]


    ha elolvasod a kommentet: Двигатели НК-32 и НК-25, последние уже не выпускаются, но ведется их капитальный ремонт

Ugrás a fórum topichoz