|

HTKA Hírhalom 2017. 41. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Dél-Karolinában teljesítette 100. repülését a Lockheed Martin T-X beszerzésre kínált üdvöskéje, a T-50A. A 3 számjegyű felszállás két gép között oszlik meg, az október 4-i, kisebb mérföldkőnek is elkönyvelhető repülésen levegő-levegő és levegő-föl harcot szimuláltak a TX-2-es prototípus részvételével.


A norvég védelmi minisztérium közleményben jelezte, hogy a Kongsberg vállalat jövő márciusban hajtja végre a JSM (Joint Strike Missile) utolsó repülés közben tesztjét. Ismert, hogy a földi és vízfelszíni célpontok elleni rakétát a norvégok kérésére integrálják az F-35-ös fegyverzeti számítógépébe, és mivel a fegyvernek korábban csak földi állványról indítható verziója létezett, ezért a légi tesztek elvégzése is kulcsfontosságú. A márciusi teszt lesz az első teljes körű, mely során az éles harci résszel rendelkező rakétát egy földi célpont ellen indítják a Utah-i teszt lőtéren. Ehhez az USAF 445. tesztszázada nyújt segítséget, az egyik F-16C/D gépük lesz a rakéta hordozó és indítóplatformja.

Joint Strike Missile tesztpéldánya egy F-16C szárnya alatt, valahol az Edwards AFB közelében, 2016. december közepén. Nem sokkal később a Fighting Falcon útjára bocsátotta a fegyvert |Forrás: Kongsberg ,


Befejeződött a félezredik „Villám” pilóta kiképzése. Chris Campbell őrnagy korábban a 461. teszt század állományát erősítette, és több mint 1000 órányi tapasztalatot szerzett az F-16-oson, ebből 245-öt harci zónák felett repülve. Nyáron kezdte meg átképzését az 5. generációs vadászbombázóra, melynek részeként 200 órát töltött az iskolapadban, 14-et a szimulátorban, majd a nagysebességű gurulópróbák után 6 repülésre volt még szüksége, mielőtt megkapta a hivatalos minősítést a típusra.


Az Eielson légibázisra telepíti át egyik F-35A vadászbombázóját az Amerikai Légierő, tesztelési célzattal. A bázis 2020-tól kezdve kapja meg saját „Villámait”, melyekből összesen 2 tucat érkezik majd. Ez lesz az első alkalom, hogy egy F-35-ös fog talajt az Eielson légibázis kifutóján.


A Bell Helicopter október 4-én tett közzé egy videót, melyen a V-280 Valor meghajtórendszerének első próbája látható.


A Boeing tovább erősíti a repülőgépiparban kialakult szerepét, egy október 5-i bejelentés alapján ugyanis megvásárolják az Aurora Flight Sciences vállalatot. Utóbbi nevével a pilóta nélküli gépek kapcsán ismerkedhettünk meg, 1989-es megalapulásuk óta több mint 30 UAV-t terveztek, építettek és teszteltek a levegőben. A Virginia-i székhelyű vállalat az egyesülés után is fenntarthatja független működési modelljét.

Orion | Fotó: Aurora Flight Sciences ,


Megérkezett új hazájába a Szerbia által rendelt 6 MiG-29-es közül az első két példány. A vadászgépek egy An-124-es fedélzetén utaztak a Batajnica légibázisra október 2-án. A szerb védelmi miniszter a médiának úgy nyilatkozott, hogy még az év vége előtt megérkezik a maradék 4 példány is.


Romániában gyakorlatozik a Portugál Légierő 4 F-16-osa. A vadászbombázók szeptember 18-án érkeztek meg a Borcea légibázisra, elsősorban a Falcon Defense 2017 hadgyakorlaton való részvétel miatt. Utóbbi során közös kiképzőrepüléseket hajtanak végre a Román Légierő gépeivel, illetve a szintén a térségben tartózkodó kanadai CF-18-asokkal. Utóbbiak válláról némileg levéve a terhet, az Air Policing misszióiban is részt vállalnak.


Az ATAC után egy másik magánvállalat is a Francia Légierőből kivont Mirage F1-esekkel akarja bővíteni vadászgép flottáját. A dél-afrikai székhelyű Paramount Group 2006-ban a Dél-Afrikai Légierőtől vásárolt szolgálatból kivont, de még üzemidő tartalékkal rendelkező, együléses Mirage F1-eseket, ezeket egészítik most a Franciaországból érkező kétülésesekkel. Az nem került egyelőre nyilvánosságra, hogy mekkora számban, illettve menyiért is bővítik az agresszor feladatokat ellátó flottá


30 évvel ezelőtt az izraeli kormány 26 tagja tartot szavazást a hazai fejlesztésű Lavi vadászbombázó sorsának eldöntéséről. Mindannyian tudjuk a végeredményt, az ígéretes gép sosem került sorozatgyártásba, most pedig a szavazáson részt vevő egyik miniszter beszélt az akkor történtekről. Két fő okra lehet bontani a döntés hátterét: ár és teljesítmény. Mivel a fejlesztés csúszásban volt, így, hogy teljesítsék a kitűzött határidőket, nem sikerült a kívánt teljesítményt elérni, ezzel pedig az F-16-oshoz hasonló képességű vadászt kapott volna a légierő. A másik szempont az ár volt – a program jövőjéről szóló döntés előtt az IAF képviselője beszélt a saját igényeikről, melyek szerint a tervezett 120 helyett csupán 80 példányt állítanának üzembe. Ez a változás azonban körülbelül megduplázta volna a gépek darabárát, drágábbá téve azt az F-16-osnál, így annál magasabb összegért, de képességekben nem jobb típust kaptak volna. Mivel az F-16-osból addigra 200 példányt igényeltek, így a miniszterek 13-12 arányban úgy döntöttek, hogy törlik a programot, egy ember pedig tartózkodott.

Az IAI Lavi megmaradt példánya egy kiállításon az Izrael Állam 2007-es függetlenség napján | Forrás: en.wikipedia.org ,


Az Izraeli Légierő egyik ezredese megerősítette, hogy munkaadója egy újabb, speciális feladatokra átalakított Gulfstream G550-es beszerzését határozta el. Az, hogy a gépet légtérellenőrző, vagy elektronikus felderítő feladatkhoz alakítják e át, nem került nyilvánosságra.

Az anno kis hazánkban is nagy felháborodást keltő gépek egyik példánya ,


Teljesítette a végső tesztet az tajvani hazai fejlesztéső Wan Chien manőverező csapármérő robotrepülőgép. Az utolsó próbára szeptember 25-én került sor, egy F-CK-1 Ching Kuo fedélzetéről indították a fegyvert, mely 200 kilométert repült 80 perc alatt, majd sikeresen eltalálta célpontját.

A „Wan Chien” névre keresztelt AGM-158 makettje az F-CK-1 szárnya alá függesztve | Fotó: J Michael Cole ,


113 millió zöldhasúért vásárol 56 AIM-120C-7 AMRAAM légiharc rakétát Japán. A csomag az éles fegyverek mellett a kiszolgáló eszközöket, szállító konténereket, pótalkatrészeket és logisztikai támogatást is tartalmaz.