|

Villám kergette Sólymok – avagy utahi búcsú az F-16-ostól

Habár a Lockheed Martin F-35 Lightning II 5. generációs vadászbombázó fejlesztési és berepülési programja közismerten hosszúra nyúlt, a közmédia által itthon és a világ más részein is előszeretettel szidalmazott típus szépen lassan átveszi a stafétát elődeitől. Ennek egyik – némelyek számára szomorú – vonatkozása, hogy bizonyos légibázisoknak el kell búcsúzniuk a korábban ott üzemelő repülőgépektől, esetenként azok üzemeltető századaitól is. Nem alaptalanul feltételezzük tehát, hogy annak a jó néhány katonai és civil személynek sem maradt száraz a szeme, akik szeptember 21-én végignézték az utolsó F-16-osok távozását a Hill légitámaszpontról.

A 354-es farokkódú F-16C volt az egyik abból a hat Fighting Falconból, ami utolsóként hagyta el a Hill AFB-t. Ennek tiszteletére egy visszafogott, de az eseményhez méltó díszfestést is kapott a “svancára” |Fotó: R. Nial Bradshaw, USAF ,

A Utah államban található Hill AFB (Air Force Base) ugyanis 2019-től három századnyi, összesen 78 F-35A-nak ad majd otthont. Ezeket közösen fogja üzemeltetni a USAF 338. vadászezrede, valamint a tartalékos állományú 419. vadászezred (amelyek neve az amerikai terminológiában természetesen Wing). A Lightning II-re való átállás előkészületeit már 2015-ben elkezdték, ami egyrészt F-35A-k áttelepülésében, másrészt a repülőműszaki állomány átképzésében mutatkozott meg. Az új gépek a régi ezredek kötelékébe kerültek, azaz a 338-asok és a 419-esek maradnak a támaszponton.

A Hill AFB-n 1979-től települtek F-16-osok, azaz 38 éven át üzemelt innen valamilyen változatú Fighting Falcon. A közel négy évtized alatt komoly szubkultúra épült a típus köré, amelynek utolsó hat példánya szeptember 21-én, délelőtt 11 órakor indult utolsó útjára a utahi bázisról. Útjuk az Új-Mexikó államban található Holloman légitámaszpontra vezetett, ahol tovább folytatják pályafutásukat. A Hill F-16-osainak egy másik része a Nellisre települt, de ezek már korábban elbúcsúztak korábbi otthonuktól.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Amolyan igazi Roni féle beszólás volt...

    Jó köszönjük te és angelsoul megnyugtattatok hogy jó az f-35( nem mint ha kételkedtem volna benne) .Az "Roni féle odaszólás" az orosz technikára az azért van mert meg van az alapja .
    10 évvel ezelőtt azért írtál mert túl becsültem azt amit ígértek (fejlesztéseikkel) most meg azért mert le becsülöm őket ,te vagy már jópofa :)
  • rudi
    Úgy tűnik tényleg lesz az F-35-nek egy butított "export" változata..
    Yaakov Peri korábbi Shin Bet főnök szerint ez lesz a megoldás arra hogy UAE is kaphasson F-35-öt (vagy valamit ami hasonlít arra...:rolleyes:)
    https://www.i24news.tv/en/news/isra...to-lower-technology-level-in-f-35-jets-to-uae

    Szóval akkor a többi országé ezek szerint mégsem alapból szarabb? Mert eddig ez volt a mantra....
    Hát ha ezek után megveszik magukra vessenek. Max. ha olcsóbb lesz vagy szintén saját forráskódos mint a zsidó gépek. Arabaok sem hülyék, valami ellentételezést el fognak várni.
  • angelsoul

    Vagy 3 szintes a dolog, mint anno az SZU-nál:
    1. Belpiac
    2. VSZ országok (megbízható szövetséges)
    3. Harmadik világ (megbízhatatlan szövetséges)

    Lehet az F-35-nél is ez van, csak nem verik nagydobra.
  • "Royal Netherlands Air Force Lockheed Martin F-35A (F-014) made an emergency landing in Turin during a test flight. This is the 14th F-35 for RNAF and it made yesterday its maiden flight. "
  • fip7
    angelsoul

    Vagy 3 szintes a dolog, mint anno az SZU-nál:
    1. Belpiac
    2. VSZ országok (megbízható szövetséges)
    3. Harmadik világ (megbízhatatlan szövetséges)

    Lehet az F-35-nél is ez van, csak nem verik nagydobra.
    Inkább van a megegyezett alapmodell (amit kap mindenki), meg van az USAF saját szabványa, a saját datalinkekkel meg hasonlókkal, amivel utólag kiegészítik (lásd török gépek átépítése).
    Vagyis naná az USA a saját gépeire a saját szakállán fejleszt dolgokat - de attól a többi vásárló azt kapja, amiért fizetett, amit aláírt, és ami az alap az USA számára is. Csak az USA pont emiatt a szerződésbe nem tette bele azokat a dolgokat, amik nem exportálható besorolásban vannak. És ez felár nekik, de azt már a saját szerződésük fedezi az LM-el.

    A harmadik az most alakul ki, arra kíváncsi vagyok. Valszeg pár dolgot kihagynak belőle vagy spec verziót fejlesztenek rá. Manapság a vevő nagyon megnézi mit kap a pénzéért, lásd szaudi F-15ösök. Baromira nem hülyék.
  • Mackensen
    Egyelőre még nem csinálok neki új topikot, bár lehet fog kelleni.
    A hadsereg végre visszatért normál modus operandijához, a titkossághoz. Véget ért a 80-90-es évek hurráoptimizmusa, a berlini fal leomlása és a hidegháború vége utáni nyílt légkör. Újrakezdődött a fegyverkezési verseny és nyakunkon az új hidegháború.
  • Mackensen
    Egyelőre még nem csinálok neki új topikot, bár lehet fog kelleni.
    Hát ha ez igaz, akkor Moszkvától Shenjangig most sz*pták le magukat kollektíve egypáran...
  • angelsoul
    Hát ha ez igaz, akkor Moszkvától Shenjangig most sz*pták le magukat kollektíve egypáran...
    Ezek szerint keményen dolgoztak az urak az elmúlt években. Utólag nem meglepő, 2015-ben szivárogtatta ki Snowden, hogy még 2007-ben kínai hackerek 100 terabyte (!) adatot szereztek meg a Lockheed Martintól az F-35 és F-22 programokról. Gondolom még akkor leültek az illetékesek és levonták a konzekvenciákat majd indult be gőzerővel a fejlesztés.
    Közben el tudom képzelni milyen keserű szájízzel figyelték, ahogy 2011-ben levegőbe emelkedik az első J-20-as...
  • Horizon
    Ezek szerint keményen dolgoztak az urak az elmúlt években. Utólag nem meglepő, 2015-ben szivárogtatta ki Snowden, hogy még 2007-ben kínai hackerek 100 terabyte (!) adatot szereztek meg a Lockheed Martintól az F-35 és F-22 programokról. Gondolom még akkor leültek az illetékesek és levonták a konzekvenciákat majd indult be gőzerővel a fejlesztés.
    Közben el tudom képzelni milyen keserű szájízzel figyelték, ahogy 2011-ben levegőbe emelkedik az első J-20-as...
    Akkoriban még nagyon más szelek fújtak.... az USAF konkrétan kétségbeesetten keresgélt, hogy legyen valami ellenségszerűség, amit komolyan lehet venni (oroszok akkoriban padlón voltak) - emlékezetes pl. az indiai Szu-30-asokkal vívott gyakorló harc, ahol igyekeztek telesírni mindent, hogy elverték az amerikai gépeket, hogy több pénzt szerezhessenek és az F-22 gyártásban maradhasson.
    Kínát egyszerűen nem vették komolyan, ment a mantra, hogy az ellopott tudást nem tudja hasznosítani, konkrétan lenézták őket. Pofára is estek. most már persze zár van, de adtak kínának (az európai országokkal együtt) egy jó 40 éces ingyen know-howt.

    Engem inkább az lep meg, hogy egy olyan merev rendszer, mint az amerikai ezt meg merte lépni. Persze ez valami olyasmi gép lehet, mint az X-36, a Bird of prey vagy a japán tech demo, de a lényeg, hogy kimozdultak a bebetonozott útról. Az F-35 program (a konstans változtatás az új fenyegetések miatt) lényegében ezt hozta ki - ez a koncepció lényegében ezt az átélt folyamatot fedi le, csak itt nem az adott sárkányt módosítanak az új igény szerint, hanem vadi újat csinálnak hozzá.
  • angelsoul
    Akkoriban még nagyon más szelek fújtak.... az USAF konkrétan kétségbeesetten keresgélt, hogy legyen valami ellenségszerűség, amit komolyan lehet venni (oroszok akkoriban padlón voltak) - emlékezetes pl. az indiai Szu-30-asokkal vívott gyakorló harc, ahol igyekeztek telesírni mindent, hogy elverték az amerikai gépeket, hogy több pénzt szerezhessenek és az F-22 gyártásban maradhasson.
    Kínát egyszerűen nem vették komolyan, ment a mantra, hogy az ellopott tudást nem tudja hasznosítani, konkrétan lenézták őket. Pofára is estek. most már persze zár van, de adtak kínának (az európai országokkal együtt) egy jó 40 éces ingyen know-howt.

    Engem inkább az lep meg, hogy egy olyan merev rendszer, mint az amerikai ezt meg merte lépni. Persze ez valami olyasmi gép lehet, mint az X-36, a Bird of prey vagy a japán tech demo, de a lényeg, hogy kimozdultak a bebetonozott útról. Az F-35 program (a konstans változtatás az új fenyegetések miatt) lényegében ezt hozta ki - ez a koncepció lényegében ezt az átélt folyamatot fedi le, csak itt nem az adott sárkányt módosítanak az új igény szerint, hanem vadi újat csinálnak hozzá.
    Igen, azért mondom, hogy ez csak úgy tudom elképzelni, hogy konkrétan bepánikoltak, mert annyi minősített adat, konkrét gyártási eljárások kerültek ki, hogy még a lesajnált kínai ipar is bele tudott fogni. Olyasmi lehetett mikor Belenko lelépett a MiG-25-össel Japánba.
  • Mackensen
    Hulla fáradt vagyok, nem olvastam végig figyelmesen a cikket, de úgy értem, hogy ez techdemó.
    Igen, gyakorlatilag elkezdtek egy új ATF programot (NGAD), teljes titokban, és már a repüléseknél tartanak.
  • Horizon
    Igen, azért mondom, hogy ez csak úgy tudom elképzelni, hogy konkrétan bepánikoltak, mert annyi minősített adat, konkrét gyártási eljárások kerültek ki, hogy még a lesajnált kínai ipar is bele tudott fogni. Olyasmi lehetett mikor Belenko lelépett a MiG-25-össel Japánba.
    Olyan biztos nem. Mert a jenkik álla azért esett le, mert ők sokkal fejlettebb gépre számítottak.

    Titánra hőálló acél helyett.
    Félvezető elektronikára elektroncsöves helyett.

    A MiG-25 gyors volt. Az tény. De jenki vadászgépes szemmel, kis túlzással lesajnált. Nagy volt, erős, volt, de nem szuperfejlett. Ne feledjük 1976-ban már hadrend küszöbnén volt az F-15A, amit 1972 közepén szállt fel először.
  • molnibalage
    Olyan biztos nem. Mert a jenkik álla azért esett le, mert ők sokkal fejlettebb gépre számítottak.

    Titánra hőálló acél helyett.
    Félvezető elektronikára elektroncsöves helyett.

    A MiG-25 gyors volt. Az tény. De jenki vadászgépes szemmel, kis túlzással lesajnált. Nagy volt, erős, volt, de nem szuperfejlett. Ne feledjük 1976-ban már hadrend küszöbnén volt az F-15A, amit 1972 közepén szállt fel először.
    A sokkot nem az amerikaiakra értettem, nyilván, hanem a szovjetekre. Minden titkuk kitudódott a legfejlettebb gépükről.
  • Horizon
    A sokkot nem az amerikaiakra értettem, nyilván, hanem a szovjetekre. Minden titkuk kitudódott a legfejlettebb gépükről.
    A muris az, hogy ez vezetett a félvezető elektronikás MiG-25PD-hez.
  • molnibalage
    A muris az, hogy ez vezetett a félvezető elektronikás MiG-25PD-hez.
    Olvastam valahol valami számítást hány milliárdba került nekik egy sor dolgot áttervezni emiatt a dezertálás miatt (főleg hogy B. vitt magával egy rahedli titkos doksit is).
    Végül is kényszer hozza a leggyorsabb fejlesztést....
  • Allesmor Obranna
    Most nem azért, de ez a oldalra nyíló kabintető, a merevítők, a kabinban a HUD inkább tűnik a T-7-es Red Hawk jövőbeni kiképzőgépnek, mintsem egy szupertitkos újgenerációs bárminek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_T-7_Red_Hawk
    Nem a gépen van a lényeg, hanem a pasason, aki benne ül. Ha megnyitod a Twitterről az eredeti oldalt, a kép alatt a következő szöveget találod:
    Air Force Chief of Staff Gen. Dave Goldfein sits inside the cockpit of Boeing's T-7 training jet during a Jan. 15, 2019, visit to the company's production facility in St. Louis, Mo. The Boeing T-7 is the first Air Force jet to be produced using digital manufacturing techniques. (Boeing)
    Link: https://www.defensenews.com/breakin...+DFN&utm_medium=social&utm_source=twitter.com

Ugrás a fórum topichoz