|

“Harcba küldik” az F-35A-t

Az NATO, és úgy általában a világ talán legjobban ismert és legnagyobb légi hadgyakorlata a Red Flag, amely az Amerikai Egyesült Államokban kerül megrendezésre, évente több alkalommal. A hadijátékon az amerikai haderőnemeken kívül minden alkalommal részt vesznek a szövetséges országok is, így a típuspaletta igen széles. Ez kiváló gyakorlási lehetőséget jelent a pilóták számára, hiszen a hétköznapi gyakorló repülések során ritkán adódik lehetőség más nemzetek hajózóival bevetéseket repülni. A Red Flag szervezői igyekeznek is folyamatosan biztosítani a változatosságot – és ezt a következő gyakorlaton bőven meg is tehetik, hiszen 2017-ben sor kerül az F-35A debütálására is.

Szemfüles Olvasóinknak bizonyára feltűnt (talán már a cím elolvasása után), hogy itt valami nem stimmelhet, hiszen nem ez lenne az első alkalom, amikor a Lightning II részt vesz a Red Flag-en. Valóban így van: 2016-ban a USMC már képviseltette magát az F-35B-vel, lévén ennél a haderőnemnél már jó ideje bevethetőnek nyilvánították a típust. A légierő viszont csak 2016 augusztusa óta számol „combat ready”-ként az F-35A-val, azóta pedig még nem jártak nagyobb gyakorlaton.

F-35A-k a Hill légitámaszponton, nem sokkal a Red Flag 17-1-re való indulás előtt | Fotó: USAF / R. Nial Bradshaw ,

A Utah államban található Hill légibázis két F-35A-val repülő egysége, a 388. és a 419. wing állományából települtek át repülőgépek, hajózók és karbantartók a Nellis támaszpontra, ahol a gyakorlat hagyományosan megrendezésre került. A kijelölt állomány január 20-án érkezett meg Nevadába, ahol február 10-ig maradnak (a Red Flag 17-1 január 23. és február 10. között zajlik). A dolog további érdekessége, hogy a 419. wing az Air Force Reserve, azaz a tartalékos légierő része, pilótáik és karbantartóik polgári foglalkozásuk mellett repülik és üzemeltetik az F-35A-t.

A USAF részéről nagy várakozással tekintenek a gyakorlatra, hiszen most először lesz alkalmuk valósághű körülmények között összemérni az 5. generációs típus képességeit más repülőgépekével. Ez nyilvánvalóan nagy nyomást ró a hajózókra is, de egyben komoly motiváció a jó szerepléshez. A mi szempontunkból pedig megemlítendő, hogy a helyi spottereknek köszönhetően minden bizonnyal kiváló fotókkal gazdagodik majd az internet repülésért rajongó népe, és ezeken már az F-35A is sűrűn feltűnik majd.

Fórum hozzászólások

  • Mért ne jöjjön? Ott a lengyel beszerzés. Jön block 4el annyiért amennyiért az ef/rafi. Lengyelek és bárki más is akinek lehet őrült ha ef/rafit vesz F-35 helyett.
  • July 9, 2020
    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Japan of one hundred five (105) F-35 Joint Strike Fighter aircraft and related equipment for an estimated cost of $23.11 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Japan has requested to buy sixty-three (63) F-35A Conventional TakeOff and Landing (CTOL) aircraft, forty-two (42) F-35B Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL) aircraft, and one hundred ten (110) Pratt and Whitney F135 engines (includes 5 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computers and Intelligence/Communications, Navigation and Identification; Autonomic Logistics Global Support System, Autonomic Logistics Information System; Flight Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; reprogramming center access and F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; flight test instrumentation; aircraft ferry and tanker support; spare and repair parts; support equipment, tools and test equipment; technical data and publications; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics support. The estimated total cost is $23.11 billion.

    Implementation of this proposed sale will require multiple trips to Japan involving U.S. Government and contractor representatives for technical reviews/support, programs management, and training over a period of 25 years. U.S. contractor representatives will be required in Japan to conduct Contractor Engineering Technical Services (CETS) and Autonomic Logistics and Global Support (ALGS) for after-aircraft delivery.
  • Terminator. Jo hogy hozol híreket de egy linket is dobhatnàl. Tudod googlefordito mar a megnyitaskor fordítsa :p
  • Roni
    Szerintetek Japán mikorra kapja meg a 140 db f-35-ket? Mikorra lesz leszalltiva? 2030?
    Szerintem 2026 környékére meglesz.
  • arbalest
    Szerintem 2026 környékére meglesz.
    :eek:Kínának oda kellesz tennie magát a gyártás területén
  • Roni
    :eek:Kínának oda kellesz tennie magát a gyártás területén
    A gyártás egy dolog, évi 50 darabbal nagyon jók, a típus befejezésével, tökéletesítésével kell belehúzniuk.
  • Roni
    ?
    Most Tatár Autonóm Körzetnek hívják, és Kazany a fővárosa. Pillanatnyilag Tu-160asokat gyártanak az Orosz Légierőnek.
  • molnibalage
    [​IMG]
    És ilyenkor nem veri a "nemzeközi sajtó" az asztalt, hogy Yeeee de cool.... de ha egy szegecs ferdén áll, megy a címlap, hogy mekkora szar a gép...

    Azért abba is bele kell gondolni, hogy mivel irtózatos mennyiségű lesz legyártva, mennyire könnyű lesz maintenance személyzetet, pilótát, stb... szerezni hozzá (aki meg nem hiszi, nézze meg egy-egy ritkább vagy kifutó típusra milyen aranyáron találsz licensed szerelőt...).
  • angelsoul
    És ilyenkor nem veri a "nemzeközi sajtó" az asztalt, hogy Yeeee de cool.... de ha egy szegecs ferdén áll, megy a címlap, hogy mekkora szar a gép...

    Azért abba is bele kell gondolni, hogy mivel irtózatos mennyiségű lesz legyártva, mennyire könnyű lesz maintenance személyzetet, pilótát, stb... szerezni hozzá (aki meg nem hiszi, nézze meg egy-egy ritkább vagy kifutó típusra milyen aranyáron találsz licensed szerelőt...).
    Ez amúgy két éves cikkből van, de maga a trend érdekes, mert kb. minden komplex feladatra igaz ez.
  • molnibalage
    Ez amúgy két éves cikkből van, de maga a trend érdekes, mert kb. minden komplex feladatra igaz ez.
    Kérdezd csak emel-t, mennyire hihetetlen költségcsökkentő dolog, ha lényegében bárhonnan leakaszthatsz egy szerelőt a típushoz (kérdezz rá milyen napidíjakba került a légimentők helijeihez francia szerelőket hívni), ha jóformán minden reptéren ott van minden szükséges földi kiszolgáló és műhelyberendezés, ha több száz maintenance/line station tapasztalata összeköthető egybe egy problémára - ha ezt beleszámítjuk, szerintem nagyjából 1000 darabos US F-35 flotta fölött a teljes költség beesik az összes jelenlegi harci gép alá - csak ez nem fog egykönnyen megjelenni, mert annyira nehezen számítható. Nagyobb vegyszerbázis, kevesebb cucc lejárata koppan ki mert eloszlik, mehet ahová kell... estig sorolhatnám az előnyöket.
    A standardizált flotta nem csak az alkatrészellátás vagy a képzés homogenizálása miatt elképesztő előny, hanem mert az egytípusos tapasztalat olyan szinten akkumulálódik, hogy míg mondjuk egy típusnak egy ezrednél van 10 szakértője, ennél a típusnál lesz 50... aki pedig volt ebben a világban tudja, egy szakértője a típusnak mekkora költségcsökkentő tényező.
    Sok hangárban dolgoztam - és a leghatékonyabbak a single type hangárok voltak mindig. Mert begyűlt az évtizedes tapasztalat, az öreg rókák hangja meg a szaga alapján megmondták, mi a baja a gépnek...
  • angelsoul
    Kérdezd csak emel-t, mennyire hihetetlen költségcsökkentő dolog, ha lényegében bárhonnan leakaszthatsz egy szerelőt a típushoz (kérdezz rá milyen napidíjakba került a légimentők helijeihez francia szerelőket hívni), ha jóformán minden reptéren ott van minden szükséges földi kiszolgáló és műhelyberendezés, ha több száz maintenance/line station tapasztalata összeköthető egybe egy problémára - ha ezt beleszámítjuk, szerintem nagyjából 1000 darabos US F-35 flotta fölött a teljes költség beesik az összes jelenlegi harci gép alá - csak ez nem fog egykönnyen megjelenni, mert annyira nehezen számítható. Nagyobb vegyszerbázis, kevesebb cucc lejárata koppan ki mert eloszlik, mehet ahová kell... estig sorolhatnám az előnyöket.
    A standardizált flotta nem csak az alkatrészellátás vagy a képzés homogenizálása miatt elképesztő előny, hanem mert az egytípusos tapasztalat olyan szinten akkumulálódik, hogy míg mondjuk egy típusnak egy ezrednél van 10 szakértője, ennél a típusnál lesz 50... aki pedig volt ebben a világban tudja, egy szakértője a típusnak mekkora költségcsökkentő tényező.
    Sok hangárban dolgoztam - és a leghatékonyabbak a single type hangárok voltak mindig. Mert begyűlt az évtizedes tapasztalat, az öreg rókák hangja meg a szaga alapján megmondták, mi a baja a gépnek...
    Na látod; ezért volt jó a szocializmus a gépjármű üzemeltetésben!
    Nem pár évente modell-, meg típusváltás holmi fejlődés címszóval, hanem évtizedekig ugyanazok az szgk és tgk típusok szolgáltak.
    Lehettek bármilyen hitványak is minőségben, de a KGST tudta őket üzemeltetni!

    Nem, nem vágyom vissza azokra az időkre, csak így már érthető, hogy mégis hogyan tudott működni az ország Nysakkal, Roburokkal, stb...

Ugrás a fórum topichoz