Múlt héten csütörtökön nyitotta meg kapuit Tianjin városában a China Helicopter Exposition, ami mindig sok érdekességet tartogat a katonai repülés világa iránt érdeklődőknek. A kínai cégek jellemzően ilyenkor mutatják be tervezett, vagy már futó projektjeik eredményeit, sok esetben első ízben. Így történt most is, és a nemzetközi sajtóban megjelent hírek alapján 2017-ben sem maradtunk izgalmas újdonságok nélkül.
A kiállítás egyik legfőbb résztvevője az AVIC (Aviation Industry Corp of China) állami tulajdonú óriáscég volt. Ugyan csak méretarányos makett formájában, de kiállították egy nehéz szállítóhelikopter modelljét, amit ukrán hajtóművekkel szeretnének ellátni, és a hírek szerint orosz támogatással fejlesztenek.
Szintén az AVIC mérnökeinek keze alól került ki az a pilóta nélküli helikopter, amivel Peking a nemzetközi piacot is megcélozná. Mint ismert, a kínai cégek egyre aktívabbak az exportpiacon, különösképpen az UAV-k terén. Az utóbbi időben pedig felfegyverezhető drónokat is kínálnak, amely sorba jól illeszkedik az AV500W névre hallgató típus. A 7,2 méter hosszú, 450 kg-os maximális felszálló tömegű helikopter 4000 méterre emelkedhet, sebessége pedig 170 km/h körül alakul.
Harci konfigurációban 120 kg tömegű fegyverzetet hordozhat felfüggesztési pontjain, ami nyolc irányított levegő-föld rakétából, kisebb bombákból vagy gépágyú-konténerekből állhat. Az AVIC szerint leginkább élőerő és könnyen páncélozott célok ellen lehet hatékony a AV500W, amit kifejezetten kis magasságú, gyors és pontos csapásmérésre terveztek. Ilyen esetben négy órát maradhat a levegőben, ez az adat felderítő/megfigyelő konfigurációban a duplájára nő.
Tervezői szerint a helikopterrel idén augusztusban már éleslövészetet is végrehajtottak, sorozatgyártása pedig 2018-ban kezdődhet, amennyiben érkezik rá megrendelés. Az AVIC közleményében megemlíti, hogy több ország is érdeklődését fejezte ki a típus iránt, így erre minden esély megvan. Bár pontosan nem neveztek meg egyetlen államot sem, azt elárulták, hogy elsősorban közel-keleti országokról van szó, amelyek terrorellenes műveletekre használnák a drónt.
Maga a konstrukció egyébként nagyban hajaz az amerikai Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout UAV-re, amit az Egyesült Államok Haditengerészete használ hadihajók fedélzetéről, és már éles harci bevetéseket is teljesítettek vele. Szintén ebbe a kategóriába tartozik az osztrák Schiebel S-100, ami ugyancsak képes fegyverzet hordozására, bár csak igen csekély mennyiségben, így leginkább felderítő szerepkörben jeleskedik. Az viszont mindhárom típusról elmondható, hogy valódi harci helikopternek nem igazán nevezhetőek, mivel túlélőképességük csekély, így főleg olyan környezetben alkalmazhatók hatékonyan, ahol nem kell komoly légvédelemmel számolni.