|

Pilótahiány Törökországban

A Törökországban 2016. július 15-én megkísérelt puccsban a légierő személyi állományának egy része is szerepet vállalt. A nyilvánosságra hozott információk szerint azon a bizonyos estén 25 pilóta szállt fel F-16-osával hogy a kormány ellen harcoljon, közülük 11-en bombát is oldottak a különböző célpontokra. Az azonnal elkezdett vizsgálatok  azt derítették ki, hogy a légierő 1752 alkalmazottja volt tagja a puccskísérletet eltervező Fehullah Gülen mozgalomnak.

Az elbocsotáttak közül 300-350-en voltak harcigép pilóták, ez azonban azzal járt, hogy a 240 példányt számláló török F-16-os flotta addigi 1/1,5-ös gép/pilóta aránya 1/0,8-ra redukálódott. Hosszú távon így viszont nem tudják ellátni feladatikat, így gyors megoldás után kell nézniük.

A Török Légierő büszkeségei (Forrás) ,

Elsőként azt ötlötték ki, hogy más F-16-os üzemeltetőktől bérelnének kiképzőket, így hazai földön, gyors ütemben folyna az új hajózók kiképzése. Kérésüket egyedül Pakisztán fogadta el, ők készen álltak arra hogy tapasztalt pilótáikat Törökországba küldjék. Itt jön képbe azonban az Egyesül Államok: a fegyverzet eladási szerződésbe foglaltak szerint Washington engedélyére van szükség ahhoz, hogy az USA által exportált eszközök használatának betanításában egy harmadik fél vegyen részt.

A Pentagon persze visszautasította az kérést, így a törököknek nem maradt más lehetőségük, mint hogy az USAF-hoz forduljanak az ügyben. Azonban ezen a szálon is süket fülekre találtak, jeleneg ugyanis nem folyik olyan program, melynek keretein belül külföldön oktatnának pilótákat. Felajánlották, hogyha az Egyesült Államokba küldik a tanoncokat, ott részt vehetnek a szükséges kiképzésen, ám Ankara ragaszkodik hozzá, hogy hazai környezetben, ismert földrajzi körülmények között sajátítsák el új képességeiket a növendékek. Ezek fényében azonban tovább kell várni, míg valamiféle megoldással előállnak.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    [​IMG]

    A kép története:

    "Star flight 331 skv

    On 13 December 2019, no less than 23 Luftforsvaret (RNORAF, Royal Norwegain Air Force) 331 skvadron F-16AM/F-16BM Fighting Falcons took to the air from homebase Bodø Main Air Station (Hovedflystasjoner). Traditionally, the unit performed a fly-past along various cities and villages in the area of the air station.
    During the flypast, the F-16s formed a figure portraying the Northern Star. On 1 April 2019, all active Fighting Falcons were concentrated with 331 skv. On the same date, the other F-16 unit, 338 skv, temporarily disbanded. It will be stand up again later, to be re-equipped with the F-35A Lightning II."

    Source and photos: Luftforsvaret


    [​IMG]

    [​IMG]
  • Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Ez számomra kicsit érthetetlen. Tudtommal minden F-16 változat tisztán különösebb erőlködés nélkül eléri az M2.0-át. Még a nehezebb gépek is.
    Alig 2 perc alatt gyorsított fel ez a gép. A sebesség változás alapján M2.0-nál is tudott volna fizikailag túl menni, csak gondolom tilos, mert egyből lassítottak.
  • Allesmor Obranna
    És ezen a videón te látod, hogy milyen helyzetben van a max power kapcsoló?
    Egy ismerkedő repülésnél békeidőben miért kapcsolnák át? Ez bevett gyakorlat lenne?
    Az F-16 FM-ekben levő 1G envelope elmegy M2.0-áig és semmiféle kapcsololó feltételt nem említ ehhez. Az F-15 FM esetén külön engine trim diagramok vannak.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
  • emel
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
    Melyik 21-esen volt ez?
    Amúgy a max power, vagy Vmax kapcsoló az nem ezért volt.
    Ez inkább a 29-esek RPT rezsimjének a megfelelője.
  • Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
  • fedett_mókus
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
  • zsolti
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
    az lenne a legjobb de én azt se bánom ha helyette másra nem jut pénzük mert "ez kiemelten fontos project a számukra" :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
  • altx
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
    ezek után szerintem még ki is röhögik őket és dörzsölik a markukat a zsíros felújítási biznisz lehetsége miatt

Ugrás a fórum topichoz