|

Pilótahiány Törökországban

A Törökországban 2016. július 15-én megkísérelt puccsban a légierő személyi állományának egy része is szerepet vállalt. A nyilvánosságra hozott információk szerint azon a bizonyos estén 25 pilóta szállt fel F-16-osával hogy a kormány ellen harcoljon, közülük 11-en bombát is oldottak a különböző célpontokra. Az azonnal elkezdett vizsgálatok  azt derítették ki, hogy a légierő 1752 alkalmazottja volt tagja a puccskísérletet eltervező Fehullah Gülen mozgalomnak.

Az elbocsotáttak közül 300-350-en voltak harcigép pilóták, ez azonban azzal járt, hogy a 240 példányt számláló török F-16-os flotta addigi 1/1,5-ös gép/pilóta aránya 1/0,8-ra redukálódott. Hosszú távon így viszont nem tudják ellátni feladatikat, így gyors megoldás után kell nézniük.

A Török Légierő büszkeségei (Forrás) ,

Elsőként azt ötlötték ki, hogy más F-16-os üzemeltetőktől bérelnének kiképzőket, így hazai földön, gyors ütemben folyna az új hajózók kiképzése. Kérésüket egyedül Pakisztán fogadta el, ők készen álltak arra hogy tapasztalt pilótáikat Törökországba küldjék. Itt jön képbe azonban az Egyesül Államok: a fegyverzet eladási szerződésbe foglaltak szerint Washington engedélyére van szükség ahhoz, hogy az USA által exportált eszközök használatának betanításában egy harmadik fél vegyen részt.

A Pentagon persze visszautasította az kérést, így a törököknek nem maradt más lehetőségük, mint hogy az USAF-hoz forduljanak az ügyben. Azonban ezen a szálon is süket fülekre találtak, jeleneg ugyanis nem folyik olyan program, melynek keretein belül külföldön oktatnának pilótákat. Felajánlották, hogyha az Egyesült Államokba küldik a tanoncokat, ott részt vehetnek a szükséges kiképzésen, ám Ankara ragaszkodik hozzá, hogy hazai környezetben, ismert földrajzi körülmények között sajátítsák el új képességeiket a növendékek. Ezek fényében azonban tovább kell várni, míg valamiféle megoldással előállnak.

Fórum hozzászólások

  • zsolti
    Gyakorlatilag innentől el kell gondolkozni, hogy ha olcsóbban lehet venni(lehet majd tényleg?) F-35 öt mint F-16 ot, akkor aki F-16 ot vesz ennyiért, az magától hülye, vagy rá van kényszerítve a balek szerep?
    Hát majd meglátjuk hogy a Lengyelek - mint nem fejlesztő ország - milyen ajánlatot kapnak F-35-re...
    A másik hogy az F-35-ös $40k repóra klts.e elég kijózanító dolog.
    Egy F-16-ost tutira olcsóbb üzemeltetni ami egy csóró K.Eu.i országnak fontos szempont lehet.
  • Azért mielőtt farkast kiáltunk.

    1 ground station; ground training device (flight and maintenance simulator); one (1) Avionics I-level Test Station; Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) support; Cartridge Actuated and Propellant Actuated Devices (CAD/PAD) support; Common Munitions Bit-test Reprogramming Equipment (CMBRE) support with Computer Test Set Adapter Group; communications equipment; software delivery and support; facilities and construction support; spares and repair/replace parts; personnel training and training equipment; publications and technical documentation; containers; munition support and test equipment; aircraft and munition integration and test support; studies and surveys; U.S. Government and contractor technical, engineering and logistical support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $1.673 billion.
    Ez megfoghatatlan műszaki tartalom és így nehéz a csomagot beárazni.

    Vágyvezérelt gondolkodással ebből az jön ki, hogy a jenkik eltanulták a svéd módit és igen kemény kopó alkatrész tételt is tartalmaz valamennyi időszakra. A kérdés, hogy "mennyi", ha van ilyen. Ezen felül itt tartós szoftver támogatást, de még épületek felhúzásáról is beszélnek.

    Tehát úgy nézve, a szerződést, hogy hardver drága. Csak senkinek fogalma sincs róla, hogy akkor a szolgáltatási rész mekkora értékű és meddig tart. Mindenki csak a hardver fényében mondta, hogy drága. Ha az a történet vége, hogy kb. a pilóták, a hazai személyzet és keró árát állják majd a bolgárok vagy horvátok, akkor ez egy olyan szerződésnek tűnik, mint a lízingünk, csak azonnal megveszik a gépeket, tehát nincs kamatköltség rajta.


    Ha csak kb. 10 évig állják az alkatrészeket + hadrendbe állítás + saját költségek, akkor ez gyerekek alig drágább, mint a 14 Gripen, csak a 8 gép miatt a fajlagos ár még magasabb, mert akkor is kifizetnek egy rakás tételt, ha 20 gépet vennének, csak akkor 20 felé osztódna szét a gépekre számolt ár.

    De ez ilyen generál szövegből egész egyszerűen nem derül ki. A mai világ nagyon erősen elmozdult a szolgáltatások eladása felé különösen, ha magas szintű szakértelemről van szó. És ennek mértékét nem fejtik ki. Hovatovább ez még a magyar-svéd lízing alkuban sem választható szét...

    (Látnátok milyen supervisor árakat számolnak fel site-on nyugati cégek, beszartok.)
  • molnibalage
    Ha csak kb. 10 évig állják az alkatrészeket +
    Csak megj.: Szlovák F-16 ajánlat és végül szerződés 2 év support-ot tartalmazott.
  • arcas
    Csak megj.: Szlovák F-16 ajánlat és végül szerződés 2 év support-ot tartalmazott.
    Na ja, csak az minimál fegyverzettel és más hardverrel volt asszem 1,8 mrd tája, de 14 gépre. Ez meg 1,6 mrd tája és 8 gépre. Sejthető, hogy az egyéb szolgáltatások valahol megnyomódnak.
  • molnibalage
    (Látnátok milyen supervisor árakat számolnak fel site-on nyugati cégek, beszartok.)
    Hat ezer euro per fo per nap siman benne van.
  • "The Government of Morocco has requested a continuation of sustainment support to its current F-16 fleet to include the following non-MDE components: F-16 support equipment, spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documentation; munitions support equipment (for AMRAAM, CMBRE, JDAM, PAVEWAY), support and test equipment; integration and test; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $250.4 million."
  • pöcshuszár
    Nah akkor a Bulgárok csak alkudoztak egy kicsit.
    8 gép lett 1.256 Mrd USD áron, mindennel együtt.
    És a meglepetés: Szeretnének további 8 gépet, csak azt már olcsóbban, mivel az üzemeltetéshez szükséges berendezéseket már tartalmazza az első megrendelés..
    Mi van itt kérem szépen?
    Habzsi-dőzsi?
    Nem lesz abból semmi. Örülnek ha egyáltalán azt a 8 db gépet pilótástól fent fogják tudni tartani. Szerintem már az amcsik is unhaták részben az állandó nyafogást. Ezért engedhetek is az árból. Plusz a horvátok felé jelzés értékű is lehet. De azok inkább maradnának a használtnál. A többinél ha lesz feltéve, már nem lesznek ilyen elnézőek.
  • tonyo
    https://honvedelem.hu/cikk/116953_bolgar_falcon_vasarlas
    Nem túl drága az a csomag?
    De az. Csak minden drága, ha ilyen keveset vesz belőle az ember. William Perry mondta azt a B-2 ára kapcsán, hogy ha valaki felhúz egy gyárat és csak 20 db autót gyárt le benne, akkor az a Chevy is jó drága lenne. Ez a repülőgépeknél is így van...

    Megvenni és hadrendbe állítani egy zsír új típus első 10 darabját és lezárni az nem kerül fajlagos annyiba, mint a 660. példány után átvenni a 661-670 közöttieket. Ez van, ez ilyen sport.
  • "A csomag fegyverzeti része is jelentős: 16 AIM-120C7 AMRAAM, 24 AIM-9X Sidewinder, 48 LAU-129-es rakétaindító konténer, 15-15 GBU-49 Enhanced Paveway II és GBU-54 Laser JDAM irányítókészlet, 28 GBU-39 SDB-1 irányított bomba és 24 Mk-82-es, 228 kg-os (500 fontos) bomba."

    Mi van? :D
  • molnibalage
    De az. Csak minden drága, ha ilyen keveset vesz belőle az ember. William Perry mondta azt a B-2 ára kapcsán, hogy ha valaki felhúz egy gyárat és csak 20 db autót gyárt le benne, akkor az a Chevy is jó drága lenne. Ez a repülőgépeknél is így van...
    Amerikaiak nem csak egyszerűen úgy vannak vele hogy minél kisebb és kiszolgáltatottabb egy ország annál jobban megfejik - ha szövetséges ha nem?
  • Anti
    Amerikaiak nem csak egyszerűen úgy vannak vele hogy minél kisebb és kiszolgáltatottabb egy ország annál jobban megfejik - ha szövetséges ha nem?
    Ilyen is kirajzolódik, de ez egész egyszerűen az amerikai modell része is. A beszerzés sokba fáj, aztán az üzemeltetés már olcsóbb. Nincs szétkenve az ár, mint a svédek lízing modelljénél.

Ugrás a fórum topichoz