A Törökországban 2016. július 15-én megkísérelt puccsban a légierő személyi állományának egy része is szerepet vállalt. A nyilvánosságra hozott információk szerint azon a bizonyos estén 25 pilóta szállt fel F-16-osával hogy a kormány ellen harcoljon, közülük 11-en bombát is oldottak a különböző célpontokra. Az azonnal elkezdett vizsgálatok azt derítették ki, hogy a légierő 1752 alkalmazottja volt tagja a puccskísérletet eltervező Fehullah Gülen mozgalomnak.
Az elbocsotáttak közül 300-350-en voltak harcigép pilóták, ez azonban azzal járt, hogy a 240 példányt számláló török F-16-os flotta addigi 1/1,5-ös gép/pilóta aránya 1/0,8-ra redukálódott. Hosszú távon így viszont nem tudják ellátni feladatikat, így gyors megoldás után kell nézniük.
Elsőként azt ötlötték ki, hogy más F-16-os üzemeltetőktől bérelnének kiképzőket, így hazai földön, gyors ütemben folyna az új hajózók kiképzése. Kérésüket egyedül Pakisztán fogadta el, ők készen álltak arra hogy tapasztalt pilótáikat Törökországba küldjék. Itt jön képbe azonban az Egyesül Államok: a fegyverzet eladási szerződésbe foglaltak szerint Washington engedélyére van szükség ahhoz, hogy az USA által exportált eszközök használatának betanításában egy harmadik fél vegyen részt.
A Pentagon persze visszautasította az kérést, így a törököknek nem maradt más lehetőségük, mint hogy az USAF-hoz forduljanak az ügyben. Azonban ezen a szálon is süket fülekre találtak, jeleneg ugyanis nem folyik olyan program, melynek keretein belül külföldön oktatnának pilótákat. Felajánlották, hogyha az Egyesült Államokba küldik a tanoncokat, ott részt vehetnek a szükséges kiképzésen, ám Ankara ragaszkodik hozzá, hogy hazai környezetben, ismert földrajzi körülmények között sajátítsák el új képességeiket a növendékek. Ezek fényében azonban tovább kell várni, míg valamiféle megoldással előállnak.