|

Kezdődhet az indiai harci helikopter gyártása

Az újabb indiai Apache-biznisz kapcsán ejtettünk szót róla, hogy India az AH-64E rendszeresítése előtt is rendelkezett már harci helikopterrel, mégpedig a HAL Dhruv felfegyverzett változatának képében. Azonban már akkor is hangsúlyoznunk kellett, hogy a Rudra csak egy kvázi szükségmegoldás, hiszen egy alapvetően szállító feladatokra készült típusból alakították át. Ennek megfelelően fegyverzete, fedélzeti elektronikája, túlélőképessége és teljesítménye sem mérhető össze egy ízig-vérig harci helikopterrel. Ezt India is felismerte, és néhány éve elkezdték saját harci forgószárnyasuk kifejlesztését.

A feladatot szintén a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) kapta, amely LCH (Light Combat Helicopter) névre keresztelte a projektet. A fejlesztés nem haladt túl gyorsan, a programot sorozatos problémák terhelték – ami azonban egy ilyen bonyolult haditechnikai eszköz esetében nem meglepő, különösen az indiai viszonyok ismeretében. Most azonban komoly mérföldkőhöz érkezett az LCH története: augusztus 26-án a helyi katonai légügyi hatóság hivatalosan is engedélyezte a típus gyártásának megkezdését és 15 példány leszállítását az Indiai Légierő és Hadsereg számára.

|Fotó: HAL ,

A két hajtóműves LCH a harci helikopterek klasszikus formavilágát követi, azaz egymás mögött foglal benne helyet a pilóta és a másodpilóta/fegyverkezelő. A gyártó szerint a helikopter teljesítménye lehetővé teszi, hogy akár a Himalája térségében is biztonsággal üzemeljen harci terheléssel, védettségéről pedig aktív és passzív önvédemi rendszerei gondoskodnak. A helikopter egy 20 mm-es gépágyúval rendelkezik az orra alatt, ami mellett többféle levegő-föld és levegő-levegő fegyvert is bevethet majd.

Természetesen fontos megjegyezni, hogy az LCH fejlesztése ezzel még nem ért véget, hiszen valódi képességeiről majd csak akkor fog tudni meggyőződni a HAL és az Indiai Légierő, amikor valójában is kipróbálják azokat. Valószínűleg még jó néhány év eltelik addig, amíg nagyobb darabszámnak is szolgálatba áll, de az mindenképpen nagy eredmény India számára, hogy saját forrásból sikerült egy ilyen helikoptert létrehoznia.

Fórum hozzászólások

  • Ez valami hihetetlen randa jószág.
    Nem túl nagy probléma szerintem, harci helikopterek meglehetősen ritkán indulnak szépségversenyeken:)
  • Mackensen
    Sokkal jobban nézne ki fenestron farokrotorral
    Első lépésben. Aztán jöhetne a koax főrotor...
    Hát, dicséretes, hogy próbálkoznak. De valahogy mégis mindig oda lyukadnak ki, hogy inkább orosz, amcsi, vagy európai tech. beszerzés.
  • wolfram
    Első lépésben. Aztán jöhetne a koax főrotor...
    Mondjuk akkor nem kell farokrotor, de ha már koax, akkor legyen olyan mint a Sykorskinak.
  • Mackensen
    Mondjuk akkor nem kell farokrotor, de ha már koax, akkor legyen olyan mint a Sykorskinak.
    Így van, ha már korszerűek akarnak lenni, akkor tolólégcsavar alap. :D
  • wolfram
    ...De valahogy mégis mindig oda lyukadnak ki, hogy inkább orosz, amcsi, vagy európai tech. beszerzés.
    Aki dolgozott már indiaiakkal az nem lepődik meg ezen. Fakockánál bonyolultabb eszközt nem bíznék rájuk.
  • Fennek
    Aki dolgozott már indiaiakkal az nem lepődik meg ezen. Fakockánál bonyolultabb eszközt nem bíznék rájuk.

    aha... halkan megjegyzem, India például tízszer annyi mérnököt képez, évente mint az EU négy legerősebb gazdasága együttvéve.

    2017-ben próbálták ki az első olyan űrrakétájukat, ami képes embert szállító űrhajót a világűrbe juttatni.

    ....egyébként...
    India elsősorban azokban az ágazatokban erős, amelyek magasan kvalifikált szakembereket követelnek. A növekedés leglátványosabb motorjaként tartják számon India információs technológiai és irodai háttérmunkaszektorait. Noha a lakosság körülbelül 60 százaléka még mindig a mezőgazdaságból él, a szolgáltatószektor képezi az ország nemzeti jövedelmének több mint a felét.
    https://mno.hu/migr_1834/india_az_elkepeszto_ellentetek_orszaga-366890

    http://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1674/16744/167449/16744938_1d24f21a673d667d9fb58f0e39cb0bf7_wm.jpg

    k
  • Halkan jegyzem meg, ezzel a tömegben gyártott infó mérnök, programozó, rendszermérnök réteggel dolgozom napi szinten. Nem csak nekem de a kollégáimnak is az a véleménye hogy használhatatlanok.
  • Nem becsmerleskent, de az indiai mernokokkel igy szokott ez lenni:

    - KEU-ban mukodik vlamilyen informatikai reszleg kulfoldi menedzsmenttel
    - Indiaiak beigernek a fonoksegnek fut fat, hogy sip sup megoldjak ok azt sokkal olcsobban
    - kiszervezodik a reszleg indiaba
    - 3 honap mulva kiderul, hogy katasztrofa az egesz
    - az eredeti KEU alkalmazottakat kerik fel, hogy hozzak rendbe az egesz elcseszett szitut (akiket mar atszerveztek mashova/elbocsajtottak stb.)
    - oriasi keses es eroforrashiany, projektek csuszasa

    Szemelyesen lattam mar 2x ezt a forgatokonyvet. Szepek a cikkek, leirasok, de az emberben altalaban az marad meg amit sajat maga megtapasztal.
  • Ponosan. Ezt én is megtapasztaltam.
    OFF:
    Másik szép dolog. Felkértek minkent jelentések automatizálására. Megírtam, megcsináltam, majd közölték, hogy hát erre van egy indiai csapat, a jövőben ők csinálják. Adjam át nekik amit eddig csináltam. Mivel a hátam közepére sem kívántam, boldogan odaadtam.
    Utána elkezdtek jönni tőlük a jelentések, csak baromira nem stimmeltek azzal, amit az én SQL scriptem kiköpött. A főnökség összehozott egy nagy értekezletet, hogy kiderítsük, mi is a baj. Kiderült, amit nekem az SQL szerver automatán megcsinál azt 10 indiai kézzel excelből ollózta össze és persze ezt-azt elnéztek.
    Igen, indiai rendszermérnökökről, programozókról beszélünk.
    Ez 3 éve volt. A jelentést azóta is párhuzamosan csináljuk. Az övék csilivili, de senki sem használja mert ahogy másik indiai kolléga megfogalmazta "piece of shit".
    De valami főnök értékelésében jól néz ki, hogy ezt is kiszervezte és így most olcsóbb, holott drágább.
    Ez csak 1 jelentés, van még tucatnyi hasonló sztorival.
    Tanulság, minden 30 indiai mérnökre kell 1 fehér, aki kitakarítja utánuk a szart.

    ON: Helikopter. "halkan megjegyzem, India például tízszer annyi mérnököt képez, évente mint az EU négy legerősebb gazdasága együttvéve."
    Az a 4 legerősebb össze tudott hozni mindenféle harcjárművet. Tiger, Rafale, Leclerc, Leopard2...Az indiaiak olyan harckocsit raktak össze, hogy a sajtát hadseregük sem kér belőle. A tejashoz 20 éve nem tudnak hajtóművet fejleszteni.
    Amúgy nem kell csodálkozni. A tudást arab módon kezelik. Amit tudsz, az a tiéd, a te hatalmad a te biztosításod a te munkád. Ha átadod, kirúgnak és más csinálja helyetted.
    Rengetegszer megkaptam tőlük, hogy miért adom ki a scriptjeimet, hiszen az az én tudásom, más is meg tudja az alapján csinálni. Erre mindig csak annyit válaszolok, bár úgy lenne, nem kéne ennyit túlóráznom, de sajnos még erre sem képesek. Indiaiaktól minden info úgy jön, hogy ki van minden számítás, képlet vagy háttérinfó takarítva, csak a nyers adat van ott. Ha véletlenül muszáj, hogy pl egy makró benne maradjon egy file-ben, akkor azt jelszavazzák, hogy más ne láthassa.

    Remélem megértitek, miért nem fognak sehova sem jutni. A fejekben kell először rendet tenniük. De amíg minden munkahelyre 1000 fő várakozik, addig ez nem fog változni.

Ugrás a fórum topichoz