|

Repült az indiai harci helikopter

Indiában sok mindenbe belefognak, ám ezekből vagy hatalmas „pofára esés” lesz vagy jön a „nyugati módi”, a tetemes költségnövekedés és határidőcsúszás. Az LCH (Light Combat Helicopter) esetében is gyűltek a sötét fellegek, azonban a hazai haditechnikai nagyágyú, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) a napokban egy nagy levegővétellel távolabb fújta a viharfelhőket.

India sokadik fejlesztési programja, a könnyű harci helikopter kifejlesztésére törekvő projekt résztvevői több mint egyéves csúszás után végre eredményt tudtak felmutatni, ugyanis végrehajtotta felszállását az első prototípus.

A több száz kilogramm túlsúllyal megáldott példány március 29-én, helyi idő szerint 15:30-kor emelkedett a levegőbe, Unni Pillai és Hari Nair pilótákkal a fedélzetén, akik a 15 perces első repülés során a gép irányíthatóságát tesztelték.

A futurisztikus forgószárnyas a Eurocopter Tiger és a kínai Zhisheng-10 (Z-10) kategóriájába tartozik, ám azoknál „sokkal jobb” a gyártó szerint, mivel képes hegyvidéki viszonyok között is működni. Nem kottyan meg neki a tengerszint felett 3000 méteren található leszállóhelyekről való üzemelés, 5000 méteren történő fegyverhasználat, vagy a 6400 méteren végrehajtott UAV-indítás.

A típus tesztrepülését három darab technológiai demonstrátorral (TD) végzik. Az első prototípus túlsúlyos gondjait fokozatosan próbálják majd megoldani, a TD-1 580 kilogrammos súlytöbbletét 180-200 kilogrammal csökkentenék, a TD-2 esetén további 100 kilogrammot faragnának, míg 65-75 kg nyereséget remélnek a TD-3 tömegén. A tömegcsökkentéssel azonban nem sikerül majd eltüntetni majd’ 600 kg „felesleges” anyagot.

A francia Turbomeca segítségével kifejlesztett Shakti erőforrásokkal szerelt forgószárnyasból 159 darabot igényel a légierő és a hadsereg. A gép orra alá egy 20 mm-es Nexter gépágyú kerül, az európai MBDA szállítja majd a rakétákat, a svéd Saab felelős a rádióelektronikai zavaróberendezésért. Az indiai Defence R&D Organisation (DRDO) fejlesztett Nag tankelhárító rakéta is színesíti a palettát.

12 hozzászólás “Repült az indiai harci helikopter”

  1. HINDtheBEST:
    Ezt én sem érem igazán…
    Sztem bármelyik nyugati gyártó belemenne egy helyi összeszerelésben vagy hogy ott készüljenek részegységek. Ruszkikkal meg van pár éves kapcsolatuk. Inkább egy MI-28, Tiger vagy Cobra mint ez a furcsa ízé…
    Ráadásul mivel indiai (saját) program valamiért kicsit kételkedem a sikerében….

  2. Mert minden hazai cucc jobb bármilyen külhoninál. Senki sem pofázik bele, és annyit gyártanak,amennyit akarnak, főleg akkor, amikor a legjobban kell. Ha ugyanis ezeket a szarokat elkezdik arra használni amire valók, tehát élő emberek beleinek kiontására, vagy élve elégetésére, a szemérmes gyártók 1ből elzárják a pótalkatrész csapot, főleg pedig nem pótolják a veszteségeket. Nagyon is igazuk van az indusoknak.

  3. Hehehe – Helikopter fogyókúra. ILYEN volt ELŐTTE, ILYEN lett UTÁNA. Szerintem mi magyarok is besegíthetnénk ebben, mondjuk egy Béres Alexandra fitness DVD-vel :-) Alexandra legalább jól néz ki, nem úgy mint ez a indiai kávédaráló. Az indiaiak beszerzéseibe és fejlesztéseiben valahogy sosem látom igazán a koncepciót, meg a logikát.

  4. Megha liszenszgyártásba fogtak volna, az valahogy:) soha nem teljesen olyanra sikerál mint az eredeti. És valoszinü a fejük felett is átnyúlhatnak ha műszerezettségről – műszaki fejlesztésekre kerül sor. stb.
    Az ilyen tamáskodó kommentekről csak az jut eszembe, mikor pár hónappal ezelőtt a PAK-FA-t jólértesültek csak szimulátornak titulálták :) etc

  5. Hát kíváncsi leszek mi lesz belőle! A bonyolultabb dolgok mind külföldi cumók benne! Francia hajtómű svéd elektronika….
    sok mindent nem tudnak elrontani az indiaiak! A sárkányt csinálják ők! Ja, hogy az lett túl nehéz? Hol is lehet a hiba? Tényleg nem tudom… :D

  6. Sokan itt azt gondoljak hogy Hadi technika Europai es Amerikai monopolium. Talan igaz ha hatra nezuk de de sajnos nagy tevedes ha jovore nezzuk.

    Hadi eszkozokre a piac Azsiaban van, tobb mernok es tervezot kepeznek Azsiaban, egyre komplikaltabb tervezo rendszer Azsiabol ered. Tehat, tetszestol fugettlenul, ez a jovo.

  7. Ez a program tuti siker lesz tobb szempontbol,

    Tobb eves tapasztalat letezik a Dhruv helokopter tervezessel, es gyartassal Indiaban.

    Nagy az Indiai piac, tobb szaz ilyen gep kellene, elso szeria 159 kovoten is. Nagyon hasznos magas Himalayanban Kinai hataron, es a sivatagi viszonyok mellett.

    Nem letezik 6000 meteren magas teljesitmeny nyujto gep kulfoldi gyartoknel, tehat logikusan Indianak kell tervezni es gyartani.