|

Olasz AESA-radar kerül az új román kiképzőgépbe

A Leonardo cégcsoport bejelentése szerint a román nemzeti légügyi kutatóintézet (INCAS) az általuk fejlesztett Vixen 500E AESA radart választotta ki az IAR-99TD technológiai demonstrátora számára. Az Avioane Craiova repülőgépgyártóval közösen folytatott program célja egy modern, haladó kiképzőgép létrehozása a jól ismert, de már igencsak elavult IAR-99 Soim alapján. Bukarest célja hosszú távon az összes meglévő repülőgép modernizálása a technológiai demonstrátorral nyert tapasztalatok alapján, illetve adott esetben a típus exportálása.

A Vixen 500E a Leonardo legkompaktabb AESA radarja, amit kifejezetten kiképző- és könnyű harci repülőgépek számára hoztak létre. A név nem véletlenül lehet ismerős, hiszen a lokátor a Vixen 1000E/Raven ES-05 „kistestvére”, ez utóbbi pedig a Gripen E orrában található meg. Az 500E természetesen némileg csökkentett képességű ehhez képest, ám egy elsősorban kiképző feladatokra szánt repülőgépnek így is bőven tökéletes. Az INCAS célja egyébként, hogy a lokátor által nyújtott lehetőségeket kihasználva, igen potens felderítő és csapásmérő képességgel is ellássák az IAR-99TD-t.

Az IAR-99TD makettje ,

A 7003-as számú IAR-99 alapján épített technológiai demonstrátor elkészültét korábban 2016-ra datálta az INCAS, ám egyelőre az is nagy sikerként lesz elkönyvelhető, ha még az idén befejezik rajta a munkálatokat. Az első repülést 2018-ra tervezik, amit hosszú tesztprogram követhet, így a többi Soim átalakítása legkorábban a 2020-as évek második felében történhet meg.

Előtérben a Vixen 500E leendő „lakhelye” ,

Az INCAS és a Leonardo egyébként nem ismeretlenek egymás számára: egy ízben már együttműködtek, amikor a románok egy BN-2 Islander fedélzetére telepítettek egy Seaspray 5000E AESA felderítő lokátort. A repülőgép azóta is üzemel, mint környezetvédelmi megfigyelő és tudományos kísérleti állomás.