|

A-10-esek észt közúton

Ismét Varacskosdisznókkal lehetett összefutni Észtország közútjain. Na jó, annak egy átmenetileg lezárt szakaszán. Ezúttal Maryland-ből érkeztek amerikai A-10 Warthog csatarepülők, ám a Maryland-i Légi Nemzeti Gárda állományát erősítő pilóták ugyanazt az útszakasz használták, mint tavaly augusztusban a Missouriből érkezett kollégáik.

Autóút felett alacsonyan repülő A-10-es szemből fotózva.

Az sem jó, ha egy erdőből kicsörtető vaddisznó akar beugrani a szélvédőn, de ha egy ilyen fémdisznó közeleg az még kellemetlenebb. U.S. Air Force photo by Senior Airman Ryan Conroy,

Az augusztus 10-én megtartott gyakorlaton 10 marylandi gép vett részt. U.S. Air Force photo by Senior Airman Ryan Conroy,

A-10 Warthog landol közútön

Az A-10 is azon gépek közé tartozik, mely alkalmas megfelelő paraméterekkel rendelkező közútról üzemelni, ha arra van szükség. U.S. Air Force photo by Senior Airman Ryan Conroy,

2 A-10 gép taxizik egymás után a főúton

Ahogy tavaly, a kényszerreptér használatának gyakorlása idén is Észtország északi régiójában, a Jägala-Käravete főút egy szakaszán zajlott. U.S. Air Force photo by Senior Airman Ryan Conroy,

Ahogy a lenti videóban 03:50 környékétől látszik is, a gyakorlat során történt egy kis malőr: a hírekben az lelhető fel, hogy az egyik A-10C fizikai kapcsolatba került a kihelyezett útzárral. Hogy a videón látható csúnyán meggörbült tábla is ennek-e az eredménye, azt nem tudni, de valószínű. (A videó második felében Black Hawk és Chinook helikopterek is érkeznek a gyakorlaton részt vevő gyalogos egységekért.)

A Warthog gépek és pilótáik a napokban érkeztek, áttelepülésüket pár nappal érkezésük előtt Tallinba átrepült 2 db KC-135R Stratotanker segítette.

Valahol Grönland felett augusztus 3-án. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Kat Justen,

 

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Ez is mai hír…
    Az Air Force annyira keresztbe fekszik az egész légcsavaros projektnek hogy az ügyet felkaroló politikusok kínjukban már azon gondolkoznak hogy az egész projektet átteszik az ARMY-hoz.
    Nem nagyon csodálkozom, mert ha kell szubszonikus CAS-gép, akkor már inkább a két hajtóműves, két vezérsíkos és eléggé páncélozott A-10, mint valami légcsavaros szerkezet, aminek a túlélőképessége max annyi, hogy nem szabad neki találatot kapni. Ha mégis?!! Akkor meg úgy jártak, dísz-sortűz, mert közel sincs annyi esélyük benne mint egy A-10-ben ...
  • emel
    Nem nagyon csodálkozom, mert ha kell szubszonikus CAS-gép, akkor már inkább a két hajtóműves, két vezérsíkos és eléggé páncélozott A-10, mint valami légcsavaros szerkezet, aminek a túlélőképessége max annyi, hogy nem szabad neki találatot kapni. Ha mégis?!! Akkor meg úgy jártak, dísz-sortűz, mert közel sincs annyi esélyük benne mint egy A-10-ben ...
    Nos igen.
    Ha már választani lehet hogy melyik gépben ülve kapjon az ember találatot akkor én lehet hogy az A-10 titán "fürdőkádját" választanám…
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • emel
    Nem nagyon csodálkozom, mert ha kell szubszonikus CAS-gép, akkor már inkább a két hajtóműves, két vezérsíkos és eléggé páncélozott A-10, mint valami légcsavaros szerkezet, aminek a túlélőképessége max annyi, hogy nem szabad neki találatot kapni. Ha mégis?!! Akkor meg úgy jártak, dísz-sortűz, mert közel sincs annyi esélyük benne mint egy A-10-ben ...
    COIN környezetben kvázi senki nem lő vissza, ergo minek oda teljesítmény. Ha meg igen, akkor meg már az A-10 is kevés lehet, mert a MANPAD úgysem a gép elejét veszi célba, ergo szinte mindegy, hogy akkor mennyire van páncélozva.

    Semmi másról nem szól az egész, hogy tényleg olcsó platform repkedjen 5 km-en és dobálja a PGM-et.
  • rudi
    Az A-10-est a légierő már kivonta volna ha rajta múlik mivel - pontosan úgy ahogy írod - MANPAD környezetben öngyilkosság lenne bevetni.
    A politikusok nem engedték meglépni az A-10 flotta nyugdíjazását.
    Közben folyamatosan tolták a légcsavaros COIN gépeket is, kvázi az A-10 alternatívájaként. Ha légierő az A-10-ket utálja akkor a légcsavaros COIN gépektől meg egyenes feláll a szőr a hátukon (nekem is...) és ahol csak lehet próbálják elkaszálni a projektet.

    Ha már üzemeltetniük kell az A-10-ket szerintem logikus hogy alkalmassá teszik őket arra hogy ne csak buckalakókat tudjanak hajkurászni asszimetrikus környezetben, hanem esetleg egy magasabb intenzitású konfliktusban - de szigorúan csak a radaros légvédelem kiiktatása után - is helyt tudjanak állni.

    Szerintem úgy kell nézni a dolgot hogy a földön a katonák és a politikusok imádják, a ellenségnél komoly respektje van és mostani tuning után komolyabb hadműveletekben is lehet rá számítani.
    Hát, a dugattyús-légcsavarost nehezebb leszedni infrás rakétával.
  • gacsat
    Hát, a dugattyús-légcsavarost nehezebb leszedni infrás rakétával.
    - A mostanában fejlesztett légcsavaros COIN gépeknek kizárólag turboprop hajtóművük van. Már ezer éve nem használnak dugattyús motorokat harci repülő gépekhez (talán egy két alapfokú iskola géphez még igen)
    - Nem igazán értem hogy egy IR rakéta miért találna el nehezebben egy dugattyús motorral hajtott gépet?
    Mostanában már egy mezei MANPAD-nak is olyan, jellemzően hűtött, IR / UV érzékelője van, aminek már egy ici-pici DJI kaliberű drón is pont elég jelet generál a célravezetéshez. Egy dugattyús motorral hajtott repülőgép (aminek a kipufogóin épp úgy épp úgy ömlik a forró gáz mint a sima jet gázturbinából…) infra és UV jele messze több mint elegendő...
  • rudi
    - A mostanában fejlesztett légcsavaros COIN gépeknek kizárólag turboprop hajtóművük van. Már ezer éve nem használnak dugattyús motorokat harci repülő gépekhez (talán egy két alapfokú iskola géphez még igen)
    - Nem igazán értem hogy egy IR rakéta miért találna el nehezebben egy dugattyús motorral hajtott gépet?
    Mostanában már egy mezei MANPAD-nak is olyan, jellemzően hűtött, IR / UV érzékelője van, aminek már egy ici-pici DJI kaliberű drón is pont elég jelet generál a célravezetéshez. Egy dugattyús motorral hajtott repülőgép (aminek a kipufogóin épp úgy épp úgy ömlik a forró gáz mint a sima jet gázturbinából…) infra és UV jele messze több mint elegendő...
    Hiszi a piszi. A meleg amúgy a fogyasztással arányos.
  • gacsat
    Hiszi a piszi. A meleg amúgy a fogyasztással arányos.
    Mi lenne, ha elolvasnád és megértenéd a HTÖ idevágó részét?

    rudi
    - A mostanában fejlesztett légcsavaros COIN gépeknek kizárólag turboprop hajtóművük van. Már ezer éve nem használnak dugattyús motorokat harci repülő gépekhez (talán egy két alapfokú iskola géphez még igen)
    - Nem igazán értem hogy egy IR rakéta miért találna el nehezebben egy dugattyús motorral hajtott gépet?
    Mostanában már egy mezei MANPAD-nak is olyan, jellemzően hűtött, IR / UV érzékelője van, aminek már egy ici-pici DJI kaliberű drón is pont elég jelet generál a célravezetéshez. Egy dugattyús motorral hajtott repülőgép (aminek a kipufogóin épp úgy épp úgy ömlik a forró gáz mint a sima jet gázturbinából…) infra és UV jele messze több mint elegendő...
    Az UV-ban a célok égháttérben "lyukak" az égen. Lásd a HTÖ képét.
  • gacsat
    Hát, a dugattyús-légcsavarost nehezebb leszedni infrás rakétával.
    Tudsz mondani manapság dugattyús-légcsavaros alacsonytámadó gépet?!! Mert én csak LGT-légcsavarosról tudok, de a legtöbbön azokon is csak egy hajtómű van, az A-10-en meg kettő, meg 2 osztott vezérsík. Mínusz 1 hajtóművel, 1/3 szárnnyal és egyik oldali hiányzó vezérsíkokkal még repülőképes!! Mikor tud ennyit egy LGT COIN gép?!! A fegyverzet-mennyiségről nem is beszélve ...
  • molnibalage
    Az UV-ban a célok égháttérben "lyukak" az égen.
    Igen, gondolom a Phantom UV képére gondolsz...
    Meg látom ott szerepel ez a dugattyús motor dolog. Viszont érdemes pontosan olvasni a leírtakat ot is le vagyon írva hogy a KORAI IR rakétáknak kellett látni a gázturbina forró kiömlőjét.

    Én meg elsősorban a Stinger POST érzékelőjére próbáltam utalni (Rosetta pásztázás, kettős MWIR-InSb és UV-CdS detector)
    Annak aztán már nagyjából tök mindegy hogy dugattyús vagy gázturbinás a repcsi (vagy csak egy apró quadcopter drone..)
  • rudi
    Igen, gondolom a Phantom UV képére gondolsz...
    Meg látom ott szerepel ez a dugattyús motor dolog. Viszont érdemes pontosan olvasni a leírtakat ot is le vagyon írva hogy a KORAI IR rakétáknak kellett látni a gázturbina forró kiömlőjét.

    Én meg elsősorban a Stinger POST érzékelőjére próbáltam utalni (Rosetta pásztázás, kettős MWIR-InSb és UV-CdS detector)
    Annak aztán már nagyjából tök mindegy hogy dugattyús vagy gázturbinás a repcsi (vagy csak egy apró quadcopter drone..)
    Igen arra.
    A Singter POST észrevételed pontos.
    De egy mezei Iglával egy villamos quadcoptert szerintem te az életben nem lősz le. Erről szólt a komment. Viszont azzal egy légcsavaros GT-s gépet már igen.

    emel
    Tudsz mondani manapság dugattyús-légcsavaros alacsonytámadó gépet?!! Mert én csak LGT-légcsavarosról tudok, de a legtöbbön azokon is csak egy hajtómű van, az A-10-en meg kettő, meg 2 osztott vezérsík. Mínusz 1 hajtóművel, 1/3 szárnnyal és egyik oldali hiányzó vezérsíkokkal még repülőképes!! Mikor tud ennyit egy LGT COIN gép?!! A fegyverzet-mennyiségről nem is beszélve ...
    Ha engem kérdezel, akkor nem kell annyit tudnia. Az A-10 egy végletesen overkill és drága gép COIN-ra. Persze, ha Samu bácsinak ez megfelel, akik B-1B és B-52H-val CAP-elnek és dobnak le 1 db PGM-et, akkor a költséghatékonyság valahogy nem látszik faktornak. Náluk.

    Vagy éppenséggel számít, mert a műveleti költségek miatt törölték cakk-pakk a FCS programot és sok mást is. A COIN gép beszerzési programjukon meg nehéz nem röhögni. 10+ éves történet.
  • molnibalage
    Igen arra.
    A Singter POST észrevételed pontos.
    De egy mezei Iglával egy villamos quadcoptert szerintem te az életben nem lősz le. Erről szólt a komment. Viszont azzal egy légcsavaros GT-s gépet már igen.


    Ha engem kérdezel, akkor nem kell annyit tudnia. Az A-10 egy végletesen overkill és drága gép COIN-ra. Persze, ha Samu bácsinak ez megfelel, akik B-1B és B-52H-val CAP-elnek és dobnak le 1 db PGM-et, akkor a költséghatékonyság valahogy nem látszik faktornak. Náluk.

    Vagy éppenséggel számít, mert a műveleti költségek miatt törölték cakk-pakk a FCS programot és sok mást is. A COIN gép beszerzési programjukon meg nehéz nem röhögni. 10+ éves történet.
    Számít a költséghatékonyság, mert a B-1B-ket kivonják, a B-52-esek meg új hajtóműveket kapnak, bár igaz, hogy nem sietik el a dolgokat... :(
  • formosa1
    Számít a költséghatékonyság, mert a B-1B-ket kivonják, a B-52-esek meg új hajtóműveket kapnak, bár igaz, hogy nem sietik el a dolgokat... :(
    Ez először 1990 táján merült fel. Ha akkor nem puha pöcsök és meglépték volna, akkor azóta ez annyi pénzt hozott volna vissza, hogy ej. De mai világban döntést halasztani az megy, nehogy már felelősséget kelljen vállalni bármiért is. Ennek eredménye a végtelenül elcsúszó programok, ahol a szart pofozzák radikális lépések helyett. (Szerintem) Nem képesek arra, amit kimondtak anno pl. a Maulernél vagy az MBT-70-nél, "akkor ez mégsem kell".
  • yangwenli
    Ilyen erovel mar lehetne L-159 alca is es nem kell veszodni a kifejlesztessel.
    Ez egy jóval nagyobb teherbirású,elsősorban COIN csatagép lett volna.Más kategória.Egy Bae tervezet nyomán született,de soha senki nem rendelte meg.Afgánban,ISIS ellen pedig jol alkalmazható lett volna,és olcsóbban,mint a bevetett jetek.
  • Celebra
    Ez egy jóval nagyobb teherbirású,elsősorban COIN csatagép lett volna.Más kategória.Egy Bae tervezet nyomán született,de soha senki nem rendelte meg.Afgánban,ISIS ellen pedig jol alkalmazható lett volna,és olcsóbban,mint a bevetett jetek.
    Arra ott van a Super Tucano.

Ugrás a fórum topichoz