|

Elkezdődött az L-39NG gyártása

Legutóbb tavaly szeptemberben írtunk az Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat legújabb projektjéről, az L-39NG-ről. A jól ismert cseh kiképzőgép modernizált változatát 2014-ben jelentette be a gyártó, az első prototípus pedig nagyjából egy éve fejezte be a berepülési program első fázisát. A cég azóta sem tétlenkedett: egyrészt gőzerővel reklámozta termékét a nemzetközi piacon, másrészt pedig nekiláttak előkészíteni a további prototípusok gyártását. Legutóbb közleményük szerint ez utóbbival mostanra odáig jutottak, hogy el is kezdődhetett a termelés.

Az Aero a napokban bejelentette, hogy megkezdték további négy L-39NG előállítását. A modernizált fedélzeti rendszerekkel és új, a korábbinál jóval gazdaságosabb és könnyebb Williams FJ44-4M hajtóművekkel ellátott gépnek négy példányát készítik majd el. Ezek közül egy lesz repülőgépes prototípus, amit a berepülési program felgyorsítására szánnak, kettő a földi strukturális tesztekhez készül, a negyedik pedig már nullszéria-példánynak lesz tekinthető. Sőt, mi több, ez utóbbit egyenesen az első megrendelőnek szánja a gyártó.

L-39NG | Fotó: AREO Vodochody ,

Giuseppe Giordo, az Aero Vodochody elnöke elmondta: előrehaladott tárgyalásokat folytatnak több potenciális vásárlóval a világ minden tájáról, így nagy eséllyel még idén megrendelés születhet a típusra. Az L-39NG elsősorban azon országoknak lehet kiváló üzlet, amelyek már most is üzemeltetik az Albatrost. Ilyen nemzetből, illetve légierőből pedig közel 60 található világszerte, állományukban nagyjából 600 repülőképes L-39-essel. Ezek leváltására, vagy adott esetben modernizálására tökéletes választás az L-39NG.

Az új változat a hajtóművön kívül elsősorban fedélzeti elektronikáját tekintve újult meg. A pilótafülke műszereit lecserélik és többfunkciós, nagyméretű kijelzőket szerelnek be, és “virtuális képességekkel” növelik a képzés hatékonyságát. A sárkányszerkezethez is hozzányúltak, az L-39NG új, korszerű struktúrájú szárnyakat kap, mely könnyebb, de nagyobb élettartamot biztosít. Emellett egy darabból készült kabintetőt is kap a növendék a jobb kilátás érdekében.

Forrás: AERO Vodochody ,

A most készülő L-39NG-k közül az első várhatóan 2019-ben emelkedhet a levegőbe, és a gyártó szerint addigra a szükséges tanúsítványokat is megszerzik majd. Ezt követően, 2020-ban kezdhetik el teljesíteni a megrendeléseket, amennyiben addigra érkeznek.

Fórum hozzászólások

  • [​IMG]

    The first pre-serial L-39NG trainer and light attack aircraft made its first flight on 22nd December, at Aero Vodochody Airport. The new generation of the Czech jet trainer was piloted by Aero’s test pilots David Jahoda and Vladimír Továrek. At 10:38am, the aircraft took off from the runway, climbed up to 5,000 ft. and after 26 minutes successfully landed at Aero Vodochody. The maturity of the platform allowed the execution of some development tests during the flight.
  • Terminator
    [​IMG]

    The first pre-serial L-39NG trainer and light attack aircraft made its first flight on 22nd December, at Aero Vodochody Airport. The new generation of the Czech jet trainer was piloted by Aero’s test pilots David Jahoda and Vladimír Továrek. At 10:38am, the aircraft took off from the runway, climbed up to 5,000 ft. and after 26 minutes successfully landed at Aero Vodochody. The maturity of the platform allowed the execution of some development tests during the flight.

  • tacticool
    L-39NG offered as Visegrád Four trainer jet

    "The Czech, Hungarian, Polish, and Slovak air forces are discussing the possibility of collective fighter jet pilot training. Czech Defence Minister Lubomír Metnar said after a Visegrád Four (V4) meeting in Ostrava, Czech Republic, on 20 September that the L-39NG trainer could be the collective training platform."

    https://www.janes.com/article/91534/l-39ng-offered-as-visegr%E1d-four-trainer-jet
    Mondjuk ez nekem - kívülállóként - baromira kézenfekvő dolognak tűnik. A V4 erre pont jó. Ráadásul a PESCO-ba is be lehet vonni. Jelenleg is fut több ilyen kiképzési jellegű program...
  • pöcshuszár
    Mondjuk ez nekem - kívülállóként - baromira kézenfekvő dolognak tűnik. A V4 erre pont jó. Ráadásul a PESCO-ba is be lehet vonni. Jelenleg is fut több ilyen kiképzési jellegű program...
    Ránk meg a Szlovákokra még lehet hogy ránk sózzák az L39 NG-t, de a Lengyelek már letették a voksot az M-346 mellett és a legutóbbi hírek szerint a meglévő 12 db mellé még további 4 db gépet vásároltak.
    A 16 M346 mellé meg minek még L39?
  • rudi
    Ránk meg a Szlovákokra még lehet hogy ránk sózzák az L39 NG-t, de a Lengyelek már letették a voksot az M-346 mellett és a legutóbbi hírek szerint a meglévő 12 db mellé még további 4 db gépet vásároltak.
    A 16 M346 mellé meg minek még L39?
    Mér', az EVA programban sincs benne minden V4-es ország, nem?
    A csehek, szlovákok, magyarok simán tudnának közös pilótaképző programot indítani. Amihez bárki más is csatlakozhat, ha szeretne. De alapvetően egy ilyen program nem azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell vennie a gépeket. Sokkal olcsóbb, ha a csehek kifizetik a gépeket, és ők is üzemeltetik, mi pedig repülési időt ill. kiképzőket bérlünk tőlük. Így nem kell ezekre a gépekre külön földi személyzetet, oktatókat tartanunk, valamint nem nekünk kell a 3-4 gép logisztikai üzemeltetésének nyűgjét felvállalni. WIN-WIN szituáció.
    A 3 kis országban külön külön szerintem értelmetlen kiképző flottát fenntartani. A 3 országnak szerintem együtt sincs akkora pilótaigénye, mint mondjuk a németeknek, vagy akár a lengyeleknek.
    De mondjuk azt el tudnám képzelni, hogy esetleg a svájciakat, osztrákokat be lehetne vonni a dologba.
  • pöcshuszár
    Mér', az EVA programban sincs benne minden V4-es ország, nem?
    A csehek, szlovákok, magyarok simán tudnának közös pilótaképző programot indítani. Amihez bárki más is csatlakozhat, ha szeretne. De alapvetően egy ilyen program nem azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell vennie a gépeket. Sokkal olcsóbb, ha a csehek kifizetik a gépeket, és ők is üzemeltetik, mi pedig repülési időt ill. kiképzőket bérlünk tőlük. Így nem kell ezekre a gépekre külön földi személyzetet, oktatókat tartanunk, valamint nem nekünk kell a 3-4 gép logisztikai üzemeltetésének nyűgjét felvállalni. WIN-WIN szituáció.
    A 3 kis országban külön külön szerintem értelmetlen kiképző flottát fenntartani. A 3 országnak szerintem együtt sincs akkora pilótaigénye, mint mondjuk a németeknek, vagy akár a lengyeleknek.
    De mondjuk azt el tudnám képzelni, hogy esetleg a svájciakat, osztrákokat be lehetne vonni a dologba.
    Vedd észre hogy a nemzetközi pilótaképzés vonalon erős túlkínálat és verseny van.
    Európában itt van még az Olaszok által összehozott International Flight Training School akik M346-tal képeznek.
    Véleményem szerint egy Magyar-Szlovák-Cseh iskolának, a meglehetősen gyenge lábakon álló Aero Vodochody által gyártott és a piacon elérhető kiképző gépek közül a legkevésbé potens L-39 NG-re épülő kiképzési rendszernek igen csekély sikere lenne.

    Szerintem a legjobb amit tehetünk hogy maradunk az NFTC-nél, vagy ha Eu.ban akarunk maradni akkor a Lengyelekhez (meg a Görögökhöz, Hollandokhoz, Osztrákokhoz, Kuvaithoz, stb…) hasonlóan csatlakozunk az IFTS-hez. Szerintem a Szlovákoknak is ezt kellene tenniük.

    Ez az egész V4-iskola egyedül a Csehek érdeke hogy végre valahogy piacot találjanak az L-39 NG-nek
    Szerintem nekünk nem kéne ehhez asszisztálni. A Csehek meg adják el az L-39 NG-t Szenegálnak...
  • rudi
    Ez az egész V4-iskola egyedül a Csehek érdeke hogy végre valahogy piacot találjanak az L-39 NG-nek
    Szerintem nekünk nem kéne ehhez asszisztálni.
    Azt kell mondjam teljesen egyetértek...
  • rudi
    Vedd észre hogy a nemzetközi pilótaképzés vonalon erős túlkínálat és verseny van.
    Miért, kerekes, teherautó alvázas 155mm-es tüzérségből nincs? (Ceasar, ATMOS, Archer, Dana, Zuzanna 2, Nora,) És akkor még a harcjármű alapúakat nem is soroltam!
    Mégis csatlakoztunk az EVA projekthez. Meg az olaszok is...
  • pöcshuszár
    Miért, kerekes, teherautó alvázas 155mm-es tüzérségből nincs? (Ceasar, ATMOS, Archer, Dana, Zuzanna 2, Nora,) És akkor még a harcjármű alapúakat nem is soroltam!
    Mégis csatlakoztunk az EVA projekthez. Meg az olaszok is...
    Én tényleg nem értem hogy lehet egy tüzérségi fegyver vásárlási projektet (amiben legfeljebb egy követelmény listával veszünk részt) egy pilóta képző iskolához hasonlítani (ahol ott vannak a növendékeink az oktatóink és esetleg a gépeink is)
    Ezt a gondolatmenetet szimplán nem értem...o_O
    Az egyik egy eszköz beszerzés, a másik egy képzési szolgáltatás.
    Az egyikre már most is van egy bevált megoldás, a másik egy teljesen új eszköz kategória a MH ben.
    Én semmiféle hasonlóságot nem vélek felfedezni a két üzlet között, legfeljebb annyit hogy végeredméntben mindkettő pénzbe kerül.
    Ha gondolod próbáld elmagyarázni hogy miért nekünk kéne szívességet tenni a Cseheknek azzal hogy megmentjük (megpróbáljuk megmenteni) az iskola repülőgép gyártásukat?
    A Janes cikkben ráadásul a Lengyeleket is hozzácsapják a businesshez akiknek már van 16 eltérő tipusú gépük és oszlopos tagjai egy másik képzési programnak.
    Szerinted komoly hogy majd a Csehek kedvéért eladják az M346-kat kilépnek IFTS ből és csatlakoznak a Cseh programhoz?
  • pöcshuszár
    Mér', az EVA programban sincs benne minden V4-es ország, nem?
    A csehek, szlovákok, magyarok simán tudnának közös pilótaképző programot indítani. Amihez bárki más is csatlakozhat, ha szeretne. De alapvetően egy ilyen program nem azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell vennie a gépeket. Sokkal olcsóbb, ha a csehek kifizetik a gépeket, és ők is üzemeltetik, mi pedig repülési időt ill. kiképzőket bérlünk tőlük. Így nem kell ezekre a gépekre külön földi személyzetet, oktatókat tartanunk, valamint nem nekünk kell a 3-4 gép logisztikai üzemeltetésének nyűgjét felvállalni. WIN-WIN szituáció.
    A 3 kis országban külön külön szerintem értelmetlen kiképző flottát fenntartani. A 3 országnak szerintem együtt sincs akkora pilótaigénye, mint mondjuk a németeknek, vagy akár a lengyeleknek.
    De mondjuk azt el tudnám képzelni, hogy esetleg a svájciakat, osztrákokat be lehetne vonni a dologba.
    Az L-39 NG max olyan kicsi, részben tőkeszegény országoknak tudnám elképzelni itt a térségben. Mint a horvátok, szlovének, bulgária, bosznia. Ettől nyugatra attol tartok hogy az Alba nem rug labdába a túlkinálat miatt.
  • rudi
    Ránk meg a Szlovákokra még lehet hogy ránk sózzák az L39 NG-t, de a Lengyelek már letették a voksot az M-346 mellett és a legutóbbi hírek szerint a meglévő 12 db mellé még további 4 db gépet vásároltak.
    A 16 M346 mellé meg minek még L39?
    Mert szerintem az erről történt tárgyalás annyi lehetett, hogy a csehek ajánlgatták megvételre a gépüket, a többiek meg bólogattak hogy oké, meggondoljuk - a lengyelek meg egy szót se szóltak, azt is csöndben csinálták.
  • tonyo
    Az L-39 NG max olyan kicsi, részben tőkeszegény országoknak tudnám elképzelni itt a térségben. Mint a horvátok, szlovének, bulgária, bosznia. Ettől nyugatra attol tartok hogy az Alba nem rug labdába a túlkinálat miatt.
    Ne felejtsd el, hogy Austria hadserege bejelentette, hogy idén kb. Októberben elfogy az idei pénze.
    A svájciaknál meg már egyszer tendert nyert a Gripen, ami gyakorlatilag a kategóriája legolcsóbban beszerezhető, és fenntartható gépe. Szóval ezek a népek - bár tud sok pénzük lenni - nem szívesen szórják.
  • emel
    Mert szerintem az erről történt tárgyalás annyi lehetett, hogy a csehek ajánlgatták megvételre a gépüket, a többiek meg bólogattak hogy oké, meggondoljuk - a lengyelek meg egy szót se szóltak, azt is csöndben csinálták.
    És ezért nyilatkozta azt amit, Benkő papa....
  • rudi
    Én tényleg nem értem hogy lehet egy tüzérségi fegyver vásárlási projektet (amiben legfeljebb egy követelmény listával veszünk részt) egy pilóta képző iskolához hasonlítani (ahol ott vannak a növendékeink az oktatóink és esetleg a gépeink is)
    Ezt a gondolatmenetet szimplán nem értem...o_O
    Az egyik egy eszköz beszerzés, a másik egy képzési szolgáltatás.
    Az egyikre már most is van egy bevált megoldás, a másik egy teljesen új eszköz kategória a MH ben.
    Én semmiféle hasonlóságot nem vélek felfedezni a két üzlet között, legfeljebb annyit hogy végeredméntben mindkettő pénzbe kerül.
    Ha gondolod próbáld elmagyarázni hogy miért nekünk kéne szívességet tenni a Cseheknek azzal hogy megmentjük (megpróbáljuk megmenteni) az iskola repülőgép gyártásukat?
    A Janes cikkben ráadásul a Lengyeleket is hozzácsapják a businesshez akiknek már van 16 eltérő tipusú gépük és oszlopos tagjai egy másik képzési programnak.
    Szerinted komoly hogy majd a Csehek kedvéért eladják az M346-kat kilépnek IFTS ből és csatlakoznak a Cseh programhoz?
    Pedig nem túl bonyolult. Mivel a PESCO megfinanszírozza a fejlesztés költségeit, így azt már a tényleges beszerzéseknél nem kell kifizetni.
    Mennyi is az F-35 ára fejlesztési költségekkel, és anélkül?
    A Pesco nem csak eszközfejlesztéseket, de kiképzési programokat is támogat. Jelenleg 5 ilyen program van. Direktben pénzt nem tudnánk gyakorló gépekre, és magunknak ilyen kiképzési programra szerezni. Ha viszont összefogunk és újat hozunk létre, akkor már tudunk támogatást szerezni. Minél több az együttműködő, és a programban közös elem, annál nagyobb az esély a program támogatására.
    Ezzel csökkentjük a kiképzés költségeit. Mert vagy a gépeket, vagy az infrastruktúrát, vagy magát a kiképzés költségeit csökkenthetjük.
    Magyarán talált pénz.
  • pöcshuszár
    Pedig nem túl bonyolult. Mivel a PESCO megfinanszírozza a fejlesztés költségeit, így azt már a tényleges beszerzéseknél nem kell kifizetni.
    Mennyi is az F-35 ára fejlesztési költségekkel, és anélkül?
    A Pesco nem csak eszközfejlesztéseket, de kiképzési programokat is támogat. Jelenleg 5 ilyen program van. Direktben pénzt nem tudnánk gyakorló gépekre, és magunknak ilyen kiképzési programra szerezni. Ha viszont összefogunk és újat hozunk létre, akkor már tudunk támogatást szerezni. Minél több az együttműködő, és a programban közös elem, annál nagyobb az esély a program támogatására.
    Ezzel csökkentjük a kiképzés költségeit. Mert vagy a gépeket, vagy az infrastruktúrát, vagy magát a kiképzés költségeit csökkenthetjük.
    Magyarán talált pénz.
    Rendben…
    Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
  • rudi
    Rendben…
    Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
    Úgy nehéz lesz, ha még nincs rá program. De új program csak több EU-s állam összefogásával jöhet létre. Ehhez viszont olyan államok kellenek, akiknek nincs saját programja. Erre kiváló lehetőség lenne a cseh, szlovák, magyar összefogás. Ha mellédobnak egy vadonatúj EU-s gépet is, akkor már lehet jelentkezni a PESCO pénzekre.

Ugrás a fórum topichoz