|

Felvillantották az európai hadiipar jövőjét a németek és a franciák

Július 13-án, azaz múlt héten csütörtökön találkozott egymással Párizsban Emmanuel Macron francia elnök és Angela Merkel, Németország kancellárja. Az egyeztetés igen nagy jelentőséggel bírt, az utána következő sajtótájékoztatón ugyanis a felek olyan bejelentéseket tettek, amik, ha megvalósulnak a bennük kitűzött célok, alapjaiban határozhatják meg az európai hadiipar, különösen a katonai repülőgép-gyártás jövőjét. Nem kevesebbről szólt többek között a két politikus közötti megegyezések egyike, mint arról, hogy a két ország közösen vág bele egy következő generációs harci repülőgép fejlesztésébe.

Úgy Macron, mint Merkel kifejtették, hogy szeretnének egy erősebb, egységesebb európai hadiipart, ami az egymással való versengés helyett inkább a kor kihívásaira tud koncentrálni. A zászlóshajóként funkcionáló, minden bizonnyal a legtöbb energiát és pénzt felemésztő vállalkozás egy olyan vadászbombázó kifejlesztése lesz, ami egyszerre válthatja le a Dassault Rafale és a Eurofighter Typhoon típusokat. Egyelőre természetesen semmi konkrétum nem hangzott el ennek kapcsán, egyedül annyit közöltek sajtótájékoztatójukon, hogy 2018 közepére szeretnék felállítani a projekt ütemtervét.

Az 500. Eurofighter |Fotó: Airbus Defence and Space Copyright Eurofighter Jagdflugzeug GmbH,

Apró érdekesség, hogy a közelmúltban felmerült: Németországban esetleg az F-35 Lightning II váltaná a Panavia Tornado vadászbombázókat. A Lockheed Martin ennek kapcsán nemrégiben bemutatta ajánlatát a német katonai és politikai vezetésnek, ismertetve a típus képességeit és az esetleges együttműködés feltételeit. Berlin azonban már akkor is hangsúlyozta: nem zárkóznak el egy saját típus kifejlesztésétől sem, így az F-35-ös csak egy a sok lehetséges opció közül.

Ezzel azonban még nincs vége a híreknek, ugyanis Berlin és Párizs megegyeztek az Airbus Helicopters (ex-Eurocopter) Tiger/Tigre harci helikopter új változatának kifejlesztésében, amit mindkét ország hadereje rendszeresíthet. Szintén közös erővel állnának neki levegő-föld fegyverek fejlesztésének, valamint tervbe vették szárazföldi haditechnika (tüzérségi eszközök és harckocsik) összehangolt beszerzését. Végül, de nem utolsó sorban pedig ismét felszínre került a közös európai UAV/UCAV kifejlesztésének terve: az „Eurodrone” projektről, ha minden jól megy, 2019 előtt aláírják a szerződést a felek.

Német Tiger UH harci helikopter | Fotó: Airbus Helicopters ,

Szó sincs azonban arról, hogy a németek és a franciák közösen szeretnék uralni az európai hadiipart: a légi és földi eszközök, valamint fegyverek fejlesztésébe be szeretnék vonni a lehető legtöbb Európai Uniós országot, például az olaszokat, a spanyolokat és a svédeket. Utóbbiak kapcsán logikus lépésnek tűnhet, hogy a JAS-39 Gripen utódja immáron ne egy teljesen saját fejlesztésű típus legyen, mivel ennek anyagi terheit nem biztos, hogy kibírná a svéd gazdaság.

Említést kell tennünk még Nagy-Britanniáról is, amely jelenleg ugyan kifelé tendál a közös európai projektekből, de vezető haditechnikai vállalata, a BAE Systems révén minden bizonnyal megjelenik majd valamely programban.

Fórum hozzászólások

  • fapp_supervisor
    Egy rakás érdekesség az Eurosatory-ról.
    http://www.armyrecognition.com/eurosatory_2018_official_news_online/index.php
    Oké, szóval ez a a hibrid Leoclerc 6 tonnával könnyebb, és meg lehet spórolni a töltő fizetését... De eddig nem arról volt szó, hogy a német L/55-ös löveg a jobb? Mert akkor azért nem egyértelmű az előrelépés.

    "Because the Leclerc features a lighter autoloading turret, compared with the manually loaded Leopard 2, the EMBT is lighter and has a growth potential of around 6t (10% of the EMBT's 60t GVW)."
  • endre
    Oké, szóval ez a a hibrid Leoclerc 6 tonnával könnyebb, és meg lehet spórolni a töltő fizetését... De eddig nem arról volt szó, hogy a német L/55-ös löveg a jobb? Mert akkor azért nem egyértelmű az előrelépés.

    "Because the Leclerc features a lighter autoloading turret, compared with the manually loaded Leopard 2, the EMBT is lighter and has a growth potential of around 6t (10% of the EMBT's 60t GVW)."
    Amúgy bírom az ötletet, én is szeretek legózni.
  • endre
    Oké, szóval ez a a hibrid Leoclerc 6 tonnával könnyebb, és meg lehet spórolni a töltő fizetését... De eddig nem arról volt szó, hogy a német L/55-ös löveg a jobb? Mert akkor azért nem egyértelmű az előrelépés.

    "Because the Leclerc features a lighter autoloading turret, compared with the manually loaded Leopard 2, the EMBT is lighter and has a growth potential of around 6t (10% of the EMBT's 60t GVW)."
    A Leclerc-ben is az RH 120 mm lövege van!
  • speziale
    A Leclerc-ben is az RH 120 mm lövege van!
    Hát én viszont úgy tudom, hogy a GIAT L/52-ese van benne.
  • Amúgy nem értem ezt az össze építést. Ugyanis az utolsó Leclerc verzió szerintem jobb, mint az utolsó Leopárd 2 verziók. Ez nekem inkább az elavult Leopárd 2 modernizációjának tűnik.
  • endre
    Hát én viszont úgy tudom, hogy a GIAT L/52-ese van benne.
    Szerintem is. A lőszerek egy része viszont közös- így (éretelmszerűen azonos a töltényűr is), mert a franciák használják a német DM43-t is. (frencs kódnév alatt LKE1)
  • Az uniós finanszírozásnak köszönhetően egyre több közös védelmi projekt, fejlesztés és kiképzés valósul meg, az egyikben mi is részt veszünk.


  • pár éve elvetemült makettezéseim alkalmával el gondolkoztam hogy nézne ki, de szerencsére letettem róla. Nagyon ronda
  • Egyébként a leo 2 testére a britek is terveztek másik tornyot azt hiszem a 90-es években. Vickers Ml VII talán
  • Igen, méghozzá érdekes koncepció volt. A Leopárd 2 tank teknőjére terveztek egy saját és egyedi a Challenger tankokéhoz hasonló tornyot Chobham páncéllal és a megrendelő választhatott, hogy német sima csövű vagy angol huzagolt csövű 120 mm-es ágyút akar-e hozzá. De nem vett belőle senki sem valamiért.
    http://www.military-today.com/tanks/vickers_mk7.htm
  • Mondjuk mert aki tankot akart vett leot challengert, Abramst, vagy csinált sajátot. Nem is tudom ki lett volna a célközönség.
  • Telak2
    Mondjuk mert aki tankot akart vett leot challengert, Abramst, vagy csinált sajátot. Nem is tudom ki lett volna a célközönség.
    Az egyesult arab emirsegek de inkabb olasz of 40 et vettek
  • Az első európai védelmi innovációs díjnak két nyertese lett. A Clover Technologies olyan Swarm multi-robot rendszert fejleszt aminek blokklánc alapú védelme van. Az AITEX pedig textil alapú hordható védelmi rendszert amiben a környezeti és személyi szenzorok a textilbe vannak integrálva, pl. textilbe szőtt grafén oxidos vegyi fegyver azonosító és mérő rendszer.
  • A Rheinmetall és a BAE Systems ma bejelentette, hogy megállapodást írtak alá egy közös, brit székhelyű katonai járműtervezési, gyártási és támogatási vállalkozás létrehozására.
    Az új közös vállalat székhelye a BAE Systems Angliában, Telfordban található telephelyén lesz. A cég több mint 400 dolgozót fog alkalmazni az Egyesült Királyságban, valamint megőrzi a cégben meglévő technológiai és mérnöki képességeket.
    A Rheinmetall 55%-os részesedést vásárol a BAE Systems UK harci járművek üzletágában, a BAE Systems 45%-ot tart meg.
    A vegyesvállalat neve Rheinmetall BAE Systems-Land (RBSL) lesz.
    A vállalkozás célja a meglévő harci jármű üzletág kezelése és bővítése mellett a brit hadsereg új, Mechanised Infantry Vehicle (MIV) és más stratégiai harci járművek programjainak megvalósítása lesz.
    Bár az RBSL eredetileg ezekre a nagy brit programokra hozták létre, a vállalkozás a Rheinmetall Járműrendszer Osztályának szerves részét képezi, és részt vesz a különböző más megrendelések teljesítésében is.

    Megjegyzés:
    Komoly centralizációnak vagyunk szemtanúi az Eu.i harcjármű piacon. Szerintem ez örvendetes és esélyt ad arra hogy csökkenjen az Eu.i hadseregek által alkalmazott harceszközök sokfélesége és egészséges méretű megrendelések szülessenek egy-egy technikára.
    A Rheinmetall egyértelműen egyeduralkodói szerepre tör a katonai járművek Eu.i picán
    November végi hír volt hogy a Rheinmetall megszerezte a KMW-t (Krauss Maffei Wegmann) és mivel korábban a KMW már megvette a Francia Nexter céget ezáltal a Rheinmetallnak minden esélye megvan hogy a három leg jelentősebb haderővel rendelkező Eu.i országban a legnagyobb katonai jármű gyártó legyen.

Ugrás a fórum topichoz