|

80 új Super Hornet a U.S. Navy 5 éves terve

Megnevezésre került a gépmennyiség, mellyel a U.S. Navy azon prognosztizált géphiányt kívánja enyhíteni, amit jelentős részben az F-35C még odébb lévő érkezése és bevethetősége okoz majd. Nem először került szóba, hogy nagyobb mennyiségű Super Hornetet rendelnének meg a Boeingtól, ám ezek eddig megmaradtak kiszivárogtatott, nem hivatalos értesülések szintjén. No meg Donald Trump elnöknek a Lockheed Martin felé küldött, árcédulához kötődő üzenetének.

A Navy által a Szenátus fegyveres erőket felügyelő bizottságának egy közelmúltban küldött írásos anyagában olvashatóak szerint a haderőnem valóban jelentős Super Hornet beszerzésekre készül gépproblémái enyhítése érdekében. A tengeri erőkkel foglalkozó albizottságnak címzett anyagban olvashatóak szerint a 2018-ban beszerzendő 14 Super Horneten felül a Kongresszus támogatásával további minimum 80 darab F/A-18E/F gépet vásárolnának az elkövetkező 5 évben. Továbbá az érkező gépmennyiség adta lehetőséget kihasználva belevágnának az öregebb Super Hornetek “frontvonalból” történő átmeneti kivonásába, ezen gépek élettartam hosszabbítással egybekötött modernizálásába.

A beküldött anyagban olvasható beszerzési tempó és kapcsolódó árak az alábbiként lettek megnevezve:

  • 2018: 14 gép 1,25 milliárd USD
  • 2019: 23 gép, 1,95 milliárd USD
  • 2020: 14 gép, 1,35 milliárd USD
  • 2021: 14 gép, 1,27 milliárd USD
  • 2022: 15 gép, 1,28 milliárd USD

Mindez elég jelentős eltérés a 2017-es költségvetési évre szóló tervezethez képest, melyben a 2018-ban beszerzendő 14 gépen felül egyetlen Super Hornet beszerzése sem szerepelt a rákövetkező évekre nézve.

Drága F-35, Trump elnök üzengetései, Mattis védelmi miniszter által kezdeményezett Advanced Super Hornet és F-35C összehasonlító vizsgálat és most ez. Lehetséges lenne, hogy a Navy távolodik az F-35C-től? – teszik fel most jópáran a kérdést.

És feleslegesen teszik, hiszen ahogy az évek során már nem egy illetékes elmondta: erről nincs szó. Ezt aktuálisan a Navy Director of Air Warfare pozíciót betöltő DeWolfe Miller ellentengernagy erősítette meg szenátusi meghallgatása során. Miller elmondása alapján a Navy nem fog a 2 típus között dönteni, hiszen ilyesmiről szó sincs, a két gépre, mint egymást jól kiegészítő típusra tekintenek.

F-35C - Super Hornet kötelék

F-35C – Super Hornet kötelék. A 2 típus még nagyon sokáig egymás kiegészítője lesz. U.S. Navy photo by Lt. Cmdr. Darin Russell,

Azt az aktuális hírek nem tisztázzák, hogy a beszerzendő, nem is kis gépmennyiség milyen konfigurációban érkezne, de mivel az aktuális és korábbi hírek alapján a Super Hornetre, mint az F-35 egy komoly képességű kiegészítő társára tekintenek képbe kerül a Boeing és a Northrop Grumman által részben saját kontóra fejlesztett Block III / Advanced Super Hornet kérdésköre, hiszen ezáltal bizonyos képességek terén közelebb kerülne a típus az F-35-höz, mint a jelenlegi Block II-es példányok. Pláne, hogy a Boeing – érthető módon – továbbra is komoly energiát fektet ezen megoldásának sikerre vitelébe.

A Boeing Advanced Super Hornet (helyenként: Ultra Hornet) demonstrátora. | Fotó: Boeing ,

Fórum hozzászólások

  • U.S. Navy only has 170 Super Hornets that can fight a war

    “At the beginning of October, in our Super Hornet community alone, only half of our total inventory of 542 aircraft were flyable, or mission capable,” Shoemaker wrote in a statement.

    A Navy spokesperson told Flight Global that a mission capable Super Hornet is “not ready for full combat but could perform some missions such as intelligence, surveillance and reconnaissance.”

    Sailors had to cannibalize parts from non-deployed aircraft to keep those in the front line flying."

    https://www.flightglobal.com/news/articles/top-usn-admiral-warns-congress-on-aviation-fleet-443070/
  • Sharid
    https://www.flightglobal.com/news/a...-hornet-upgrades-to-begin-this-spring-444447/
    “Super Hornet is a pretty stealthy airplane today,” Gillian says. “This is low level improvements that are pretty simple to make, buying a little bit of margin, not trying to drastically change the airplane.”

    Másik cikkből:

    "..These “conformal fuel tanks” are more aerodynamic than traditional drop tanks, making them not only more fuel-efficient but also more stealthy. However, Gillian told reporters at Sea-Air-Space, the current Block III package doesn’t include the stealth enhancements of Boeing’s earlier Advanced Super Hornet proposal, nor does it include an expensive new engine being worked on by GE."

    Na ezaz. Jó messzire vagyunk már a nagyreményű korábbi Block III upgrade pack-től, ami még F414EPE hajtóművet és talán korrigált fegyvertartó pozíciókat is ígért.
    Hiába fejlesztette ki a GE a növelt teljesítményű és hatásfokú, ezáltal kedvezőbb fajlagos fogyasztású F414 variánst, ha egyátalán nem tervezik rendszeresíteni, de a gép en block repülési képességeit se igyekeznek korrigálni. Anno, mikor a Super Hornet program a 90-es évek elején beindult, az amúgy kiváló repülési tulajdonságú Hornet tervezett váltótípusa még fényes képességnövekedés elé nézett. Aztán kiderültek a csalafintaságok és a Navy pilótái a szájukat húzva konstatálták, hogy az új gép nem hogy a Hornethez képest nem lesz jobb, annál egyenesen lomhább lesz, de még az F-14D repülési képsségeit se éri utol, lásd gyorsulás.
    A Super Horner egyetlen paramétere javult érdemben, az a maximális repülhető állásszög, minden más romlott, mégpedig látványosan.
    A hatótáv pedig nem növekedett elégséges mértékben, de az 500 gép átvétele szent köteleség volt, mert az ekkor már Boeing-nek is jól kellett laknia.

    Namármost ehhez képest egy rendesen megépített és a majdani teljesítménynövelt F135-össel szerelt F-35C sokkal jobb választás.
    Már, ha tényleg érdemes a mai harcászati viszonyok közt nagyobb teljesítményű hajtóművekre külön költeni.
  • Allesmor Obranna
    A Super Horner egyetlen paramétere javult érdemben, az a maximális repülhető állásszög, minden más romlott, mégpedig látványosan.
    A hatótáv pedig nem növekedett elégséges mértékben, de az 500 gép átvétele szent köteleség volt, mert az ekkor már Boeing-nek is jól kellett laknia.

    Namármost ehhez képest egy rendesen megépített és a majdani teljesítménynövelt F135-össel szerelt F-35C sokkal jobb választás.
    Már, ha tényleg érdemes a mai harcászati viszonyok közt nagyobb teljesítményű hajtóművekre külön költeni.
    Ebből az elmúlt 20 év fejlődése alapján két fontos paraméter van, ahol tényleg gyenge az SH, a vízszintes gyorsulása és a hatósugár. A korszerű AAM és SAM rakéták olyan szinten manővereznek, hogy lényegében tökmindegy, ha nem a HMZ szélés vagy, hogy egy SH-ban ülsz vagy egy F-16-ban. A rakétát úgysem látod korszerű SAM esetén, mert a végfázisban nem füstöl, lövésed nincs mikor kell fordulni, ezen felül 15-20G-ket is húznak végfázisban...

    Az F-35C nem csak a repteljesíménye miatt jobb. Azért, mert hozzá képes süket és vak minden más repcsi. Még a Raptor is félig...
  • Nézd, csak simán kijött belőlem a nosztalgia, amikor még azt hittem, hogy a Super Hornet... na az majd lesz valami. Amúgy lett is, szép és jó, de nem egy dögös vadászgép, "csak" egy légi entellektüel, egy szofisztikált, de lomha modernitás.
    Ez amúgy a normális, erre halad a világ, csak na...
    :)
  • Allesmor Obranna
    Nézd, csak simán kijött belőlem a nosztalgia, amikor még azt hittem, hogy a Super Hornet... na az majd lesz valami. Amúgy lett is, szép és jó, de nem egy dögös vadászgép, "csak" egy légi entellektüel, egy szofisztikált, de lomha modernitás.
    Ez amúgy a normális, erre halad a világ, csak na...
    :)
    A teljesítmény iránti nosztalgiáddal nem vagy egyedül. De úgy tűnik, hogy nem lesz olyan pilóta generáció már, aki megtapasztalhatja azt, hogy a korábbi harci gépéhez képest valami egészen újat kap. MiG-21 --> 29, F-4 ---F-15/16. Ez a korszak végetért.
  • weasel007
    Gondolom te se:)
    A Super Hornetet eddig csak Ausztrália vette meg, az 24 db gép, de vegyesen Growlerek és SH. Az jenkik számára leszállított gépek elvileg nyilvánosak, hiszen az éves nyílt elszámolásban ott kell lenni. Akinek ez a hobbija számolja össze.
  • molnibalage
    A teljesítmény iránti nosztalgiáddal nem vagy egyedül. De úgy tűnik, hogy nem lesz olyan pilóta generáció már, aki megtapasztalhatja azt, hogy a korábbi harci gépéhez képest valami egészen újat kap. MiG-21 --> 29, F-4 ---F-15/16. Ez a korszak végetért.
    Talán az az orosz hajózó, aki a MiG-29-est repüli most és kap majd egy Szu-57-est. Már ha kap.
  • F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Jól látom, ez egy Super Hornet. Nagyon érdekes és informatív videó!
  • molnibalage
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
    Szvsz az alacsony felhőalap az, ami miatt becsúszott a bad weather fogalmába... ;)
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Ahogy korosodom, egyre több mindenre mondom azt, hogy na; már ezt se csinálnám...:confused:
  • Allesmor Obranna
    A Super Hornet-tel nekem az a bajom, hogy amikor anno ünnepelték magukat a Boeing-nél, hogy az egykori McDonnell-től örökölt Super Hornet projektet rekord gyorsaság alatt hozták tető alá, bizony látszott, hogy a "hamar munka ritkán jó" esete forog fenn.

    A Hornet első revíziója az egykori "szellemi attyától" a Northroptól származik, am nem volt más, mint az F-18L. Mai szemmel ez egy nagyon jó kis gép lett volna. A McDonnell ott követte el a hibát, hogy nem akart belső konkurenciát, így a projektet elnyomták, holott az GD F-16C-vel szemben kiváló alternatíva lehetett volna. L, mint könnyített, L, mint Landbase, azaz nem felhajtható könnyített szárnyak, könnyített futómű, kiterjesztett precíziós fegyverzet, de tolóerő/tömeg, illetve manőverjellemzők terén egy amolyan jenki "MiG-29-es" lett volna. Northrop profétikus projektjéből aztán em lett semmi. Ugyanígy jártak végül a szintén előremutató F-20-assal is, ami, mint koncepció aztán a svéd Gripen képében öltött testet. Jellemző, hogy mire a Gripen beért, a Hidegháborúnak vége lett, holott ebből a kifejezetten kisméretű, egyszerűen üzemeltethető "modernkori MiG-21-esből" még a 90-es évek előtt kellett volna piacra dobni egy nagyobb mennyiséget, dömpingáron. Értsd: az F-20-as a Gripen előtt jókor jelent meg, de nulla promócióval mindenki a nagyobb, erősebb F-16-osra ment rá. Erről ennyit.

    Ezután jöttek a McDonnell-nél azzal a koncepcióval, hogy a Horent megérett arra, hogy kicsit hízlalják. Ennek oka a Szu-27-es és Szu-33-as megjelenése mellett az a tény is, hogy a Grumman F-14D se volt az igazi megoldás a Navy legendás 600 tengeri mérföldes flotta-védő és csapásmérő koncepciójára, ami amúgy már a 60-as évek óta élt.

    A Hornet 2000 projekt még magától é
    https://foxtrotalpha.jalopnik.com/top-gun-day-special-the-super-tomcat-that-was-never-bu-1575814142
    TOP GUN Day Special: The Super Tomcat That Was Never Built tomcat ebben a formàban lehetett volna megoldàs.

Ugrás a fórum topichoz