Megnevezésre került a gépmennyiség, mellyel a U.S. Navy azon prognosztizált géphiányt kívánja enyhíteni, amit jelentős részben az F-35C még odébb lévő érkezése és bevethetősége okoz majd. Nem először került szóba, hogy nagyobb mennyiségű Super Hornetet rendelnének meg a Boeingtól, ám ezek eddig megmaradtak kiszivárogtatott, nem hivatalos értesülések szintjén. No meg Donald Trump elnöknek a Lockheed Martin felé küldött, árcédulához kötődő üzenetének.
A Navy által a Szenátus fegyveres erőket felügyelő bizottságának egy közelmúltban küldött írásos anyagában olvashatóak szerint a haderőnem valóban jelentős Super Hornet beszerzésekre készül gépproblémái enyhítése érdekében. A tengeri erőkkel foglalkozó albizottságnak címzett anyagban olvashatóak szerint a 2018-ban beszerzendő 14 Super Horneten felül a Kongresszus támogatásával további minimum 80 darab F/A-18E/F gépet vásárolnának az elkövetkező 5 évben. Továbbá az érkező gépmennyiség adta lehetőséget kihasználva belevágnának az öregebb Super Hornetek „frontvonalból” történő átmeneti kivonásába, ezen gépek élettartam hosszabbítással egybekötött modernizálásába.
A beküldött anyagban olvasható beszerzési tempó és kapcsolódó árak az alábbiként lettek megnevezve:
- 2018: 14 gép 1,25 milliárd USD
- 2019: 23 gép, 1,95 milliárd USD
- 2020: 14 gép, 1,35 milliárd USD
- 2021: 14 gép, 1,27 milliárd USD
- 2022: 15 gép, 1,28 milliárd USD
Mindez elég jelentős eltérés a 2017-es költségvetési évre szóló tervezethez képest, melyben a 2018-ban beszerzendő 14 gépen felül egyetlen Super Hornet beszerzése sem szerepelt a rákövetkező évekre nézve.
Drága F-35, Trump elnök üzengetései, Mattis védelmi miniszter által kezdeményezett Advanced Super Hornet és F-35C összehasonlító vizsgálat és most ez. Lehetséges lenne, hogy a Navy távolodik az F-35C-től? – teszik fel most jópáran a kérdést.
És feleslegesen teszik, hiszen ahogy az évek során már nem egy illetékes elmondta: erről nincs szó. Ezt aktuálisan a Navy Director of Air Warfare pozíciót betöltő DeWolfe Miller ellentengernagy erősítette meg szenátusi meghallgatása során. Miller elmondása alapján a Navy nem fog a 2 típus között dönteni, hiszen ilyesmiről szó sincs, a két gépre, mint egymást jól kiegészítő típusra tekintenek.
Azt az aktuális hírek nem tisztázzák, hogy a beszerzendő, nem is kis gépmennyiség milyen konfigurációban érkezne, de mivel az aktuális és korábbi hírek alapján a Super Hornetre, mint az F-35 egy komoly képességű kiegészítő társára tekintenek képbe kerül a Boeing és a Northrop Grumman által részben saját kontóra fejlesztett Block III / Advanced Super Hornet kérdésköre, hiszen ezáltal bizonyos képességek terén közelebb kerülne a típus az F-35-höz, mint a jelenlegi Block II-es példányok. Pláne, hogy a Boeing – érthető módon – továbbra is komoly energiát fektet ezen megoldásának sikerre vitelébe.