|

Tervezési hiba miatt vesztegelnek Ausztrália helikopter-hordozói?

Meghajtási rendszerhez kötődő problémák jelentkeztek a Ausztrál Királyi Haditengerészet Canberra osztályú helikopter-hordozó dokkhajóin – hogy ez kivitelezési, vagy tervezési hiba eredménye, arról még korai lenne nyilatkozni, ugyanakkor az illetékesek egyik lehetőséget sem zárják ki a vizsgálatok jelenlegi szakaszában.

A HMAS Adelaide vizsgálat és javítás céljából már szárazdokkba került. LSIS Peter Thompson, Copyright: Commonwealth of Australia,

Az elérhető információk szerint mind a HMAS Adelaide, mind pedig a HMAS Canberra esetében jelentkező hiba, hogy a meghajtási rendszer olyan helyein jelent meg kenőolaj, ahol nem lenne szabad neki. Az Adeliade esetében vélhetően csapágyozás eredetű fémforgácsokat is észleltek ezen olajszivárgásokban.

Utóbbi hajót a napokban már szárazdokkba is vitték, hogy az illetékesek alaposan áttanulmányozhassák az érintett részeket, illetve sor kerülhessen a szükséges javításokra. A testvérhajó, a HMAS Canberra mindeközben kihajózott, hogy a problémával kapcsolatos, menet közbeni teszteket hajtsanak végre segítségével.

Annak kiderítése érdekében, hogy kivitelezési hiányosságról van szó, vagy valóban tervezési hiba történt a haditengerészetet segíti a hajó építését végzett spanyol Navantia, a meghajtási rendszert szállító Siemens és a rendszerintegrátor szerepet betöltött BAE Systems.

Annyi bizonyos, hogy a június végén esedékes Talisman Saber amerikai- ausztrál hadgyakorlaton legjobb esetben is csak a Canberrát tudják majd szerepeltetni a 2 hajóból, az Adelaide számára beütemezett részvétel meghiúsult.

Mint arról mi is jónéhány alkalommal írtunk a Canberra osztályt lényegében a spanyol Juan Carlos I (L61) alapjain alakította az ausztrál igényeknek megfelelően a Navantia – illetve építette meg a szerződés alapján a fedélzetig bezárólag. A hajó befejezése, így a felépítmény már Ausztráliában készült el a BAE Systems Australia  részvételével.

A 2014-2015 között hadrendbe állított HMAS Adelaide (L01) és HMAS Canberra (L02) az Ausztrál Királyi Haditengerészet legnagyobb hadihajóinak számítanak. Mr Todd Sweeney, Copyright: © Commonwealth of Australia,

Annyi bizonyos, hogy a spanyol hajónak nem voltak ilyen jellegű problémái – igaz az Ausztrál Királyi Haditengerészet vezérkari főnöke, Tim Barret altengernagy elmondása szerint a 2010-ben hadrenbe állított Juan Carlos I nem is töltött annyi időt kint a vízen, mint a 2 ausztrál hajó.