|

Lengyel gépre lengyel bombát!

A Lengyel Légierő a Lockheed Martin F-16C/D-k beszerzésével együtt, már a kezdetektől nagy figyelmet fordított arra, hogy új vadászbombázóihoz megfelelő mennyiségű és minőségű fegyverzet is rendelkezésre álljon. Ez vonatkozik úgy a levegő-levegő, mint a levegő-föld (csapásmérő) eszközökre is. Utóbbinak ékes példája az AGM-158 JASSM légi indítású szárnyas rakéták beszerzése, amelyekből az elsőket idén januárban kapta meg Varsó. A standoff-fegyverek mellett viszont továbbra is fontos szerepet szánnak a kisebb, de mégis precíziós vezérlésű bombáknak, amikből hamarosan önellátóvá válhatnak.

Történt ugyanis, hogy május 17-én a lengyel Nitro-Chem S.A., amely a helyi fegyvergyártókat tömörítő, állami konszern tulajdonában van, szándéknyilatkozatot írt alá a Rheinmetall Defence csoporthoz tartozó RWM Italia vállalattal az Mk-82 és Mk-84 típusú bombák közös együttműködésben való gyártásáról. Amennyiben minden a tervek szerint alakul és sikerül megegyezniük a részletekről, az említett fegyvereket hamarosan a lengyelországi Bydgoszcz városban gyárthatják majd.

Az együttműködés azért is szükséges, hogy meglegyenek a kellő tanúsítványok a bombák megfelelő minőségű gyártásához. Ez egyrészt a Lengyel Légierő saját igényei miatt kell, másrészt az Mk-82 és Mk-84 (227, illetve 925 kg-os bombák) képezik az alapját a GBU-12 Paveway II lézervezérlésű, valamint a GBU-38 és GBU-31 GPS-vezérlésű JDAM-bombáknak. A precíziós irányítókészlet felszerelése pedig szintén csak akkor lehetséges, ha az adott cég rendelkezik a megfelelő tanúsítvánnyal.

A leglényegesebb dolog viszont az, hogy nemsokára Lengyelország önellátóvá válhat az említett fegyverek tekintetében. Ez hosszú távon nemcsak a külföldi partnerektől való függetlenség miatt jó, hanem például a bombák ára miatt is: Varsó az utóbbi időben több száz darabot vásárolt a fenti típusokból, valamint azok gyakorló változataiból az F-16-osok számára. A nagy eséllyel bővülő Viper-flotta pedig továbbiakat igényel majd, és sejteni lehet, hogy a mostani lépés mögött is ez a terv állhat. Sőt, mi több, az ehhez szükséges jogosítások után akár exportra is gyárthatják majd a fegyvereket – akár Közép-Európai NATO-országok számára is.

Fórum hozzászólások

  • A Szu-17/22 támadó/felderítő vadászrepülőgépek kapcsán volt stó a KKR1/2 konténerről.
    [​IMG]
    A-39 - légifotó kamera
    PA-1- Panoráma légifotó kamera
    UA-47 - Éjszakai légifoto kamera
    ZIMA - Infravörös megvilágító rendszer
    CHIBIS - TV rendszer
    Data link Antenna - Adat átviteli antenna
  • A Szu-17/22 gépen használt KKR-1/2 felderítő konténerről jó ha tudjuk, hogy az valójában két egymás mögé függesztett konténer, a három bekötés közül a középső az dupla, fogja a mellső szekció hátsó végét és a hátsó szekció mellső végét. Így csak a gépen látszik egy darabnak, ha leszerelik, akkor két külön kocsin kerül elszállításra.
  • wankel
    [​IMG]
    Az ún. bunker-romboló bombákat összehasonlító rajz.
    A GBU57A nál az a 6100 cm az 61méter???? Ásazthogy?? Vasbetonba?? Vagy benéztem valamit?
    Ui: megnéztem, nem írták el. 14tonna tömör gyönyör :) Brutál. Ez elöl hova bújnak??
  • A KMGU konténert milyen orosz gépek tudják hordozni és jellemzően mik hordozták volna a Szu-24, Szu-25-ön kívül a hidegháború alatt a '70-es évek végén és 1991 között?
  • molnibalage
    A KMGU konténert milyen orosz gépek tudják hordozni és jellemzően mik hordozták volna a Szu-24, Szu-25-ön kívül a hidegháború alatt a '70-es évek végén és 1991 között?
    MiG-23/27 (afgánban be is vetették így), elvileg a MiG-29 is, de légifölény-vadászként szerintem ez csak kényszermegoldás lett volna, Szu-17/22, és állítólag a Mi-24 és más harci helikre is tervezve volt. Nekünk is volt rendszeresítve a Szu-22M3 gépeinkre, Szolnokon ki is volt állítva egy a régi repmúzeumban, nem tudom a Reptárba átvitték-e.
  • emel
    MiG-23/27 (afgánban be is vetették így), elvileg a MiG-29 is, de légifölény-vadászként szerintem ez csak kényszermegoldás lett volna, Szu-17/22, és állítólag a Mi-24 és más harci helikre is tervezve volt. Nekünk is volt rendszeresítve a Szu-22M3 gépeinkre, Szolnokon ki is volt állítva egy a régi repmúzeumban, nem tudom a Reptárba átvitték-e.
    Ez alapján akkor nekem úgy tűnik, hogy gyakorolták a használatát.
  • molnibalage
    Ez alapján akkor nekem úgy tűnik, hogy gyakorolták a használatát.
    Tekintve hogy terület-lefogó fegyver volt, szerintem nem kellett hozzá speciálisan nagy gyakorlat. Tudni kellett vezetni a gépet a darabonként kb. 500kilo terheléssel, de főleg olyan szinten navigálni hogy odataláljon vele a célterületre. Ott meg két géppár beterített vele néhány focipályára való területet.
  • molnibalage
    A KMGU konténert milyen orosz gépek tudják hordozni és jellemzően mik hordozták volna a Szu-24, Szu-25-ön kívül a hidegháború alatt a '70-es évek végén és 1991 között?
    Szu-22M3, MiG-27, MiG-29
  • molnibalage
    A fenti kettő (Szu-24/25) nem használta még Afganisztánban sem?
    MiG23MF/ML/MLD-t megnéztem, és én ott nem találtam a hordozható fegyverek között KMGU-t, viszont érdekes módon a Szu-24 eszközei között sem, pedig itt még a nuki bombatípusok is fel vannak sorolva...
    ... hogy Afganisztánban ki mit vetett be, arról fogalmam sincs, másrészt szinte az összes MN vadász típusnál előfordult, hogy egy adott fegyver csak a géptípus rendszeresítése (és a manuálok elkészítése) után jelent meg a fegyverzetben, és ilyenkor csak egy számozott kiegészítést adtak ki, amit be kellett az eredeti manuálba helyezni.
  • Annak idején a Top gun-ban , Haditechnikában az afganisztáni légi bevetésekről szóló cikkekben a Mig 23 mld mint kgmut hordozó eszköz volt megjelölve.

Ugrás a fórum topichoz