|

HTKA Hírhalom 2017. 5. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A német Eurofighter Typhoonok észtországi feladatát áprilistól a Spanyol Légierő EF-18-asai veszik át. Ez lesz az első alkalom, hogy a NATO Baltic Air Policing feladatait a spanyol Hornetek végzik majd, korábban csak Mirage F1-eseket és a németekhez hasonlóan Eurofighter Typhoonokat küldtek a térségbe.

Németországban egyre közelebb kerülnek egy új, kis hatótávolságú légvédelmi rendszer kiválasztásához. A két pályázó a norvég NASAMS és az IRIS-T földi indítású verziója. Várhatóan idén még 20 millió eurót von el a költségvetésből a két rendszer tesztelése, majd a következő évben hirdetik ki a győztest.

Lengyelország megkapta az első szállítmány AGM-158 JASSM cirkálórakétát. A fegyvereket 2015 szeptemberében rendelték a Lockheed Martintól.

A lengyel WZL-1 vállalat befejezte az első szudáni Mi-24-es modernizálását. A másodkézből származó forgószárnyas január 12-i átvételi repülését a Szenegáli Légierő főparancsnoka, Birame Diop dandártábornok is megtekintette.

Január 24-én a Dassault Systems gyári repteréről kiható repülési teszteket kezdtek az első Rafale DQ, azaz a Katari Légierő 4+ generációs francia vadászbombázójának első példányával. A repülésekről készült képeken a szemfülesek már egy érdekességet is kiszúrtak, a hátsó ülésben helyet foglaló hajózó az Elbiz Systems által kifejlesztett Targo 2-es sisakkijelzőt viselte, ez arra enged következtetni, hogy Katar az izraeli gyártó termékét rendelte meg új gépei számára.

A hátsó ülésben helyet foglaló hajózó a Targo 2 sisakkijelzőt viseli | Forrás: Swingwing / Defens’Aero ,

Air Tractor AT-802-es könnyű támadógépekkel erősít Kenya. Az amerikai kormány az FMS keretein belül jóváhagyta 12 példány eladását a hozzá dukáló fegyvercsomaggal együtt. 2 példány AT-504-es kiképző verzió.

Technikai okok miatt lezuhant az Izraeli Védelmi Erők egyik Elbit Skylark típusú UAV-ja január 16-án.

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség Kuvait fegyvervásárlási szándékáról értesítette a Kongresszust: az öböl-menti ország 60 AIM-120C-7 légiharc rakétát rendel F/A-18-asokhoz. Az üzlet értéke 110 millió amerikai zöldhasú.

Szaúd-Arábia felderítő képességét erősíti 10 74k léghajó beszerzésével. A repülőeszközök földi célok felderítésére alkalmas radart, MX-20-as elektro-optikai kamerákat és kommunikációs lehallgató rendszer is kapnak. A beszerzés becsült költsége 525 millió dollár.

Forrás: commons.wikimedia.org ,

Indiában az orosz 2k12 Kub rendszer leváltását célozták meg, amikor az Akash fejlesztésébe kezdtek. Nem meglepő módon a hazai rakéta nem hozza az elvárt képességeket, így más megoldás után kénytelenek nézni. Egyelőre úgy találták, legjobb, ha tovább üzemeltetik a régi szovjet/orosz rendszert, melynek rakétái azonban már élettartamuk vége felé közeledik, ezért most szeretnének 200 3M9ME/3M9M3E rakétát vásárolni, ehhez keresnek eladósorban lévő példányokat.

Holnap, azaz január 31-én hajtanak végre tesztlövészetet az Indiai Haditengerészetnél a K-4-es tengeralattjárókról indítható ballisztikus rakétával. A fegyvert egy, 20-30 méterrel a víz felszíne alá süllyesztett pontonról indítják majd.

Hajtóműhiba miatt kellett megszakítania kiképzőrepülését a Japán Önvédelmi Légierő egyik C-130H Herculesének január 16-án. Az egyik jobb oldali hajtóműből észleltek folyadék szivárgást, ezért leállították az erőforrást, és a Nagoya repülőtér felé fordultak, ahol helyi idő szerint 13:00-kor sikeres kényszerleszállást hajtottak végre. A fedélzeten tartózkodó 9 ember sérülés nélkül megúszta az esetet.

Kényszerállást hajtott végre az Amerikai Tengerészgyalogság egyik AH-1Z helikoptere Okinaván, Japánban. A forgószárnyasnál erőátviteli probléma lépett fel, emiatt egy földútra tette le a pilóta január 20-án helyi idő szerint 19:40-kor. A másnap reggeli vizsgálat után 11:15-kor már el is hagyta a helyszínt a Viper.

Elhunyt a Tajvani Légierő egyik legendás U-2-es pilótája, Hsichan “Mike” Hua. Az 1959-ben az amerikai elnöki széket elfoglaló Dwight D. Eisenhower Kína fölötti felderítő repüléseket akart megvalósítani, azonban nem akarta veszélynek kitenni az amerikai hajózókat. Emiatt tajvani pilótákat hívtak meg az Egyesült Államokba, hogy kiképzést kapjanak a felderítőre. Így került az Egyesült Államokba Hua is, aki 1959. augusztus 3-án éjszakai kiképzőrepülésre indult a Laughlin légibázisról Texasból, 8:30-kor. 2 perc híján két órával később, 10:28-kor, 70 000 láb, azaz 21 300 méteres magasságban a hajtóműve lángra kapott, majd működésképtelenné vállt a robotpilóta is, és veszélyhelyzet miatt a magassági ruhája is nyomás alá került, tovább nehezítve a dolgát. Hua 35 000 lábig (10 660 méter) süllyedt, azonban felhők borították az eget. A sűrűbb levegőben próbálkozott az erőforrás újraindításával, sikertelenül. Próbálta hívni a legközelebbi légibázist, de nem érte el. Katapultálást nem akarta megkockáztatni, mert a Rocky hegység felett repült, és nem volt tisztában a terepviszonyokkal. Azzal tisztában volt, hogy a hegység több csúcsa is 14 000 láb, azaz 4260 méter fölé nyúlik, emiatt a felhőből vakon kitörés is életveszéllyel fenyegetett. Végül sikerült a felhők alá buknia, és meglátta Cortez City kifutópályájának fényeit. Az veszély azonban még nem múlt el, az U-2-essel nappal, jó látási viszonyok között is nehéz a leszállás, hát még éjjel, hajtómű nélkül egy ismeretlen repülőtérre. A helyzetet tovább rontotta, hogy a futóművei is befagytak, ezért hasra kellett tennie a gépet, és ugyan lecsúszott a kifutóról, a leszállást sikernek könyvelhette el, a gép csak kisebb sérüléseket szenvedett.

A hasra szállt U-2-es | Forrás: armyairforces.com ,

Február 3-án végső búcsút vesznek a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójától. A USS Enterprise (CVN-65) leszerelési ünnepségére Newport-i hajóépítő vállalatnál kerül sor, ott, ahol 1960. szeptember 24-én vízre bocsátották. Az esemény a nyilvánosság elől elzárt, de a képeket U.S. Navy Facebook oldalán bárki megtekintheti.

Közben az építés alatt álló USS John F. Kennedy (CVN-79) hordozóhoz kapcsolódik, hogy kiválasztották a leszálló gépek lassítására szolgáló drótköteles berendezés típusát. Két lehetőség között vacilláltak, a már bizonyított Mk-7 és az új fejlesztésű AAG (Advanced Arresting Gear). Végül utóbbi bizonyult győztesnek, így a USS John F. Kennedy lesz az első hordozó, mely az új generációs rendszert kapja.

Advanced Arresting Gear | Forrás: commons.wikimedia.org ,

Lezuhant a Mexikói Légierő egyik Pilatus PC-7-es kiképzőgépe január 18-án, egyelőre ismeretlen körülmények között. Mindkét pilóta életét vesztette.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.