|

Kritikusan alacsony a francia katonai helikopterek bevethetőségi szintje

Az utóbbi hét év közel-keleti konfliktusaiban, amelyek az „arab tavasz” néven elhíresült eseménysorozattal kezdődtek, komoly szerep jutott Franciaország haderejének is. Párizs több fronton is beszállt a közös hadműveletekbe, felhasználva tengeri és légi csapásmérő erejét is – sokszor összhaderőnemi együttműködés keretében. A hírekben több ízben szerepeltek közös felvételeken a hadsereg és a haditengerészet helikopterei, amelyek utóbbi Mistral-osztályú hadihajóiról indultak bevetésekre. A jelek szerint viszont ez a folyamat erősen lestrapálta az állományt – lássuk, mennyire!

Egy parlamenti képviselői kérdésre válaszolva, a szárazföldi erők (amelyhez a franciák 59 darab, átlagosan 5,5 éves szolgálati idejű Tiger harci helikoptere is tartozik) parancsnoksága közleményben tudatta, hogy helikoptereik összesített rendelkezésre állási szintje mintegy 50%-os. A statisztika a Tiger-flotta esetében még rosszabb: a harci forgószárnyasoknak mintegy negyede volt bevethető az előző költségvetési év adatai alapján, miközben 98,2 millió USD-nek megfelelő összeget költöttek a karbantartásukra. A 2016-os, 25,6%-os bevethetőségi ráta viszont növekedést mutatott az azt megelőző, 21,4%-os arányhoz képest.

Eurocopter Tiger valamelyik Mistral fedélzetén

Eurocopter Tiger valamelyik Mistral fedélzetén ,

A kérdést feltevő képviselő, François Cornut-Gentille szerint a helikopterek karbantartására sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani politikai szinten is, mivel Franciaország expedíciós képességeinek egyik alapköveit a forgószárnyasok adják. A képviselő már korábban is jelezte aggályait Jean-Yves Le Drian védelmi miniszternek, aki tavaly novemberben ígéretet tett arra, hogy 50% fölé tornázzák az összesített bevethetőségi arányt, és az egyes típusokra vetített rendelkezésre álláson is javítanak. A mostani kérdés tulajdonképpen ennek szondázására irányult.

A Tiger mellett a teher- és személyszállító típusokra vonatkoztatott adatok is nyilvánosságra kerültek. A haditengerészet 15, átlagosan 3,4 éves NH90 NFH helikopterének esetében 32-ről 38,4%-ra sikerült feltornázni a bevethetőséget, a szárazföldi erők 17, átlagosan 3 éves NH90 TTH-ja viszont 41,4%-ot produkált a korábbi 47,6% helyett. A 26,3 éves átlagéletkorral büszkélkedő Cougar-flottánál a gyalázatos 9,9%-ról 12,2%-ra sikerül növelni a rendelkezésre állást, viszont még így is elkeserítő a szám.

Francia EC725 Super Cougar MkII – nem túl rózsás a bevethetőségi rátája |Fotó:Dmitry A. Mottl ,

Le Drian védelmi miniszter, korábbi ígéretét megerősítendő, elindított egy vészhelyzeti intézkedést, aminek keretében 2019-re minden típus esetében 38%-ra növelik a bevethetőségi arányt, ezzel biztosítva a teljes állományra vetített, 50%-nál magasabb szintet. Ennek érdekében racionalizálni kívánják a karbantartási rendszert, ami most igen szerteágazó: több állami (katonai) és polgári szervezet, illetve cég is közreműködik a helikopterek javításában és üzemeltetésében, ami sokszor okoz fennakadásokat, késéseket.

Ezt tetézi, hogy a forgószárnyasok három haderőnemnél, típusonként több változatban állnak szolgálatban, ami szintén sűrűn okoz logisztikai problémákat a beszámolók szerint. Hosszú távon erre megoldást jelenthet az a terv, amit idén márciusban harangozott be a védelmi miniszter. Eszerint a következő évtizedben az Airbus Helicopters H160 lehet több típus közös utódja Franciaországban. Az akkori bejelentés esetében is elhangzott, hogy elsődleges céljuk az üzemeltetési költséges csökkentése, a karbantartási rendszer optimalizálása.

Francia NH90TTH | Fotó: NH Industries ,

A legtöbb francia forgószárnyas gyártásáért, valamint a flotta egy részérnek karbantartásáért is felelős Airbus Helicopters az ügy kapcsán hamar kiadott egy közleményt, amelyben kifejezték, hogy a francia haderő helikoptereit kiemelt fontosságúként kezelik, bevethetőségük magas szinten tartása elsődleges számukra. Ennek megfelelően – így a közlemény – mindent megtesznek annak érdekében, hogy a kormány segítségére legyenek a kialakult helyzet megoldásában, a kitűzött célok elérésében.

Fórum hozzászólások

  • pöcshuszár
    Egy elég életszerű leírás a Francia Hadsereg tapasztalatairól a Tigerrel kapcsolatban.
    Ezt nem értem:
    . Two Tigers and five maintenance personnel deploy from their main operating base at Gao into the desert at any given time and operate remotely for up to two weeks, using only equipment carried in by the maintenance team aboard the initial transport helicopter airlift and what can be stowed aboard the Tiger.
    Kirakták őket helikopterrel a sivatagba, oszt a jószerencsére bízták őket? Legalább egy légiós szakasz kéne a védelmükre.
    Terminator
    "Disclaimer: The writer travelled to Phalsbourg as a guest of Airbus Helicopters. "


    Ilyenkor illik csak szépet írni.
    Van, ahol megjelölik az ilyen írásokat, hogy "fizetett hirdetés".
    Kicsit sem gyanús, hogy csak a típust gyártó franciáknak nincs semmi problémája a típussal? :oops:
    A németek egész mást tapasztaltak. Persze azóta kijavíthatták.
  • Terminator
    "Disclaimer: The writer travelled to Phalsbourg as a guest of Airbus Helicopters. "


    Ilyenkor illik csak szépet írni.
    Van, ahol megjelölik az ilyen írásokat, hogy "fizetett hirdetés".
    Kicsit sem gyanús, hogy csak a típust gyártó franciáknak nincs semmi problémája a típussal? :oops:
    Vagy jó közel van a szervíz..... :)
  • Terminator
    "Disclaimer: The writer travelled to Phalsbourg as a guest of Airbus Helicopters. "


    Ilyenkor illik csak szépet írni.
    Van, ahol megjelölik az ilyen írásokat, hogy "fizetett hirdetés".
    Kicsit sem gyanús, hogy csak a típust gyártó franciáknak nincs semmi problémája a típussal? :oops:
    A spanyoloknál sincs - tudtommal.
  • Azt írják, Maliban az egyik bekapott egy 7,62es géppuska sorozatot, ami szétlőtte a repülésvezérlő compútert, de a gép autómatikusan átváltott a másikra, és a 15 skulóval eseménymentesen hazarepültek.
    És épp nem volt senkinél fényképezőgép...:confused:
    Én legalábbis nem találtam ilyen fotót.
  • gacsat
    Ezt nem értem:
    . Two Tigers and five maintenance personnel deploy from their main operating base at Gao into the desert at any given time and operate remotely for up to two weeks, using only equipment carried in by the maintenance team aboard the initial transport helicopter airlift and what can be stowed aboard the Tiger.
    Kirakták őket helikopterrel a sivatagba, oszt a jószerencsére bízták őket? Legalább egy légiós szakasz kéne a védelmükre.

    A németek egész mást tapasztaltak. Persze azóta kijavíthatták.
    A németek is voltak Maliban. Vagy rosszul emléxem? Én vagyok a híres rosszul emlékező.
  • Mondjuk arra is kíváncsi lettem volna, hogy mi történik akkor ha nem PKM-el hanem mondjuk NSV-vel lőnek rájuk. (7.62 vs. 12.7)
  • Terminator
    "Disclaimer: The writer travelled to Phalsbourg as a guest of Airbus Helicopters. "


    Ilyenkor illik csak szépet írni.
    Van, ahol megjelölik az ilyen írásokat, hogy "fizetett hirdetés".
    Azért a kettő nem ugyan az!
    Corporal Frisk is rendszeresen meg van hívva vendégként egy csomó eseményre (volt már olyan, hogy a disclaimerben leírta, hogy meghívták valahová, és űllták az utazását, de pl. a hotelt saját magának intézte), és mégsem erről szólnak az írásai.
    Az írás nagy részt tapasztalatok leírása. És nem a sajátja, hanem egy francia tiszttől idézi.
  • gacsat
    Ezt nem értem:
    . Two Tigers and five maintenance personnel deploy from their main operating base at Gao into the desert at any given time and operate remotely for up to two weeks, using only equipment carried in by the maintenance team aboard the initial transport helicopter airlift and what can be stowed aboard the Tiger.
    Kirakták őket helikopterrel a sivatagba, oszt a jószerencsére bízták őket? Legalább egy légiós szakasz kéne a védelmükre.
    o_O
    A fenti szövegből ezt hogy hoztad ki?
    Ez csak arról szól, hogy 2 Tiger, 2 hetes sivatagi üzemeltetéséhez, karbantartáshoz 5 ember kellet, és annyi anyag, amit az 5 emberrel a szállítóhelikopterükből kipakoltak a kitelepüléskor.
  • Itt van az ausztrál történet (nem szponzorált). Az biztos, hogy nem volt könnyű menet. Ha nem akarjátok végigolvasni, itt van egy idézet:
    "In July 2018, then Commander of Army’s 16th Aviation Brigade BRIG Steve Jobson wrote that he considered the Tiger a “truly world-class platform”.
    “We have driven health into our Tiger organisations, with improved facilities, maintenance processes, reorganised workforce and collaborative operations,” he said.
    “Our Tiger pilots now fly more than their peers overseas. Our Tigers deliver precision lethal effects in training to more soldiers of more battalions and regiments of our own and other friendly nations Army’s and Marine forces than ever before.
    “Our Tigers now deliver reliability and performance that is the envy of the world: Proven reliability. Proven performance. No more conjecture. No more wishing. It’s happening.”
    This is high praise indeed, particularly in light of the adverse ANAO findings from just two years previously."
  • pöcshuszár
    Azért a kettő nem ugyan az!
    Corporal Frisk is rendszeresen meg van hívva vendégként egy csomó eseményre (volt már olyan, hogy a disclaimerben leírta, hogy meghívták valahová, és űllták az utazását, de pl. a hotelt saját magának intézte), és mégsem erről szólnak az írásai.
    Az írás nagy részt tapasztalatok leírása. És nem a sajátja, hanem egy francia tiszttől idézi.
    Nyilván a francia tiszt nem mondott neki semmi rosszat a helikopterről, ha már az egész látogatást az Airbus szervezte azért, hogy befolyásolják az ausztrál köztudatot. Az Airbus célja hogy ne vonják ki az ausztrálok a típust és vegyenek mellé még H145M-et is mert együtt még hatékonyabbak lesznek. Ezáltal az Airbusnak meg még több bevétele legyen a fenntartásukból.

    Van még gyártás alatt új Tiger helikopter valakinek vagy már csak a korszerűsítések mennek?
  • Egy ez év januári elemzés az Tigerek leváltását célzó Land 4503 ARH Replacement Program három pályázójáról...
    https://www.rusi.org.au/resources/D...Paper - LAND 4503 ARH Replacement Program.pdf

    - ARH Tiger Upgrade
    - Boeing AH-64E Apache Guardian
    - Bell AH-1Z Viper

    Szintén azoknak akik nem akarják végigolvasni az anyagot néhány kiemelés ami rávilágít ki is lesz a nyertes...
    • Although ARH Tiger has seen difficulties with regards to radio communication system obsolescence, the three contenders are expected to put forward a solution that provides sufficient modern aircraft secure voice and data communications capabilities. Consideration should be made as to which systems offered have sustainable through life support and perhaps commonality throughout the ADF inventory;
    • The standard NATO TDL for interoperability is Link 16. The Apache has a proven Link 16 TDL with the Viasat STT. The Viper has a planned Link 16 upgrade due for service release in 2022. ARH Tiger has already had an upgrade to its TDL capability with an Elbit Systems Australia developed “interim TDL”. It has been rumoured that the Tiger Mk.3 upgrade may offer a Link 16 option, but it is yet to be confirmed.
    • All three aircraft have the minimum navigation suite to achieve an IFR certification and Military Type Certificate. Both US aircraft have fully integrated MSOc145 compliant M-Code ready EGI’s (currently SAASM), which not only gives them a certification advantage with regards to navigation and ATCRBS (Mode S, ADS-B and Mode 5), but it also future proofs their upgrade capability to the next generation protected GPS technology. The ARH’s EGI has provided difficulties for the ARH’s Mode 5 upgrade program and is planned to be upgraded as part of the Tiger Mk.3 upgrade. The integration of an upgraded EGI for the ARH Tiger should be considered as a significant risk for the following reasons: o History of integration issues with the ARH avionics suite o Access to US protected (M-Code) technology for integration on European designed aircraft can be difficult (there were major political and logistics issues originally getting SAASM chipsets installed in European EGI’s)[​IMG] [​IMG]
    • [​IMG]

  • Terminator
    Nyilván a francia tiszt nem mondott neki semmi rosszat a helikopterről, ha már az egész látogatást az Airbus szervezte azért, hogy befolyásolják az ausztrál köztudatot. Az Airbus célja hogy ne vonják ki az ausztrálok a típust és vegyenek mellé még H145M-et is mert együtt még hatékonyabbak lesznek. Ezáltal az Airbusnak meg még több bevétele legyen a fenntartásukból.

    Van még gyártás alatt új Tiger helikopter valakinek vagy már csak a korszerűsítések mennek?
    Eggyel fentebb ott van @Masztiff hozzászólásában ott az ausztrál Steve Jobson dandártábornok véleménye a Tiger-ről.:rolleyes:
    Nincs már új gyártás. A H145M-eket azért kellett a csomagba beletenni, mert a kiírásban annyival több helikoptert kértek az új ausztrál tenderen. Viszont az ausztrál verziót már régen nem gyártják. (4 gépüket Franciaországban gyártották, a többi 18-at Ausztráilában)
    Persze újra lehetne indítani a gyártást, ha nagyon kellene.
    Pláne, ha - a tervek szerint - a MARK III szintre hozzák az összes eddig legyártott gépet. Ezzel egységesíteni is akarják az összes legyártott verziót. Ugye a különböző országok eltérő verziókat rendeltek. Ezzel a későbbi logisztikai támogatást is megkönnyítik. Az egységes alkatrészek értelem szerűen sokkal olcsóbbak is lesznek, mivel nagyobb darabszámban gyárthatók. Többek között ez is az egyik érv amellett, hogy maradjanak a Tigernél az ausztrálok.
  • pöcshuszár
    Eggyel fentebb ott van @Masztiff hozzászólásában ott az ausztrál Steve Jobson dandártábornok véleménye a Tiger-ről.:rolleyes:
    Nincs már új gyártás. A H145M-eket azért kellett a csomagba beletenni, mert a kiírásban annyival több helikoptert kértek az új ausztrál tenderen. Viszont az ausztrál verziót már régen nem gyártják. (4 gépüket Franciaországban gyártották, a többi 18-at Ausztráilában)
    Persze újra lehetne indítani a gyártást, ha nagyon kellene.
    Pláne, ha - a tervek szerint - a MARK III szintre hozzák az összes eddig legyártott gépet. Ezzel egységesíteni is akarják az összes legyártott verziót. Ugye a különböző országok eltérő verziókat rendeltek. Ezzel a későbbi logisztikai támogatást is megkönnyítik. Az egységes alkatrészek értelem szerűen sokkal olcsóbbak is lesznek, mivel nagyobb darabszámban gyárthatók. Többek között ez is az egyik érv amellett, hogy maradjanak a Tigernél az ausztrálok.
    Rudi táblázatában ott van hogy mennyibe kerül repült óránként...
  • rudi
    Egy ez év januári elemzés az Tigerek leváltását célzó Land 4503 ARH Replacement Program három pályázójáról...
    https://www.rusi.org.au/resources/Documents/NAT/2020_01_31 RUSIDSS-A Capability Paper - LAND 4503 ARH Replacement Program.pdf

    - ARH Tiger Upgrade
    - Boeing AH-64E Apache Guardian
    - Bell AH-1Z Viper

    Szintén azoknak akik nem akarják végigolvasni az anyagot néhány kiemelés ami rávilágít ki is lesz a nyertes...

    • Although ARH Tiger has seen difficulties with regards to radio communication system obsolescence, the three contenders are expected to put forward a solution that provides sufficient modern aircraft secure voice and data communications capabilities. Consideration should be made as to which systems offered have sustainable through life support and perhaps commonality throughout the ADF inventory;
    • The standard NATO TDL for interoperability is Link 16. The Apache has a proven Link 16 TDL with the Viasat STT. The Viper has a planned Link 16 upgrade due for service release in 2022. ARH Tiger has already had an upgrade to its TDL capability with an Elbit Systems Australia developed “interim TDL”. It has been rumoured that the Tiger Mk.3 upgrade may offer a Link 16 option, but it is yet to be confirmed.
    • All three aircraft have the minimum navigation suite to achieve an IFR certification and Military Type Certificate. Both US aircraft have fully integrated MSOc145 compliant M-Code ready EGI’s (currently SAASM), which not only gives them a certification advantage with regards to navigation and ATCRBS (Mode S, ADS-B and Mode 5), but it also future proofs their upgrade capability to the next generation protected GPS technology. The ARH’s EGI has provided difficulties for the ARH’s Mode 5 upgrade program and is planned to be upgraded as part of the Tiger Mk.3 upgrade. The integration of an upgraded EGI for the ARH Tiger should be considered as a significant risk for the following reasons: o History of integration issues with the ARH avionics suite o Access to US protected (M-Code) technology for integration on European designed aircraft can be difficult (there were major political and logistics issues originally getting SAASM chipsets installed in European EGI’s)[​IMG] [​IMG]
    • [​IMG]
    :rolleyes:
    Jó, hogy kiemelted a pénzügyi részt!
    Mert ugye a Tigereket már nem kell megvenni! ;)
    Ez a RUSI tanulmány különben egészen vicces. Bár inkább részrehajló. Ugye az angolok beszállítói az Apache-nak!!! ;)
    Az Apache-okra 35,5M USD-t ad meg, miközben ez bőven nem annyi már!
    Az angoloknak 58,4M USD áron számolták fel őket 2016-ban.
  • Terminator
    Rudi táblázatában ott van hogy mennyibe kerül repült óránként...
    A Airbus nem a mostani konfigurációval pályázik a tenderen, hanem már a MARK III-mal. A RUSI tanulmány durván manipulatív.
    Fentebb leírtam, hogy miért. (pénzügyileg drágábbnak tünteti fel a tulajdonképpen olcsóbb programot)
    Hozzátenném, hogy a Vipernél a nem létező tulajdonságokat due 2022-es megjegyzéssel már feltünteti, a Tiger esetén meg az új rádió esetén csak az került bele hogy issue, meg hogy ordered.
    rudi-ról meg már tudhatnád, hogy ahol lehet az Airbus-t fúrja. Van ilyen, nem veszi be a gyomra. :)
    Én nem azt mondom, hogy jobb gép a Tiger, mint az Guardian. Csak ne tessék felülni a propagandának.
    Alapvetően nem indul jól a Tiger a tenderen, mivel már a kiírást nyilvánvalóan ellene paraméterezték. Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a döntés. Mondjuk most a vírus miatt szerintem halasztani fognak...
  • pöcshuszár
    o_O
    A fenti szövegből ezt hogy hoztad ki?
    Ez csak arról szól, hogy 2 Tiger, 2 hetes sivatagi üzemeltetéséhez, karbantartáshoz 5 ember kellet, és annyi anyag, amit az 5 emberrel a szállítóhelikopterükből kipakoltak a kitelepüléskor.
    Ott van benne. Gaóból kirakták őket a sivatagba.
  • gacsat
    Ott van benne. Gaóból kirakták őket a sivatagba.
    És azt írták, hogy hogy nem ment velük senki?
    Nyilvánvaló, hogy egy előretolt bázist hoztak létre ahonnan 2 helikopter elláthatta a támogató feladatokat. Mivel nagy területen folyik Maliban a hadművelet, így nagy területet is kell lefedni. Ezt ne úgy képzeld el, hogy a homokdűnék mellé 4 kutyasátrat letámasztanak a 2 pilótának és az 5 szerelőnek, oszt had szóljon...
  • pöcshuszár
    A Airbus nem a mostani konfigurációval pályázik a tenderen, hanem már a MARK III-mal. A RUSI tanulmány durván manipulatív.
    Fentebb leírtam, hogy miért. (pénzügyileg drágábbnak tünteti fel a tulajdonképpen olcsóbb programot)
    Hozzátenném, hogy a Vipernél a nem létező tulajdonságokat due 2022-es megjegyzéssel már feltünteti, a Tiger esetén meg az új rádió esetén csak az került bele hogy issue, meg hogy ordered.
    rudi-ról meg már tudhatnád, hogy ahol lehet az Airbus-t fúrja. Van ilyen, nem veszi be a gyomra. :)
    Én nem azt mondom, hogy jobb gép a Tiger, mint az Guardian. Csak ne tessék felülni a propagandának.
    Alapvetően nem indul jól a Tiger a tenderen, mivel már a kiírást nyilvánvalóan ellene paraméterezték. Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a döntés. Mondjuk most a vírus miatt szerintem halasztani fognak...
    Meg még (ugyanonnan, ahonnan idéztem):
    "Both the AH-64E and the AH-1Z are proven and available now, but it is possible both platforms will no longer be in production by the planned 2025 Tiger replacement timeframe unless additional US or international orders are received."
  • rudi
    Egy ez év januári elemzés az Tigerek leváltását célzó Land 4503 ARH Replacement Program három pályázójáról...
    https://www.rusi.org.au/resources/Documents/NAT/2020_01_31 RUSIDSS-A Capability Paper - LAND 4503 ARH Replacement Program.pdf

    - ARH Tiger Upgrade
    - Boeing AH-64E Apache Guardian
    - Bell AH-1Z Viper

    Szintén azoknak akik nem akarják végigolvasni az anyagot néhány kiemelés ami rávilágít ki is lesz a nyertes...

    • Although ARH Tiger has seen difficulties with regards to radio communication system obsolescence, the three contenders are expected to put forward a solution that provides sufficient modern aircraft secure voice and data communications capabilities. Consideration should be made as to which systems offered have sustainable through life support and perhaps commonality throughout the ADF inventory;
    • The standard NATO TDL for interoperability is Link 16. The Apache has a proven Link 16 TDL with the Viasat STT. The Viper has a planned Link 16 upgrade due for service release in 2022. ARH Tiger has already had an upgrade to its TDL capability with an Elbit Systems Australia developed “interim TDL”. It has been rumoured that the Tiger Mk.3 upgrade may offer a Link 16 option, but it is yet to be confirmed.
    • All three aircraft have the minimum navigation suite to achieve an IFR certification and Military Type Certificate. Both US aircraft have fully integrated MSOc145 compliant M-Code ready EGI’s (currently SAASM), which not only gives them a certification advantage with regards to navigation and ATCRBS (Mode S, ADS-B and Mode 5), but it also future proofs their upgrade capability to the next generation protected GPS technology. The ARH’s EGI has provided difficulties for the ARH’s Mode 5 upgrade program and is planned to be upgraded as part of the Tiger Mk.3 upgrade. The integration of an upgraded EGI for the ARH Tiger should be considered as a significant risk for the following reasons: o History of integration issues with the ARH avionics suite o Access to US protected (M-Code) technology for integration on European designed aircraft can be difficult (there were major political and logistics issues originally getting SAASM chipsets installed in European EGI’s)[​IMG] [​IMG]
    • [​IMG]
    Ha jól értem, akkor azt akarod mutatni, hogy drágán szart...
  • molnibalage
    Ha jól értem, akkor azt akarod mutatni, hogy drágán szart...
    Szerintem az ARH Tigernek annyi esélye van ezen a tenderen mint Hitlernek a Dob utcában...
    Többe kerül mint egy Apache és komoly gondok vannak vele...
  • rudi
    Szerintem az ARH Tigernek annyi esélye van ezen a tenderen mint Hitlernek a Dob utcában...
    Többe kerül mint egy Apache és komoly gondok vannak vele...
    értjük, értjük.
    Ami már az övék, azt meg kell venni!
    Na lapozzunk!

Ugrás a fórum topichoz