|

Kritikusan alacsony a francia katonai helikopterek bevethetőségi szintje

Az utóbbi hét év közel-keleti konfliktusaiban, amelyek az „arab tavasz” néven elhíresült eseménysorozattal kezdődtek, komoly szerep jutott Franciaország haderejének is. Párizs több fronton is beszállt a közös hadműveletekbe, felhasználva tengeri és légi csapásmérő erejét is – sokszor összhaderőnemi együttműködés keretében. A hírekben több ízben szerepeltek közös felvételeken a hadsereg és a haditengerészet helikopterei, amelyek utóbbi Mistral-osztályú hadihajóiról indultak bevetésekre. A jelek szerint viszont ez a folyamat erősen lestrapálta az állományt – lássuk, mennyire!

Egy parlamenti képviselői kérdésre válaszolva, a szárazföldi erők (amelyhez a franciák 59 darab, átlagosan 5,5 éves szolgálati idejű Tiger harci helikoptere is tartozik) parancsnoksága közleményben tudatta, hogy helikoptereik összesített rendelkezésre állási szintje mintegy 50%-os. A statisztika a Tiger-flotta esetében még rosszabb: a harci forgószárnyasoknak mintegy negyede volt bevethető az előző költségvetési év adatai alapján, miközben 98,2 millió USD-nek megfelelő összeget költöttek a karbantartásukra. A 2016-os, 25,6%-os bevethetőségi ráta viszont növekedést mutatott az azt megelőző, 21,4%-os arányhoz képest.

Eurocopter Tiger valamelyik Mistral fedélzetén

Eurocopter Tiger valamelyik Mistral fedélzetén ,

A kérdést feltevő képviselő, François Cornut-Gentille szerint a helikopterek karbantartására sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani politikai szinten is, mivel Franciaország expedíciós képességeinek egyik alapköveit a forgószárnyasok adják. A képviselő már korábban is jelezte aggályait Jean-Yves Le Drian védelmi miniszternek, aki tavaly novemberben ígéretet tett arra, hogy 50% fölé tornázzák az összesített bevethetőségi arányt, és az egyes típusokra vetített rendelkezésre álláson is javítanak. A mostani kérdés tulajdonképpen ennek szondázására irányult.

A Tiger mellett a teher- és személyszállító típusokra vonatkoztatott adatok is nyilvánosságra kerültek. A haditengerészet 15, átlagosan 3,4 éves NH90 NFH helikopterének esetében 32-ről 38,4%-ra sikerült feltornázni a bevethetőséget, a szárazföldi erők 17, átlagosan 3 éves NH90 TTH-ja viszont 41,4%-ot produkált a korábbi 47,6% helyett. A 26,3 éves átlagéletkorral büszkélkedő Cougar-flottánál a gyalázatos 9,9%-ról 12,2%-ra sikerül növelni a rendelkezésre állást, viszont még így is elkeserítő a szám.

Francia EC725 Super Cougar MkII – nem túl rózsás a bevethetőségi rátája |Fotó:Dmitry A. Mottl ,

Le Drian védelmi miniszter, korábbi ígéretét megerősítendő, elindított egy vészhelyzeti intézkedést, aminek keretében 2019-re minden típus esetében 38%-ra növelik a bevethetőségi arányt, ezzel biztosítva a teljes állományra vetített, 50%-nál magasabb szintet. Ennek érdekében racionalizálni kívánják a karbantartási rendszert, ami most igen szerteágazó: több állami (katonai) és polgári szervezet, illetve cég is közreműködik a helikopterek javításában és üzemeltetésében, ami sokszor okoz fennakadásokat, késéseket.

Ezt tetézi, hogy a forgószárnyasok három haderőnemnél, típusonként több változatban állnak szolgálatban, ami szintén sűrűn okoz logisztikai problémákat a beszámolók szerint. Hosszú távon erre megoldást jelenthet az a terv, amit idén márciusban harangozott be a védelmi miniszter. Eszerint a következő évtizedben az Airbus Helicopters H160 lehet több típus közös utódja Franciaországban. Az akkori bejelentés esetében is elhangzott, hogy elsődleges céljuk az üzemeltetési költséges csökkentése, a karbantartási rendszer optimalizálása.

Francia NH90TTH | Fotó: NH Industries ,

A legtöbb francia forgószárnyas gyártásáért, valamint a flotta egy részérnek karbantartásáért is felelős Airbus Helicopters az ügy kapcsán hamar kiadott egy közleményt, amelyben kifejezték, hogy a francia haderő helikoptereit kiemelt fontosságúként kezelik, bevethetőségük magas szinten tartása elsődleges számukra. Ennek megfelelően – így a közlemény – mindent megtesznek annak érdekében, hogy a kormány segítségére legyenek a kialakult helyzet megoldásában, a kitűzött célok elérésében.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Ezzel a megközelítéssel a hk. is szar, mert sokmindenre jó, tehát akkor semmire sem.
    Hát majdnem hogy épp ez a helyzet. A harckocsi elsődleges feladata, hogy képes legyen az erősebb védelmi pozíciókat is megtámadni. Az univerzalitás másodlagos.

    Lényegében minden fegyverre igaz amúgy, hogy a hatékonyság és az univerzalitás sokszor egymásnak ellentmondó szempont. A helyzet váltogatja, hogy mikor mire érdemes gyúrni. Nagyobb hadseregek jobban tudnak specializálni, kisebbek kevésbé.
  • dudi
    Az AH-60 közelében sincs csatahelikopterként egy MI-35M-nek.
    Hát ezen lehet vitakozni.Tűzerőt tekintve,1db és 1db összehasonlitásban igazad van.De mint fegyverrendszer,ami egy hadsereg fegyverrendszerének a része,szerintem már nem jobb a Mi35M.Mint ahogy ennek a rovatnak cimet adó Tigerről is ugy gondolom,hogy páncélvadászként a legjobb,de általános feladatú csataheliként már elbukik.
  • dudi
    de semmiben nem csorbítja a harci helikopterként való alkalmazást.
    A fejemet fogom...
    • A helikopter nehezebb lett tőle, tehát repülési teljesítménye kisebb. Képzeld el, ha a gép üres tömege vagy 1,5 tonnával lenne kisebb azonos hajtóművel
    • A nagyobb gép megy felületű célpont.
  • dudi
    Ha a Blackhawkba beraksz egy komplett rajt felszereléssel akkor az tömegnyomort fog eredményezni ráadásul a katonán és a zsákján kívül más el sem fér benne.Ezzel szemben a Mi-17 vígan elvisz 2 rajt zsákostól úgy hogy még fér be pl +lőszer vagy kaja vagy víz stb.Az meg teljesen butaság,hogy nem használtuk ki a Mi-8 kapacitását a VSZ óta.
    Öregem a felhasználóktól van az infó, hogy az Mik-8/17 az esetek többségében levegőt szállított odabent...
  • Ebbe a Blachawk vs Mi-17 egy érdekes adalék. A kínaiak Z-20-al (Blachawk másolat) váltják hamarosan a Mi-17-eseket és azért azok viszonylag újak.
    Szóval...
    ???
  • molnibalage
    Öregem a felhasználóktól van az infó, hogy az Mik-8/17 az esetek többségében levegőt szállított odabent...
    Ha mi használjuk őket akkor mindig ki van használva a kapacitás.Arról nem tehetek,hogy békeidőben nulla szükség van egy szállító helikopterre egy ekkora országban.Megsúgom a BH sem lenne kihasználva mert a Honvédségnek nulla igénye van a kiképzésen kívül szállító helikopterre.Ja hogy nem is béke alkalmazásra tartják őket...
    Vagy mot vársz?Ültessenek bele 20 embert kiképző repülésra csak azért,hogy ne üres géppel tanuljon meg repülni a hajózó?
  • molnibalage
    Mert én úgy tudom, hogy a Mi-8/17 flotta teher és mennyiségbeli kapacitását kb. soha nem tudtuk értelmesen használni a VSz kimulása óta, túl nagy.

    Ezt én nem értem... Azóta sem értem, mióta először olvastam ezt az érvet a nagyobb méretű, rámpás/hátsó ajtós, "közepes szállító" (Mi-8-17, AW101, stb.) helik ellen úgy 4-5 éve itt. Hiszen a VSz kimúlása, vagyis már lassan 30 éve (de azelőtt úgy 45 évig sem) nem volt háború Magyarország és más állam között. Ezeket a vasakat meg egy esetleges háborúra felkészülés miatt vennénk-tartanánk elsősorban és az árvízvédelem, stb. mondhatni bónuszfunkció. Szóval az, hogy jelenleg, békeidőben mennyire "kihasználhatóak", eléggé másodlagos egy ilyen cuccnál, nem? A PGM, a tüzérség, a harckocsik, az AIM-120-ak stb. sem használhatóak jelenleg kb. semmire.
  • wolfram
    Ezt én nem értem... Azóta sem értem, mióta először olvastam ezt az érvet a nagyobb méretű, rámpás/hátsó ajtós, "közepes szállító" (Mi-8-17, AW101, stb.) helik ellen úgy 4-5 éve itt. Hiszen a VSz kimúlása, vagyis már lassan 30 éve (de azelőtt úgy 45 évig sem) nem volt háború Magyarország és más állam között. Ezeket a vasakat meg egy esetleges háborúra felkészülés miatt vennénk-tartanánk elsősorban és az árvízvédelem, stb. mondhatni bónuszfunkció. Szóval az, hogy jelenleg, békeidőben mennyire "kihasználhatóak", eléggé másodlagos egy ilyen cuccnál, nem? A PGM, a tüzérség, a harckocsik, az AIM-120-ak stb. sem használhatóak jelenleg kb. semmire.
    Hát ez egy érdekes kérdés.A közepes kategoria harctéri feladatokra,rohamdesszant célra nagy.A Mi171 sem egy rohamdesszant helikopter,és az inpozáns fegyverzete korszerű csaatlégvédelem esetén teljessen hasznavehetetlen.Akkora heliflottát kiépiteni,hogy légimozgékony csapatok meghaladják a légiroham század szintjét meg a magyar lehetőségeket meghaladja.
  • wolfram
    Ezt én nem értem... Azóta sem értem, mióta először olvastam ezt az érvet a nagyobb méretű, rámpás/hátsó ajtós, "közepes szállító" (Mi-8-17, AW101, stb.) helik ellen úgy 4-5 éve itt. Hiszen a VSz kimúlása, vagyis már lassan 30 éve (de azelőtt úgy 45 évig sem) nem volt háború Magyarország és más állam között. Ezeket a vasakat meg egy esetleges háborúra felkészülés miatt vennénk-tartanánk elsősorban és az árvízvédelem, stb. mondhatni bónuszfunkció. Szóval az, hogy jelenleg, békeidőben mennyire "kihasználhatóak", eléggé másodlagos egy ilyen cuccnál, nem? A PGM, a tüzérség, a harckocsik, az AIM-120-ak stb. sem használhatóak jelenleg kb. semmire.
    Nem erről van szó. A gyakorlatok során a pilóták szinte soha nem repültek a teljes felszállótömeg közelébe, nem emelgetnek gyakran nagy terhet stb. Tehát valójában ruitin sem volt ahhoz, hogy a dudi által álmodott "hering" mennyiségben tömjék meg...
  • molnibalage
    Nem erről van szó. A gyakorlatok során a pilóták szinte soha nem repültek a teljes felszállótömeg közelébe, nem emelgetnek gyakran nagy terhet stb. Tehát valójában ruitin sem volt ahhoz, hogy a dudi által álmodott "hering" mennyiségben tömjék meg...
    Lehet egy másik gond is. Rengetegszer belső üzemanyagtartállyal látom repülni, ami lényegében megfelezi a szállítható lövészek számát.
    [​IMG]
  • molnibalage
    Nem erről van szó. A gyakorlatok során a pilóták szinte soha nem repültek a teljes felszállótömeg közelébe, nem emelgetnek gyakran nagy terhet stb. Tehát valójában ruitin sem volt ahhoz, hogy a dudi által álmodott "hering" mennyiségben tömjék meg...
    Ha figyeltél volna, nem azt írta hogy úgy álomdta hogy ha ők használják, akkor ki van használva, hanem azt írta, hogy ha ők használják, mindig ki van használva a kapacitás.
    Nem volt feltételes mód, vagy álmodozás. Kijelentő módban közölt egy tényt.
  • molnibalage
    Nem erről van szó. A gyakorlatok során a pilóták szinte soha nem repültek a teljes felszállótömeg közelébe, nem emelgetnek gyakran nagy terhet stb. Tehát valójában ruitin sem volt ahhoz, hogy a dudi által álmodott "hering" mennyiségben tömjék meg...
    Már eleve fel sem szállhat békeidőben max terheléssel biztonsági okokból.Volt olyan, hogy nem használhattuk a MI-8-ast mert bár belefértünk volna a max felszállótömegbe de túl kevés teljesítménytartalék maradt volna, így várnunk kellett a MI-17-re...Békeidőben a biztonság felülír mindent méghozzá elég nagy ráhagyással(néha gátja is ez bizonyos dolgoknak)és ezen az sem változtathatna ha BH lenne nem minyó.
  • Ha az a sárga szar bent van szerintem nem is szállíthat embert.De ez csak valószínű abból kiindulva,hogy ember és rakonyány a személyi felszerelésen és fegyverzeten kívül nem málházható egyszerre.
    Megint csak biztonsági rendszabály.
    Csak arra nem emlékszem pontosan,hogy ez vonatkozik e erre a tartályra.
  • Mackensen
    Lehet egy másik gond is. Rengetegszer belső üzemanyagtartállyal látom repülni, ami lényegében megfelezi a szállítható lövészek számát.
    [​IMG]
    Az orosz gépek általános problémája a mérethez képes kicsi terhelhetőség.A Mi17 harctéren komoly ellenféllelszemben ccsak egy jó nagy célpont.Rohamdesszant feladatokra alkalmatlan.Nincs vele egyébként egyedül,a CH47 ugyanugy van ezzel.A kinaiak átveszik az ami struktúrát,és a Z-20 lesz a harctéri rohamdesszant szállitó,és az AC313 a szállitó heli,amig nem fejlesztenek nálla jobbat.Vagyis a közepes szállitk nem kapnak kzvetlen harci feladatot,komoly ellenféllel szemben.Hiányos felszereltségű ellenfél esetén még csak-csak bevethető harci zónában is,de ahol gá már jelenvan,semmi keresnivalja egy átlagos közepes helinek.
  • Celebra
    Az orosz gépek általános problémája a mérethez képes kicsi terhelhetőség.A Mi17 harctéren komoly ellenféllelszemben ccsak egy jó nagy célpont.Rohamdesszant feladatokra alkalmatlan.Nincs vele egyébként egyedül,a CH47 ugyanugy van ezzel.A kinaiak átveszik az ami struktúrát,és a Z-20 lesz a harctéri rohamdesszant szállitó,és az AC313 a szállitó heli,amig nem fejlesztenek nálla jobbat.Vagyis a közepes szállitk nem kapnak kzvetlen harci feladatot,komoly ellenféllel szemben.Hiányos felszereltségű ellenfél esetén még csak-csak bevethető harci zónában is,de ahol gá már jelenvan,semmi keresnivalja egy átlagos közepes helinek.
    Dehogynem használnák őket.Mond az valamit,hogy összfegyvernemi harcászat?
  • dudi
    Ha az a sárga szar bent van szerintem nem is szállíthat embert.De ez csak valószínű abból kiindulva,hogy ember és rakonyány a személyi felszerelésen és fegyverzeten kívül nem málházható egyszerre.
    Megint csak biztonsági rendszabály.
    Csak arra nem emlékszem pontosan,hogy ez vonatkozik e erre a tartályra.
    A kutató-mentő készültség bizonyosan felülírja ezt a szabályt. (ha nem is mindegyik gépnél)
    http://airbase.blog.hu/2012/11/02/mentesre_keszen
  • dudi
    Dehogynem használnák őket.Mond az valamit,hogy összfegyvernemi harcászat?
    Igen.És a harctéri használat alatt azt értem,hogy közvetlen az ellenséges csapatok tüzében tevékenykedik.Ez a rohamdesszant feladatkör.Hogy úgy mondajam hasonlatként,a rohamdesszant gépek APC/IFV feladatkrt,mig a közepes szállitok inkább a katonai tehrautó,max korlátozottan APC feladatkört töltenek be.És az APC feladatkör betöltéséhez nagyonerős fedezetet igényelnek.
  • Celebra
    Igen.És a harctéri használat alatt azt értem,hogy közvetlen az ellenséges csapatok tüzében tevékenykedik.Ez a rohamdesszant feladatkör.Hogy úgy mondajam hasonlatként,a rohamdesszant gépek APC/IFV feladatkrt,mig a közepes szállitok inkább a katonai tehrautó,max korlátozottan APC feladatkört töltenek be.És az APC feladatkör betöltéséhez nagyonerős fedezetet igényelnek.
    Oda nem visznek helikoptert ahol nincs meg a fölény BH-sem!
  • dudi
    Oda nem visznek helikoptert ahol nincs meg a fölény BH-sem!
    Dudi, a Kantinban tettem fel egy kérdést, ami a te illetékességi területed. Remélem nem hadititkokat feszegetek..
  • szpg9
    Dudi, a Kantinban tettem fel egy kérdést, ami a te illetékességi területed. Remélem nem hadititkokat feszegetek..
    Nemtalálom.Hol van pontosan?
  • dudi
    Nemtalálom.Hol van pontosan?
    Kantin, Magyarország, és az volt a kérdésem, hogy a seregben ma is jellenző-e a kiemelő (felfelé húzó) hatás, mint régen? Konkrétan a hátrányos helyzetűekkel és a cigányokkal kapcsolatosan. Biztos megtalálod a 636. oldalon a vitaindítót, aztán már érkezett ezekre több ilyen olyan reagálás...
  • Mackensen
    Lehet egy másik gond is. Rengetegszer belső üzemanyagtartállyal látom repülni, ami lényegében megfelezi a szállítható lövészek számát.
    [​IMG]
    Azért láthatod sokszor így a gépet, mert a kutató-mentő szolgálatot (Szolnok és Pápa) mindig így adják és repülik a gépek. Ha eltűnik egy gép, megszakad vele a kapcsolat és keresni kell, akkor fontos hogy minél tovább a levegőben maradva minél nagyobb területet tudjanak átfésülni helikopterrel.
  • Celebra
    Hát ez egy érdekes kérdés.A közepes kategoria harctéri feladatokra,rohamdesszant célra nagy.A Mi171 sem egy rohamdesszant helikopter,és az inpozáns fegyverzete korszerű csaatlégvédelem esetén teljessen hasznavehetetlen.Akkora heliflottát kiépiteni,hogy légimozgékony csapatok meghaladják a légiroham század szintjét meg a magyar lehetőségeket meghaladja.

    Nos, szerintem a szállítóhelikopter feladata az, hogy katonákat és eszközöket/felszerelést vigyen A-ból B-be jóval gyorsabban, mint bármi egyéb módon lehetséges, illetve olyan helyekre, amit más járművel megközelíteni nehéz, vagy lehetetlen. És a nagyobb tehertér-teherbírás=több katona és több eszköz egy fordulóval, vagyis rövidebb idő alatt és/vagy kevesebb gép használatával lehet megoldani a feladatot. Ha fel is lehet fegyverezni, az ugyan pluszpont, de nem ez az elsődleges funkciója.
    Amúgy az én elképzelésem a magyar heliflottát illetően az, hogy kell egy nagyobb, lehetőleg rámpás szállítótípus, meg egy kisebb általános célú, vagyis két típus lenne összesen. Az utóbbi lehetne pl. a H145M, vagy valami hasonló méretű-teljesítményű (kéthajtóműves!) típus, amihez lennének irányított 70 mm körüli rakéták (APKWS-kategória), meg komolyabb ATGM-ek is. Dedikált harci típus kapcsán molnival értek egyet, vagyis hogy túl drága lenne nekünk, inkább a Gripenekhez vegyünk több precíziós bombát, levegő-föld rakétát.

    molnibalage
    Nem erről van szó. A gyakorlatok során a pilóták szinte soha nem repültek a teljes felszállótömeg közelébe, nem emelgetnek gyakran nagy terhet stb. Tehát valójában ruitin sem volt ahhoz, hogy a dudi által álmodott "hering" mennyiségben tömjék meg...
    Ha így is van-volt, ez nem a gép hibája (mint ahogy nem a MiG-ek, Gripenek hibája, hogy a pilóták repórája annyi volt, amennyi pl.) és nem jelenti azt sem, hogy nem jönne jól a kapacitása, ha tényleg kitörne itt valami csetepaté.
  • wolfram
    Nos, szerintem a szállítóhelikopter feladata az, hogy katonákat és eszközöket/felszerelést vigyen A-ból B-be jóval gyorsabban, mint bármi egyéb módon lehetséges, illetve olyan helyekre, amit más járművel megközelíteni nehéz, vagy lehetetlen. És a nagyobb tehertér-teherbírás=több katona és több eszköz egy fordulóval, vagyis rövidebb idő alatt és/vagy kevesebb gép használatával lehet megoldani a feladatot. Ha fel is lehet fegyverezni, az ugyan pluszpont, de nem ez az elsődleges funkciója.
    Amúgy az én elképzelésem a magyar heliflottát illetően az, hogy kell egy nagyobb, lehetőleg rámpás szállítótípus, meg egy kisebb általános célú, vagyis két típus lenne összesen. Az utóbbi lehetne pl. a H145M, vagy valami hasonló méretű-teljesítményű (kéthajtóműves!) típus, amihez lennének irányított 70 mm körüli rakéták (APKWS-kategória), meg komolyabb ATGM-ek is. Dedikált harci típus kapcsán molnival értek egyet, vagyis hogy túl drága lenne nekünk, inkább a Gripenekhez vegyünk több precíziós bombát, levegő-föld rakétát.



    Ha így is van-volt, ez nem a gép hibája (mint ahogy nem a MiG-ek, Gripenek hibája, hogy a pilóták repórája annyi volt, amennyi pl.) és nem jelenti azt sem, hogy nem jönne jól a kapacitása, ha tényleg kitörne itt valami csetepaté.
    A szállitóhelikoter feladata pontossan ez.De emiatt egy szállitógép nagyobb,rosszabbul manőverezik,vagyis nem való a közvetlen harcövezetbe.Kell egy mozgékony,harci sérúléseket is viszonylag jol tűrő,és ütőképes fegyverzetű és kellően teherbiró tipus.Mivel a dedikált csataheli szerintem is drága nekünk,be kell tudnia tölteni ezt a szerepkört is.Ehez a H145M kicsi,gyenge,csekély teherbirásu,polgári szabványú tipus.Szerintam legfeljebb a felderitő-páncélvadász-könnyűtámogató szerepkörre alkalmas.Kell közé és a szállitó közé egy tipus,ami képes betölteni a harctéri szállitó,roham-desszant szerepkört,és elég tüzerős meg mozgékony,hogy pótolja a dedikált csatahelit.Ebben a kategóriában 2tipus van.A Mi35M és az AH60.

Ugrás a fórum topichoz