|

Tovább bővül a Kaszás arzenálja

Ahhoz eddig sem fért sok kétség, hogy a General Atomics MQ-9 Reaper egy igazán sokoldalú és kiforrott platform, amely számos feladatra alkalmazható. Ezek között az egyik legfontosabb a precíziós csapásmérés, amit napi szinten végeznek is a típussal a világ minden táján, mégpedig igen eredményesen. Ehhez eddig is komoly fegyverarzenál állt rendelkezésére, most viszont még egy fontos eszközzel bővül a sor: a típus az elmúlt héten dobott először éles GBU-38/B JDAM bombát.

A május 1-jén lezajlott teszt főszereplője a Creech légitámaszponton állomásozó 432. Wing volt, a kivitelezés helyszínéül pedig a Nevada Test and Training Range szolgált. A kijelölt MQ-9-es két GBU-38/B-t hordozott a szárnyai alatt lévő felfüggesztőkön, amikkel sikeresen megsemmisítette a kijelölt célpontokat. Ezzel egyébként egy relatíve hosszú integrációs folyamat ért véget, ugyanis már jó néhány éve felmerült a fegyver rendszeresítése a Reaper arzenáljában is.

Balra GBU-12, jobbra GBU-38/B – a felvétel készítésekor még csak gyakorló változatban |Fotó: Senior Airman Christian Clausen, USAF ,

Természetesen most sincs még szó arról, hogy a következő napoktól már tömegesen vetnének be ilyen bombákat az MQ-9-esek, ugyanis egy sor teszt még hátravan, és az üzemeltető alakulatoknak is meg kell szerezniük a szükséges jogosultságokat. Ettől függetlenül viszont nagy előrelépésnek számít a dolog, ugyanis a GPS-vezérlésű bomba integrálásával a Reaperek már bonyolult időjárási körülmények között is képesek lesznek precíziós csapásmérésre, ami igencsak kibővíti majd a lehetőségek körét.

A Reaper fő fegyverei eddig az AGM-114 Hellfire rakéta és a 227 kg-os (500 fontos) GBU-12 Paveway II lézervezérlésű bomba voltak. Előbbiből négyet, míg utóbbiból kettőt hordozhatott az MQ-9-es. A GBU-38/B, hasonlóan a GBU-12-höz, a 227 kg-os Mk.82-es repesz-romboló bombán alapul, így ebből szintén kettő cipelhet majd magával az MQ-9-es. A mostani teszt kapcsán egyébként a fegyverekért felelős kiszolgáló alakulat részéről elhangzott, hogy azért is örülnek a GBU-38/B-nek, mert azt egyszerűbben és gyorsabban (mintegy 10 perccel) lehet majd az UAV-re függeszteni a GBU-12-höz képest.

Fórum hozzászólások

  • misinator
    Pedig szerintem pont, hogy szükséges.
    Ha nem így lenne, akkor nem használtak volna az USA agresszor századok A-4-est és F-5-öst a jóval korszerűbb, de legalábbis összetettebb konstrukciók ellen, aminek előzménye volt a MiG-17 és a MiG-21 bevetése Vietnámban az USA konstrukciók ellen, stb.
    Vagy az F-5 kontra MiG-23 szovjet - számukra döbbenetes - tesztje.
    Kérlek kifejtenéd bővebben, hogy mi történt ott az F-5 kontra MIG-23 viszonyában pontosan, mert érdekel, de nincs információm róla. Köszi!
  • vpet
    Kérlek kifejtenéd bővebben, hogy mi történt ott az F-5 kontra MIG-23 viszonyában pontosan, mert érdekel, de nincs információm róla. Köszi!
    Del-Vietnam elfoglalasa utan az oroszok kaptak az eszakiaktol egy zsakmanyolt F-5ost tesztelesre...
  • Terminator
    Del-Vietnam elfoglalasa utan az oroszok kaptak az eszakiaktol egy zsakmanyolt F-5ost tesztelesre... es a teszteken kiderult hogy tulajdonkeppen mindenben jobb volt mint a MiG-23as.
    Én ugy emlékszem, hogy MiG-21bisz szel vetettek össze. Emelkedés es gyorsulas teten biztosan nem volt jobb es csucssebessegben sem. Dogfightban volt jobb. Jobban repult, jobb kilatas a kabinbol.
  • Terminator
    Del-Vietnam elfoglalasa utan az oroszok kaptak az eszakiaktol egy zsakmanyolt F-5ost tesztelesre... es a teszteken kiderult hogy tulajdonkeppen mindenben jobb volt mint a MiG-23as.
    Közelharcban megverte a 23-ast, mondjuk ezen nem tudom miért lepődtek meg. Még a 21-es bármelyik verziója is megverte a 23-ast dogfightban, ezért sem váltották le vele teljesen a 21bisz-eket (pontosabban azt már a korai 23-asokkal kb. egy időben rendszeresítették, talán egy-két évvel később)
  • molnibalage
    Én ugy emlékszem, hogy MiG-21bisz szel vetettek össze. Emelkedés es gyorsulas teten biztosan nem volt jobb es csucssebessegben sem. Dogfightban volt jobb. Jobban repult, jobb kilatas a kabinbol.
    Igen, rosszul emlékeztem. Közben rákerestem, azért javítottam a hozzászólásomat.
  • molnibalage
    Én ugy emlékszem, hogy MiG-21bisz szel vetettek össze. Emelkedés es gyorsulas teten biztosan nem volt jobb es csucssebessegben sem. Dogfightban volt jobb. Jobban repult, jobb kilatas a kabinbol.
    Én úgy, hogy a 23-mal is, mindenesetre mindkettőnél jobban fordulózott nyilván. Mondjuk a kabinból való kilátás minden jel szerint a szovjeteknél egyszerűen nem volt fontos szempont a gépeik dizájnja alapján (még azokon a gépeken is be volt lemezelve a kabintető hátulja, amelyiknél az kiemelkedett a törzs síkjából, az F-15/16 féle egybe deklit pedig sosem vették át, a Fulcrumon és a Flankeren is mintha direkt akarták volna rontani a hátsó látóterét a pilótának - persze nem tudom ,lehet az ülés miatt úgysem tudna teljesen hátranézni, de az amcsi gépeken arrafelé is üveg van), lehet ekkor jöttek rá, hogy lehet még fontossága. Meg a tervezés terén is tanultak egy-két műszaki megoldást az F-5-ösből is, úgy emlékszem.
  • fonak9
    Én úgy, hogy a 23-mal is, mindenesetre mindkettőnél jobban fordulózott nyilván. Mondjuk a kabinból való kilátás minden jel szerint a szovjeteknél egyszerűen nem volt fontos szempont a gépeik dizájnja alapján (még azokon a gépeken is be volt lemezelve a kabintető hátulja, amelyiknél az kiemelkedett a törzs síkjából, az F-15/16 féle egybe deklit pedig sosem vették át, a Fulcrumon és a Flankeren is mintha direkt akarták volna rontani a hátsó látóterét a pilótának - persze nem tudom ,lehet az ülés miatt úgysem tudna teljesen hátranézni, de az amcsi gépeken arrafelé is üveg van), lehet ekkor jöttek rá, hogy lehet még fontossága. Meg a tervezés terén is tanultak egy-két műszaki megoldást az F-5-ösből is, úgy emlékszem.
    .
    .
    A szovjetek par vilaghaborus emleket nagyon nehezen engedtek el. Ezert maradt WWII stilusu panceluveg minden vadaszgepen, ettöl lett olyan kis kerek uvegezett lyuku elöre a kilatas. Ugyanez a faroklövesz a nagy gepeken, vagy a kiirthatatlan ACSSZ mutatos ora meg mostanaban is mindenhol a glass cokcpit koraban, a nagy gumilapatos ventillator a nagy gepeken, es hasonlok
  • fonak9
    Én úgy, hogy a 23-mal is, mindenesetre mindkettőnél jobban fordulózott nyilván. Mondjuk a kabinból való kilátás minden jel szerint a szovjeteknél egyszerűen nem volt fontos szempont a gépeik dizájnja alapján (még azokon a gépeken is be volt lemezelve a kabintető hátulja, amelyiknél az kiemelkedett a törzs síkjából, az F-15/16 féle egybe deklit pedig sosem vették át, a Fulcrumon és a Flankeren is mintha direkt akarták volna rontani a hátsó látóterét a pilótának - persze nem tudom ,lehet az ülés miatt úgysem tudna teljesen hátranézni, de az amcsi gépeken arrafelé is üveg van), lehet ekkor jöttek rá, hogy lehet még fontossága. Meg a tervezés terén is tanultak egy-két műszaki megoldást az F-5-ösből is, úgy emlékszem.
    .
    .
    Es kicsit elvi, de mindezekben az is benne lehetett, hogy egy diktatura (mint a szovjet idök is) alapban ritkan tamogatta a kreativ gondolkodast. Mert ha a tarsadalom elkezd gondolkozni, es ujitasokon töri a fejet, akkor az allamforman is elkezdhet gondolkozni, amit viszont nyilvan nem akart a rendszer.
  • vpet
    Kérlek kifejtenéd bővebben, hogy mi történt ott az F-5 kontra MIG-23 viszonyában pontosan, mert érdekel, de nincs információm róla. Köszi!
    Szerencsére már megválaszolták a többiek, mire a fórumig jutottam a a netezésben.
    Köszönet nekik!
  • fonak9
    Közelharcban megverte a 23-ast, mondjuk ezen nem tudom miért lepődtek meg. Még a 21-es bármelyik verziója is megverte a 23-ast dogfightban, ezért sem váltották le vele teljesen a 21bisz-eket (pontosabban azt már a korai 23-asokkal kb. egy időben rendszeresítették, talán egy-két évvel később)
    Az az F5 közelharcban nagyon sokszor okozott ám keserű perceket gyakorlatokon ellenerőként a saját F-14/15/16/18 nak is. Rohadék kis könnyű agilis gépek azok. Csúcs vadásszal megfelelő stratégiát választva persze le lehet energia harcolni, de ha meg tud lepni és elkerüli hogy BVR legyen s dogfight alakul ki, elég veszélyes ellenfél az.
  • fonak9
    Közelharcban megverte a 23-ast, mondjuk ezen nem tudom miért lepődtek meg. Még a 21-es bármelyik verziója is megverte a 23-ast dogfightban, ezért sem váltották le vele teljesen a 21bisz-eket (pontosabban azt már a korai 23-asokkal kb. egy időben rendszeresítették, talán egy-két évvel később)
    Ez egy csúsztatás.
    A MiG-21 egyetlen verziója se volt egálban fordulóharcban a MiG-23MLD-vel szemben.
    Valamiért idehaza mindenki a MiG-21-orientált katonai repülés szemszögéből emlékszik a MiG-23MF manőverezőképességére, innen aztán extrapolálódott az a fals nézet, hogy:

    "...a MiG-21-es bármelyik verziója megverte a 23-ast dogfightban..."

    A 23-as melyik verzióját verte meg?
    Azért abból is volt jópár és ellentétben a MiG-21-essel, amelyiknél változatlan aerodinamika mellett drámaian nőtt a felszálló tömeg, miközben a tolóerő/tömeg arány csak spec esetben volt 1:1közelében, a 23-asoknál az evolúció során drasztikusan csökkent a tömeg, nőtt a tolóerő, javult a tolóerő karakterisztika, megjelent a 300-600km/h-ra optimalizált 33 fokos szárnyállás, az örvényleválasztó élek a Pitot-cső mentén, az extra farkasfog a belépőélen, az aktív belépőél vezérlés és ráadásképp az R-73-as is.
  • Allesmor Obranna
    Ez egy csúsztatás.
    A MiG-21 egyetlen verziója se volt egálban fordulóharcban a MiG-23MLD-vel szemben.
    Valamiért idehaza mindenki a MiG-21-orientált katonai repülés szemszögéből emlékszik a MiG-23MF manőverezőképességére, innen aztán extrapolálódott az a fals nézet, hogy:

    "...a MiG-21-es bármelyik verziója megverte a 23-ast dogfightban..."

    A 23-as melyik verzióját verte meg?
    Azért abból is volt jópár és ellentétben a MiG-21-essel, amelyiknél változatlan aerodinamika mellett drámaian nőtt a felszálló tömeg, miközben a tolóerő/tömeg arány csak spec esetben volt 1:1közelében, a 23-asoknál az evolúció során drasztikusan csökkent a tömeg, nőtt a tolóerő, javult a tolóerő karakterisztika, megjelent a 300-600km/h-ra optimalizált 33 fokos szárnyállás, az örvényleválasztó élek a Pitot-cső mentén, az extra farkasfog a belépőélen, az aktív belépőél vezérlés és ráadásképp az R-73-as is.
    Ha úgy vesszük a tied is "csúsztatás" hiszen csak az MLD-ről beszélsz. Ami "sajnos" (?) harcit soha nem látott és egyetlen VSz tagországban sem került rendszeresítésre tudtommal. Ergo VSz szemmel nézve csak az -23ML és -23MF a mérce. A 3. világ meg kapta az -23MSz-t az elején és utána esetleg mást.

    A MiG-21F-13-hoz képest a gép üres tömege 4780 kg tájáról a bisz-nél 5460 kg lett. Ez még annyira nem vészes, de fegyverzettel és mindennel a különbség már 1 tonna felett is lehetett. A Bisz esetén ez azt jelenti, hogy csak CSR üzemmódban közelítette a PF teljesítményét a gép tömegét nézve, hogy mit kell gyorsítani, de biztosan nagyobb légellenállás mellett. Én úgy tudom, hogy a PF volt a legjobb ebből a szempontból.

    Hiába volt nagyobb tolóereje a 21bisz-nek az PF--hez képest, ha fordulóban nagyobb állásszöggel kell repülni azonos G terheléshez. Az már csak szépségtapasz volt a gépnek, ahogy az F-16C gépeknek az PW-229-es és a GE F110. Attól még az F-16A Block 1 mai napig a király F-16-os. Egyszerűen ultrakönnyű volt és az alap F100-zal is bitang erős volt.
  • Bulgáriában a VSz időkben volt 18 MLD (majd 1991-ben jött még ehhez pluszban 5 darab), de 1 darab ML és 8 darab MLA is (ehhez képest csak 12 MF), míg az NDK-ban 28 darab ML mellé volt 9 darab MF és a cseheknél 17 ML mellé 13 MF.

    A magyaroknál, lengyeleknél és a románoknál volt csak és kizárólag MF a 23-asokból.
    Nos, én valóban az MLD-re hegyeztem ki a mondókám, hogy látható legyen, az, hogy "23-as", távolról sem csak a magyar MiG-23MF kontra MiG-21bisz "ki fogta a nagyobb halat?" legendakörből ítélhető meg.

    És tudod mit? Hagyjuk az MLD-t.
    Már az ML is jóval agilisebb volt, mint az MF, hiszen bő 1250kg-al volt annál könnyebb, miközben a tolóerő meg fél tonnával volt nagyobb.
    Amíg a MiG-21bisz vs MiG-23MF esetében az utóbbi pilóta igazi rátermettsége kellett ahhoz, hogy ő kerülhessen ki eredményesen, azonban az ML ellenében se a csehszlovák MiG-21MF, se az NDK MiG-21bisz nem rúghatott labdába.
    És akkor ez még mindig csak az ML...

Ugrás a fórum topichoz