|

Halálos hellén Huey-baleset

Két magas rangú katonával a fedélzeten lezuhant a Görög Hadsereg egyik UH-1H Huey típusú helikoptere.

Április 19-én, helyi idő szerint 8 óra körül Sarantaporo közelében eltűnt a radarképernyőről a Görög Légierő egyik UH-1H Huey típusú helikoptere két magas rangú katonával a fedélzetén. A keresésére induló két F-16 Fighting Falcon, három helikopter és egy CL-415 tűzoltógép két órán belül megtalálta a roncsokat.

Fotó: Jerry Gunner ,

A balesetet szenvedett helikopter fedélzetén öt fő utazott, ebből négy személy (a Görög Hadsereg parancsnok-helyettese, Ioannis Tzanidakis vezérőrnagy, Thomas Adamou ezredes, Dimosthenis Goulas őrnagy és Constantinos Hatzis hadnagy) sajnálatos módon életét vesztette, míg Vassiliki Plexida törzsőrmester csodával határos módon kisebb sérülésekkel megúszta az esetet.

Az híradások szerint a balesetet követően áramszünet lett a környéken, így erős a gyanú, hogy a helikopter elektromos vezetéknek ütközött. Már csak az a kérdés, hogy ez oka vagy következménye volt a tragédiának.

Fórum hozzászólások

  • https://m.origo.hu/tudomany/2019100...nehezbombazo-setarepulesre-vitt-utasokat.html
    "2019. október 2-án a második világháború egyik leghíresebb és repülőképesként fennmaradt Boeing B-17 típusú négymotoros nehézbombázója sétarepülésre indult a Bradley Nemzetközi Repülőtér betonjáról. A felszállás után a személyzet műszaki problémát észlelt, ezért úgy döntött, félbeszakítja a programot, és visszatér a repülőtérre. A leszállási manőver közben azonban a gép a földnek csapódott, és kigyulladt. A Boeing B-17, a legendás „Flying Fortress" vagyis a „repülőerőd" az egyik legnagyobb számban gyártott amerikai bombázógép volt, amely a második világháború csaknem valamennyi hadszínterén bevetésre került."
  • Érdekes történet egy tavalyi Szaud-Arábiai baleset kapcsán.

    [​IMG]
    AH-6i​

    Tömören: Szaud-Arábia vásárolt egy csomó Boeing AH-6i (a jól ismert Little Bird legújabb változata) helikoptert, és az ilyenkor szokott módon a kiképzés is a csomag része volt. Viszont Szaud-Arábia több pilótát akart kiképezni és nagyobb ütemben, mint a Boeing-al aláírt szerződésben szerepelt, ráadásul a kiképzés (mivel az AH-6i-ket már leszállították) Szaud-Arábiában zajlott teljes egészében. A Szaudiak ekkor az Egyesült Államok hadseregéhez fordultak, hogy biztosítsanak egy tapasztalt oktatópilótát. Ő volt CW4 Paul J. Reidy (a CW4 a Chief Warrant officer four, vagyis nagyjából Főtörzszászlósnak felel meg). Reidy cirka 4000 repült órával rendelkezett, ennek oroszlánrészét AH-64 Apache helikopterekkel. Egyhajtóműves helikopterrel szinte csak a kiképzésekor repült, így nem volt ideális jelölt, ráadásul az AH-6i nem volt az US ARMY-nál rendszeresítve, így Reidy is csak Szaud-Arábiában kapott rá átképzést. Amely meglehetősen kapkodós volt, és maga is tisztában volt vele, hogy vannak gondok, például jelezte, hogy az AH-6i irányítása több téren ellentétes azzal, ahogy ösztönösen reagálna a pilóta. Már volt komolyabb problémája is, mikor egy nap kétszer is hagyta, hogy egy tanulója túl magas fordulatszámon pörgesse a főrotort - ennek vizsgálatánál megjegyezte két pilóta, hogy könnyű az AH-6i esetében ezt elérni, és idő kell ahhoz, amíg valaki ráérez hol vannak a határok. Ahhoz, hogy Reidy kiképzőként dolgozhasson, minimum 250 repült órával kellett volna rendelkeznie az adott típussal. 2018 szeptember 6-án mindössze 75 órája volt...

    [​IMG]
    Reidy és Apache helije​

    Ezen a napon egy újonc pilótával, aki még 10 repült órával sem bírt, éppen az autorotációs (hajtómű nélküli) leszállást gyakorolták, először Reidy mutatta be a műveletet, majd a tanuló, akinek az első két alkalommal ez nagyszerűen ment, ám a harmadik gyakorlatnál a tolóerő-szabályzót (a helyes művelettől eltérően) nem állította 400 láb magasságnál IDLE (üresjárat)-ból FLY (repülés) üzemmódba, az oktató pedig későn vette észre ezt a hibát, és csak közvetlenül a földet érés előtt állította vissza, miközben a tanuló teljes fordulatszámra pörgette a hajtóművet. Ez csak súlyosabbá tette helyzetet: a faroktartót elérte a főrotor, gyakorlatilag levágva azt, értelemszerűen levágva a farokrotort is, a teljes fordulatszámra felpörgő főrotor reakcióereje pedig vad pörgésbe hozta a gép testét. Reidy meghalt, tanulója súlyos sérülésekkel, de túlélte a balesetet.

    A baleset vizsgálatának után Reidy felesége végül közvéleményhez fordult, kikelve azon, hogy az US ARMY gyakorlatilag a Boeing (és az Egyesült Államok) katonai eladásainak áttételes áldozata, ahol a körülmények miatt egy olyan emberrel végeztették el a munkát, aki évi 90 000 $-t keres, amiatt, mert egy szerződéses civil pilóta ugyanezért évi 250 000 $-t kért volna (ebből azt lehet leszűrni, hogy a távozó szerződéses pilóta ennyit kért volna a szolgálataiért, amit feltehetően a Boeing sokallt, a Szaudiak meg valamiért nem akarták kifizetni, vagy a fene tudja). Az US ARMY az eset után szűkszavúan csak annyit mondott, hogy jelenleg nem oktat egy pilótájuk sem Szaud-Arábiában.
  • Lezuhant a venezuelai légierő egyik Szu-30MKV gépe. Felszállás közben a gép élesen jobbra fordult és a pilótók katapultáltak kis magasságon, de sajnos nem élték túl.

    [​IMG]
  • jani22
    Talán, még ide passzol a legjobban:

    Több gép nem vált be, nem én írom. :)

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/f-35-one-5-worst-fighter-jets-ever-made-44507
    Szerintem ez egy felszínes, "könnyed olvasmány a repülőtéren" cikk.

    P-59: Az USA első sugárhajtású kísérleti gépe.
    Sorolja már fel a szerző a többi ország elsőként épített jet gépeit, amik azon kívül, hogy fel tudtak szállni, sikeresek lettek?!
    Nem fog neki sikerülni...

    Vought F7U Cutlass:
    Dupla függőleges vezérsík, de legalább nincs vízszintes, de legalább tudjon üzemelni hordozóról...
    A hajtóművei üzembiztonságban majdhogynem egy szinten voltak A MiG I-350-esével.
    1948-at írunk. Már az is csoda, hogy egyáltalán fel tudott szállni.

    Grumman F-11 Tiger:
    Ekkoriban még ki sem tolták a prototípust a hangárból, már sokszor elavultnak számított, nem volt idő a reszelésre.

    Convair F-102 Delta Dagger:
    Mert a Mirage I-es, meg a Tupoljev 105-öse sikeres volt...

    F-35 Joint Strike Fighter:
    Ki nem állhatom: Ronda, ormótlan; mint egy korai Jakovlev jet prototípus, s mindent is kell tudnia.
    De neki az a problémája, hogy nem látta előre a jövőt. (Mert a MiG-29, meg az EF, Rafale látta...)

    Anyám borogass...
  • "Hét emberrel a fedélzetén zuhant a tengerbe a dél-koreai tűzoltóság egyik Airbus H225 Super Puma típusú mentőhelikoptere.
    A gépet 14 órányi keresés után, pénteken találták meg a Dokdo-szigetek közelében. Nincs jele annak, hogy bárki túlélte a katasztrófát - jelentette a helyi média.
    A parti őrség egyik tisztségviselője azt közölte: a roncs 70 méter mélyen van a vízfelszín alatt. Az Airbus H225 Super Puma típusú helikopter azután tűnt el, hogy kimentett a tengerből egy bajba jutott, sérült halászt. A szóban forgó Dokdo-szigetek vitatott hovatartozású terület a Kelet-kínai-tengeren, Japán is magának követeli az általa Takesimának nevezett szigeteket. Lezuhanása okát egyelőre nem tudják."

    (Reggel óta hallgatom, hogy óránként elmondják a hírekben a Petőfi rádióban, de a típust nem merik bemondani...)
  • Allesmor Obranna
    Az idei az nem a legjobb éve az indián katonai repülésnek.
    Még 45 nap hátra van az idei évből...
  • Viszont a zöménél idáig katapultálással megúszta a személyzet.
    Ez az esetek nagy többségénél műszaki hibára, hibákra utal.
    Hacsak nem másféle a repüléshez való hozzáállás, mint olyan...
  • Allesmor Obranna
    Viszont a zöménél idáig katapultálással megúszta a személyzet.
    Ez az esetek nagy többségénél műszaki hibára, hibákra utal.
    Hacsak nem másféle a repüléshez való hozzáállás, mint olyan...
    Odafent a kabinban vagy odalent a földön?
  • molnibalage
    Eléggé hasonlít Topi katapultálásához. Ez mintha hajtómű tűz lenne.
    Igen, indiai nem hivatalos hírek szerint madár került a hajtómübe amitől kigyulladt.

Ugrás a fórum topichoz