|

Európai típus lehet az indiai szállítókapacitás gerince a jövőben

India haderejének beszerzési eljárásait minden bizonnyal nem kell bemutatnunk az Olvasóknak: a legtöbb esetben hosszúra nyúló, rengeteg csavart tartalmazó tenderekről olvashatunk, akármelyik haderőnem tervez beszerezni valamilyen haditechnikai eszközt. S bár a legtöbb reflektorfényt ezek közül leginkább a vadászbombázók vagy harckocsik kapják, azért érdemes odafigyelni a szállítógépekre is, mert itt sem megy mindig minden zökkenőmentesen – de azért szépen-lassan pont kerül a dolgok végére. Lássuk tehát a legújabb fejleményeket!

A C-17 Globemaster III és a C-130J Super Hercules érkezésével komoly fejlődésen ment át India katonai teherszállító kapacitása az utóbbi években. Azonban a rövid- és középtávú, regionális jellegű feladatokat még mindig olyan, erősen öregedő típusokkal oldják meg, mint az Antonov An-32 vagy a Hawker Siddeley HS 748. A legégetőbb gond igazából utóbbival van, ugyanis a durva kihasználtság miatt (sokszor repülnek velük a Himalája térségében, nagy tengerszint feletti magasságban) alig maradt már repülőképes példány. Leváltásukra el is indult egy kezdeményezés már évekkel ezelőtt, azonban eddig csak találgatásokról hallhattunk ebben az ügyben.

Airbus C-295 – hamarosan India lehet az egyik legnagyobb alkalmazója |Fotó: Airbus Defence and Space ,

Most viszont maga BS Dhanoa, a légierő vezérkari főnöke jelentette be, hogy megkezdték a tárgyalásokat az Airbus Defence and Space vállalattal 56 darab C-295 közepes teherszállító megvásárlásáról. Ezeket – a két cég között korábban megszületett szerződés értelmében – részben a Tata Advanced Systems Ltd. gyártaná. Egészen pontosan 40 darabot, míg az első 16 példány saját szárnyán érkezhet Indiába. Dhanoa szerint a tárgyalások gyors lefolyásúak lesznek, amihez mindkét fél részéről megvan a kellő igény.

A HS 748-akra már jócskán ráfér a nyugdíj| Forrás: defense-update.com ,

A flotta mérete a jövőben még tovább nőhet, ugyanis az indiai határőrség is szeretne négy példányt. Sőt, elképzelhető, hogy az An-32-esek egy részét is a C-295-ösök váltják majd a 2020-as évek közepétől. Emellett a Tata is erőteljesen lobbizik, mivel szeretnék a HS 748-asokat váltó gépek elkészülte után is életben tartani a gyártósort. Arról, hogy az 56 gépért mennyit kér majd az Airbus, egyelőre nem jelentek meg hírek. A C-295 egyébként „megszokott” riválisát, a C-27J-t ütötte ki a tenderen.