India haderejének beszerzési eljárásait minden bizonnyal nem kell bemutatnunk az Olvasóknak: a legtöbb esetben hosszúra nyúló, rengeteg csavart tartalmazó tenderekről olvashatunk, akármelyik haderőnem tervez beszerezni valamilyen haditechnikai eszközt. S bár a legtöbb reflektorfényt ezek közül leginkább a vadászbombázók vagy harckocsik kapják, azért érdemes odafigyelni a szállítógépekre is, mert itt sem megy mindig minden zökkenőmentesen – de azért szépen-lassan pont kerül a dolgok végére. Lássuk tehát a legújabb fejleményeket!
A C-17 Globemaster III és a C-130J Super Hercules érkezésével komoly fejlődésen ment át India katonai teherszállító kapacitása az utóbbi években. Azonban a rövid- és középtávú, regionális jellegű feladatokat még mindig olyan, erősen öregedő típusokkal oldják meg, mint az Antonov An-32 vagy a Hawker Siddeley HS 748. A legégetőbb gond igazából utóbbival van, ugyanis a durva kihasználtság miatt (sokszor repülnek velük a Himalája térségében, nagy tengerszint feletti magasságban) alig maradt már repülőképes példány. Leváltásukra el is indult egy kezdeményezés már évekkel ezelőtt, azonban eddig csak találgatásokról hallhattunk ebben az ügyben.
Most viszont maga BS Dhanoa, a légierő vezérkari főnöke jelentette be, hogy megkezdték a tárgyalásokat az Airbus Defence and Space vállalattal 56 darab C-295 közepes teherszállító megvásárlásáról. Ezeket – a két cég között korábban megszületett szerződés értelmében – részben a Tata Advanced Systems Ltd. gyártaná. Egészen pontosan 40 darabot, míg az első 16 példány saját szárnyán érkezhet Indiába. Dhanoa szerint a tárgyalások gyors lefolyásúak lesznek, amihez mindkét fél részéről megvan a kellő igény.
A flotta mérete a jövőben még tovább nőhet, ugyanis az indiai határőrség is szeretne négy példányt. Sőt, elképzelhető, hogy az An-32-esek egy részét is a C-295-ösök váltják majd a 2020-as évek közepétől. Emellett a Tata is erőteljesen lobbizik, mivel szeretnék a HS 748-asokat váltó gépek elkészülte után is életben tartani a gyártósort. Arról, hogy az 56 gépért mennyit kér majd az Airbus, egyelőre nem jelentek meg hírek. A C-295 egyébként „megszokott” riválisát, a C-27J-t ütötte ki a tenderen.