|

Kettős szerepben? – Változások előtt a kecskeméti repülőtér

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak. Ennek érdekében számos infrastrukturális beruházásra, jogi és szervezeti változtatásra lesz szükség.

Öt és fél milliárd forintot biztosít a kormány a modern városok program keretében a kecskeméti repülőbázis polgári célú fejlesztésére, amelyből idén 2,69 milliárd, jövőre pedig a többi összeg hívható le. A Honvédelmi Minisztérium által készített előzetes tanulmány szerint a polgári repülőgépek által használható terület a laktanya északi-északnyugati oldalán kapna helyet, az elkerülő út felé eső részen. Ez a megoldás azért lenne előnyös, mert a 445-ös útra építhető felhajtón keresztül a repülőtérről az autópálya is gyorsan elérhető volna. A polgári üzemeltetéshez szükséges beruházások tartalmazzák többek között az utasforgalmi terminál és a teheráru raktár kialakítását, üzemanyag-tárolók létesítését, a közműhálózat fejlesztését, valamint a biztonsági és kommunikációs rendszerek kiépítését is.

Mindez azonban egy olyan volumenű beruházás, amit az önkormányzat szakemberei szerint is csak lépésről-lépésre, ütemezve lehet megvalósítani. A kettős hasznosításhoz szükséges infrastruktúra és személyi feltételek teljes körű megteremtése több évbe is beletelhet.


Ugrik Csaba dandártábornok

– Ennek ellenére néhány charterjárat, az eddigi bejáratott gyakorlatnak megfelelően, engedély birtokában továbbra is használhatja a repülőteret. A helyi vállalatok leszállási kérelmeit ugyanis kiemelten kezeljük és a lehető legrövidebb idő alatt biztosítjuk gépeik fogadását. Egyébként szerintem is hosszú folyamat lesz a katonai és a polgári légi forgalom teljes elkülönítése, befejezésének határidejét egyelőre vizionálni sem lehet. A feladat előkészítésén már dolgozik egy minisztériumi munkacsoport, amelyben a bázis képviselői is részt vesznek. Készültek előzetes megvalósíthatósági tervek, megkezdődtek a hatósági egyeztetések, és a terület bejárása is megtörtént. A folyamatnak ugyan még nagyon az elején járunk, de az már megállapítható, hogy a bázis alkalmas a kettős hasznosításra – mondta Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka.

A döntéshozóknak azonban a tervezés és a megvalósítás során rengeteg olyan problémát kell majd megoldaniuk, amelyekkel eddig még nem találkoztak. Ezek közül talán a legkézenfekvőbb az, hogy Magyarországon, működő katonai repülőteret még sosem alakítottak át kettős hasznosításúvá. A szakembereknek tehát legfeljebb a külföldi – svéd, német, francia – modellek tanulmányozása jelenthet támpontot.

– Szerintem a legnagyobb feladat a repülőtér polgári légi forgalmi területének és az általunk használt területnek a szétválasztása lesz. Fizikailag persze ez egy kordonnal, vagy egy kerítéssel egyszerűen megoldható, de az infrastruktúra, a jogi szabályzók és a logisztikai háttér biztosítása érdekében a civil gépek utasai részére tulajdonképpen egy komplett terminált kell építeni, európai színvonalú váróteremmel. A schengeni határokon kívülről érkezők fogadásához külön beléptetési pontra van szükség, meg kell teremteni a határőrizetet, a vámellenőrzés feltételeit és a polgári gépek tankolási lehetőségét is. Nem utolsósorban pedig mindehhez meg kell szerezni valamennyi illetékes nemzetközi légügyi hatóság engedélyét. A fentiek természetesen messze túlmutatnak a mi hatáskörünkön. Ami ránk tartozik, azon már dolgozunk: készül egy javaslat az állománytáblánk módosítására annak érdekében, hogy a majdani polgári igényeknek úgy tudjunk eleget tenni, hogy azok ne veszélyeztessék az alaprendeltetésünkből adódó feladataink teljesítését – folytatta Ugrik tábornok.


A kettős célú hasznosításhoz a felszállópályát is bővíteni kell.

A kecskeméti repülőbázis ugyanis a NATO alárendeltségébe tartozik, és ennek megfelelő szintű készenléti szolgálatot kell ellátnia. Egy légtérsértő repülőeszköz beazonosítására, elfogására a Gripeneknek akkor is fel kell szállniuk, ha a betont éppen egy meghibásodott civil gép foglalja el. A megoldás talán egy felszállásra alkalmas gurulóút kiépítése lehetne, amelyet vészhelyzetben használhatnának a vadászgépek.


A repülésvezetők a teljes repülőteret belátják a toronyból.

– Ez még a távoli jövő, ráadásul nem is a mi feladatunk megoldást találni az ilyen és ehhez hasonló helyzetekre. Nekünk most sokkal inkább az előttünk álló feladatokra kell koncentrálnunk. Továbbra is a mi felelősségünk ugyanis hazánk és Szlovénia légtérvédelmének a biztosítása, ugyanakkor szinten kell tartanunk a közvetlen légi támogató, az éjjellátó, a légi utántöltő, az előretolt repülésirányító képességeinket is. Ennek érdekében több, a szárazföldi csapatokkal közös hazai és nemzetközi gyakorlaton fogunk részt venni ebben évben. Load Diffuser néven lesz például egy háromhetes, nagy létszámú, a magyar légtérbe tervezett „saját” gyakorlatunk májusban. Erre több F–16-os érkezik majd a tengerentúlról is. Pápára történő áttelepüléssel, támogatóként részt veszünk a Fire Blade-n, nyáron a NATO romániai Saber Guardian gyakorlatára viszont nem települünk ki, Kecskemétről fogunk felszállni, a feladat végrehajtása után pedig jövünk haza. Ugyanakkor újonnan beszerzett bombafegyverzetünk alkalmazását is készségszintre kell fejlesztenünk, ezért ebben az évben egy éles bombavetést is beterveztünk. Közben „letudunk” itthon néhány éleslövészetet a hajmáskéri lőtéren, lesz egy elektronikai harcászati gyakorlatunk, Szlovéniában pedig – ugyancsak hazai felszállással – az Adriatic Strike keretében bombavetést fogunk imitálni. Kijelölt repülőgép-vezetőink Stockholmban, a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség által üzemeltetett Bevetés-gyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban vesznek részt felkészítésben. Kiképzési feladataink között azonban az igazi „nagy falat” ősszel, az egy hónapos spanyolországi Tactical Leadership programon való részvétel lesz. Ennek a gyakorlatnak az igazi jelentősége abban rejlik, hogy saját magunknak képezhetünk olyan parancsnokokat, akik nagy gépszámú kötelékek vezetésére is alkalmasak lesznek. Erre most nyílt először lehetőségünk, két repülőgép-vezetőnk szerzi majd meg ezt a képességet – sorolta a bázisparancsnok.


A légi utántöltés gyakorlása a képesség szinten tartása miatt szükséges.

A Gripenek támogatására ugyanakkor a légierő más alakulatai is számítanak. Ennek megfelelően a kecskeméti vadászgépek alájátszóként vesznek részt az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, illetve az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ gyakorlatán, de mint „célokra”, egy csehországi légvédelmi rakétagyakorlaton is szükség lesz a Gripenekre.

– Nagy segítséget jelent számunkra, hogy az elöljárótól nemcsak feladatokat, de plusz négyszáz lerepülhető órát is kaptunk – folytatta Ugrik tábornok. Idén így már kétezer órával gazdálkodhatunk, ami még arra is lehetőséget biztosít, hogy egy új, látványos, dinamikus bemutatóprogramot állítsunk össze. Ennek köszönhető, hogy bár idén nem lesz hazai repülőnap, a Gripenek kiváló tulajdonságait és hajózóink felkészültségét mégis bizonyíthatjuk a külföldi légiparádékon. Két új bemutató-pilótánkkal, Szatmári László őrnaggyal és Gottschall András századossal közösen már össze is állítottuk a programot; jelenleg az elöljáró jóváhagyására várunk. A tervek szerint a Gripenek bemutatóját először a horvát légierő napján láthatják a repülés rajongói. Azok pedig, akik ezen a májusi légi show-n nem tudnak részt venni, a nyár folyamán megnézhetik majd Spanyolországban, Németországban, Romániában, Angliában, Szlovákiában, Belgiumban, valamint Csehországban is.


A V4 EU-harccsoport készenléti szolgálata során a Gripen-pilóták gyakorolták az éjjellátó készülék használatát is.

A kecskeméti bázis szállítórepülő-százada viszonylag ritkán szerepel a nyilvánosság előtt, rövidesen viszont valószínűleg róluk szólnak majd a vezető hírek. A Zrínyi 2026 elnevezésű honvédelmi és haderő-fejlesztési program keretében ugyanis a Magyar Honvédség korszerű szállító repülőgépekre cseréli le több mint negyvenéves An–26-os flottáját.

– Kétségtelen tény, hogy a légi kapacitásunk bővítése már nem halogatható tovább. A Honvéd Vezérkar főnökének helyettesétől, dr. Orosz Zoltán altábornagytól hallottakra tudok csak hivatkozni: még nem tudni, hogy milyen típusok jöhetnek szóba, azonban kategóriánként három-öt könnyű és közepes szállítógép beszerzésének a lehetőségét vetette fel. Ez viszont az én értelmezésemben 120–140 utas befogadására alkalmas sugárhajtóműves gépeket, 20–40 fős, ugyancsak JET kategóriás futárgépeket, valamint teherszállításra és a deszant dobására is alkalmas, az An–26-osokhoz hasonló légcsavaros repülőgépeket jelent, amelyek évtizedekre biztosítják majd, hogy a Magyar Honvédség képes legyen megoldani szállítási feladatait – jegyezte meg Ugrik Csaba tábornok.


Az An-26-osok felett eljárt az idő, cseréjükre hamarosan sor kerül.

Fotó: Rácz Tünde, dr. Toperczer István alezredes és Tóth László

Forrás: Magyar Honvéd 2017. március, honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • pöcshuszár
    Én nem erre gondolok:

    Amiről én beszélek, az nem is biztos, hogy mozgó képként jelent meg, csak a forgatáson készültek róla képek.
    Ha jól emlékszem annál kérdezett rá valaki, hogy miért fogják a fegyvert a különlegesek máshogy...
    Antigonosz kérdezte meg. Dudi magyarázta neki miért jó, meg mondta nézzen ipsc-t. Ott is így fogják.

    De, hogy ne legyél közelebb én sem emlékszem miről szólt a cikk. :D Még a fegyverrel sem.
    Csak a diskurzusra.
  • Ocses
    Mire nem jó a munkába buszozás. ;):rolleyes:
    Tessék.

    https://honvedelem.hu/cikk/figyelem-felvetel-forog/

    Bár nem cz-vel.
    :cool:
    Nnnna! Akkor majdnem stimmel. Susnya is volt, szemüveg is, különleges is, meg katonai stúdió, meg még oktató film is. :D
    Majd csak kiderül, hogy a nyár/ősz folyamán mire készültek ezek a Brenes képek. ;)
    De abban is biztos vagyok, hogy a szokásos AR-15 felhozatal mellett én már korábban is találkoztam olyan képekkel, amikor tisztán CZ-kkel voltak fotózva a srácok. :)
  • pöcshuszár
    Én ezt is elhiszem, de akkor kik? Mert arra is emlékszem, hogy nem 2015M-ben voltak!
    2.KRDD volt de nem KM katonák.
  • dudi
    2.KRDD volt de nem KM katonák.
    Mondtam, hogy én mindent elhiszek! Főleg, hogy a "pórnép" (ebben természetesen én is benne vagyok!) nem biztos, hogy tisztában van vele, hogy a KRDD azon része milyen fegyvereket használ, akik nem KM katonák.
    De azért azt elismerhetjük, - mert ebből indult ki a téma -, hogy ezen a képen egy igazán érdekes konstelláció állt össze:
    [​IMG]
    Ugye az szinte 100%, hogy a képen egy a KRDD kötelékébe tartozó, nagy valószínűséggel KM katona (mert minek is takarná el az arcát különben) látható, aki egy olyan fegyvert hord a kezében, amit nemhogy terepen, de eddig bemutatókon/vitrinben sem nagyon láthattunk a MH keretein belül. Ez ugyebár a Bren 2 BR.
    Hogy nem a szokásos fegyvere, az szinte 100%, mivel ugyebár a SOF amerikai fegyvereket használ elsődlegesen. A fegyver vadonatújnak, és módosítás (értsd álcafestés) nélküli állapotúnak tűnik, valamint egy sivatagi álcafestésű optika van rajta. Ez is inkább azt az elméletemet erősíti, hogy ideiglenes konstelláció, ami a tesztelés miatt állt így össze.
    Tehát jogosan feltételezhetem, hogy a Bren 2 BR egyik csapatpróbáján készült a felvétel, nem? (ezért is voltam kíváncsi a fegyver teljesítményére)
    És hogy nem mostani a kép az is szintén biztos, mivel igencsak ledér öltözetnek tűnik ez a januári zimára való tekintettel.
    És mivel az ezzel egy időben berakott, és valószínűleg ezzel egy időben készült képeken, hasonlóan gyári állapotban lévő Bren 2-esek vannak a hasonlóan felszerelt KM katonák kezében, így levontam - egy talán túlgondolt (de ez már tőlem megszokott) - következtetést, hogy vagy PR esemény, vagy valami hivatalos forgatás/fotózás történhetett.
    De tudom, hogy - a KM téma érzékenységére való tekintettel - erre most jönni fog egy olyan válasz, hogy:
    "Nem"
    És ezzel ennyiben is maradhatunk.:rolleyes::D
  • pöcshuszár
    Mondtam, hogy én mindent elhiszek! Főleg, hogy a "pórnép" (ebben természetesen én is benne vagyok!) nem biztos, hogy tisztában van vele, hogy a KRDD azon része milyen fegyvereket használ, akik nem KM katonák.
    De azért azt elismerhetjük, - mert ebből indult ki a téma -, hogy ezen a képen egy igazán érdekes konstelláció állt össze:
    [​IMG]
    Ugye az szinte 100%, hogy a képen egy a KRDD kötelékébe tartozó, nagy valószínűséggel KM katona (mert minek is takarná el az arcát különben) látható, aki egy olyan fegyvert hord a kezében, amit nemhogy terepen, de eddig bemutatókon/vitrinben sem nagyon láthattunk a MH keretein belül. Ez ugyebár a Bren 2 BR.
    Hogy nem a szokásos fegyvere, az szinte 100%, mivel ugyebár a KM amerikai fegyvereket használ elsődlegesen. A fegyver vadonatújnak, és módosítás (értsd álcafestés) nélküli állapotúnak tűnik, valamint egy sivatagi álcafestésű optika van rajta. Ez is inkább azt az elméletemet erősíti, hogy ideiglenes konstelláció, ami a tesztelés miatt állt így össze.
    Tehát jogosan feltételezhetem, hogy a Bren 2 BR egyik csapatpróbáján készült a felvétel, nem? (ezért is voltam kíváncsi a fegyver teljesítményére)
    És hogy nem mostani a kép az is szintén biztos, mivel igencsak ledér öltözetnek tűnik ez a januári zimára való tekintettel.
    És mivel az ezzel egy időben berakott, és valószínűleg ezzel egy időben készült képeken, hasonlóan gyári állapotban lévő Bren 2-esek vannak a hasonlóan felszerelt KM katonák kezében, így levontam - egy talán túlgondolt (de ez már tőlem megszokott) - következtetést, hogy vagy PR esemény, vagy valami hivatalos forgatás/fotózás történhetett.
    De tudom, hogy - a KM téma érzékenységére való tekintettel - erre most jönni fog egy olyan válasz, hogy:
    "Nem"
    És ezzel ennyiben is maradhatunk.:rolleyes::D
    Hát gyári állapotún kívül nemigen van más bren 2 - es egyelőre. A kép mostani, csak simán alá van öltözve. Illetve a fotó így menőbb lett
  • krisss
    Hát gyári állapotún kívül nemigen van más bren 2 - es egyelőre.
    Én mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy a fegyverek, meg a festhető felszereléseket ki látja el álcafújással. Már a gyár, vagy utólag valamilyen cég, vagy házon belül megoldják. Én az utóbbira tippelnék...:rolleyes:
    Mert a KRDD-ről készült anyagokban rendre lehet látni, hogy mind a fegyverek, mind a sisakok saját álcafestéssel rendelkeznek, és ahogy láttam, ezek valamilyen szinten egyediek. Az eredeti állapot:
    [​IMG]
    És az álcafestett sisak, fegyver, és pisztolytartó (tudom, nem ugyan az a sisak típus):
    [​IMG]
    Itt meg 3 katona 3 eltérő sisakfestéssel:
    [​IMG]
  • pöcshuszár
    Én mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy a fegyverek, meg a festhető felszereléseket ki látja el álcafújással. Már a gyár, vagy utólag valamilyen cég, vagy házon belül megoldják. Én az utóbbira tippelnék...:rolleyes:
    Mert a KRDD-ről készült anyagokban rendre lehet látni, hogy mind a fegyverek, mind a sisakok saját álcafestéssel rendelkeznek, és ahogy láttam, ezek valamilyen szinten egyediek. Az eredeti állapot:
    [​IMG]
    És az álcafestett sisak, fegyver, és pisztolytartó (tudom, nem ugyan az a sisak típus):
    [​IMG]
    Itt meg 3 katona 3 eltérő sisakfestéssel:
    [​IMG]
    Maguknak festik krilon festékkel. Nagyjából 2 évente újra kell fújni mert lekopik.
  • https://honvedelem.hu/cikk/megnyitotta-kapuit-az-altiszti-akademia/
    Mondjuk nem ártana kiegészíteni vidéken is pl Debrecenben vagy bárhol is hogy a laktanya nyílt nap alkalmábol megnyitotta a kapuit azok a fiatalok előtt akik kíváncsiak rá. Valamint kedvet kapnának rá hogy esetleg rövidebb- hoszabb időt eltőtenének a honvédség kötelékében mint szerződéses vagy tartalékosként. Rövidebb idő alatt értem hogy minimum lehúznának 3 tól 9 hónapig egybefüggően tartalékosként valamely alakulatnál. Egy évi kiesés pl egyettem vagy technikum vagy esetleg munka előtt nem a világvége :) plánne úgy hogy kapnának valami támogatást is. Ha meg kedvett kapnának a utána már könyebben léphetnének át szerződésesnek. Szerintem toborzás szempontjábol mindjárt előnyősebb lenne évi pár nap nyílt nap. Pláne úgy hogy ha előtte a toborzok egy pár közép iskolát bejárnának.
  • Vannak nekünk ilyen nehéz műszaki mentő járműveink?
    (a Török csodákhoz v.színű sűrűn szükség lesz ilyesmire...;))
  • rudi
    Vannak nekünk ilyen nehéz műszaki mentő járműveink?
    (a Török csodákhoz v.színű sűrűn szükség lesz ilyesmire...;))
    Vannak.
    Átlátszó fülkével ugyan, de vannak.
  • rudi
    Vannak nekünk ilyen nehéz műszaki mentő járműveink?
    (a Török csodákhoz v.színű sűrűn szükség lesz ilyesmire...;))

    Használjuk is. Katasztrófa helyzetben is nagy segítség tud lenni egy ilyen (vasúti szerencsétlenség, stb.)
    [​IMG]

    Mind a hét yalcin-t elvontatja....:)
  • rudi
    Vannak nekünk ilyen nehéz műszaki mentő járműveink?
    (a Török csodákhoz v.színű sűrűn szükség lesz ilyesmire...;))
    Most vettem Liebherr hűtőszekrényt. Az lefagyasztja a törököt...
  • rudi
    Vannak nekünk ilyen nehéz műszaki mentő járműveink?
    (a Török csodákhoz v.színű sűrűn szükség lesz ilyesmire...;))
    Van: Man Hx32.440

    [​IMG]
  • SilvioD
    Újból repül a 101-es Mókus
    http://lhsn.hu/megkezdodott-a-kikepzesi-szezon-szolnokon/

    A 101-es AS-350B helikopteren túl levegőbe emelkedtek Szolnokon a Zlin kiképző repülőgépek,az új H 145M helikopterek, valamint az orosz gyártású szállító és harcihelikopterek, csütörtökön pedig tiszteletét tette a Helikopter Bázison a 607-es oldalszámú Dassault Falcon 7X is.
    "Az ajánlatkérő HM Védelemgazdasági hivatal 2 db AS-350B típusú helikopter fenntartására, azok üzemképességének biztosítására az éves keretösszegek erejéig keres ajánlattevőt. A keretösszeg nettó 373.281.095,- Ft (bruttó 474.066.991,- Ft) melynek tervezett évenkénti megosztása:

    • 2020: nettó 89.816.533,- Ft (bruttó 114.066.997,- Ft)keretösszeg
    • 2021: nettó 141.732.281,- Ft (bruttó 179.999.997,- Ft) keretösszeg
    • 2022: nettó 141.732.281,- Ft (bruttó 179.999.997,- Ft) keretösszeg
    mely keretösszegből az ajánlatkérő a 70 %-ának a kitöltésére kötelezettséget vállal."
  • SilvioD
    Újból repül a 101-es Mókus
    http://lhsn.hu/megkezdodott-a-kikepzesi-szezon-szolnokon/

    A 101-es AS-350B helikopteren túl levegőbe emelkedtek Szolnokon a Zlin kiképző repülőgépek,az új H 145M helikopterek, valamint az orosz gyártású szállító és harcihelikopterek, csütörtökön pedig tiszteletét tette a Helikopter Bázison a 607-es oldalszámú Dassault Falcon 7X is.
    Akkor most segítsetek!
    Már repülőtér besorolást kapott a szolnoki reptér? Múltkor arról volt szó, hogy igen gyík állapotban van a beton. Akkor a Falcon hogyan tudott le- és felszállni? Vagy már ott is történt felújítás, mert ezek szerint erről lemaradtam...
  • pöcshuszár
    Akkor most segítsetek!
    Már repülőtér besorolást kapott a szolnoki reptér? Múltkor arról volt szó, hogy igen gyík állapotban van a beton. Akkor a Falcon hogyan tudott le- és felszállni? Vagy már ott is történt felújítás, mert ezek szerint erről lemaradtam...
    A falcon kicsi és könnyű a nehéz teherszállítók (c-130 tól felfelé) nem tudnak rajta üzemelni.
  • krisss
    A falcon kicsi és könnyű a nehéz teherszállítók (c-130 tól felfelé) nem tudnak rajta üzemelni.
    Köszi. Mert mintha olyat is olvastam volna itt a fórumon, hogy darabok hiányoznak belőle, meg hogy felverte a gaz.
    Akkor ez a kisebbik baj. Gondolom nemsokára az ottani infrastruktúra is sorra kerül!
  • pöcshuszár
    Akkor most segítsetek!
    Már repülőtér besorolást kapott a szolnoki reptér? Múltkor arról volt szó, hogy igen gyík állapotban van a beton. Akkor a Falcon hogyan tudott le- és felszállni? Vagy már ott is történt felújítás, mert ezek szerint erről lemaradtam...
    Szolnok Helikopter Bázis kátyúzási feladatok
    Szolnok Helikopter Bázis kátyúzási feladatok
    Helikopter bázis fel- és leszállópálya repedésjavítási munkái
    Helikopter Bázis K jelű gurulóút kátyuzási (615 m2) feladata
    Helikopter Bázis A; B; C; és K guruló utak kátyúzási (550 m2 -30%) feladatai

    Sok minden máson is dolgoztak/dolgoznak még Szolnokon.

Ugrás a fórum topichoz