|

Kettős szerepben? – Változások előtt a kecskeméti repülőtér

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak. Ennek érdekében számos infrastrukturális beruházásra, jogi és szervezeti változtatásra lesz szükség.

Öt és fél milliárd forintot biztosít a kormány a modern városok program keretében a kecskeméti repülőbázis polgári célú fejlesztésére, amelyből idén 2,69 milliárd, jövőre pedig a többi összeg hívható le. A Honvédelmi Minisztérium által készített előzetes tanulmány szerint a polgári repülőgépek által használható terület a laktanya északi-északnyugati oldalán kapna helyet, az elkerülő út felé eső részen. Ez a megoldás azért lenne előnyös, mert a 445-ös útra építhető felhajtón keresztül a repülőtérről az autópálya is gyorsan elérhető volna. A polgári üzemeltetéshez szükséges beruházások tartalmazzák többek között az utasforgalmi terminál és a teheráru raktár kialakítását, üzemanyag-tárolók létesítését, a közműhálózat fejlesztését, valamint a biztonsági és kommunikációs rendszerek kiépítését is.

Mindez azonban egy olyan volumenű beruházás, amit az önkormányzat szakemberei szerint is csak lépésről-lépésre, ütemezve lehet megvalósítani. A kettős hasznosításhoz szükséges infrastruktúra és személyi feltételek teljes körű megteremtése több évbe is beletelhet.


Ugrik Csaba dandártábornok

– Ennek ellenére néhány charterjárat, az eddigi bejáratott gyakorlatnak megfelelően, engedély birtokában továbbra is használhatja a repülőteret. A helyi vállalatok leszállási kérelmeit ugyanis kiemelten kezeljük és a lehető legrövidebb idő alatt biztosítjuk gépeik fogadását. Egyébként szerintem is hosszú folyamat lesz a katonai és a polgári légi forgalom teljes elkülönítése, befejezésének határidejét egyelőre vizionálni sem lehet. A feladat előkészítésén már dolgozik egy minisztériumi munkacsoport, amelyben a bázis képviselői is részt vesznek. Készültek előzetes megvalósíthatósági tervek, megkezdődtek a hatósági egyeztetések, és a terület bejárása is megtörtént. A folyamatnak ugyan még nagyon az elején járunk, de az már megállapítható, hogy a bázis alkalmas a kettős hasznosításra – mondta Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka.

A döntéshozóknak azonban a tervezés és a megvalósítás során rengeteg olyan problémát kell majd megoldaniuk, amelyekkel eddig még nem találkoztak. Ezek közül talán a legkézenfekvőbb az, hogy Magyarországon, működő katonai repülőteret még sosem alakítottak át kettős hasznosításúvá. A szakembereknek tehát legfeljebb a külföldi – svéd, német, francia – modellek tanulmányozása jelenthet támpontot.

– Szerintem a legnagyobb feladat a repülőtér polgári légi forgalmi területének és az általunk használt területnek a szétválasztása lesz. Fizikailag persze ez egy kordonnal, vagy egy kerítéssel egyszerűen megoldható, de az infrastruktúra, a jogi szabályzók és a logisztikai háttér biztosítása érdekében a civil gépek utasai részére tulajdonképpen egy komplett terminált kell építeni, európai színvonalú váróteremmel. A schengeni határokon kívülről érkezők fogadásához külön beléptetési pontra van szükség, meg kell teremteni a határőrizetet, a vámellenőrzés feltételeit és a polgári gépek tankolási lehetőségét is. Nem utolsósorban pedig mindehhez meg kell szerezni valamennyi illetékes nemzetközi légügyi hatóság engedélyét. A fentiek természetesen messze túlmutatnak a mi hatáskörünkön. Ami ránk tartozik, azon már dolgozunk: készül egy javaslat az állománytáblánk módosítására annak érdekében, hogy a majdani polgári igényeknek úgy tudjunk eleget tenni, hogy azok ne veszélyeztessék az alaprendeltetésünkből adódó feladataink teljesítését – folytatta Ugrik tábornok.


A kettős célú hasznosításhoz a felszállópályát is bővíteni kell.

A kecskeméti repülőbázis ugyanis a NATO alárendeltségébe tartozik, és ennek megfelelő szintű készenléti szolgálatot kell ellátnia. Egy légtérsértő repülőeszköz beazonosítására, elfogására a Gripeneknek akkor is fel kell szállniuk, ha a betont éppen egy meghibásodott civil gép foglalja el. A megoldás talán egy felszállásra alkalmas gurulóút kiépítése lehetne, amelyet vészhelyzetben használhatnának a vadászgépek.


A repülésvezetők a teljes repülőteret belátják a toronyból.

– Ez még a távoli jövő, ráadásul nem is a mi feladatunk megoldást találni az ilyen és ehhez hasonló helyzetekre. Nekünk most sokkal inkább az előttünk álló feladatokra kell koncentrálnunk. Továbbra is a mi felelősségünk ugyanis hazánk és Szlovénia légtérvédelmének a biztosítása, ugyanakkor szinten kell tartanunk a közvetlen légi támogató, az éjjellátó, a légi utántöltő, az előretolt repülésirányító képességeinket is. Ennek érdekében több, a szárazföldi csapatokkal közös hazai és nemzetközi gyakorlaton fogunk részt venni ebben évben. Load Diffuser néven lesz például egy háromhetes, nagy létszámú, a magyar légtérbe tervezett „saját” gyakorlatunk májusban. Erre több F–16-os érkezik majd a tengerentúlról is. Pápára történő áttelepüléssel, támogatóként részt veszünk a Fire Blade-n, nyáron a NATO romániai Saber Guardian gyakorlatára viszont nem települünk ki, Kecskemétről fogunk felszállni, a feladat végrehajtása után pedig jövünk haza. Ugyanakkor újonnan beszerzett bombafegyverzetünk alkalmazását is készségszintre kell fejlesztenünk, ezért ebben az évben egy éles bombavetést is beterveztünk. Közben „letudunk” itthon néhány éleslövészetet a hajmáskéri lőtéren, lesz egy elektronikai harcászati gyakorlatunk, Szlovéniában pedig – ugyancsak hazai felszállással – az Adriatic Strike keretében bombavetést fogunk imitálni. Kijelölt repülőgép-vezetőink Stockholmban, a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség által üzemeltetett Bevetés-gyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban vesznek részt felkészítésben. Kiképzési feladataink között azonban az igazi „nagy falat” ősszel, az egy hónapos spanyolországi Tactical Leadership programon való részvétel lesz. Ennek a gyakorlatnak az igazi jelentősége abban rejlik, hogy saját magunknak képezhetünk olyan parancsnokokat, akik nagy gépszámú kötelékek vezetésére is alkalmasak lesznek. Erre most nyílt először lehetőségünk, két repülőgép-vezetőnk szerzi majd meg ezt a képességet – sorolta a bázisparancsnok.


A légi utántöltés gyakorlása a képesség szinten tartása miatt szükséges.

A Gripenek támogatására ugyanakkor a légierő más alakulatai is számítanak. Ennek megfelelően a kecskeméti vadászgépek alájátszóként vesznek részt az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, illetve az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ gyakorlatán, de mint „célokra”, egy csehországi légvédelmi rakétagyakorlaton is szükség lesz a Gripenekre.

– Nagy segítséget jelent számunkra, hogy az elöljárótól nemcsak feladatokat, de plusz négyszáz lerepülhető órát is kaptunk – folytatta Ugrik tábornok. Idén így már kétezer órával gazdálkodhatunk, ami még arra is lehetőséget biztosít, hogy egy új, látványos, dinamikus bemutatóprogramot állítsunk össze. Ennek köszönhető, hogy bár idén nem lesz hazai repülőnap, a Gripenek kiváló tulajdonságait és hajózóink felkészültségét mégis bizonyíthatjuk a külföldi légiparádékon. Két új bemutató-pilótánkkal, Szatmári László őrnaggyal és Gottschall András századossal közösen már össze is állítottuk a programot; jelenleg az elöljáró jóváhagyására várunk. A tervek szerint a Gripenek bemutatóját először a horvát légierő napján láthatják a repülés rajongói. Azok pedig, akik ezen a májusi légi show-n nem tudnak részt venni, a nyár folyamán megnézhetik majd Spanyolországban, Németországban, Romániában, Angliában, Szlovákiában, Belgiumban, valamint Csehországban is.


A V4 EU-harccsoport készenléti szolgálata során a Gripen-pilóták gyakorolták az éjjellátó készülék használatát is.

A kecskeméti bázis szállítórepülő-százada viszonylag ritkán szerepel a nyilvánosság előtt, rövidesen viszont valószínűleg róluk szólnak majd a vezető hírek. A Zrínyi 2026 elnevezésű honvédelmi és haderő-fejlesztési program keretében ugyanis a Magyar Honvédség korszerű szállító repülőgépekre cseréli le több mint negyvenéves An–26-os flottáját.

– Kétségtelen tény, hogy a légi kapacitásunk bővítése már nem halogatható tovább. A Honvéd Vezérkar főnökének helyettesétől, dr. Orosz Zoltán altábornagytól hallottakra tudok csak hivatkozni: még nem tudni, hogy milyen típusok jöhetnek szóba, azonban kategóriánként három-öt könnyű és közepes szállítógép beszerzésének a lehetőségét vetette fel. Ez viszont az én értelmezésemben 120–140 utas befogadására alkalmas sugárhajtóműves gépeket, 20–40 fős, ugyancsak JET kategóriás futárgépeket, valamint teherszállításra és a deszant dobására is alkalmas, az An–26-osokhoz hasonló légcsavaros repülőgépeket jelent, amelyek évtizedekre biztosítják majd, hogy a Magyar Honvédség képes legyen megoldani szállítási feladatait – jegyezte meg Ugrik Csaba tábornok.


Az An-26-osok felett eljárt az idő, cseréjükre hamarosan sor kerül.

Fotó: Rácz Tünde, dr. Toperczer István alezredes és Tóth László

Forrás: Magyar Honvéd 2017. március, honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • Schurrer
    És milyen érzés most, hogy szélső liberális vagy? :p:D
    Na nagyon gyorsan magyarázd el,hogy hol kell keresni az ilyet!o_O:D:D:D
  • dudi
    Napi használat melletti árolásra(rajta marad a rotorlapát) nem fér bele 4 Minyó egybe.
    A felújított gépek csillaghangárban vannak?

    Kb hármat tippeltem a videó alapján.

    Tudom volt már beszélve de a 145ösök tudható hol lesznek tárolva?
  • Ocses
    A felújított gépek csillaghangárban vannak?

    Kb hármat tippeltem a videó alapján.

    Tudom volt már beszélve de a 145ösök tudható hol lesznek tárolva?
    Ezek javító hangárok nem tároló hangárok.Az pedig,hogy mekkora ott van a videón.Gondolom a reptér területén valahol lesznek tárolva az új helikopterek.:p:p:p
  • dudi
    Ezek javító hangárok nem tároló hangárok.Az pedig,hogy mekkora ott van a videón.Gondolom a reptér területén valahol lesznek tárolva az új helikopterek.:p:p:p
    Akkor eltaláltam, hogy melyek azok. kb. 50mx35m a belső méretük. akkor kb. 6-6 H145 talán?
  • pöcshuszár
    Akkor eltaláltam, hogy melyek azok. kb. 50mx35m a belső méretük. akkor kb. 6-6 H145 talán?

    2/39: 3258 nm tetőfelület. 123.361.195 HUF Szerződéskötés: július 15.
    2/41: 3250 nm tetőfelület. 212.129.874 HUF. Szerződéskötés: szeptember 2.

    Én úgy emlékszem hogy az egyikben a Zlinek vannak, a másik pedig helikopteres javító hangár.
    Meglep a júliusi szerződéskötési dátum. Még a végén lesz hangár télire?!? :eek:
  • Reggel ugye be lett jelentve hogy hamarosan be lesz szerezve gyalogsági harcjármű(magyarul IFV) is, meg hogy ugye ezekben is fogják majd cipelni az M4-et. A Pumába ez egyébként "kényelmesen" elférne?
  • Anti
    Reggel ugye be lett jelentve hogy hamarosan be lesz szerezve gyalogsági harcjármű(magyarul IFV) is, meg hogy ugye ezekben is fogják majd cipelni az M4-et. A Pumába ez egyébként "kényelmesen" elférne?
    Hát ha kiszedjük a budit :D
  • K.Atti63
    Amit leírtál, szerintem az lenne a csúcs. Én személy szerint sokakkal együtt meg lennék elégedve. Esetleg Patriaból el tudnál képzelni 6x6-ost is? Egy- két dolog nem hagy nyugodni: mivel nagyon összeborultunk a törökökkel, nehogy Patria - Pars 8x8-as kombó legyen. Vagy esetleg Kaplan, ami ha jól tudom, úszóképes. Mert szerintem ezzel a 4x4-es dologgal nincs letudva a török üzlet, de abból is igen sok fajtát gyártanak, mondjuk a Cobra-t is el tudnám képzelni,meg egy- két dolgot. Ami még nagyon bejön nekem , a Griffon meg a Jaguar 6x6-os. Esetleg ilyen nem férne el nálunk? Visszatérve a törökökhöz , esetleg valami 4x4-es cuccot fogunk gyártani? És még egy dolog: sorozatvetőn vagy rakétatüzérségen nagyjaink nem gondolkodnak? A tüzérség szerintem pöpec lenne az Evaval és a Cesarral.
    Már egyszer kérdezted ezt a 6x6-ot.
    2 ilyen van:
    Az egyik az Patria AMV 6x6:
    [​IMG]
    Ezzel az a gond, hogy kisebb a jármű belső tere is, nem csak a külseje. Ha megnézed legalább egy fél méterrel rövidebb (a 2. tengely mögé bőven nem férne el még egy), mint a 8x8. Állítólag nem is sokkal olcsóbb. Akkor meg nincs értelme. A 2 kerék sokat dob a terepjáró képességén. Ez tényleg inkább fegyverrendszer hordozónak találhatták ki, mint ahogy a képen is van.

    a másik a Patria 6x6:
    [​IMG]
    Ez egy klasszikus APC. Felépítésében olyan mint a Fuchs 2, vagy a 6x6 VAB. Csak ez a legmodernebb.
    Védelme elvileg pótpáncéllal max. STANAG 4. Nagy előnye, hogy sokkal egyszerűbb a vezető dolga a szélvédő miatt, de harcolni nem biztos, hogy megéri vele leállni IFV-ként. ;)
    A nagyobb hadseregnél az elég népszerű, mivel nem olyan drága, és 10 fő deszantot el tud vinni. Az aknavédelme viszont nem olyan hatékony, mivel egy esetleges robbanás esetén pont a kabin alatt működik el a robbanó test. A "csőrös" kialakítású MRAP-ok ezen a fronton jobbak lehetnek. Szóval ez egy konvencionális környezetben fasza kis APC, amit pl. a németek felderítésre is használnak, a Patria meg megkínálta a NEMO automata aknavetős tornyával.
    Az a baj, hogy szerintem a kerekes közepes dandárba is minden jármű minimum 30mm-es tornyot fog kapni.
    Bár távirányított toronyban 30mm-esek esetén is létezik elég kis méretű (ugyebár most állapodot meg az Aselsan a Patriával pont egy ilyen integrációról), azonban azok képességei nem igazán összehasonlíthatók mondjuk egy PUMA toronnyal. Erre a Patria 6x6-ra meg egy komolyabb tornyot nem mernék feltenni, mert félő, hogy túl magasra kerül a súlypontja.

    A török vonaltól nem hiszem, hogy meg kellene ijedni. Sem a minőségtől, sem a típusoktól. Szerintem komolyabb IFV-t tőlük biztosan nem fogunk venni. Ráadásul folyamatosan lebegtetik a Török embargót az amerikaiak. Komolyabb integrációt igénylő fegyverrendszert (Márpedig egy IFV modern, hálózatos környezetben ilyen) megvenni tőlük pont öntökönszúrás lenne. A gyártás, vagy a bevezetés kellős közepén benyalunk egy török embargót, akkor kezdhetjük az egészet elölről. Mert az embargó nem biztos, hogy érvénytelenítené a megkötött szerződést. Patt helyzet. Senkinek sem jó.

    Egy NMS/Jelcin szerintem pont az a kategória, amit meg lehet venni tőlük. Nagyon komoly rendszer integrációt nem igényelnek. Inkább csak alvázat jelentenek bárminek.
    Ha esetleg licencben gyártjuk őket, akkor meg még az alkatrész sem fog problémát jelenteni. A motorhoz, erőátvitelhez bárhol kapunk alkatrészt, a futóművet meg itthon legyártjuk. Nem nagyon tudom azt elképzelni, hogy ne a németektől vegyük a láncos IFV-t, de hogy Patria-Pars kombó nem jöhet össze, az biztos, mivel mindkettő kerekes jármű, és azt hiszem a nehéz dandár mindenképpen láncosat fog kapni.
    Mint ahogy a Caesar/EVA kombó is üti egymást.
    A Caesart nem megvenni gondoltam, hanem csak példának hoztam fel, hogy mennyi lehet az EVA ára. Hogy ugyan arra a feladatra 2 típust használnák annak semmi, de semmi értelme. Ha meg az EVA-ba mint PESCO projectben benne vagyunk, akkor abból vásárlás is lesz, az tuti! :rolleyes:

    A francia kerekes járművek olyanok nekem, mint egy Playboy Nyuszi. Jó-jó, de otthonra nem kéne! :D
    Ők ezzel a Griffon-Jaguár párossal szétválasztották az eredményes harchoz szükséges funkciókat.
    Ugyan az, mint a Patria 6x6, csak csőrös kivitelben. 2 fővel kisebb deszanttal, és úszóképesség nélkül.
    Ha meg azt nézed, a Jaguar állítólag igen kedvező árú (4M USD körül) de alapvetően egy amolyan felderítő/fire support jármű.
    Nekem a felderítő jármű nem akkora, mint egy egy pajtaajtó. Fire supportnak meg kevésnek tűnik egy Leohoz képest. ;)
    A franciák mindig is speciális igényekkel rendelkeztek a járműveiknél. A 3 jármű (Griffon, Jaguar, Caesar) gyakorlatilag lefedi az alap igényeket, egy lövész dandárhoz, csak minden a francia geopolitikai céljaihoz méretezve/tervezve.
    Ha lesz is rakétatüzérség, akkor szerintem az ki fog csúszni a Zrínyi 2026-ból - időben.

Ugrás a fórum topichoz