|

Kettős szerepben? – Változások előtt a kecskeméti repülőtér

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak. Ennek érdekében számos infrastrukturális beruházásra, jogi és szervezeti változtatásra lesz szükség.

Öt és fél milliárd forintot biztosít a kormány a modern városok program keretében a kecskeméti repülőbázis polgári célú fejlesztésére, amelyből idén 2,69 milliárd, jövőre pedig a többi összeg hívható le. A Honvédelmi Minisztérium által készített előzetes tanulmány szerint a polgári repülőgépek által használható terület a laktanya északi-északnyugati oldalán kapna helyet, az elkerülő út felé eső részen. Ez a megoldás azért lenne előnyös, mert a 445-ös útra építhető felhajtón keresztül a repülőtérről az autópálya is gyorsan elérhető volna. A polgári üzemeltetéshez szükséges beruházások tartalmazzák többek között az utasforgalmi terminál és a teheráru raktár kialakítását, üzemanyag-tárolók létesítését, a közműhálózat fejlesztését, valamint a biztonsági és kommunikációs rendszerek kiépítését is.

Mindez azonban egy olyan volumenű beruházás, amit az önkormányzat szakemberei szerint is csak lépésről-lépésre, ütemezve lehet megvalósítani. A kettős hasznosításhoz szükséges infrastruktúra és személyi feltételek teljes körű megteremtése több évbe is beletelhet.


Ugrik Csaba dandártábornok

– Ennek ellenére néhány charterjárat, az eddigi bejáratott gyakorlatnak megfelelően, engedély birtokában továbbra is használhatja a repülőteret. A helyi vállalatok leszállási kérelmeit ugyanis kiemelten kezeljük és a lehető legrövidebb idő alatt biztosítjuk gépeik fogadását. Egyébként szerintem is hosszú folyamat lesz a katonai és a polgári légi forgalom teljes elkülönítése, befejezésének határidejét egyelőre vizionálni sem lehet. A feladat előkészítésén már dolgozik egy minisztériumi munkacsoport, amelyben a bázis képviselői is részt vesznek. Készültek előzetes megvalósíthatósági tervek, megkezdődtek a hatósági egyeztetések, és a terület bejárása is megtörtént. A folyamatnak ugyan még nagyon az elején járunk, de az már megállapítható, hogy a bázis alkalmas a kettős hasznosításra – mondta Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka.

A döntéshozóknak azonban a tervezés és a megvalósítás során rengeteg olyan problémát kell majd megoldaniuk, amelyekkel eddig még nem találkoztak. Ezek közül talán a legkézenfekvőbb az, hogy Magyarországon, működő katonai repülőteret még sosem alakítottak át kettős hasznosításúvá. A szakembereknek tehát legfeljebb a külföldi – svéd, német, francia – modellek tanulmányozása jelenthet támpontot.

– Szerintem a legnagyobb feladat a repülőtér polgári légi forgalmi területének és az általunk használt területnek a szétválasztása lesz. Fizikailag persze ez egy kordonnal, vagy egy kerítéssel egyszerűen megoldható, de az infrastruktúra, a jogi szabályzók és a logisztikai háttér biztosítása érdekében a civil gépek utasai részére tulajdonképpen egy komplett terminált kell építeni, európai színvonalú váróteremmel. A schengeni határokon kívülről érkezők fogadásához külön beléptetési pontra van szükség, meg kell teremteni a határőrizetet, a vámellenőrzés feltételeit és a polgári gépek tankolási lehetőségét is. Nem utolsósorban pedig mindehhez meg kell szerezni valamennyi illetékes nemzetközi légügyi hatóság engedélyét. A fentiek természetesen messze túlmutatnak a mi hatáskörünkön. Ami ránk tartozik, azon már dolgozunk: készül egy javaslat az állománytáblánk módosítására annak érdekében, hogy a majdani polgári igényeknek úgy tudjunk eleget tenni, hogy azok ne veszélyeztessék az alaprendeltetésünkből adódó feladataink teljesítését – folytatta Ugrik tábornok.


A kettős célú hasznosításhoz a felszállópályát is bővíteni kell.

A kecskeméti repülőbázis ugyanis a NATO alárendeltségébe tartozik, és ennek megfelelő szintű készenléti szolgálatot kell ellátnia. Egy légtérsértő repülőeszköz beazonosítására, elfogására a Gripeneknek akkor is fel kell szállniuk, ha a betont éppen egy meghibásodott civil gép foglalja el. A megoldás talán egy felszállásra alkalmas gurulóút kiépítése lehetne, amelyet vészhelyzetben használhatnának a vadászgépek.


A repülésvezetők a teljes repülőteret belátják a toronyból.

– Ez még a távoli jövő, ráadásul nem is a mi feladatunk megoldást találni az ilyen és ehhez hasonló helyzetekre. Nekünk most sokkal inkább az előttünk álló feladatokra kell koncentrálnunk. Továbbra is a mi felelősségünk ugyanis hazánk és Szlovénia légtérvédelmének a biztosítása, ugyanakkor szinten kell tartanunk a közvetlen légi támogató, az éjjellátó, a légi utántöltő, az előretolt repülésirányító képességeinket is. Ennek érdekében több, a szárazföldi csapatokkal közös hazai és nemzetközi gyakorlaton fogunk részt venni ebben évben. Load Diffuser néven lesz például egy háromhetes, nagy létszámú, a magyar légtérbe tervezett „saját” gyakorlatunk májusban. Erre több F–16-os érkezik majd a tengerentúlról is. Pápára történő áttelepüléssel, támogatóként részt veszünk a Fire Blade-n, nyáron a NATO romániai Saber Guardian gyakorlatára viszont nem települünk ki, Kecskemétről fogunk felszállni, a feladat végrehajtása után pedig jövünk haza. Ugyanakkor újonnan beszerzett bombafegyverzetünk alkalmazását is készségszintre kell fejlesztenünk, ezért ebben az évben egy éles bombavetést is beterveztünk. Közben „letudunk” itthon néhány éleslövészetet a hajmáskéri lőtéren, lesz egy elektronikai harcászati gyakorlatunk, Szlovéniában pedig – ugyancsak hazai felszállással – az Adriatic Strike keretében bombavetést fogunk imitálni. Kijelölt repülőgép-vezetőink Stockholmban, a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség által üzemeltetett Bevetés-gyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban vesznek részt felkészítésben. Kiképzési feladataink között azonban az igazi „nagy falat” ősszel, az egy hónapos spanyolországi Tactical Leadership programon való részvétel lesz. Ennek a gyakorlatnak az igazi jelentősége abban rejlik, hogy saját magunknak képezhetünk olyan parancsnokokat, akik nagy gépszámú kötelékek vezetésére is alkalmasak lesznek. Erre most nyílt először lehetőségünk, két repülőgép-vezetőnk szerzi majd meg ezt a képességet – sorolta a bázisparancsnok.


A légi utántöltés gyakorlása a képesség szinten tartása miatt szükséges.

A Gripenek támogatására ugyanakkor a légierő más alakulatai is számítanak. Ennek megfelelően a kecskeméti vadászgépek alájátszóként vesznek részt az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, illetve az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ gyakorlatán, de mint „célokra”, egy csehországi légvédelmi rakétagyakorlaton is szükség lesz a Gripenekre.

– Nagy segítséget jelent számunkra, hogy az elöljárótól nemcsak feladatokat, de plusz négyszáz lerepülhető órát is kaptunk – folytatta Ugrik tábornok. Idén így már kétezer órával gazdálkodhatunk, ami még arra is lehetőséget biztosít, hogy egy új, látványos, dinamikus bemutatóprogramot állítsunk össze. Ennek köszönhető, hogy bár idén nem lesz hazai repülőnap, a Gripenek kiváló tulajdonságait és hajózóink felkészültségét mégis bizonyíthatjuk a külföldi légiparádékon. Két új bemutató-pilótánkkal, Szatmári László őrnaggyal és Gottschall András századossal közösen már össze is állítottuk a programot; jelenleg az elöljáró jóváhagyására várunk. A tervek szerint a Gripenek bemutatóját először a horvát légierő napján láthatják a repülés rajongói. Azok pedig, akik ezen a májusi légi show-n nem tudnak részt venni, a nyár folyamán megnézhetik majd Spanyolországban, Németországban, Romániában, Angliában, Szlovákiában, Belgiumban, valamint Csehországban is.


A V4 EU-harccsoport készenléti szolgálata során a Gripen-pilóták gyakorolták az éjjellátó készülék használatát is.

A kecskeméti bázis szállítórepülő-százada viszonylag ritkán szerepel a nyilvánosság előtt, rövidesen viszont valószínűleg róluk szólnak majd a vezető hírek. A Zrínyi 2026 elnevezésű honvédelmi és haderő-fejlesztési program keretében ugyanis a Magyar Honvédség korszerű szállító repülőgépekre cseréli le több mint negyvenéves An–26-os flottáját.

– Kétségtelen tény, hogy a légi kapacitásunk bővítése már nem halogatható tovább. A Honvéd Vezérkar főnökének helyettesétől, dr. Orosz Zoltán altábornagytól hallottakra tudok csak hivatkozni: még nem tudni, hogy milyen típusok jöhetnek szóba, azonban kategóriánként három-öt könnyű és közepes szállítógép beszerzésének a lehetőségét vetette fel. Ez viszont az én értelmezésemben 120–140 utas befogadására alkalmas sugárhajtóműves gépeket, 20–40 fős, ugyancsak JET kategóriás futárgépeket, valamint teherszállításra és a deszant dobására is alkalmas, az An–26-osokhoz hasonló légcsavaros repülőgépeket jelent, amelyek évtizedekre biztosítják majd, hogy a Magyar Honvédség képes legyen megoldani szállítási feladatait – jegyezte meg Ugrik Csaba tábornok.


Az An-26-osok felett eljárt az idő, cseréjükre hamarosan sor kerül.

Fotó: Rácz Tünde, dr. Toperczer István alezredes és Tóth László

Forrás: Magyar Honvéd 2017. március, honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • kamm
    Ez melyik wiki page? :) (Amugy szakaszvezeto volt a rendfokozatom. :) Volt egy sztori, hogy amikor leszereltunk, akkor felnyomtak minket tartalekos ormesternek, hogy konnyebben visszarantgathassank, de erre mar konkretan nem eskudnek meg, szerintem hülye legenda volt, no meg mert direkt masik cimet is adtam meg leszereleskor. :p)
    Hungarian Ground Forces, angol szócikk, rajta van watchlisten
  • Albatros2020
    Hungarian Ground Forces, angol szócikk, rajta van watchlisten
    Úgy tunik, hogy a botok már inteztek es az IP mar blokkolva is van.
  • kamm
    Ez melyik wiki page? :) (Amugy szakaszvezeto volt a rendfokozatom. :) Volt egy sztori, hogy amikor leszereltunk, akkor felnyomtak minket tartalekos ormesternek, hogy konnyebben visszarantgathassank, de erre mar konkretan nem eskudnek meg, szerintem hülye legenda volt, no meg mert direkt masik cimet is adtam meg leszereleskor. :p)
    Amennyiben előléptettek volna, akkor az utolsó sorakozón kihirdették volna.
  • krisss
    Pöcshuszár nagy kedvence a Bronco, ez ilyen fórum poén. Bár tényleg nem rossz gép.
    Azt hittem valami komoly dologról maradtam le!
    Bálint
    Mert Szijjártó az mondta, hogy a Rába beszállító lesz
    Ez sejtésem szerint kimerül majd a futóműben, ahogy fentebb más is megjegyezte.
    Bálint
    tárgyalnak arról is, hogy a Rába itt gyártson/összeszereljen valamit.
    Na igen, ez egyelőre elméleti... tárgyalnak, majd lesz belőle valami, ha lesz. Az is csak fantázia hogy épp a Bronco. Én még emlékszem oylan bejelentett üzletről miszerint orosz helikoptereket gyártunk, sőt még régebbről svéd-magyar közös fejlesztésű radarelnyelő bevonatról.
    kamm
    No meg a Hirtenberger (ismeros?) es az ST ket evvel ezelott mar bemutattak egy Bronco 3-ra epitett, automata toltos 120mm mortart - ez nagyon bitang lenne, plane nalunk elsokent a vilagon, lancos APC+120as mortar+extra malha/ammo:
    Ismerem mindkettőt, de az aknavetőt bármire rá lehet ám kalapálni. :) Lynx és Yorük/Yalcin alapra számítok.
  • Albatros2020
    kicsit off:

    Valaki nem hajlandó elfogadni a fejlesztéseket és wikipédia vandalizmusban éli ki magát:


    /kicsit off
    Románnak lenni foglalkozás.
  • Ruby de Puteaux
    Azt hittem valami komoly dologról maradtam le!
    A Bronco komoly dolog! A Broncoval nem viccelünk!!! :cool::D

    Ruby de Puteaux
    Ez sejtésem szerint kimerül majd a futóműben, ahogy fentebb más is megjegyezte.
    Szíjjártó - saját elmondása szerint - harci jármi itthoni gyártásáról tárgyaltak! Nem alkaltrész beszállításról kintre.

    Ruby de Puteaux
    Na igen, ez egyelőre elméleti... tárgyalnak, majd lesz belőle valami, ha lesz. Az is csak fantázia hogy épp a Bronco. Én még emlékszem oylan bejelentett üzletről miszerint orosz helikoptereket gyártunk, sőt még régebbről svéd-magyar közös fejlesztésű radarelnyelő bevonatról.
    A Bronco korábbi szerelmem, de - Szíjjártó ST-s tárgyalási bejelentése nyomán - az ST-től ide kizárásos alapon csak a Terrex vagy a Bronco jöhet számításba. A Hunter értelmetlen a Lynx után. A Belrexnek a török járművek után nincs értelme. Míg a Spydernek, ha kerítenénk is itthon feladatot, az éghajlatra nem annyira alkalmas... (Meg ugye bugy-kat már vettünk) Szerintem a Terrexnek nagyon-nagyon-nagyon olcsónak kell ahhoz lennie, hogy jobban megérje, mint mondjuk a Boxer.
    Erről meg Maróth nyilatkozott, hogy egy helikopteripari komplex gyártást is be fognak jelenteni. A bevonat tudtommal létezik....

    Ruby de Puteaux
    Ismerem mindkettőt, de az aknavetőt bármire rá lehet ám kalapálni. :) Lynx és Yorük/Yalcin alapra számítok.
    Még szerencse, hogy a Bronco-nak nem csak ilyen felhasználási területei vannak. ;)
  • pöcshuszár
    Erről meg Maróth nyilatkozott, hogy egy helikopteripari komplex gyártást is be fognak jelenteni. A bevonat tudtommal létezik....
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

    Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    Ennek lenne értelme! Csakhát pont a szerbek kaptak ilyet a beszerzéshez..... :cool:
  • Parapitecus
    Amennyiben előléptettek volna, akkor az utolsó sorakozón kihirdették volna.
    Azt nem tudom, mert minket pestieket korabann elengedtek. :)
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft

    Lehet kimondott kérés volt ez a méretarányú modell, kell otthon a terepasztalra. :D
  • Pogány
    Lehet kimondott kérés volt ez a méretarányú modell, kell otthon a terepasztalra. :D
    Meg is erdemli. A Maroth azon kevesek egyike a HM kornyeken, akirol mar az interjukban kiderul, hogy okos, alapos es nem ideges figura... az a tipus, akinek meg dolgoznek is, csak annyit a HM (szerintem) nem tud fizetni. :D
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
    A Lynx makett is siralmas volt,...talán a H145M volt az egyetlen, ami guszta volt...
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
  • kamm
    Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

    Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
    Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
    Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
    Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
  • Terminator
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
    Nem tudom, hogy a H-Force mennyire spéci és titkos cucc. Mivel az van az összes új helikopterünkben, így nem biztos, hogy egy külföldi, civil cégre bíznák a karbantartást.

    Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
    Nem érted te az idők szavát.. Nézd csak milyen zöld! :D Lebomló papír, lefogadom a festék is környezetbarát amit használtak hozzá! Na most merd azt mondani, hogy nem ez a legjobb makett amit valaha láttál! ;)
  • Terminator
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
    Öt Eu.i ország most írta alá a 2035 után szolgálatba állítani tervezett következő generációs közepes helikopter közös fejlesztéséről szóló megállapodást.
    https://www.defensenews.com/global/...n-to-build-natos-next-medium-lift-helicopter/
    Nem volna butaság ehhez valamilyen szinten csatlakozni.
    Pl. a repülés vezérlő software fejlesztésében szerintem részt tudnánk venni...
  • Madár Fokker
    Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!
    Én is azon gondolkozom, hogy miért jönne ide egy másik helikopteres cég, amikor 20 évig biztos nem vesz az állam újabb helikoptereket. A sokmilliárdos állami támogatás, az adókedvezmény, az olcsó munkaerő lehet kedvező neki, de minden más ország is azt akarja hogy ha vesznek valamilyen helikoptert akkor az adott gyártó az ő országukban fektessen be, emiatt döntenek az adott helikopter mellett. Európában a Leonardo (=AW/AgustaWestland) van még helikoptergyártó, ők minek jönnének ide, ha Lengyelország a fő célpont? A Boeingnak nagyobb baja is van most, a Textron/Bell-nél Csehország, Szlovákia, Horvátország és Románia az esélyes, az LM/Sikorsky is a lengyelek rendelésére vár. Az MD csak nem jön ide 10+2 db használt rendőrségi helikopter miatt... Bár az oroszokról volt szó, de azért az elég nagy meglepetés lenne. Kínai, indiai vagy dél-koreai meg minek jönne ide, milyen haszna lenne belőle?
  • Madár Fokker
    Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
    Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
    Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
    Felső és középfokú német-angol nyelvtudással rendelkező műszaki végzettségű fiatalokkal sokkal jobban állunk mint 10 éve, amikor elkezdtek özönleni az autóipari cégek Magyarországra. Amikor egy ilyen multi áthozza a gyártást, akkor előtte egy komoly képzést is ad az új alkalmazottaknak. Az észt vagy otthon tartják első lépcsőben vagy hozzák az embereket magukkal, a többiek meg fokozatosan beletanulnak. 3-5 év aztán szépen hazaszivárog a többség és a magyarok átveszik a helyüket, persze a kulcspozikat megtartják.

    Általában a külföldi telephelyeken sem mindenki penge. Meglepő, de általában van egy kis csapat, akit jól megfizetnek, ők futtatják fel világszerte a projekteket, a többiek meg a futottak még kategória. Mentalitásban jobb az átlag magyar munkaerő már mint a nyugati. A többi meg képzés és tapasztalat kérdése.

    Mindig az ilyen válságok generálnak nagyobb ipari átrendeződéseket. Így volt ez 2008 után is, így lesz most is. Ebből a szempontból jó ütemben van a Zrínyi. Már mki komolyan veszi és számol vele, de még messze nem futott ki a projekt van benne potenciál, főleg hadiipari részen.

    Nem biztos, hogy kell cserealap, hogy rendeljünk, a legutóbbi kiskunhalasi beruházások is majdnem a megrendelésektől függetlenül jöttek gazdasságossági alapon. Lehet ez is így jön.

Ugrás a fórum topichoz