|

HTKA Hírhalom 2017. 11. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétfőn egy csokorba fűzve.

Ezen a héten a tavaly novemberi kanadai Hornet baleset felelevenítésével kezdünk. A Kanadai Királyi Légierő kiadta az előzetes jelentést a november 28-án bekövetkezett, halálos áldozattal járó balesetről. A CF-18-as alacsony magasságú bombázást gyakorolt, a bombavetés után a pilótának egy menekülő manővert kellett végrehajtania. Sajnálatos módon hibát követett el, és az 5 G-s terheléssel járó manőver során túlságosan bedöntötte gépét, mely így veszített a magasságából, és már nem volt ideje a korrigálsára.

Új külső szárny résszel kell ellátni az F-35-ös hajófedélzeti változatát. Amikor a külső pilonra felfüggesztették az AIM-9X légiharc rakétát, nagy túlterhelésű manővereknél a vártnál erősebb oszcilláció lépett fel a 2015. decemberi tesztrepülések során, ezért a már legyártott 32 F-35C-n meg kell erősíteni a külső szárnyrészt. A mérnökök már kidolgozták a módosításokat, melyek jelenleg tesztelés alatt állnak, a Block 3F szériában készülő vadászbombázók már a megerősített szárnyat kapják.

Kiválóan teljesítettek az USAF legutóbbi fegyverrendszer kiértékelő programján a tisztán vadász feladatú típusok a Tyndall légibázison. A Massachusetts-i Légi Nemzeti Gárda 104. vadász ezredének 4 F-15C-je közös feladat végrehajtást gyakorolt 4 F-22-essel. A két vérbeli vadászgép és pilótáik nem is okoztak csalódást, 14 „vörös” géppel csaptak össze, és 41:1 győzelem-veszteség arányt könyvelhettek el. Azért lehetséges a 14 célponttal a 41 lelövés, mert a vörös csapat gépei kilövésük után néhány perccel újra csatlakozhatnak a légiharchoz, tovább nehezítve a „kékek” dolgát. Az nem tisztázott, hogy az ellenfél milyen típust repült, de feltehetően F-16-osokkal és F/A-18-asokkal indultak harcba.

Az Amerikai Légierő az Israel Aerospace Industries’ (IAI) Elta North America leányvállalatát választotta ki a feladatra, hogy drón zavaró rendszert szállítson. 21 készletről van szó, melyek értéke 15,5 millió zöldhasú. A felszerelést Izraelben gyártják, de a kiképzésre már az Egyesült Államokban kerül sor. A Flight Global információ szerint a tavaly bemutatott Drone Guard rendszerre esett a választás, mely 3D-s radarral és optikai szenzorral deríti fel a kisméretű drónokat, akár 4 km-es távolságból is. Azonosítás után pedig megkezdi az UAS GPS és kommunikációs rendszerének zavarását.

Újabb 7 EA-18G Growlert és 5 F/A-18E Super Hornetet rendelt a Pentagon. A vadászbombázókért 678 millió dolláros árat fizetnek, a leszállítási határidő 2019. február.

Kisebb mérföldkőhöz érkezett a B-21-es fejlesztése, befejeződött az előzetes tervezés felülvizsgálata. Stephen Wilson tábornok, az USAF vezérkari főnöke egy fehérházi ülésen beszélt a projektről, mely remekül teljesített a vizsgálaton, és elégedettek a dolgok jelenlegi állásával.

Forrás: USAF ,

Súlyos hibával találkoztak az Amerikai Légierő szakemberei az E-3G Block 40/45 tavalyi kiértékelése során. A 3 hetes tesztsorozaton azt tapasztalták, hogy a modernizált elektronikájú légtérellenőrzők érzékenyek a hacker támadásokra. Idáig 9 gépet alakítottak át, de a fennmaradó 18 példányon halasztják a munkálatokat amíg meg nem oldják a problémát.

Jelentős mérföldkövet teljesített az Amerikai Légierő 93. bombázó századának egyik alezredese. Steven R. Smith, aki navigátor oktatóként dolgozik a B-52-esek fedélzetén, március 3-án gyűjtötte be 10 000. repült óráját. Munkakörében a 2000 órányi tapasztalattal már nagy tekintélyűnek számít valaki, őt kollégái már legendaként emlegetik.

Lt. Col. Steven R. Smith | Fotó: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Ted Daigle ,

Új névvel látta el a már évek óta fejlesztés alatt álló, kettős irányítórendszerrel ellátott bomba családját a Lockheed Martin. Ezentúl Paragon névvel illetik az F/A-18-ason már integrált fegyvert, az F-16-osra függesztve pedig az év második negyedében kezdik meg a tesztrepüléseket. A kombinált inerciális/GPS, és lézeres irányítórendszerrel ellátott bombák előnye a konkurens cégek hasonló termékeihez képest a nagyobb indítási távolságuk, mely valószínásíthetően a jobban optimalizált zuhanási pályának köszönhető.

Paragon LGB | Fotó: Lockheed Martin ,

6,5 millió zöldhasút érő szerződéssel látta el a Rheinmetall nevű vállalatot az USAF. A svájci cég több tízezer 25×137 mm-es páncéltörő (Frangible Armour Piercing – FAP) lövedék leszállítását vállalta, melyek az F-35 GAU-25-ös gépágyújának lőszertárolójába kerülnek. A 4 széria gyártása hamarosan elkezdődik, az első szállítmányt decemberben kapja meg az USAF. A vállalat szóvivője szerint az új lövedék nem csak légiharcban, hanem a gyalogsági járművekre is halálosak extrém körülmények között is.

Érdekes posztot jelentetett meg Facebook oldalán a Redfish Trading Company: azonnali vevőket keresnek orosz gyártású vadászgépekre. A hirdetés szerint 7 MiG-29, 5 Szu-27, egy Szu-25 és 22 Szu-17-es eladó. A poszt azóta már eltűnt az oldalukról.

Az orosz helyettes védelmi miniszter a légierő idei képességfejlesztéséről nyilatkozott. Yuriy Borisov elmondása alapján idén a tavalyihoz képest további néggyel, azaz összesen 16-al nő az új Szu-34-esek száma. A csapásmérők mellett 17 Szu-30Szm és 10 Jak-130 is kerül az üzemeltetőkhöz, emellett a jövő évi tervekben a Szu-34-est már üzemeltető alakulatok is örömöt találhatnak, 2018-ban ugyanis megkezdődik a már átadott gépek modernizálása.

Az Orosz Haditengerészet lecseréli az Oscar II osztályú tengeralattjárókon alkalmazott Granit robotrepülőgépeket. A váltótípus a legújabb Kalibr. Az átfegyverzést a Zvezda hajógyárban hajtják végre. Az átfegyverzés szándékát egyébként már 2011-ben jelezték, azonban úgy tűnik, csak most kezdődik meg a munka kivitelezése.

Tajvanon bemutatták a Teng Yun UAV-t kísérő zavarógép szerepkörben:

Kényszerleszállást hajtott végre az Új-Zélandi Királyi Légierő egyik NH90 helikoptere március 8-án. Elővigyázatosságból döntöttek az éjszakai kiképzőrepülés megszakítása mellett, majd Taupotól nem messze, egy szántóföldre tették le a forgószárnyast a pilóták, szerencsére senki sem szenvedett sérülést.