|

Szolgálatba állt az első kínai „lopakodó”

Alig telt el pár hónap azóta, hogy a 2016 novemberi, Csuhajban megrendezett nemzetközi repülőnap keretében bemutatkozott a nagyvilágnak a Csengdu J-20 ötödik generációs vadászbombázó, Kína bejelentette: a típus szolgálatba állt a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejénél. Ezt az állami hírtelevízió jelentette be egy csütörtök esti adásában, minden egyéb részletet nélkülözve.

Mint ismeretes, a J-20 Kína első, alacsony észlelhetőségű 5. generációs harci repülőgépe, amelyet 2010-ben láthattunk először. Az első prototípusa 2011-ben végezte el szűzfelszállását, amit többéves berepülési program követett – eközben pedig számos változtatást is eszközöltek a repülőgép kialakításán a kínai mérnökök. A csengdui fejlesztő-gyártó üzem 2016 végéig legalább egy tucat példányt adott át a légierőnek. Ezek közül az utolsók már az alacsony ütemű szériagyártásból származtak, és minden jel szerint elkezdték velük feltölteni az első alakulatot.

J-20 a levegőben |Fotó: Alert5 ,

A korábbi hírek szerint Peking idén februárra tervezte az első J-20-század aktiválását, ami egybecseng a mostani bejelentéssel. Valószínűleg tehát az történt, hogy ezt az egységet mostanra sikerült feltölteniük elegendő számú repülőgéppel ahhoz, hogy elkezdhessék a valódi, érdemi kiképzést vele. Tehát korántsem arról van szó, hogy a J-20 bevethető lenne (sőt, még a „korlátozottan bevethető” jelzőt is csak fenntartásokkal illeszthetnénk rá), arra még legalább 5-6 évet várni kell. Addigra lesz elegendő számú kiképzett, tapasztalt hajózó és repülőműszaki, akik létre tudják hozni a szükséges üzemeltetési utasításokat, gyakorlati ismereteikre alapozva. Illetve, még számos hadgyakorlat és teszt vár rájuk, például a fegyverzet alkalmazásának tekintetében.

A J-20 komoly ütőkártya lesz Kína kezében, amikor bevethetővé válik |Forrás: Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje ,

Ettől függetlenül mindenképpen hatalmas előrelépés Kína részéről, hogy cirka hét év leforgása alatt elérte, hogy szolgálatba tudjon állítani egy ötödik generációsnak titulált harci repülőgépet. Persze a J-20 valós képességeiről Pekingen kívül senki nem tud semmi konkrétat, és valószínűleg nem is fog még nagyon sokáig.

Mint ismert, Kína a J-20-ast elsősorban nem légi harcra szánja, hanem az olyan, stratégiai fontosságú célok megsemmisítésére, mint a légi-utántöltő vagy AWACS repülőgépek. Az ellenséges vadászbombázók leküzdése a szintén fejlesztés alatt álló J-31 feladata lesz, ami kisebb és könnyebb kialakítású. A J-20 előnye hatalmas hatósugarában és a hordozható fegyverzet mennyiségében rejlik, ami Kína számára komoly ütőkártyát jelent majd a közeljövő potenciális konfliktusaiban.