|

Szolgálatba állt az első kínai “lopakodó”

Alig telt el pár hónap azóta, hogy a 2016 novemberi, Csuhajban megrendezett nemzetközi repülőnap keretében bemutatkozott a nagyvilágnak a Csengdu J-20 ötödik generációs vadászbombázó, Kína bejelentette: a típus szolgálatba állt a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejénél. Ezt az állami hírtelevízió jelentette be egy csütörtök esti adásában, minden egyéb részletet nélkülözve.

Mint ismeretes, a J-20 Kína első, alacsony észlelhetőségű 5. generációs harci repülőgépe, amelyet 2010-ben láthattunk először. Az első prototípusa 2011-ben végezte el szűzfelszállását, amit többéves berepülési program követett – eközben pedig számos változtatást is eszközöltek a repülőgép kialakításán a kínai mérnökök. A csengdui fejlesztő-gyártó üzem 2016 végéig legalább egy tucat példányt adott át a légierőnek. Ezek közül az utolsók már az alacsony ütemű szériagyártásból származtak, és minden jel szerint elkezdték velük feltölteni az első alakulatot.

J-20 a levegőben |Fotó: Alert5 ,

A korábbi hírek szerint Peking idén februárra tervezte az első J-20-század aktiválását, ami egybecseng a mostani bejelentéssel. Valószínűleg tehát az történt, hogy ezt az egységet mostanra sikerült feltölteniük elegendő számú repülőgéppel ahhoz, hogy elkezdhessék a valódi, érdemi kiképzést vele. Tehát korántsem arról van szó, hogy a J-20 bevethető lenne (sőt, még a “korlátozottan bevethető” jelzőt is csak fenntartásokkal illeszthetnénk rá), arra még legalább 5-6 évet várni kell. Addigra lesz elegendő számú kiképzett, tapasztalt hajózó és repülőműszaki, akik létre tudják hozni a szükséges üzemeltetési utasításokat, gyakorlati ismereteikre alapozva. Illetve, még számos hadgyakorlat és teszt vár rájuk, például a fegyverzet alkalmazásának tekintetében.

A J-20 komoly ütőkártya lesz Kína kezében, amikor bevethetővé válik |Forrás: Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje ,

Ettől függetlenül mindenképpen hatalmas előrelépés Kína részéről, hogy cirka hét év leforgása alatt elérte, hogy szolgálatba tudjon állítani egy ötödik generációsnak titulált harci repülőgépet. Persze a J-20 valós képességeiről Pekingen kívül senki nem tud semmi konkrétat, és valószínűleg nem is fog még nagyon sokáig.

Mint ismert, Kína a J-20-ast elsősorban nem légi harcra szánja, hanem az olyan, stratégiai fontosságú célok megsemmisítésére, mint a légi-utántöltő vagy AWACS repülőgépek. Az ellenséges vadászbombázók leküzdése a szintén fejlesztés alatt álló J-31 feladata lesz, ami kisebb és könnyebb kialakítású. A J-20 előnye hatalmas hatósugarában és a hordozható fegyverzet mennyiségében rejlik, ami Kína számára komoly ütőkártyát jelent majd a közeljövő potenciális konfliktusaiban.

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Persze,hogy nem történt,megvették előre és ha ez nem lenne elég nem egyszerhasználatosak azok sem amiket vettek.
    Amit megvettek előre ez édeskevés. A legutolsó rendelés amiről a sajtó is írt 2011-ből való és 150 hajtóműről szól. Ez mintha megismétlődne 2017-ben is, de nem vagyok biztos benne, hogy nem tévedés és a 2011-es cikket másolták volna le.
    Bárhogy is nézzük 150 hajtómű nem olsan sok. Ez ugyebár elég kéne legyen a gyártás alatt lévő J-10B gépekhez, meg a J-15-ösökhöz. Van még egy rakás J-11/J-10A oda is elkéne néhány új hajtómű, az eredeti Szu-27/30 esetében is szóba jöhet egy-két csere. És akkor hol vannak még a J-20 gépek?
  • Nem olyan hülyeség hogy Kína 2020.ig 100 db j-20A állít hadrendbe.
    Korábbi hírek szerint az A után jön a B változat ami tartalmazza a WS-15 hajtóművet abból 500 db terveznek legyártani .
    Am a 7 gép az Október 1-es ünnepségre készül ahol repülni fog az új generációs bombázó is .(szerintem)
  • Roni
    Nem olyan hülyeség hogy Kína 2020.ig 100 db j-20A állít hadrendbe.
    Korábbi hírek szerint az A után jön a B változat ami tartalmazza a WS-15 hajtóművet abból 500 db terveznek legyártani .
    Am a 7 gép az Október 1-es ünnepségre készül ahol repülni fog az új generációs bombázó is .(szerintem)
    Um... egy nyomorult utasszállítót nem tudnak összerakni csak nyugati segítséggel (akik igazából ahogy nézem jó okkal mímelik inkább a munkát), ami pedig egy pöppet egyszerűbb, mint egy harci gépet, szóval nem tudom honnan ez a hatalmas optimizmus ezzel a géppel kapcsolatban.
  • angelsoul
    Um... egy nyomorult utasszállítót nem tudnak összerakni csak nyugati segítséggel (akik igazából ahogy nézem jó okkal mímelik inkább a munkát), ami pedig egy pöppet egyszerűbb, mint egy harci gépet, szóval nem tudom honnan ez a hatalmas optimizmus ezzel a géppel kapcsolatban.
    De furnérlemez változatot már csak elhiszed, hogy le tudnak gyártani 100 darabot.
  • Mackensen
    De furnérlemez változatot már csak elhiszed, hogy le tudnak gyártani 100 darabot.
    Szerintem nem a 100 db-os mennyiség a hihetetlen, hanem a 2020-as dátum. A gép még kész sincs, alacsony ütemű gyártás megy valószínűleg, mivel megjelent egy kiképző, és állítólag egy éles századnál.
  • arbalest
    Szerintem nem a 100 db-os mennyiség a hihetetlen, hanem a 2020-as dátum. A gép még kész sincs, alacsony ütemű gyártás megy valószínűleg, mivel megjelent egy kiképző, és állítólag egy éles századnál.
    Igen, szerintem is elég fura lenne.
  • Mackensen
    Amit megvettek előre ez édeskevés. A legutolsó rendelés amiről a sajtó is írt 2011-ből való és 150 hajtóműről szól. Ez mintha megismétlődne 2017-ben is, de nem vagyok biztos benne, hogy nem tévedés és a 2011-es cikket másolták volna le.
    Bárhogy is nézzük 150 hajtómű nem olsan sok. Ez ugyebár elég kéne legyen a gyártás alatt lévő J-10B gépekhez, meg a J-15-ösökhöz. Van még egy rakás J-11/J-10A oda is elkéne néhány új hajtómű, az eredeti Szu-27/30 esetében is szóba jöhet egy-két csere. És akkor hol vannak még a J-20 gépek?
    300 mert valóban utánrendeltek.
  • dudi
    300 mert valóban utánrendeltek.
    Mármint háromszáz összesen a 2011 plusz a 2017 rendelésekkel? Bárhogy is nézzük, ha gond van a hazai hajtóművel akkor a köv időszakban megint után kell majd rendeljenek.
  • Mackensen
    Mármint háromszáz összesen a 2011 plusz a 2017 rendelésekkel? Bárhogy is nézzük, ha gond van a hazai hajtóművel akkor a köv időszakban megint után kell majd rendeljenek.
    Igen összesen 300 bár ami gépet vettek azokhoz értelemszerűen volt hajtómű és persze tartalék is.Elméletileg a kétszer 150db az ezeken a mennyiségeen felül értendő.
  • Mackensen
    Mármint háromszáz összesen a 2011 plusz a 2017 rendelésekkel? Bárhogy is nézzük, ha gond van a hazai hajtóművel akkor a köv időszakban megint után kell majd rendeljenek.
    Ha igaz, hogy el kezdték beépíteni a WS-15-ösöket, akkor lehet, hogy csak az első 1-2 széria J-20-ba megy orosz hajtómű. Giga cumi akkor lenne, ha menet közben jönne ki valami komolyabb probléma a WS-15-ösöknél, és be kellene várni egy utánrendelést az oroszoktól.
  • dudi
    Igen összesen 300 bár ami gépet vettek azokhoz értelemszerűen volt hajtómű és persze tartalék is.Elméletileg a kétszer 150db az ezeken a mennyiségeen felül értendő.
    Naigen, de van még kb 400 J-10. Azokhoz külön meg kellett venni a hajtóműveket.
  • Mackensen
    Naigen, de van még kb 400 J-10. Azokhoz külön meg kellett venni a hajtóműveket.
    Tényleg, ezeknek a hajtóműveknek Oroszországvan végzik az ipari nagyjavítását?
  • The text roughly translate to "I will have two more". It seem to be a hint that the J-20 is able to carry two SRAAM in each sidebay

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz