|

Szolgálatba állt az első kínai “lopakodó”

Alig telt el pár hónap azóta, hogy a 2016 novemberi, Csuhajban megrendezett nemzetközi repülőnap keretében bemutatkozott a nagyvilágnak a Csengdu J-20 ötödik generációs vadászbombázó, Kína bejelentette: a típus szolgálatba állt a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejénél. Ezt az állami hírtelevízió jelentette be egy csütörtök esti adásában, minden egyéb részletet nélkülözve.

Mint ismeretes, a J-20 Kína első, alacsony észlelhetőségű 5. generációs harci repülőgépe, amelyet 2010-ben láthattunk először. Az első prototípusa 2011-ben végezte el szűzfelszállását, amit többéves berepülési program követett – eközben pedig számos változtatást is eszközöltek a repülőgép kialakításán a kínai mérnökök. A csengdui fejlesztő-gyártó üzem 2016 végéig legalább egy tucat példányt adott át a légierőnek. Ezek közül az utolsók már az alacsony ütemű szériagyártásból származtak, és minden jel szerint elkezdték velük feltölteni az első alakulatot.

J-20 a levegőben |Fotó: Alert5 ,

A korábbi hírek szerint Peking idén februárra tervezte az első J-20-század aktiválását, ami egybecseng a mostani bejelentéssel. Valószínűleg tehát az történt, hogy ezt az egységet mostanra sikerült feltölteniük elegendő számú repülőgéppel ahhoz, hogy elkezdhessék a valódi, érdemi kiképzést vele. Tehát korántsem arról van szó, hogy a J-20 bevethető lenne (sőt, még a “korlátozottan bevethető” jelzőt is csak fenntartásokkal illeszthetnénk rá), arra még legalább 5-6 évet várni kell. Addigra lesz elegendő számú kiképzett, tapasztalt hajózó és repülőműszaki, akik létre tudják hozni a szükséges üzemeltetési utasításokat, gyakorlati ismereteikre alapozva. Illetve, még számos hadgyakorlat és teszt vár rájuk, például a fegyverzet alkalmazásának tekintetében.

A J-20 komoly ütőkártya lesz Kína kezében, amikor bevethetővé válik |Forrás: Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje ,

Ettől függetlenül mindenképpen hatalmas előrelépés Kína részéről, hogy cirka hét év leforgása alatt elérte, hogy szolgálatba tudjon állítani egy ötödik generációsnak titulált harci repülőgépet. Persze a J-20 valós képességeiről Pekingen kívül senki nem tud semmi konkrétat, és valószínűleg nem is fog még nagyon sokáig.

Mint ismert, Kína a J-20-ast elsősorban nem légi harcra szánja, hanem az olyan, stratégiai fontosságú célok megsemmisítésére, mint a légi-utántöltő vagy AWACS repülőgépek. Az ellenséges vadászbombázók leküzdése a szintén fejlesztés alatt álló J-31 feladata lesz, ami kisebb és könnyebb kialakítású. A J-20 előnye hatalmas hatósugarában és a hordozható fegyverzet mennyiségében rejlik, ami Kína számára komoly ütőkártyát jelent majd a közeljövő potenciális konfliktusaiban.

Fórum hozzászólások

  • Mackensen
    " A gép számára kifejlesztett Tyihomirov N-035 Irbisz-E rádiólokátor azonban az eredeti elképzelésekkel szemben nem aktív, hanem a passzív fázisvezérelt antennával rendelkezik."
    Na, valaire csak emlékeztem.
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Szu–35
    Az 15 éve volt.Azt is tervezték,hogy lesz hozzá R-37 aztán mégsem lett,de ettől ez még nem az amit te belekpzelsz.
  • dudi
    Az 15 éve volt.Azt is tervezték,hogy lesz hozzá R-37 aztán mégsem lett,de ettől ez még nem az amit te belekpzelsz.
    Ok, elterveztek bele minden szépet és jót, aztán kiderült, hogy belóg az újjuk a bilibe és visszavettek belőlük.
  • Mackensen
    Ok, elterveztek bele minden szépet és jót, aztán kiderült, hogy belóg az újjuk a bilibe és visszavettek belőlük.
    És még így is az egyik legpotensebb 4. generaciós gép.
  • dudi
    Az 15 éve volt
    Akkoriban sok mindent volt tervben. Az aranysasban az első 4 oldala tele volt orosz fejlesztési tervekkel. Migk skat, zsuk aesa radar amiből volt makett is. Lmfs f35 megfelelője amiben az állt hogy ha a tervezo iroda megkapja a szükséges pezt 4 hónap alatt megepul a prototípus. Rakéta csalik az sz400 körül amik ugy neztek ki mint egy hordó, persze makett formában. Ott volt a szu35 makett mellett k100 awacs elleni rakéta abbil sem lett semmi.
  • Mackensen
    Lehet, hogy gyönörűen repül, de amivel fel van szerelve az napjainkban már messze nem élvonal.
    Az 5.gen. az élvonal,ezért írtam amit.Ezenkívük a kínaiaknak még így is kellett...
  • dudi
    Az 5.gen. az élvonal
    4 generaciós gépekre gondolt.
    dudi
    .Ezenkívük a kínaiaknak még így is kellett...
    Ha lehetne a jenki is megvenne bele kukkantani. És előre szólok hogy majd a szu57e változatból is fognak venni lehet.
  • Fennek
    Mielőtt túlpörgitek.... forrás: Global Times ! Hivatkozás: egyes kínai military expertek szerint.
    Lásd korábban mikor Izrael szórta a a rokettyákat Szíriában és ment a szöveg, hogy bezzeg a kínai radar látta és a szíreknek mennyivel jobb lenne a kínai légvédelem. Jah csak éppen azt kínai szakértők írták (avagy minden szentnek maga felé hajlik a keze) akiket az oroszok lehivatkoztak, majd pedig rossz angol fordításban úgy jött le, hogy az orosz portál mondta ezt
  • "Szerintem az oroszok nem a legjobb Szu-35 adták oda a Kínaiaknak."

    Nyilván. Még az eladás előtt volt róla írva, hogy butított Irbis(PESA) radart és elektronikát kap a "kínai"gép.
  • Valami új cucc lehet ?

    A new and most likely older image of the PL-XX (PL-20 or PL-21) Ultra-long-range-AAM carried by a 'PLAAF J-11B.
    [​IMG]
  • arbalest
    Hogy lesz ultra long range? Kb akkora, mint egy AIM-120, vagy PL-15.
    Vagy lehet PL-15A/B ? PL-21 Az biztos hogy légi hadviselésben is oda teszik magukat
  • Jól látja a helyzetet

    Would j20 be used at china -india border?
    It's not at the moment because the Indians have totally backed off and surrendered parts of two disputed regions. If however the Indians come back for a fight, then it's uncertain. IAF doesn't have Rafales ready for fighting. It takes many years for pilots and ground crew and the commanding structure to get trained on new fighter and then develop tactics after all this. Plus they've only got 2 or 3 delivered into IAF so far I think.

    The most capable fighters in IAF are the Su-30MKI and Mirage-2000. The Mig-29s are very old and the French fighters carry better weapons than even the MKI. Most of the western and newer Indian missiles are not yet integrated onto the MKI and even then the Astra has pretty poor range, no dual stage motor/s, no dual seekers, and India doesn't have much experience at all developing high end missile software and hardware components. Astra being their first attempt. Meanwhile Chinese ones have been learning from western missile tech and leading ones too since the Sino-Soviet split and built upon those lessons many generations already. PL-12s will suffice, no need for even PL-15s and PL-21, PL-xx unless they just want to fire some for live testing.

    J-20 should be used in case of IAF vs PLAAF. It'll be a once in a lifetime opportunity to verify training, tactics, and lessons learned can be applied to modify them and implement in further training with PAF in future. If JF-17 and F-16 could absolutely devastate IAF, Indian air defences, blind and subdue communications and radars, then what would J-10C + J-16 + J-20 + hundreds of UAVs + dedicated early warning, AWACS, tankers, dedicated electronic warfare, and superior air defence achieve? Even if PLARF spares Indian airfields from ballistic missile attacks and PLA spares them from receiving hundreds of CJ-10. Could explain why the Indians totally gave up on their claims in Galwan and Pangong Tso in the span of a few weeks and officially announced it lol all without firing even a bullet.
  • emel
    Kínánál majd az számít, ha 4 helyett 40, vagy 6 helyett 60 ilyen gépük lesz

    2019 végére elérték az 50 db-ot lehet már azóta 60-nál is több van :)
  • Roni
    2019 végére elérték az 50 db-ot lehet már azóta 60-nál is több van :)
    És honnan lehet ezt BIZONYÍTOTTAN és AZONOSÍTHATÓAN tudni?!!
  • emel
    És honnan lehet ezt BIZONYÍTOTTAN és AZONOSÍTHATÓAN tudni?!!
    Csak ők tudják biztosan, hogy hány gépjük van. Mi találgatunk.
    Egyelőre ez egy "hihető" szám. Aztán idővel kiderül, hogy igaz-e, vagy sem.
  • Mackensen
    Csak ők tudják biztosan, hogy hány gépjük van. Mi találgatunk.
    Egyelőre ez egy "hihető" szám. Aztán idővel kiderül, hogy igaz-e, vagy sem.
    Nekem hihető a 6-8db is. :):D
  • Mackensen
    Csak ők tudják biztosan, hogy hány gépjük van. Mi találgatunk.
    Egyelőre ez egy "hihető" szám. Aztán idővel kiderül, hogy igaz-e, vagy sem.
    Nem a darabszám a lényeg, hanem a készenléti állapot. Lásd ma mi az IOC egyes nemzeteknél. Van, ahol az, hogy fel tud szállni 2 infraraksival jó időben. Mivel pedig ez komcsi ország tervszámokkal, amik ha nem teljesülnek gulág... hát nem bízom én a fullos IOCban.
    Jó példa erre az első 200 kiképzésre használható F-35 - és itt a csúcsfejlesztőről beszélünk. Szóval egy dolog mennyi van kinn, de azok milyen szintű konfliktusban vethetők be és mikor, na ebben van a valóság. Mivel ugye manapság már az IOC is egy PR dologgá lett
  • angelsoul
    Mivel pedig ez k Mivel ugye manapság már az IOC is egy PR dologgá lett
    Hát igen. Anno az F-15A IOC-je az volt, amikor az első wing megkapta az első gépet 1976 január elején. 14 hónappal később meg már Németországba települtek a gépek és nem csak SR IR AAM volt a fegyverzet.

    Mára az IOC teljesen elkoptatottá vált. Ennek köszönhetően már van, hogy kb. harmadik-negyedik hír, hogy a gépek immáron hadrendbe álltak.

Ugrás a fórum topichoz