|

A levegőben is tankolhatnak a román F-16-osok

Alig telt el pár hónap azóta, hogy Románia átvette első Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon vadászbombázóit, máris sor került egy igen fontos képesség kialakítására. Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének segítségével, február 28-ától kezdve öt napon át gyakorolták román pilóták a levegőben történő üzemanyag-felvételt egy Boeing KC-135R repülőgépből hazájuk légterében. A Stratotanker a RAF Mildenhall bázison állomásozó 315. Légi Utántöltő Századtól érkezett 14 főnyi személyzetével Romániába.

Egy román F-16BM gyakorolja a légi-utántöltést egy amerikai KC-135R Stratotanker repülőgép segítségével Románia felett, február 28-án |Fotó: Staff Sgt. Kate Thornton ,

Mint ismeretes, a 100. Légi Utántöltő Wing kötelékébe tartozó 315. század az egyetlen USAF-alakulat, amely az európai és az észak-afrikai régióban települ. Ez egyben azt is jelenti, hogy repülőgépeik és személyzeteik kihasználtsága rendkívül magas, napi szinten hajtanak végre légi-utántöltéseket európai szövetséges légierők gépeivel. Keleti szomszédunk újdonsült Falcon-hajózói tehát az egyik legtapasztaltabb Stratotanker-egységgel gyakorolhattak.

Az ötnapos tréning végén, a céloknak megfelelően, a román pilóták megszerezték a jogosultságot arra, hogy az Amerikai Egyesült Államok Légierejének KC-135-ös repülőgépeiből tankoljanak a levegőben. Természetesen ez nem örökre szól, a képességet folyamatosan gyakorolni kell, időről időre számot adva a tudásról. Az amerikai fél az esemény kapcsán kifejezte, hogy ehhez a jövőben is örömmel segítségére lesz a Román Légierőnek, igazodva a stratégiai partnerség elmélyítésére tett lépésekhez.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Reméltem, te majd megfejted őket :)

    Amúgy az f-16.net-ről vannak és ott a Szu-35-ösre is elvégeztek összehasonlítást úgy, hogy sokat nem tudni arról a gépről, csak, hogy nehezebb, meg statikusan erősebb, mint egy Szu-27-es.
    Nem mindig szoktam leírni azt, hogy a vizsgálatokat miért szűkítem le egy pontont túl.
    Mivel számtalan gépnél az ellentétes filozófia miatt másféle diagram áll rendelkezésre, ezért a Ps = 0 vonalat tekintettem midig alapnak és legfeljebb minimális emelkedést és süllyedést vizsgáltam eddig. Soha többet.

    Az F-15A és F-4E-FM-je annak ellenére, hogy jenki gép, az a fenntartható forduló szögsebességet mutatja, nem úgy, mint az F-16CJ diagramja. Ahogy a HTÖ is elmagyarázza az egyes diagram fajták azok egymás konverziói, attól függően, hogy melyik paramétert veszik állandónak. A MiG-29G diagramja, annak ellenére, hogy angol és angolszász filozófia szerint írták át a struktúráját a diagramok mégis igen rosszak benne sajnos. Több diagramot használva lehet olyan egyszerű dolgot kiszámítani, amit a fentiekről egy pillantás leolvasni...
  • Kitört a botrány a Lengyel Légierőnél a gépek rendkívül gyenge hadrafoghatósága miatt (az nem meglepő hogy a Mig-29-ek rosszul állnak, a lengyelek saját maguk próbálkoztak a nagyjavítással orosz háttér-támogatás nélkül - a siker elmaradt). Viszont az F-16-oknak is csak 37%-a hadrafogható, és két gépet már ehhez is kannibalizációra ítéltek??!! Ez vagy azt jelenti hogy nem kapnak megfelelő alkatrész-támogatást a gyártótól még pénzért sem (ebben azért nagyon nem hiszek, az USA-ban azért van gyártó-kapacitás meg AMARC is), vagy azt, hogy sokkal drágább a gépek fenntartása a tervezettnél, és így nincs is rá pénzük. Egyik ok rosszabb mint a másik, de ha a második a probléma akkor vajon mire számíthatnak a románok, szlovákok és főleg a bolgárok?!!
  • emel
    Kitört a botrány a Lengyel Légierőnél a gépek rendkívül gyenge hadrafoghatósága miatt (az nem meglepő hogy a Mig-29-ek rosszul állnak, a lengyelek saját maguk próbálkoztak a nagyjavítással orosz háttér-támogatás nélkül - a siker elmaradt). Viszont az F-16-oknak is csak 37%-a hadrafogható, és két gépet már ehhez is kannibalizációra ítéltek??!! Ez vagy azt jelenti hogy nem kapnak megfelelő alkatrész-támogatást a gyártótól még pénzért sem (ebben azért nagyon nem hiszek, az USA-ban azért van gyártó-kapacitás meg AMARC is), vagy azt, hogy sokkal drágább a gépek fenntartása a tervezettnél, és így nincs is rá pénzük. Egyik ok rosszabb mint a másik, de ha a második a probléma akkor vajon mire számíthatnak a románok, szlovákok és főleg a bolgárok?!!
    Ha anyagi a probléma, az elég borús felhőket vet a leendő F-35 flottára is. Vagy arra sem jut majd elég, vagy kvázi beáldozzák a 16-os flotta üzemeltetését.
  • arbalest
    Ha anyagi a probléma, az elég borús felhőket vet a leendő F-35 flottára is. Vagy arra sem jut majd elég, vagy kvázi beáldozzák a 16-os flotta üzemeltetését.
    Én csak ezt tudom elképzelni, a világ jelenleg legelterjedtebb és legnagyobb számban üzemelő harcigépéhez kizártnak tartom, hogy fizetőképes megrendelés esetén ne kapnának utánpótlást, akár a használt, lekonzervált állományból.
  • emel
    Én csak ezt tudom elképzelni, a világ jelenleg legelterjedtebb és legnagyobb számban üzemelő harcigépéhez kizártnak tartom, hogy fizetőképes megrendelés esetén ne kapnának utánpótlást, akár a használt, lekonzervált állományból.
    Nem hiszam, hogy konzerválthoz kellene nyúlni. Block 50+ból sok van rendszerben, az USÁban is azt hiszem. Ha időben rendeled és fizeted, elég alkatrésznek kellene lennie. Rengeteg mindent vettek, vesznek most a lengyelek, kicsit talán túlköltekeznek.
  • pöcshuszár
    Ezt nem értem.
    November 25. óta a MIG-29-esek is repülnek.
    Igaz, DE:
    - MiG-29-ből sokkal kevesebb van nekik mint F-16-ból, ráadásul azok csak egyfeladatos vadászok (gyanítom hogy a katasztrófa után van rájuk némi korlátozás is)
    - 8 hónap totál kihagyás után szerinted mikorra áll helyre teljesen a pilóták bevethetősége?! Én ha esetleg nagyritkán egy hónapig nem ülök a kocsiba már óvatosabb vagyok, csak hát a 29-es "kicsit" gyorsabb (ott nincs idő gondolkozni, tökölődni még éjszaka sem!), és nincs neki országút se ami megvezeti ...
  • emel
    Igaz, DE:
    - MiG-29-ből sokkal kevesebb van nekik mint F-16-ból, ráadásul azok csak egyfeladatos vadászok (gyanítom hogy a katasztrófa után van rájuk némi korlátozás is)
    - 8 hónap totál kihagyás után szerinted mikorra áll helyre teljesen a pilóták bevethetősége?! Én ha esetleg nagyritkán egy hónapig nem ülök a kocsiba már óvatosabb vagyok, csak hát a 29-es "kicsit" gyorsabb (ott nincs idő gondolkozni, tökölődni még éjszaka sem!), és nincs neki országút se ami megvezeti ...
    Ezt értem, de mit értettél az alatt, hogy a siker elmaradt?
    @arcas -szal pár órával korábban pont a lengyel F-16-osokról (és a kialakult helyzetről) értekeztünk.
    Ha jól értettem a háttércikket, akkor az ottani "Vadai Ágnes" kezdett el pletykákra rákérdezni. De hivatalos tájékoztatás még nem jött ki.
  • pöcshuszár
    Ezt értem, de mit értettél az alatt, hogy a siker elmaradt?
    @arcas -szal pár órával korábban pont a lengyel F-16-osokról (és a kialakult helyzetről) értekeztünk.
    Ha jól értettem a háttércikket, akkor az ottani "Vadai Ágnes" kezdett el pletykákra rákérdezni. De hivatalos tájékoztatás még nem jött ki.
    Ha a nagyjavítás után nem sokkal lezuhan egy gép, meghal a pilótája, és utána hosszú hónapokig letiltják a tipust a repülésről, akkor nagyon nagy valószínűséggel nem a pilóta rontott el valamit, hanem súlyos műszaki probléma merülhetett fel.
  • emel
    Ha a nagyjavítás után nem sokkal lezuhan egy gép, meghal a pilótája, és utána hosszú hónapokig letiltják a tipust a repülésről, akkor nagyon nagy valószínűséggel nem a pilóta rontott el valamit, hanem súlyos műszaki probléma merülhetett fel.
    Nagyjavítás után az is lehet,hogy valamit rosszul raktak össze.
  • dudi
    Nagyjavítás után az is lehet,hogy valamit rosszul raktak össze.
    Nem tudom nagyjavítás után hány repült óra után zuhant le a gép, de a szerelési hibák legtöbbször pár-10 óra után már szoktak jelentkezni, bajt okozni. Egy műszaki problémának ilyen oka is lehet, de hosszabb távon jelentkező anyagminőségi, hőkezelési, megmunkálási, felületvédelmi, és még nagyon sokféle oka. Néha pl. elég egyetlen rossz minőségű gumitömítés amit idővel megesz a hidraulika-olaj és lezuhanás is lehet a vége. Egy/néhány vacak kis gumigyűrű miatt ...
  • A lengyel hadrafoghatóság kapcsán egy lengyel tag ezt írta.
    • they wait for spare parts even 2 years*
    • in the last two years 30% of polish F 16 pilots left the military, between them was mjr Robert „Bluto” Gałązka the best of polish pilots and the founder of F-16 Tiger Demo Team. Ministry Of Defense say they don`t know anything about it because they don`t have any statistics regarding how many F 16pilots left (which is obviously a lie)
    • Poland declared 16 machines to be kept ready as a part of NATO fast response force (Great Britain has only 4) which has a negative impact on daily training of the rest of the pilots
    *nem tudni, hogy miért

    Szóval a mintaállamot is kezdi elérni a saját politikai környezet hatása, ami ott megy...
  • Na a defence24 kicsit utánament ennek a lengyel pletykának az F-16-osokkal kapcsolatban.
    Talán a legfontosabbak összeszedve:
    - a valós readiness természetesen titkos, a NATO MRCA szerint valahol 40-70% közötti, de sugalva van, hogy ebben az intervallumban is a felső felében. Azaz minimum 55%, vagy afeletti.
    - ennek növelésének a fő akadálya az, hogy egyszerűen nem kapnak elegendő alkatrészt. Az alkatrész szállítási szerződések egyszerűen nem tesznek lehetővé több alkatrész készletezését.
    (Hozzáfűzném, hogy ez valószínűleg pénz kérdés. A botrányos viszhang miatt viszont ez szerintem jelenleg elsőbbséget fog élvezni!)
    Ezzel pedig visszatérhetünk az egyik alap dologra, hogy a kivont MIG-29-esekre eső repüléseket is az F-16-osoknak kellett teljesíteni, ami persze az addig érvényes alkatrészszerződésekkel nem igazán lefedhető többlet repült órát eredményezett.
    - a két kivont gép ügye pedig egy érdekes sztori.
    Valóban van egy olyan gépük, amelyik ki van vonva a szolgálat alól, de nem karbantartási/kannibalizációs okokból, hanem mert egy amerikai pilóta összetörte egy túl kemény landolás következtében. Erre a gépre tényleg hosszú javítás vár, de nincs kivonva az inventoryból, és megjavítják.
    Van viszont 2 olyan gépük, ami ugyan tényleg sosem fog repülni, de ezek sosem voltak benne az eredeti 48db gépben, ugyanis ezeket direkt a földi személyzet oktatására rendelték. A konzerválás után ezek nem lettek C szintre fejlesztve, tehát csak A-k, és nem is a szokásos 4 számjegyű lajstromszámuk van, mint a többi 48-nak
    - és ami talán a legfontosabb: a support szerződés újratárgyalása már csak azért is nagyon aktuális, ugyanis a közeli jövőben további F-16-osokat fognak - a már véglegesített F-35-ök mellé - rendelni, ugyanis a (nem hivatalos) céluk 10!!! század gép fenntartása, ami a náluk aktuális század méretekben 16-ot jelentene. :eek::)
    Ha ennyi nem is lesz, de szerintem 100-112 gép biztosan! Ehhez pedig biztosan másik support szerződés kell.
  • molnibalage
    F-16 hadrafoghatóság cáfolat.
    https://translate.google.com/translate?hl=hu&sl=auto&tl=en&u=https://www.defence24.pl/znamy-liczbe-sprawnych-f-16-jastrzab-analiza
    Ha jól értem.... a gépek 40%-a valamilyen karbantartásra vár. (azaz 48-ból 20 gép nem repül) Azért mert az alkatrészbeszerzés időigényes. Azért időigényes, mert más rendszereket használnak mint az amerikaiak, így nincs készleten a gyártónál sem. Ezért kannibalizáció van. A F-35-nél attól a SALIS rendszerétől várják a jobb hadrafoghatóságot, ami még az amerikaiaknál sem működik jól.

    "Jó ez az arány, máshol sincs jobb."
    "28 géppel is minden feladatot végre tudtunk hajtani." -> persze mert kapacitásra tervezik a feladatot és nem fordítva.
    "Ha 28 gépnél többet akarnak látni a levegőben, akkor 48-nál több gépet kellett volna venni."

    A szokásos "minden rendben", "nincs semmi probléma", "és az sem a mi hibánk volt" kommunikáció. Minden országban ugyanígy csinálják. Legutóbb a horvát Mi-17 nagyjavítás utáni problémákat magyarázták így ki.
  • Terminator
    Ha jól értem.... a gépek 40%-a valamilyen karbantartásra vár. (azaz 48-ból 20 gép nem repül) Azért mert az alkatrészbeszerzés időigényes. Azért időigényes, mert más rendszereket használnak mint az amerikaiak, így nincs készleten a gyártónál sem. Ezért kannibalizáció van. A F-35-nél attól a SALIS rendszerétől várják a jobb hadrafoghatóságot, ami még az amerikaiaknál sem működik jól.

    "Jó ez az arány, máshol sincs jobb."
    "28 géppel is minden feladatot végre tudtunk hajtani." -> persze mert kapacitásra tervezik a feladatot és nem fordítva.
    "Ha 28 gépnél többet akarnak látni a levegőben, akkor 48-nál több gépet kellett volna venni."

    A szokásos "minden rendben", "nincs semmi probléma", "és az sem a mi hibánk volt" kommunikáció. Minden országban ugyanígy csinálják. Legutóbb a horvát Mi-17 nagyjavítás utáni problémákat magyarázták így ki.
    Ilyen az, amikor a hir cáfolata támasztja alá a hir valódiságát.


  • Indonesia conducts maiden flight of upgraded F-16A

    The project involved Lockheed, air force technicians, and local contractor Indonesian Aerospace (also known as PTDI).
    The jet (TS-1610) underwent Lockheed’s Falcon Star mid-life upgrade, which extends its service life to 8,000h, from 4,000h.
    The air force says the upgrade also updated its avionics and radar.
  • Kíváncsi vagyok, vajon lesz-e olyan F-16A/B alkalmazó, aki ezekhez a könnyű sárkányokhoz az avionikai és szerkezeti upgrade-ek mellé megrendeli az F100PW229-eseket is. Mert sokaig már nem húzhatja a világ F100PW200 és 220-as flottája, előbb, vagy utóbb a mintegy 25%-al erősebb 229-esekre kell majd átállni. Gondolom én.
    Ha meg így lesz, akkor ezek a madarak nagyon meg fognak vadulni.

Ugrás a fórum topichoz