|

A levegőben is tankolhatnak a román F-16-osok

Alig telt el pár hónap azóta, hogy Románia átvette első Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon vadászbombázóit, máris sor került egy igen fontos képesség kialakítására. Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének segítségével, február 28-ától kezdve öt napon át gyakorolták román pilóták a levegőben történő üzemanyag-felvételt egy Boeing KC-135R repülőgépből hazájuk légterében. A Stratotanker a RAF Mildenhall bázison állomásozó 315. Légi Utántöltő Századtól érkezett 14 főnyi személyzetével Romániába.

Egy román F-16BM gyakorolja a légi-utántöltést egy amerikai KC-135R Stratotanker repülőgép segítségével Románia felett, február 28-án |Fotó: Staff Sgt. Kate Thornton ,

Mint ismeretes, a 100. Légi Utántöltő Wing kötelékébe tartozó 315. század az egyetlen USAF-alakulat, amely az európai és az észak-afrikai régióban települ. Ez egyben azt is jelenti, hogy repülőgépeik és személyzeteik kihasználtsága rendkívül magas, napi szinten hajtanak végre légi-utántöltéseket európai szövetséges légierők gépeivel. Keleti szomszédunk újdonsült Falcon-hajózói tehát az egyik legtapasztaltabb Stratotanker-egységgel gyakorolhattak.

Az ötnapos tréning végén, a céloknak megfelelően, a román pilóták megszerezték a jogosultságot arra, hogy az Amerikai Egyesült Államok Légierejének KC-135-ös repülőgépeiből tankoljanak a levegőben. Természetesen ez nem örökre szól, a képességet folyamatosan gyakorolni kell, időről időre számot adva a tudásról. Az amerikai fél az esemény kapcsán kifejezte, hogy ehhez a jövőben is örömmel segítségére lesz a Román Légierőnek, igazodva a stratégiai partnerség elmélyítésére tett lépésekhez.

Fórum hozzászólások

  • A lengyel hadrafoghatóság kapcsán egy lengyel tag ezt írta.
    • they wait for spare parts even 2 years*
    • in the last two years 30% of polish F 16 pilots left the military, between them was mjr Robert „Bluto” Gałązka the best of polish pilots and the founder of F-16 Tiger Demo Team. Ministry Of Defense say they don`t know anything about it because they don`t have any statistics regarding how many F 16pilots left (which is obviously a lie)
    • Poland declared 16 machines to be kept ready as a part of NATO fast response force (Great Britain has only 4) which has a negative impact on daily training of the rest of the pilots
    *nem tudni, hogy miért

    Szóval a mintaállamot is kezdi elérni a saját politikai környezet hatása, ami ott megy...
  • Na a defence24 kicsit utánament ennek a lengyel pletykának az F-16-osokkal kapcsolatban.
    Talán a legfontosabbak összeszedve:
    - a valós readiness természetesen titkos, a NATO MRCA szerint valahol 40-70% közötti, de sugalva van, hogy ebben az intervallumban is a felső felében. Azaz minimum 55%, vagy afeletti.
    - ennek növelésének a fő akadálya az, hogy egyszerűen nem kapnak elegendő alkatrészt. Az alkatrész szállítási szerződések egyszerűen nem tesznek lehetővé több alkatrész készletezését.
    (Hozzáfűzném, hogy ez valószínűleg pénz kérdés. A botrányos viszhang miatt viszont ez szerintem jelenleg elsőbbséget fog élvezni!)
    Ezzel pedig visszatérhetünk az egyik alap dologra, hogy a kivont MIG-29-esekre eső repüléseket is az F-16-osoknak kellett teljesíteni, ami persze az addig érvényes alkatrészszerződésekkel nem igazán lefedhető többlet repült órát eredményezett.
    - a két kivont gép ügye pedig egy érdekes sztori.
    Valóban van egy olyan gépük, amelyik ki van vonva a szolgálat alól, de nem karbantartási/kannibalizációs okokból, hanem mert egy amerikai pilóta összetörte egy túl kemény landolás következtében. Erre a gépre tényleg hosszú javítás vár, de nincs kivonva az inventoryból, és megjavítják.
    Van viszont 2 olyan gépük, ami ugyan tényleg sosem fog repülni, de ezek sosem voltak benne az eredeti 48db gépben, ugyanis ezeket direkt a földi személyzet oktatására rendelték. A konzerválás után ezek nem lettek C szintre fejlesztve, tehát csak A-k, és nem is a szokásos 4 számjegyű lajstromszámuk van, mint a többi 48-nak
    - és ami talán a legfontosabb: a support szerződés újratárgyalása már csak azért is nagyon aktuális, ugyanis a közeli jövőben további F-16-osokat fognak - a már véglegesített F-35-ök mellé - rendelni, ugyanis a (nem hivatalos) céluk 10!!! század gép fenntartása, ami a náluk aktuális század méretekben 16-ot jelentene. :eek::)
    Ha ennyi nem is lesz, de szerintem 100-112 gép biztosan! Ehhez pedig biztosan másik support szerződés kell.
  • molnibalage
    F-16 hadrafoghatóság cáfolat.
    https://translate.google.com/translate?hl=hu&sl=auto&tl=en&u=https://www.defence24.pl/znamy-liczbe-sprawnych-f-16-jastrzab-analiza
    Ha jól értem.... a gépek 40%-a valamilyen karbantartásra vár. (azaz 48-ból 20 gép nem repül) Azért mert az alkatrészbeszerzés időigényes. Azért időigényes, mert más rendszereket használnak mint az amerikaiak, így nincs készleten a gyártónál sem. Ezért kannibalizáció van. A F-35-nél attól a SALIS rendszerétől várják a jobb hadrafoghatóságot, ami még az amerikaiaknál sem működik jól.

    "Jó ez az arány, máshol sincs jobb."
    "28 géppel is minden feladatot végre tudtunk hajtani." -> persze mert kapacitásra tervezik a feladatot és nem fordítva.
    "Ha 28 gépnél többet akarnak látni a levegőben, akkor 48-nál több gépet kellett volna venni."

    A szokásos "minden rendben", "nincs semmi probléma", "és az sem a mi hibánk volt" kommunikáció. Minden országban ugyanígy csinálják. Legutóbb a horvát Mi-17 nagyjavítás utáni problémákat magyarázták így ki.
  • Terminator
    Ha jól értem.... a gépek 40%-a valamilyen karbantartásra vár. (azaz 48-ból 20 gép nem repül) Azért mert az alkatrészbeszerzés időigényes. Azért időigényes, mert más rendszereket használnak mint az amerikaiak, így nincs készleten a gyártónál sem. Ezért kannibalizáció van. A F-35-nél attól a SALIS rendszerétől várják a jobb hadrafoghatóságot, ami még az amerikaiaknál sem működik jól.

    "Jó ez az arány, máshol sincs jobb."
    "28 géppel is minden feladatot végre tudtunk hajtani." -> persze mert kapacitásra tervezik a feladatot és nem fordítva.
    "Ha 28 gépnél többet akarnak látni a levegőben, akkor 48-nál több gépet kellett volna venni."

    A szokásos "minden rendben", "nincs semmi probléma", "és az sem a mi hibánk volt" kommunikáció. Minden országban ugyanígy csinálják. Legutóbb a horvát Mi-17 nagyjavítás utáni problémákat magyarázták így ki.
    Ilyen az, amikor a hir cáfolata támasztja alá a hir valódiságát.


  • Indonesia conducts maiden flight of upgraded F-16A

    The project involved Lockheed, air force technicians, and local contractor Indonesian Aerospace (also known as PTDI).
    The jet (TS-1610) underwent Lockheed’s Falcon Star mid-life upgrade, which extends its service life to 8,000h, from 4,000h.
    The air force says the upgrade also updated its avionics and radar.
  • Kíváncsi vagyok, vajon lesz-e olyan F-16A/B alkalmazó, aki ezekhez a könnyű sárkányokhoz az avionikai és szerkezeti upgrade-ek mellé megrendeli az F100PW229-eseket is. Mert sokaig már nem húzhatja a világ F100PW200 és 220-as flottája, előbb, vagy utóbb a mintegy 25%-al erősebb 229-esekre kell majd átállni. Gondolom én.
    Ha meg így lesz, akkor ezek a madarak nagyon meg fognak vadulni.
  • Na lesz itt garázsvásár!
    A cikk szerint az USAF tömegesen vonná ki a hadrendből a régi gépeit. F-15-ösöket, B1-eseket, és a legnagyobb számot F-16-ból.
    Ez utóbbi esetén 245db-ot említenek.
    Lesz már mit megvenni a románoknak, lengyeleknek, horvátoknak, stb.
    Ekkora mennyiségből még donorgépekre is futja...
  • pöcshuszár
    Na lesz itt garázsvásár!
    A cikk szerint az USAF tömegesen vonná ki a hadrendből a régi gépeit. F-15-ösöket, B1-eseket, és a legnagyobb számot F-16-ból.
    Ez utóbbi esetén 245db-ot említenek.
    Lesz már mit megvenni a románoknak, lengyeleknek, horvátoknak, stb.
    Ekkora mennyiségből még donorgépekre is futja...
    Valószínűleg több költségvetési terv is van, mert íme 1 magyar cikk 100 darabról, melyben 1 szó nincs F-16-ról:

    https://airportal.hu/szaz-gepet-kiv...0EWxhD2cjIQDXSXhM21XkcUIrtaBvVzoLoOGJhIxHy6Sc
  • pöcshuszár
    Na lesz itt garázsvásár!
    A cikk szerint az USAF tömegesen vonná ki a hadrendből a régi gépeit. F-15-ösöket, B1-eseket, és a legnagyobb számot F-16-ból.
    Ez utóbbi esetén 245db-ot említenek.
    Lesz már mit megvenni a románoknak, lengyeleknek, horvátoknak, stb.
    Ekkora mennyiségből még donorgépekre is futja...
    Ja kb ismerve az amcsi árrazást és járulekos költségeket kb 70-80% a lenne az új a gép árrához visszonyitva. Hülyék lennének bagoért odaadni őket. Akkor nem lenne indok új gépek rendelésére.
  • pöcshuszár
    Na lesz itt garázsvásár!
    A cikk szerint az USAF tömegesen vonná ki a hadrendből a régi gépeit. F-15-ösöket, B1-eseket, és a legnagyobb számot F-16-ból.
    Ez utóbbi esetén 245db-ot említenek.
    Lesz már mit megvenni a románoknak, lengyeleknek, horvátoknak, stb.
    Ekkora mennyiségből még donorgépekre is futja...
    Tekintve, hogy a legfiatalabb USAF F-16-los is 15 éves és évi 250-300 órát pakolnak egy sárkányba annak értelme, hogy valaki ezeket a gépeket megvegye kb. 0. 7-9 ezer órás gépeket nem veszel meg.
  • Syrian L-39 Shot Down By Turkish Air Force F-16 Over Syria
    March 3, 2020 David Cenciotti Military Aviation, Syria, Troubled Areas 2 Comments

    [​IMG]
    File photo of a Syrian Arab Air Force L-39 firing rockets. In the box what is believed to be the contrail of the AIM-120 missile shot at the Syrian jet (Image credit: Ammar El Aswad)

    Third kill over Idlib by the Turkish Air Force in three days.

    According to the reports circulating on Telegram channels and Twitter, the L-39 was shot down by F-16s flying inside the Turkish airspace at a distance of about 45 km.
  • gacsat
    Syrian L-39 Shot Down By Turkish Air Force F-16 Over Syria
    March 3, 2020 David Cenciotti Military Aviation, Syria, Troubled Areas 2 Comments

    [​IMG]
    File photo of a Syrian Arab Air Force L-39 firing rockets. In the box what is believed to be the contrail of the AIM-120 missile shot at the Syrian jet (Image credit: Ammar El Aswad)

    Third kill over Idlib by the Turkish Air Force in three days.

    According to the reports circulating on Telegram channels and Twitter, the L-39 was shot down by F-16s flying inside the Turkish airspace at a distance of about 45 km.
    Mind3 repülőt török légtérből lőtték.
    Ámbár a szírek azt jelentették, hogy az elmúlt napokban az F -16osok négyszer is átrepültek a határon.
  • gacsat
    Syrian L-39 Shot Down By Turkish Air Force F-16 Over Syria
    March 3, 2020 David Cenciotti Military Aviation, Syria, Troubled Areas 2 Comments

    [​IMG]
    File photo of a Syrian Arab Air Force L-39 firing rockets. In the box what is believed to be the contrail of the AIM-120 missile shot at the Syrian jet (Image credit: Ammar El Aswad)

    Third kill over Idlib by the Turkish Air Force in three days.

    According to the reports circulating on Telegram channels and Twitter, the L-39 was shot down by F-16s flying inside the Turkish airspace at a distance of about 45 km.
    A kép egyébként Alepponál készült, úgy 6 éve.
  • "Matovic stated that it would be "dramatically cheaper" to return the ordered F-16 fighter jets to the USA than to buy them, but it must be ascertained whether it's actually possible."
    https://www.tasr.sk/tasr-clanok/TASR:20200308TBA01587
    "Matovič nevylučuje zrušenie objednávky amerických stíhačiek F-16 pre slovenskú armádu. Bližšie sa k tomu nevyjadril. Objednala ich Pellegriniho vláda. (markiza)"
    https://dennikn.sk/minuta/1789315/

    Azt tudni kell, Matovič úgy nyerte a választást, hogy a kampánya az előző kormány elszámoltatásáról szólt. Meg fogják vizsgálni azokat a beszerzéseket, melyeket az előző kormány irt alá és még nem realizálódtak. Nyilván a látványos változásokhoz pénz kell, sok-sok pénz kell, igy a legnagyobb összegekkel kezdik.

    Adalék, hogy a győztes párt kocsiját a választások után nemsokkal az amerikai nagykövetség előtt fotózták - "konteók" máris útrakeltek:
    https://www.infovojna.sk/article/au...laha-hovori-o-pokynoch-od-velkeho-brata-z-usa
    Szóval az f-16 "projekt" megtorpedózásához az amerikaiaknak is volt/lesz néhány szavuk...
  • arcas
    "Matovic stated that it would be "dramatically cheaper" to return the ordered F-16 fighter jets to the USA than to buy them, but it must be ascertained whether it's actually possible."
    https://www.tasr.sk/tasr-clanok/TASR:20200308TBA01587
    "Matovič nevylučuje zrušenie objednávky amerických stíhačiek F-16 pre slovenskú armádu. Bližšie sa k tomu nevyjadril. Objednala ich Pellegriniho vláda. (markiza)"
    https://dennikn.sk/minuta/1789315/

    Azt tudni kell, Matovič úgy nyerte a választást, hogy a kampánya az előző kormány elszámoltatásáról szólt. Meg fogják vizsgálni azokat a beszerzéseket, melyeket az előző kormány irt alá és még nem realizálódtak. Nyilván a látványos változásokhoz pénz kell, sok-sok pénz kell, igy a legnagyobb összegekkel kezdik.

    Adalék, hogy a győztes párt kocsiját a választások után nemsokkal az amerikai nagykövetség előtt fotózták - "konteók" máris útrakeltek:
    https://www.infovojna.sk/article/au...laha-hovori-o-pokynoch-od-velkeho-brata-z-usa
    Szóval az f-16 "projekt" megtorpedózásához az amerikaiaknak is volt/lesz néhány szavuk...
    Jól értem, ezek ki akarnak hátrálni belőle? Ennek szerintem csak egy vége lehet. Kötbér fizetése úgy, hogy vadászgép sem lesz. Persze ez kevesebbe kerül, mint a teljes program szanszosan, de vadászgép sem lesz a végén...

    Más.

    USAF F-16-osok akkor vajh meddig maradnak így?
    https://www.thedrive.com/the-war-zo...Mumne4TQ7b4hlNK3ccj1ZMYPQ-aBD3y_vU37JGhv5Koes
  • molnibalage
    Jól értem, ezek ki akarnak hátrálni belőle?
    Igen, jól érted...
    molnibalage
    Kötbér fizetése úgy, hogy vadászgép sem lesz. Persze ez kevesebbe kerül, mint a teljes program szanszosan, de vadászgép sem lesz a végén...
    A program elkezdődöt, hiszen 19 őszén már kiválogaták a pilótákat, a fő vételi szerződést két vagy három másik szerződés már megelőzte, asszem a kiképzésre, infrastruktúrális fejlesztésekre, szóval nem lehet csak úgy kiugrani belőle. Inkább olyasmit jósolok, mint anno a magyar Gripennél is volt, újratárgyalást, szerződés módositást (pl. kevesebb vagy más szériás gép, kevesebb fegyverzet stb.)...meglátjuk, ha feláll az új kormány.

Ugrás a fórum topichoz