|

A levegőben is tankolhatnak a román F-16-osok

Alig telt el pár hónap azóta, hogy Románia átvette első Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon vadászbombázóit, máris sor került egy igen fontos képesség kialakítására. Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének segítségével, február 28-ától kezdve öt napon át gyakorolták román pilóták a levegőben történő üzemanyag-felvételt egy Boeing KC-135R repülőgépből hazájuk légterében. A Stratotanker a RAF Mildenhall bázison állomásozó 315. Légi Utántöltő Századtól érkezett 14 főnyi személyzetével Romániába.

Egy román F-16BM gyakorolja a légi-utántöltést egy amerikai KC-135R Stratotanker repülőgép segítségével Románia felett, február 28-án |Fotó: Staff Sgt. Kate Thornton ,

Mint ismeretes, a 100. Légi Utántöltő Wing kötelékébe tartozó 315. század az egyetlen USAF-alakulat, amely az európai és az észak-afrikai régióban települ. Ez egyben azt is jelenti, hogy repülőgépeik és személyzeteik kihasználtsága rendkívül magas, napi szinten hajtanak végre légi-utántöltéseket európai szövetséges légierők gépeivel. Keleti szomszédunk újdonsült Falcon-hajózói tehát az egyik legtapasztaltabb Stratotanker-egységgel gyakorolhattak.

Az ötnapos tréning végén, a céloknak megfelelően, a román pilóták megszerezték a jogosultságot arra, hogy az Amerikai Egyesült Államok Légierejének KC-135-ös repülőgépeiből tankoljanak a levegőben. Természetesen ez nem örökre szól, a képességet folyamatosan gyakorolni kell, időről időre számot adva a tudásról. Az amerikai fél az esemény kapcsán kifejezte, hogy ehhez a jövőben is örömmel segítségére lesz a Román Légierőnek, igazodva a stratégiai partnerség elmélyítésére tett lépésekhez.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Pont erről beszélek. Egy 10 éves időszakban 0 ilyen eset volt az F-15-nél. Mitől lenne más az F-16? És ez F-15A/B/C/D/E együtt. Na kb. 80% ilyen lenne a katasztrófáknak akkor jönne ki a matek. Vagy akkor sem...
    Átolvastam. :D Azért volt benne vagy két tájékozódás elvesztése, de értem, hol látod a problémát.

    Mennyivel repülnek többet manapság az F-16-osok, mint az F-15-ösök?

    Fenntartom, hogy itt a gyártó a "rendszer aktiválások száma" alapján mondta, hogy hú, de mennyire hatékony. Kíváncsi lennék, mennyibe van a rendszer gépenként. Valahogy meg kell indokolni, miért jó. :D
  • molnibalage
    Ha nem szélnyírás volt, akkor itt mire gondolhatott a költő?
    Ponyva nem mozdul, szélzaj sincs...
  • molnibalage
    Ha nem szélnyírás volt, akkor itt mire gondolhatott a költő?
    Bevert az állásszögjeladó a Pitot-csőbe...
  • Elephant Walk” At Aviano Air Base...

    U.S. Air Force aircraft and vehicles assigned to the 31st Fighter Wing line the runway during an elephant walk at Aviano Air Base, Italy, June 1, 2020. Squadrons represented include the 555th and 510th Fighter Squadrons, 56th and 57th Rescue Squadrons, the 606th Air Control Squadron, and the 31st Security Forces Squadron. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Kelsey Tucker)

    https://www.dvidshub.net/image/6227086/aviano-elephant-walk

    [​IMG]

    [​IMG]

    És fel is szálltak...

    [​IMG]
  • Terminator
    Elephant Walk” At Aviano Air Base...

    U.S. Air Force aircraft and vehicles assigned to the 31st Fighter Wing line the runway during an elephant walk at Aviano Air Base, Italy, June 1, 2020. Squadrons represented include the 555th and 510th Fighter Squadrons, 56th and 57th Rescue Squadrons, the 606th Air Control Squadron, and the 31st Security Forces Squadron. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Kelsey Tucker)

    https://www.dvidshub.net/image/6227086/aviano-elephant-walk

    [​IMG]

    [​IMG]

    És fel is szálltak...

    [​IMG]
    Ezek a masírozások félelemkeltőek!
  • Hát ilyet se gyakran látni, LANTRIN rendszer terepkövető radart tartalmazó konténere fent és üzemel, az E-scope, mint a F-111-en.
  • molnibalage
    Hát ilyet se gyakran látni, LANTRIN rendszer terepkövető radart tartalmazó konténere fent és üzemel, az E-scope, mint a F-111-en.
    En a célmegjelolo konténer topicba raktam be
  • Nah, mivel az F-111 kapcsán ki lett vesézve a gépek nukis csapásmérő képessége, akkor LO-LO profilra megnéztem az F-16-ost is. Jobb híján az F-16CJ-re, amiből lehet mondani ezt-azt az F-16A-ra is.

    Szóval a gép.
    F-16CJ
    1 x B61
    2 x 370 USD póttartály
    2 x AIM-9

    Picit mindenhol kerekítek, az a 10,20 100 font whatever kategória.
    • Üres tömeg. 20200 lb, (ebben a fel nem használható keró is benne van, wingtop launcher, olaj és pilóta)
    • Belsó keró. 7100 lb
    • 2x370 gal 2x2500 = 5000 lb, függesztőkkel a DI = 2x8 + 2x27 = 70
    • B61 720 lb, DI = 10 (Mk-84-es DI-t vettem alapul)
    • 2xAIM-9 2x200 lb, DI benne van a gép alap kialakításában
    ------------------------------------------
    12100 lb üzemanyag
    33500 lb felszálló tömeg

    DI = 100 becsüljük felül, oszt lesz ami lesz. Így könnyebb számolni.

    Felszállásra nincs a manualból adat, de full utánégetéssel ez asszem kb. 400 font a BMS 4.34 alapján értékei alapján. Ami egy piszok pontos szimulátor amúgy.
    Legyen 700 font tartalék, amit nem használ fel, pontosabban nem számolunk vele, marad tehát 11000 font, de ettől a pótos ledobása előtt még kb. 4500 font van.

    Felszállás után 32,2 ezer font tömeg.

    • Amíg van póttartály és B61 addig , 510 csomó (950 km/h) megeszik 9000 font/óra kerót a gép.
    • Pótos eldobása után DI = 50 is felső becslés, akkor 28 ezer font táján van a gép tömege, 510 csomóval 7900 font/óra
    • Bomba és pótos nélkül DI = 0, 510 csomóval 6800 font/óra.
    Azért vettem 510 csomót, mert ez kb. 1000 km/h, amit a Szu-24-nél vizsgáltunk. Ha csak 480-ra lassít a gép, akkor a sebesség -6%, miközben a fogyasztás -11%, tehát úgy jó 5%-kal nőne a hatósugár. 450 csomóra lassítva még szebb dolgok jönnek ki. Gondolom Szu-24-nél is lehet, hogy ezzel jobb érték lenne elérhető.

    [​IMG]

    665 km jött ki az F-16CJ-re, ami nehezebb, mint az F-16A volt, a keró mennyiség meg azonos. Bár ebben PW-229 van.

    Ja, és a DI (légellenállás) mindenhol felül van becsülve, mert valójában DI = 80 lenne az elején és nem 100, és pótos dobás sem DI = 50, hanem DI = 10 tája. Szóval ez inkább 700 km tája és 10% tartalék üzemanyag van a felszálláshoz képest.

    De ez 9 tonnás gép és messzebbre repül, mint a 12 tonnás Szu-22M3, amire 570 km jött ki. Sőt, ez a Tornadoval azonos érték. Persze az F-16-ban nincs terepkövető radar és nem kétszemélyes, tehát ezt éjszakai is megcsinálja a Tornado. Az F-16 meg csak nappal és megfelelő látási viszonyok esetén.

    [​IMG]

    Az mindenesetre látszik, hogy Osirak elérése LO-HI profillal éppen csak belefért az F-16A-val és biztosan lassabban mentek és asszem el is dobták a pótosokat. Arra is jópofa lenne egy számítás...
    Csak kéne hozzá pontos útvonal a távolságok miatt.


    Ezeket használtam fel.
    [​IMG]
    [​IMG]
  • A fenti számítás egyébként viszonylag könnyen bővíthető, ha lassabb, de azért viszonylag gazdaságos sebességre készülne a számítás. Ha ismertnek tételezzük fel a baráti terület feletti repülést, akkor a max. range, a táblázat alján levő sebességek érvényesek. Akkor baráti terület felett a 9000 és 6800 font/óra fogyasztás helyett, ha tényleg cammogva gazdaságosan repülnek a gépek, akkor sokkal kisebb értékek vannak, kb. feleakkorák.

    Megnéztem 152 km és 315 km baráti terület feletti értékre is.

    Jól látható, hogy a 665 km-hez képest sok baráti terület feletti repkedéssel LO-LO-LO profillal 740 km-re nő a hatósugár, kb. feleannyi baráti terület esetén is 704 km-re nőtt.

    [​IMG]
    Viszont ebből még egy dolog jól látható, hogy micsoda erősokszorozó a levegőben történő üzemanyag felvétel főleg, ha az ellenfél gépei eleve rosszabbak ezen a terén. Amíg azok állandóan lesik az üzemanyagmérőt, addig közepes magasságon megtankolt és onnan indult vadászgép jobb fogyasztással kb. teljes lelki nyugalommal repülhet.

    Képzeljük el ezt egy F-16C v MiG-29 9.12 esetén ahol kb. 30 %-kal kisebb az utántöltés nélküli hatósugara a MiG-nek. Ha a Vipera megengedni azt a luxust, hogy eldobja a két "tököt", akkor is a légiharc elején, ha belső keró nem fogyott el, akkor annyi kerója van, mit a 29-esnek felszállás előtt pótos nélkül... És, ha még nagyon égeti is a kerót a Vipera, akkor neki nem hazáig vagy az első kitérő reptérig kell elvergődnie, hanem csak a tanekerig, ami aztán tiszta géppel, kb. a "világ végére" is haza repteti.
  • Ennek a számításnak a kimaxolása az lenne, hogy a 300 km-es saját terület változatnál akkor milyen magasságig éri meg emelkedni, tehát HI-LO-HI esetén mi jönne ki.

    A 300 km nem hasra lett felvéve, a Benelux-NSZK táján levő támaszpontok és az NDK határa között nagyságrendileg 300 km van, de azért illik már előtte lesüllyedni.
  • arcas
    A Szlovák közösségi médiában újra felkapott hír:
    "Szlovák F-16, mégsem 1,60 hanem 2,91 milliárd ?!?!"
    https://www.armadnymagazin.sk/2020/...miliardy-eur-ale-az-2-91-miliardy-dolarovusd/
    Attól függ, mit rendeltek meg végül...
    2,91 milliárd USD az ár ha mindent megrendeltek, ami a kongresszusi jóváhagyásban szerepelt.
    Az 1,6 milliárd USD alapján meg arra lehet következtetni, hogy a listában szereplő dolgok jelentős részét nem kérték.

    (Ez olyan mint Magyarországon az AMRAAM sztori. Mit és mennyit vettünk, drága-nem drága?)

Ugrás a fórum topichoz