|

BRÉKING: Fejlődnek a magyar Gripenek

A svéd FMV oldalán megjelent hír szerint február 20-án, hétfőn Stockholmban a két fél aláírta azt a szerződést, amelynek keretében integrálásra került az MS20 szoftvercsomag Magyarország SAAB JAS-39EBS-HU Gripen vadászbombázóin, valamint évente 400-zal több repült óra is rendelkezésünkre áll majd 2026-ig. A megállapodás azt a 2012-es szerződést módosítja, illetve egészíti ki, amelynek keretében tíz évvel meghosszabbították a 2016-ig tartó, eredetileg egy évtizedre szóló lízingciklust.

Mint ismeretes, az eddig érvényben lévő megállapodás évente 1600 repült órát biztosított a 14 magyar Gripen számára – ez 2026-ig mostantól 2000-re nő. A 2012-es módosítás során elengedték annak lehetőségét, hogy a lízing végén a gépek maradvényértéken magyar tulajdonba kerüljenek, ez most újra visszakerült a megállapodásba.

Szintén sor került annak tisztázására, hogy miként pótolják a közelmúlt két balesete miatt kiesett repült órákat, és hogyan számolják el az ezek következtében keletkezett költségeket. A levegőben tölthető idő megnövekedése remélhetőleg pozitív hatással lesz majd a magyar Gripen-programra, és sor kerülhet többek között olyan, eddig kihasználatlan képességek gyakorlására, mint a lézervezérlésű bombák használata vagy a Maverick-éleslövészet.

A február 20-án aláírt szerződést magyar részről Fodor Péter dandártábornok (balra), a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatal Főigazgatóság főigazgatója látta el kézjegyével |Fotó: FMV ,

Az integrálásra kerülő MS20 szoftvercsomagnak köszönhetően a magyar JAS-39-esek is a C/D változat legfejlettebb képesség-palettáját kapják meg. A svéd és a cseh Gripenek fedélzetén már megtörtént, illetve folyamatban van a modernizáció, ami egy sor új lehetőséget ad a felhasználók kezébe. Lehetővé válik például az európai MBDA Meteor látóhatáron túlról indítható levegő-levegő rakéta és a kisméretű GBU-39 SDB bombák bevetése – előbbi a BVR, utóbbi a precíziós csapásmérő képesség terén jelenti a világ élvonalát. A BVR képesség további növelésére ad lehetőséget az új változatú PS-05 lokátor támogatása, mely a jelenlegi változathoz (Mk3) képest az azonos méretű légicélokat 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságról képes érzékelni, célt követni és célra vezetni, ezzel kihasználható a Meteor rakéták által biztosított hatótávolság.

A korábban balesetet szenvedett 42-es számú gép helyett érkezett 44-es számú kétüléses magyar Gripen. , Honvédelmi Minisztérium

Ezeken túlmenően az MS20 tartalmazza a továbbfejlesztett Link 16 adatátviteli rendszert és egy plusz csatornát, amely a közvetlen légi támogató (CAS) bevetések során az előretolt repülésirányító (JTAC/FAC) katonákkal való kommunikációt könnyíti meg. Kiegészül az éjszakai felderítő képesség, lehetségessé válik sisakcélzó használata, javul az ABC-fegyverek (atom, biológiai, vegyi) elleni védelem szintje, valamint a logisztikai-karbantartási folyamatok is egyszerűsödnek. Ez utóbbi téren hosszú távon azért is éri meg az MS20, mert a magyar gépek logisztikai támogatása könnyebben beilleszthető lesz a cseh és svéd Gripenek hasonló rendszerébe, valamint egyszerűbben és pontosabban behatárolhatóak lesznek az esetleges meghibásodások.

Arról, hogy pontosan mikorra kerül sor mind a 14 gép esetében az új szoftvercsomag integrálására, nem szól az FMV közleménye. A magyar Honvédelmi Minisztérium részéről eddig nem jelent meg hivatalos információ az ügyben, így egyelőre csak annyit tudhatunk a dologról, amennyit a svéd fél elárult.