|

BRÉKING: Fejlődnek a magyar Gripenek

A svéd FMV oldalán megjelent hír szerint február 20-án, hétfőn Stockholmban a két fél aláírta azt a szerződést, amelynek keretében integrálásra került az MS20 szoftvercsomag Magyarország SAAB JAS-39EBS-HU Gripen vadászbombázóin, valamint évente 400-zal több repült óra is rendelkezésünkre áll majd 2026-ig. A megállapodás azt a 2012-es szerződést módosítja, illetve egészíti ki, amelynek keretében tíz évvel meghosszabbították a 2016-ig tartó, eredetileg egy évtizedre szóló lízingciklust.

Mint ismeretes, az eddig érvényben lévő megállapodás évente 1600 repült órát biztosított a 14 magyar Gripen számára – ez 2026-ig mostantól 2000-re nő. A 2012-es módosítás során elengedték annak lehetőségét, hogy a lízing végén a gépek maradvényértéken magyar tulajdonba kerüljenek, ez most újra visszakerült a megállapodásba.

Szintén sor került annak tisztázására, hogy miként pótolják a közelmúlt két balesete miatt kiesett repült órákat, és hogyan számolják el az ezek következtében keletkezett költségeket. A levegőben tölthető idő megnövekedése remélhetőleg pozitív hatással lesz majd a magyar Gripen-programra, és sor kerülhet többek között olyan, eddig kihasználatlan képességek gyakorlására, mint a lézervezérlésű bombák használata vagy a Maverick-éleslövészet.

A február 20-án aláírt szerződést magyar részről Fodor Péter dandártábornok (balra), a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatal Főigazgatóság főigazgatója látta el kézjegyével |Fotó: FMV ,

Az integrálásra kerülő MS20 szoftvercsomagnak köszönhetően a magyar JAS-39-esek is a C/D változat legfejlettebb képesség-palettáját kapják meg. A svéd és a cseh Gripenek fedélzetén már megtörtént, illetve folyamatban van a modernizáció, ami egy sor új lehetőséget ad a felhasználók kezébe. Lehetővé válik például az európai MBDA Meteor látóhatáron túlról indítható levegő-levegő rakéta és a kisméretű GBU-39 SDB bombák bevetése – előbbi a BVR, utóbbi a precíziós csapásmérő képesség terén jelenti a világ élvonalát. A BVR képesség további növelésére ad lehetőséget az új változatú PS-05 lokátor támogatása, mely a jelenlegi változathoz (Mk3) képest az azonos méretű légicélokat 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságról képes érzékelni, célt követni és célra vezetni, ezzel kihasználható a Meteor rakéták által biztosított hatótávolság.

A korábban balesetet szenvedett 42-es számú gép helyett érkezett 44-es számú kétüléses magyar Gripen. , Honvédelmi Minisztérium

Ezeken túlmenően az MS20 tartalmazza a továbbfejlesztett Link 16 adatátviteli rendszert és egy plusz csatornát, amely a közvetlen légi támogató (CAS) bevetések során az előretolt repülésirányító (JTAC/FAC) katonákkal való kommunikációt könnyíti meg. Kiegészül az éjszakai felderítő képesség, lehetségessé válik sisakcélzó használata, javul az ABC-fegyverek (atom, biológiai, vegyi) elleni védelem szintje, valamint a logisztikai-karbantartási folyamatok is egyszerűsödnek. Ez utóbbi téren hosszú távon azért is éri meg az MS20, mert a magyar gépek logisztikai támogatása könnyebben beilleszthető lesz a cseh és svéd Gripenek hasonló rendszerébe, valamint egyszerűbben és pontosabban behatárolhatóak lesznek az esetleges meghibásodások.

Arról, hogy pontosan mikorra kerül sor mind a 14 gép esetében az új szoftvercsomag integrálására, nem szól az FMV közleménye. A magyar Honvédelmi Minisztérium részéről eddig nem jelent meg hivatalos információ az ügyben, így egyelőre csak annyit tudhatunk a dologról, amennyit a svéd fél elárult.

Fórum hozzászólások

  • fenntartható fejlövés
    Volt 20-as oldalszámú Mig-23-asunk? Valami utólag beszerzett vas a lezuhant UB pótlására?
    Te mikor jöttél erre a bolygóra? :)
  • fenntartható fejlövés
    Volt 20-as oldalszámú Mig-23-asunk? Valami utólag beszerzett vas a lezuhant UB pótlására?
    Igen, Sármellékről kaptuk Szergejéktől 91-ben. Mivel a 23-asok 01-16-ig voltak számozva, és 17-18-19-es már volt MiG-21, így lett az "új" 23UB 20-as. Ennek volt a beceneve a "Rettegett Iván", egy ideig fel is volt festve a gép orrára, csak a főnökség nem értette/szerette a viccet és át kellett mázolni. A 20-as most Kecelen van kiállítva, a lekopó átfestés miatt valamennyire látszik is a Rettegett Iván felirat (ha még látszik, vagy 10 éve jártam ott ...).
  • emel
    Igen, Sármellékről kaptuk Szergejéktől 91-ben. Mivel a 23-asok 01-16-ig voltak számozva, és 17-18-19-es már volt MiG-21, így lett az "új" 23UB 20-as. Ennek volt a beceneve a "Rettegett Iván", egy ideig fel is volt festve a gép orrára, csak a főnökség nem értette/szerette a viccet és át kellett mázolni. A 20-as most Kecelen van kiállítva, a lekopó átfestés miatt valamennyire látszik is a Rettegett Iván felirat (ha még látszik, vagy 10 éve jártam ott ...).
    Köszönöm! Ez egy korrekt válasz volt :)
  • fenntartható fejlövés
    Köszönöm! Ez egy korrekt válasz volt :)
    Nézd, én szenttül meg voltam győződve arról, hogy a 20-as sztorija már eléggé közismert volt idáig a magyar repülésrajongóknak.
    De bocs.
    Mindazonáltal javaslom böngészésre a hunavia.hu fotóit, ott oldalszám szerint tudsz képeket nézni.
    És még annyit, hogy a 20-ast Lacházáról kaptuk, a 16-os pótlására.
  • Terminator


    Éles fegyverzettel kísérnek utasszállító gépet egy külföldi repülőnapon?

    Magyarországon meg egy Malév/Wizzair/katonai A319/ akármi - Gripren közös kötelék áthúzást nem tudtak csinálni eddig? :(
    Repülőnapon biztos lesz, Budaörsön már meg volt hozzá az alap.
  • Parapitecus
    Melyik típusra tetszett gondolni 10 km feleti hatótávval?

    Éppenséggel a SAMP-T Aster30 rakétákkal
  • Terminator
    Van friss infod ezzel kapcsolatban?
    Az idojaras elorejelzes vihart jelez estere...
    Sajnos nincs, de lehet addigra átvonul rajtunk a vihar.
  • Terminator
    Van már ötleted, honnan fogod fotózni?
    Én valószínűleg sehonnan :)
    A Hősök tere mindenképpen jó megoldásnak tűnik, talán a Citadelláról még sikerülhet a várossal a háttérben is. Viszont Ferihegyen most 31-es irány van, gondolom ahhoz fogják igazítani őket, és nem a Duna felől, hanem keletről repülnek át a Hősök tere felett. De csak spekulálok.
  • T.Tom
    Én valószínűleg sehonnan :)
    A Hősök tere mindenképpen jó megoldásnak tűnik, talán a Citadelláról még sikerülhet a várossal a háttérben is. Viszont Ferihegyen most 31-es irány van, gondolom ahhoz fogják igazítani őket, és nem a Duna felől, hanem keletről repülnek át a Hősök tere felett. De csak spekulálok.
    Borult ég, elszórtan felhő 1500 méteren, néha esőcseppek... nem sok fény lesz.
  • A budai hegyek felett nagyokat villamlik. Augusztus 20-an a tuzijatekot ilyenkor mar le szoktak allitani mostanaban. 5 perc mulva kiderul, tenyleg jonnek-e...
  • Terminator
    A budai hegyek felett nagyokat villamlik. Augusztus 20-an a tuzijatekot ilyenkor mar le szoktak allitani mostanaban. 5 perc mulva kiderul, tenyleg jonnek-e...
    Elvileg a helyszínen bemondták, hogy a rossz időjárási körülmények miatt elmarad.
  • Van egzakt adat arra,hogy milyen sebességű szélben képes még fel,és leszállni a gripen?
    Gondolom a kereszt szél a legrosszabb.
    De lehet tévedek.:)
  • papajoe
    Van egzakt adat arra,hogy milyen sebességű szélben képes még fel,és leszállni a gripen?
    Gondolom a kereszt szél a legrosszabb.
    De lehet tévedek.:)
    Szerintem a hátszél rosszabb, csak azon könnyű segíteni. ;) Én is kíváncsi lennék a max szélértékekre.
  • [​IMG]

    On 25 and 26 June, during exercise Ramstein Alloy 19-2, NATO Allies and Partners will be flying together in the Baltic region to train quick reaction alert drills. Participants from plus and a NATO E-3A Component plane are scheduled.

Ugrás a fórum topichoz