|

BRÉKING: Fejlődnek a magyar Gripenek

A svéd FMV oldalán megjelent hír szerint február 20-án, hétfőn Stockholmban a két fél aláírta azt a szerződést, amelynek keretében integrálásra került az MS20 szoftvercsomag Magyarország SAAB JAS-39EBS-HU Gripen vadászbombázóin, valamint évente 400-zal több repült óra is rendelkezésünkre áll majd 2026-ig. A megállapodás azt a 2012-es szerződést módosítja, illetve egészíti ki, amelynek keretében tíz évvel meghosszabbították a 2016-ig tartó, eredetileg egy évtizedre szóló lízingciklust.

Mint ismeretes, az eddig érvényben lévő megállapodás évente 1600 repült órát biztosított a 14 magyar Gripen számára – ez 2026-ig mostantól 2000-re nő. A 2012-es módosítás során elengedték annak lehetőségét, hogy a lízing végén a gépek maradvényértéken magyar tulajdonba kerüljenek, ez most újra visszakerült a megállapodásba.

Szintén sor került annak tisztázására, hogy miként pótolják a közelmúlt két balesete miatt kiesett repült órákat, és hogyan számolják el az ezek következtében keletkezett költségeket. A levegőben tölthető idő megnövekedése remélhetőleg pozitív hatással lesz majd a magyar Gripen-programra, és sor kerülhet többek között olyan, eddig kihasználatlan képességek gyakorlására, mint a lézervezérlésű bombák használata vagy a Maverick-éleslövészet.

A február 20-án aláírt szerződést magyar részről Fodor Péter dandártábornok (balra), a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatal Főigazgatóság főigazgatója látta el kézjegyével |Fotó: FMV ,

Az integrálásra kerülő MS20 szoftvercsomagnak köszönhetően a magyar JAS-39-esek is a C/D változat legfejlettebb képesség-palettáját kapják meg. A svéd és a cseh Gripenek fedélzetén már megtörtént, illetve folyamatban van a modernizáció, ami egy sor új lehetőséget ad a felhasználók kezébe. Lehetővé válik például az európai MBDA Meteor látóhatáron túlról indítható levegő-levegő rakéta és a kisméretű GBU-39 SDB bombák bevetése – előbbi a BVR, utóbbi a precíziós csapásmérő képesség terén jelenti a világ élvonalát. A BVR képesség további növelésére ad lehetőséget az új változatú PS-05 lokátor támogatása, mely a jelenlegi változathoz (Mk3) képest az azonos méretű légicélokat 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságról képes érzékelni, célt követni és célra vezetni, ezzel kihasználható a Meteor rakéták által biztosított hatótávolság.

A korábban balesetet szenvedett 42-es számú gép helyett érkezett 44-es számú kétüléses magyar Gripen. , Honvédelmi Minisztérium

Ezeken túlmenően az MS20 tartalmazza a továbbfejlesztett Link 16 adatátviteli rendszert és egy plusz csatornát, amely a közvetlen légi támogató (CAS) bevetések során az előretolt repülésirányító (JTAC/FAC) katonákkal való kommunikációt könnyíti meg. Kiegészül az éjszakai felderítő képesség, lehetségessé válik sisakcélzó használata, javul az ABC-fegyverek (atom, biológiai, vegyi) elleni védelem szintje, valamint a logisztikai-karbantartási folyamatok is egyszerűsödnek. Ez utóbbi téren hosszú távon azért is éri meg az MS20, mert a magyar gépek logisztikai támogatása könnyebben beilleszthető lesz a cseh és svéd Gripenek hasonló rendszerébe, valamint egyszerűbben és pontosabban behatárolhatóak lesznek az esetleges meghibásodások.

Arról, hogy pontosan mikorra kerül sor mind a 14 gép esetében az új szoftvercsomag integrálására, nem szól az FMV közleménye. A magyar Honvédelmi Minisztérium részéről eddig nem jelent meg hivatalos információ az ügyben, így egyelőre csak annyit tudhatunk a dologról, amennyit a svéd fél elárult.

Fórum hozzászólások

  • LMzek 2.0
    ...2-3 éve is, meg 2-3 hete is írtam, hogy kellene a Griff mellé egy Fegyver-hordozó/Apród(/Loyal Wingman klón).
    Ennek úgyis kb tudnia kellene a Griff subszónikus tartományát repülni. A többi már visszevero-felületek kérdése.
    Leírni persze egyszerűbb, mint megcsinálni, de éppen ezért más szép pénzt is fizetne érte.
    Multifunkciós drón, piaci rés. AV : :hadonaszos:



    U.i: ...van miből kiindulni; L-39NG(/Hu) ==>>Uni(versal)-dron

    U.i. 2.0 : ...unom már a "kicsit álmodást" ! :hadonaszos: (...most, amikor akár meg is lehet csinálni ! ;) )

    Ember!
    Először legyen normális fizetés, és legyenek feltöltve a meglévő alakulatok. Meg legalább egy olyan optikája meg éjjellátója legyen a katonának, mint egy tehetősebb vadásznak. Szó szerint ezrek hiányoznak a lövészalakulatoktól. Ezrek, érted?
  • borisz
    Ember! Először legyen normális fizetés, és legyenek feltöltve a meglévő alakulatok. Meg legalább egy olyan optikája meg éjjellátója legyen a katonának, mint egy tehetősebb vadásznak. Szó szerint ezrek hiányoznak a lövészalakulatoktól. Ezrek, érted?

    Te ezt a fórumot olvasod ???
    ...mert 10+ szor írtam megoldásokat erre.


    Ne engem b@szogass, hanem akik vakok a kérdés megoldására !!!
  • Allesmor Obranna
    Mostanság már nem is ördögtől való, mi több, szinte trend, hogy a komolyabb nagyjavításokat maga a gyártó végzi el, egyszerűen az újgépes soron slotokat biztosítva.
    Az új Szu-35Sz-ek között évek óta látni Szu-27SzM3-as modernizációkat, meg visszahívott korábbi Szu-35Sz-eket, mivel a nyitottabb architektúra miatt eleve sokkal többször kerül sor a dizájn módosítására, bulletinekre, de olyanokra, melyeket sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb azon a színvonalú, szervezettségű és alkatrész ellátottságú soron elvégezni, ahol az új gépeket is gyártják. Egy helyre elég csak fókuszálni a beszállítást és jóformán egy lépésben, lokálisan lehet az új gépek mellé készletezett elemekkel azonos ütemben beszerzett alkatrészekkel elvégezni a javítást is.



    Itt mit jelent a nyitott architektúra?
  • papajoe
    Itt mit jelent a nyitott architektúra?
    Nagyon egyszerűen azt,hogy egy adott számítógéppel támogatott hardwer tulajdonságainak módosításához elég csak új programot(vagy csak javitást)feltölteni a szamítógépbe.Szóval ha javítani akarsz egy kicsit a hajtóművön nem a reszelőhöz nyúlsz hanem átírsz pár 1-est meg 0-át a FADEC programjában.
  • arcas
    A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
    Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
    Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...
    Lemaradtam kicsit... miért jött most elő ez a rácsodálkozás az üzemanyag begyújtásra?
    Kb. 10 éve csinálja ezt a magyar Gripen demó. Aki nem jár külföldre, az is láthatta már pl. a 2013-as kecskeméti repülőnapon is.
  • Allesmor Obranna
    És még ennél többet is. Nem csak a szoftver bővíthető, hanem a hardver is szabványosított es moduláris. Blokkonként bővíthető, fejleszthető.


    A mai hajtóműveknél hogyan szabályozzák a befecskendezés mennyiségét, mint a dugattyús motoroknál, elektromágneses befecskendezo szeleppel, amit a számítógép vezérel?
    Érdekelne valami ábra, vagy fotó, hogy hol helyezkednek el a porlasztók, és mennyi van belole.
  • Anti
    http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307&t=7908&sid=27f2db50be54526d205fb3d89436f66f&start=260

    "Madar na Gripenu na dnech NATO. Mají kabinu striknutou na spodek trupu. To je fakt feferonka. Člověk se nemůže vůbec orientovat, jak ta ukázka byla agresivní a rychlá. Mají je zvládnuté dokonale. Ten pilot musí být hvězda v celosvětovém meritku."

    :p:D
    Gugli
    Madar a Gripenen a NATO-napokon. A törzs aljára tolják a kabinot. Ez nagyon csípős paprika. Egyáltalán nem lehet eligazodni, hogy a demonstráció milyen agresszív és gyors volt. Tökéletesen kezelték őket. A pilótának globális szinten sztárnak kell lennie.
  • Blitz97
    Majerik Máté főhadnagy nyerte az ostravai repülőnap különdíját! :)
    Remélem a szárazföldi technika is felsorakozik jövőre fullosan Kecskeméten. Nem csak ami megjött, hanem ami fog az is!!

Ugrás a fórum topichoz