|

BRÉKING: Fejlődnek a magyar Gripenek

A svéd FMV oldalán megjelent hír szerint február 20-án, hétfőn Stockholmban a két fél aláírta azt a szerződést, amelynek keretében integrálásra került az MS20 szoftvercsomag Magyarország SAAB JAS-39EBS-HU Gripen vadászbombázóin, valamint évente 400-zal több repült óra is rendelkezésünkre áll majd 2026-ig. A megállapodás azt a 2012-es szerződést módosítja, illetve egészíti ki, amelynek keretében tíz évvel meghosszabbították a 2016-ig tartó, eredetileg egy évtizedre szóló lízingciklust.

Mint ismeretes, az eddig érvényben lévő megállapodás évente 1600 repült órát biztosított a 14 magyar Gripen számára – ez 2026-ig mostantól 2000-re nő. A 2012-es módosítás során elengedték annak lehetőségét, hogy a lízing végén a gépek maradvényértéken magyar tulajdonba kerüljenek, ez most újra visszakerült a megállapodásba.

Szintén sor került annak tisztázására, hogy miként pótolják a közelmúlt két balesete miatt kiesett repült órákat, és hogyan számolják el az ezek következtében keletkezett költségeket. A levegőben tölthető idő megnövekedése remélhetőleg pozitív hatással lesz majd a magyar Gripen-programra, és sor kerülhet többek között olyan, eddig kihasználatlan képességek gyakorlására, mint a lézervezérlésű bombák használata vagy a Maverick-éleslövészet.

A február 20-án aláírt szerződést magyar részről Fodor Péter dandártábornok (balra), a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatal Főigazgatóság főigazgatója látta el kézjegyével |Fotó: FMV ,

Az integrálásra kerülő MS20 szoftvercsomagnak köszönhetően a magyar JAS-39-esek is a C/D változat legfejlettebb képesség-palettáját kapják meg. A svéd és a cseh Gripenek fedélzetén már megtörtént, illetve folyamatban van a modernizáció, ami egy sor új lehetőséget ad a felhasználók kezébe. Lehetővé válik például az európai MBDA Meteor látóhatáron túlról indítható levegő-levegő rakéta és a kisméretű GBU-39 SDB bombák bevetése – előbbi a BVR, utóbbi a precíziós csapásmérő képesség terén jelenti a világ élvonalát. A BVR képesség további növelésére ad lehetőséget az új változatú PS-05 lokátor támogatása, mely a jelenlegi változathoz (Mk3) képest az azonos méretű légicélokat 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságról képes érzékelni, célt követni és célra vezetni, ezzel kihasználható a Meteor rakéták által biztosított hatótávolság.

A korábban balesetet szenvedett 42-es számú gép helyett érkezett 44-es számú kétüléses magyar Gripen. , Honvédelmi Minisztérium

Ezeken túlmenően az MS20 tartalmazza a továbbfejlesztett Link 16 adatátviteli rendszert és egy plusz csatornát, amely a közvetlen légi támogató (CAS) bevetések során az előretolt repülésirányító (JTAC/FAC) katonákkal való kommunikációt könnyíti meg. Kiegészül az éjszakai felderítő képesség, lehetségessé válik sisakcélzó használata, javul az ABC-fegyverek (atom, biológiai, vegyi) elleni védelem szintje, valamint a logisztikai-karbantartási folyamatok is egyszerűsödnek. Ez utóbbi téren hosszú távon azért is éri meg az MS20, mert a magyar gépek logisztikai támogatása könnyebben beilleszthető lesz a cseh és svéd Gripenek hasonló rendszerébe, valamint egyszerűbben és pontosabban behatárolhatóak lesznek az esetleges meghibásodások.

Arról, hogy pontosan mikorra kerül sor mind a 14 gép esetében az új szoftvercsomag integrálására, nem szól az FMV közleménye. A magyar Honvédelmi Minisztérium részéről eddig nem jelent meg hivatalos információ az ügyben, így egyelőre csak annyit tudhatunk a dologról, amennyit a svéd fél elárult.

Fórum hozzászólások

  • arbalest
    Gripenből pont lesz elvileg egy kazal, ahogy érkeznek be Svédországban az E/F verziók, úgy vonják majd ki a C/D-ket.
    ms07
    Itt kb előző oldalon elterjedt az a hír, hogy amit lehet, kibeleznek a C/D-ből és megy az E/F-be
    Plusz Molni azt irta,hogy azok eléggé ki lesznek repülve
  • Sziasztok!

    Új fiú vagyok itt, viszont egy ideje olvasom a hozzászólásaitokat.

    Ma előhoztatok egy hírt, hogy a svédek kanibalizálják a C/D Gripenjeiket.
    Értem a cikket, de miért hagynák meg, ha a kutyának sem kellenek?
    Ha kell, akkor meg miért ne adnák el? Nem logikus...

    Most komolyan! Ha nem akarnák eladni, akkor miről olvasok nálatok évek óta:
    szlovák, bolgár, horvát ajánlatok használt, vagy éppen új gépekkel (nem E/F).

    Bocsi, de ehhez már muszáj volt hozzászólni.
  • Hegylakó
    Ma előhoztatok egy hírt, hogy a svédek kanibalizálják a C/D Gripenjeiket.
    Bocs, próbálom követni az eseményeket de ez kimaradt.
    Ki írta és hol?
  • Hegylakó
    ms07 said:
    Itt kb előző oldalon elterjedt az a hír, hogy amit lehet, kibeleznek a C/D-ből és megy az E/F-be
    Rémhír…
    A Svéd E/F gépek teljesen új gyártásúak lesznek. Egyetlen alkatrészt sem használnak fel a régi C/D-ből
    "Instead of reusing equipment from the Gripen C/D, new equipment is acquired for a part of the total Swedish order of 60 Gripen E aircraft," Saab says. "This approach secures the availability of the Swedish Gripen C/D fleet in operational service, while Gripen E is being delivered and introduced to the Swedish armed forces."
  • rudi
    Rémhír…
    A Svéd E/F gépek teljesen új gyártásúak lesznek. Egyetlen alkatrészt sem használnak fel a régi C/D-ből
    "Instead of reusing equipment from the Gripen C/D, new equipment is acquired for a part of the total Swedish order of 60 Gripen E aircraft," Saab says. "This approach secures the availability of the Swedish Gripen C/D fleet in operational service, while Gripen E is being delivered and introduced to the Swedish armed forces."
    Az. Nem is értem miért jött erő. Több éve eldőlt ez. Kb. annyi értelme lenne, mintha az SH-kat régi Hornetekből is kukázták volna össze.
  • Hegylakó
    ms07 said:
    Itt kb előző oldalon elterjedt az a hír, hogy amit lehet, kibeleznek a C/D-ből és megy az E/F-be
    Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

    "Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

    "To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

    Van itt erről egy részletes cikk:
    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

    E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
  • ms07
    Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

    "Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

    "To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

    Van itt erről egy részletes cikk:
    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

    E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
    ----
    Úgy jött elő, hogy a svéd kommunikációban régebben volt ilyen aspektus is, amikor a választók felé probálták eladni az új Griffet.. Akkor írták le, hogy költségtakarékoság jegéyben az E-hez már tervezéskor eldöntötték a C/D változatból használható modern alkatrészeket, berendezéseket átvszik (egyrész C/D kibelezés, másrészt ezeket a rendszereket nem kell kifeleszteni, használthatóak lesznek, tehát az új géphez is ilyeneket fognak gyártani..
    Nem támasztották alá számokkal, ez olyan félig meddig PIAR fogás is volt, de valóban lesznek olyan alkatrészek, vagy rendszerek amelyeket nem terveztek át.. Példákat nem tudok leírni.. nem néztem utána..
  • ms07
    Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

    "Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

    "To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

    Van itt erről egy részletes cikk:
    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

    E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
    Ez egy 2016-os cikk!!!
    Azóta elég sok minden történt
  • Igen, a fejlesztési topicban volt leírva, hogy nem lesznek "filléres" használt svéd gépek.

    Mondjuk azok gondolom így sem lesznek hiszen az EBS HU szintre felhozataluk ugyanúgy költség lesz, de az alapgép
    és a viszonylag alacsony üzemeltetési költség továbbra is a gépek előnye.
    Azért is furcsa volt a felvetés, mert az un. CD+ verzió is szerepelt a Saab kínálatában.
    Mondjuk hogy ez az MS20 software-en kívül jelent e bármit is, azt nem tudom.
  • Hegylakó
    Igen, a fejlesztési topicban volt leírva, hogy nem lesznek "filléres" használt svéd gépek.
    Én erre nem fogadnék a helyedben...:)
  • Hegylakó
    Igen, a fejlesztési topicban volt leírva, hogy nem lesznek "filléres" használt svéd gépek.

    Mondjuk azok gondolom így sem lesznek hiszen az EBS HU szintre felhozataluk ugyanúgy költség lesz, de az alapgép
    és a viszonylag alacsony üzemeltetési költség továbbra is a gépek előnye.
    Ez marketing dumának jó, csak én soha semmivel nem láttam alátámasztva azt, hogy mitől lenne olcsó a Gripen.
  • @rudi
    Igazad van 2018 dec 21:
    https://www.janes.com/article/85388/saab-receives-supplemental-contract-for-new-build-gripen-es

    "Saab has received a further SEK430 million (USD48 million) to manufacture Gripen E combat aircraft from new-build parts rather than from parts salvaged from retired Gripen Cs as was originally planned."

    Saab kapott még 48 millió dodót hogy új alkatrészeket gyártson és ne szedje szét a meglévő C-ket.

    Na jó nagy pánikot keltettem mea culpa...
  • molnibalage
    Ez marketing dumának jó, csak én soha semmivel nem láttam alátámasztva azt, hogy mitől lenne olcsó a Gripen.
    A marketingduma mellett olvasd el az elző svájci tender értékelését.. mondjuk nem a HTÖ része :), de legalábbi másra is lehet hivatkozni :)
  • kelepisti
    A marketingduma mellett olvasd el az elző svájci tender értékelését.. mondjuk nem a HTÖ része :), de legalábbi másra is lehet hivatkozni :)
    Olvastam. A magyar Gripen bérlet ára meg ismert. Nem ér össze a két oldal. Vagy akkor kérném a magyar Gripen bérlet újratárgyalását a svájci tengerre hivatkozva.
  • molnibalage
    Olvastam. A magyar Gripen bérlet ára meg ismert. Nem ér össze a két oldal. Vagy akkor kérném a magyar Gripen bérlet újratárgyalását a svájci tengerre hivatkozva.
    Van cseh Gripen bérlet is, és volt cseh F-16-ra történő váltás igény is, ahol "árban" másodszor is elvérzett a Falcon. Az árral! Azóta van román F-16 ugye, ill. ismert a szlovák "tender" (ha volt ugyebár ilyen) eredménye és ár-vonzatai.
    Azt a napot várom, amikor végre tiszta szemüveggel, teljesen elfelejtve a korábbi FAQ megállapitásait és a reklámanyagok számait, tiszta lappal újra megrpróbáljuk szétszámolni a szétszámolhatatlant.
    A mostani katonai beszerzéseken is látszik hogy egyrészt pofára megy minden, azaz sokkal olcsóbban is lehet pl. Patriot-o, Leopard-ot, SDB-ket, akármit venni, mint mondjuk egy fél évvel korábbi más beszerzésnél,...a bérlés / vásárlás hasonlitása meg eleve irreális, de ezeket már sokszor megrágtuk.
  • A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
    A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

    A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
    Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
  • kelepisti
    A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
    A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

    A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
    Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
    Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
    A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
  • molnibalage
    Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
    A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
    OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.

    A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
    Annyi a lízingdíj amenyit a felek kialkudnak
    nem írok le neveket. Autólízing 4 évre. ára: X forint volt. tavaly más "nyerte" A NER közbeszólt, és megmondták kinek kell nyerni. A lízingköltség azonos kategóriájú autók esetében is a duplájára nőt, semmilyen + szolgálatatással...

    Vissza a Griffhez, eddig 4x módosították a szerződést.
    Ezért az üzemeltetési költségekhez az ilyen típusú lízingszerződéseket soha nem szabad számolni. Az külön kategóra. Azért jó a svájci és szlovák példa.. Vszeg van más is, csak annak nem nyilvános az anyaga.
    Az azonban biztos, hogy a két hajtóműves drágább mint az egyes, és az is igaz, hogy annak a légierőnek amely sokáig és intenzíven akarja használni a gépmadarat és tényleges konflikusokban vesz részt folyamatosan, ráadásul viszonylag nagy távolságra, annak egyértelműen a Vipert kell választani a Griffel szemben. Ugyanakkor térségünben azonos feltételek mellett a max 120 repült órát figylembe véve, és a tényleges használat, beszerzendő fegyverzet stb. összevetése után elégséges a svéd gép..
    Persze jobb szerződéssel (de jobb üzemeltetői hozzállás is kell hozzá, és akkor nem kell lízing).
  • kelepisti
    OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.
    Ezt pontosan értem. Csak megint az van, hogy óccó a Gripen, mert óccób a sokkal többet tudó kéthajtóműveseknél. Hát köszi, csak a SAAB reklámja nem erről szól...

    A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
    Ez megint nem érv arra, hogy akkor a "világ legolcsóbb 4. gen gépe" (még ezen a téren is hazudozott összevissza a SAAB, hogy ez az első 4. gen) miért olyan kurvadrága.
  • molnibalage
    ...a SAAB reklámja nem erről szól...
    Mindenki tudja, hogy az csak reklám, mi is, nem kell ezzel érvelni, mert az én szememben is csak egy fecni...
    A SAAB mindig is erős volt reklámban és kommunikációban, a Gripen egy fegyverrendszer egy jó marketinggel. Azt el kell ismerni, hogy a lehetőségeikhez képest jó összerakták, csak ugye - Te is irtad - a követelmények az akkori svéd igényekhez voltak igazítva, azóta viszont már változott a világ...próbálják is foltozni a dolgokat, lásd E/F változat...
    De olyat kijelenteni, hogy a Gripen a világ egyik legdrágább gépe - mert hasonló jelzőt már többször irtál -, úgy hogy gőzünk sincs arról mi mindent tartalmaz a bérlet és mennyi ill. hogy hogyan működik részleteiben az üzemeltetés, pont oly merész kijelentés, mint hogy a Gripen a legolcsóbb.
    A magyar Gripenek repképessége még nem múlt a svéd hozzáálláson ezidáig, az alkatrészellátottság zökkenőmentes és minden bizonnyal minden cserealkatrész a bérlet része mivel repórákat bérlünk. Arra akarok utalni, hogy ha pl. mind a 14-ben elszáll a hajtómű akkor azt a svédek kontójára cserélik. Képzeld el ezt majd két év gari után a szlovák Falconoknál, és add hozzá a költségekhez. Nem a legjobb példa, de az ilyen mértékű üzembiztonságot is meg kell fizetni.
    Hasonlitgatni igy bármilyen F-16+pár év support+tertalékalkatrész/hajtómű+fegyverzet csomagot egy repült óraszámra kötött bérelt Gripen "csomaggal" szerintem tökre felesleges, mert tényleg alma/körte esete...
  • arcas
    Mindenki tudja, hogy az csak reklám, mi is, nem kell ezzel érvelni, mert az én szememben is csak egy fecni...
    A SAAB mindig is erős volt reklámban és kommunikációban, a Gripen egy fegyverrendszer egy jó marketinggel. Azt el kell ismerni, hogy a lehetőségeikhez képest jó összerakták, csak ugye - Te is irtad - a követelmények az akkori svéd igényekhez voltak igazítva, azóta viszont már változott a világ...próbálják is foltozni a dolgokat, lásd E/F változat...
    De olyat kijelenteni, hogy a Gripen a világ egyik legdrágább gépe - mert hasonló jelzőt már többször irtál -, úgy hogy gőzünk sincs arról mi mindent tartalmaz a bérlet és mennyi ill. hogy hogyan működik részleteiben az üzemeltetés, pont oly merész kijelentés, mint hogy a Gripen a legolcsóbb.
    A magyar Gripenek repképessége még nem múlt a svéd hozzáálláson ezidáig, az alkatrészellátottság zökkenőmentes és minden bizonnyal minden cserealkatrész a bérlet része mivel repórákat bérlünk. Arra akarok utalni, hogy ha pl. mind a 14-ben elszáll a hajtómű akkor azt a svédek kontójára cserélik. Képzeld el ezt majd két év gari után a szlovák Falconoknál, és add hozzá a költségekhez. Nem a legjobb példa, de az ilyen mértékű üzembiztonságot is meg kell fizetni.
    Hasonlitgatni igy bármilyen F-16+pár év support+tertalékalkatrész/hajtómű+fegyverzet csomagot egy repült óraszámra kötött bérelt Gripen "csomaggal" szerintem tökre felesleges, mert tényleg alma/körte esete...
    Nálam egész egyszerűen összeegyeztethetetlen az, hogy közlik, hogy a világ legolcsóbb vadászgépe, de nekünk többe került, mint az USAF-nak az F-22A. Korrupció van? Ja kérem, azt is meg lehetett volna mutatni, hogy a SAAB nem olyan. Csak sajnos olyan. Nagyon is.

    Persze tudom, én vagyok a hülye, hogy gerincességet várok el egy olyan iparban, ahol nem jellemző, de a magyar Gripen líznig már a pofátlan túlárazáson messze túl van. 40k USD/óra esetén még azt mondanám, hogy ok, de bakker KÉTSZERENNYIBE is került.
  • molnibalage
    40k USD/óra esetén még azt mondanám, hogy ok, de bakker KÉTSZERENNYIBE is került.
    Ez a "kétszerennyibe" ez hol van dokumentálva?

Ugrás a fórum topichoz