|

A világ túlsó felére utazik az A400M

Nem is olyan régen írtunk két ízben is Új-Zéland légierős terveiről, illetve a körülöttük képződő pletykákról. Január röppent fel a hír, hogy a Japán Kawasaki Heavy Industries előrehaladott tárgyalásokat folytat az országban P-1 és C-2 repülőgépeinek eladásáról, amiknek az amerikai P-8 és C-130J típusokkal kell versenybe szállniuk a megrendelésért. Nem sokkal később Wellington hivatalosan megcáfolta ezeket az értesüléseket, viszont megerősítette, hogy 2018-ban döntést kívánnak hozni néhány jelenlegi típusuk leváltása kapcsán.

A P-8, illetve a P-1 értelemszerűen a tengerészeti járőrgépek terén reménykedhetnek egy megrendelésben, a hat új-zélandi P-3K2 Orion helyére érkezhet valamelyik. Ezen kívül sor kerül majd öt régebbi verziójú C-130H(NZ) Hercules és két Boeing 757-es leváltására, a fokozatosság elvét követve, a következő 10 éven belül. A cáfolatot kihirdető minisztériumi szóvivő ezen túlmenően megemlítette, hogy a japán és amerikai cégeken kívül az európai Airbus is komoly esélyekkel indul, ennek a gyártónak a termékeivel is szemezgetnek. Most pedig kiderült, hogy nemsokára az átlag új-zélandi polgárok is közelebbről megismerhetik az egyiket.

A400M |Forrás: Airbus Military Airbus Defence & Space,

A nemsokára alatt konkrétan a jövő hétvégét, február 25-26-át érthetjük, ugyanis a szervezők részéről megerősítést nyert, hogy az idei New Zealand Air Tattoo vendége lesz a Brit Királyi Légierő egyik A400M Atlas teherszállítója. A négy hajtóműves repülőgép csak a statikus kiállítás részeként lesz megtekinthető a RNZAF Ohakea bázison, ám ez is éppen eléggé lázba hozta a helyi repülésrajongókat. A repülőnap egyébként különleges lesz abból az alkalomból, hogy az Új-Zélandi Királyi Légierő idén ünnepli megalakulásának 80. évfordulóját.

Az Új-Zélandi Királyi Légierő P-3, C-130 és B757 repülőgépei egy 2009-es repülőnapon ,

Azon túlmenően, hogy a látogatás szép gesztus, két fontos háttértartalma is van. Egyrészt, a Brit Királyi Légierő számára kiváló alkalom lesz a gyakorlásra, hiszen eddig nem sűrűn kellett az A400M-el ilyen távoli helyszínre települniük. Új-Zéland pedig gyakorlatilag mindentől nagyon messze van a Földön, így kemény képességpróba lesz az Atlas brit üzemeltetőinek. Másrészt, az Airbus számára komoly marketingértéke is van a dolognak, így még inkább törekedniük kell rá, hogy a géppel ne legyen semmilyen műszaki probléma. Az Atlas ugyanis, mint fentebb említésre került, jó esélyekkel indul a C-130H-k leváltására, ez pedig egy remek alkalom lesz arra, hogy bemutassák a gépet a helyieknek.

Aki egyébként kedvet kapott az esemény meglátogatásához, az siessen, mert a jegyek csak online vásárolhatóak meg, és egyre jobban fogynak – pláne most, hogy az A400M jelenlétét visszaigazolták.

Fórum hozzászólások

  • <blockquote rel="shornet24">"(Amúgy a propelleres gépek a reneszánszukat élik, mert sokkal kevesebbet fogyasztanak. Pl. a regionális utasszállításban az utast /de a gép üzemeltetőjét is/ nem az érdekli, hogy fél- vagy 1 órával később ér oda, hanem az, hogy mennyi pénz marad a zsebében!)"
    Ez így van, legfőképp ha a c-27-ről volna szó! De a 4 hajtóműves turboprop utasszállító gépek is a reneszánszukat élik?
    Teszem azt 2db cf-6-os(csak példa mert kb ez dukálna alá) dupla annyit fogyasztana mint 4db 11000 lovas monstrum? Üzemeltetése, darabára stb..
    Tessék már megérteni, hogy alacsonyabb sebességeknél és alacsonyabb magasságban egyszerűen jobb a hatásfoka a propelleres hajtásnak.
    Az pedig, hogy ez nem számít egy teherszállító gépnél, hát minimum vicces. Adott távolságra kevesebb üzemanyag, több szállítható terhet jelent.
    Egy utasszállítót (vagy stratégiai szállítót) teljesen más profilra terveznek, nem lehet összemérni a két alkalmazást.
    Egyébként szerintem a CF-6 magja teljesítményben simán összemérhető az A-400 2 hajtóművével. Az ősöreg RR Olympus statikusan 25-28.000 LE körül teljesít(ett) az angol hadihajókban és ha jól emlékszem az ami hajók 50.000 LE-s gázturbinái is repülős gyökerekkel rendelkeznek.

    És még valami, abba hagyhatnátok már Európa folyamatos pocskondiázását, mintha itt csak hülyék élnének. Miért nem mondjátok mindjárt azt, hogy hagyjanak abba itt minden fejlesztést, mert az amerikaiak úgy is jobban tudják, vegyünk mindent onnan!
    Egy ilyen műszaki fejlesztésnek vannak stratégiai oldalai is. Igen, meg kell fizetni az árát, ennyi. Ki fogja forrni magát a konstrukció.

    Az amik most pl. az F-35-el fizetik meg a tudás árát, mégsem mondja senki sem, hogy dobják a kukába és építsenek helyette még F-16-ot, mert az már bevált. De a Falcon is volt új konstrukció egyszer, és így tovább!
    Vagy pl. ők sem vesznek A-330-at, megvárják míg a Boeing összekínlódja a KC-46-ot.</blockquote>

    Ja bocsánat akkor mindent értek; futár és sétarepülőnek fogják használni 3000m magaságban! Ha netán NÉHA a Közel-keletre vagy Afrikába kéne szállítani, (de ezt csak néha mert európa csak pár tucat katonával van jelen mind 2 kontinensen), akkor is csak 3000m-en fognak repkedni mert ott kevesebbet fogyasztana mint ha gt lenne a szárnya alatt!
    Amúgy a 2 cf6-os nyom annyit mint a 4 tp400-as, te szerintem a cfm56-ra gondoltál!
    Igen Európa befejezhetné már ezeket nagy KÖZÖS fejlesztéseket! Úgy 30 év alatt illett volna pontot rakni a typhon, nh 90, tiger, vagy az a400 program végére! Magyarul tanulhatnának már a saját hibájukból!
  • Speziale:"Egyébként meg, hogy a méretkategóriának van létjogosultsága szerintem az mutatja a legjobban, hogy az angolok is beszálltak, pedig náluk van Herki és C17 is."
    Ők éppen kitáncolni akartak a programból és rendeltek 3x is c-17-et! Meg
    nekik emiatt kellett új herkyket venni amik ráadásul be is válltak! :)

    Rudi: a c17-hez kell hasonlítani azzal van egy árban! Inkább az új francia herkyről linkelj valami képet! :)
  • Speziale:"Egyébként meg, hogy a méretkategóriának van létjogosultsága szerintem az mutatja a legjobban, hogy az angolok is beszálltak, pedig náluk van Herki és C17 is."
    Ők éppen kitáncolni akartak a programból és rendeltek 3x is c-17-et! Meg
    nekik emiatt kellett új herkyket venni amik ráadásul be is válltak! :)

    Rudi: a c17-hez kell hasonlítani azzal van egy árban! Inkább az új francia herkyről linkelj valami képet! :)
    A Franciák tudtommal azért vesznek 4 herkit mert az A400 beígért helikopter utántöltő képessége.... nos hát az nem lesz :-(
    (mondjuk kicsit furcsa is lett volna..)
    Ha megnézed a lenti ábrát szerintem érthető hogy miért nem túl egyszerű összehozni a két dolgot (repülőgép és heli utántöltés).

    [​IMG]

    Az angol C17 programot meg jobb nem piszkálni. Ugye azt tudod hogy az angolok 2000-ben hajszál híján AN-124-eseket vettek? :)

    Itt van az eredeti parlamenti előterjesztés a teljes kiválasztási program leírásával:

    publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmpubacc/136/1011719.htm

    Erős USA politikai nyomásra változtatták meg a döntést és rendeltek végül is C17-eseket.
    Egy C17 áráért 4 AN-124-est kaptak volna ami többet visz és messzebbre mint a C17. (Az angolok ~ 400 millió USD/db áron kapták a C17-eseket, az A400 pedig kijön nekik ~ 200 millió USD/db-ból)

    A meglévő C-130-asok közül a K szériát már részben leállították vagy eladják, a J változatokat pedig átadják a különleges erőknek, megtartják heli utántöltésre illetve - nem túl régi ötlet - megpróbálják átalakítani tengeri járőrgéppé.
  • Úgy érzem, hogy játszol a számokkal...

    1. Mikori dollár volt a C-17 ára 400 mUSD.
    http://www.bga-aeroweb.com/Defense/C-17-Globemaster.html
    225 millió volt egy db C-17.

    2. A felajánlott An-124 műszerezését 2000 magasságában el tudom képzelni... (Ősrégi ótvar szar.)

    3. A orosz hajtómű csak annyira megbíható, hogy az An-124 és az An-225 is tudtommal rendszeresen tartalék hajtóművet visz magával. Ehhez képest a C-17-en levő? Izé...
  • "A meglévő C-130-asok közül a K szériát már részben leállították vagy eladják, a J változatokat pedig átadják a különleges erőknek, megtartják heli utántöltésre illetve - nem túl régi ötlet - megpróbálják átalakítani tengeri járőrgéppé."
    Azt csak a Lockheed meg a Marshall szerette volna! Poseidont rendeltek!
  • Two out of three German A400Ms have cracks in their propeller gearboxes

    http://www.reuters.com/article/airbus-a400m-germany-idUSL1N19M1HF
  • "First Spanish Air Force A400M makes its maiden flight.


    The first Airbus A400M new generation airlifter ordered by the Spanish Air Force has made its maiden flight, marking a key milestone towards its delivery. The aircraft, known as MSN44, took off from Seville, Spain where the A400M Final Assembly Line is located at 15:25 local time (GMT+1) on 5 September and landed back on site 3 hours and 45 minutes later.

    Test-Pilot Nacho Lombo, who captained the flight, said after landing: “As always, the aircraft was a pleasure to fly. I am confident that its unique combination of strategic and tactical capabilities will have a transformational effect on the Spanish Air Force’s air mobility operations as it has done in other countries already.” The aircraft is scheduled to be delivered in the coming weeks.

    Airbus Group Release"
  • Talán úgy jön ki, hogy tényleg minden benne van: eszközök, kiképzés, támogatás, számos póthajtómű stb. .
  • A németek 8 db A400M-jéböl jelenleg egy (1) hasznalhatò. ( Spiegel, 11.2.2017)
    Az alacsony üzemeltetési arànyt egyes katonai vezetök szerint az okozza, hogy a reménytelenül elcsùszott szàllitàsi hatàridök miatt Airbus a minöségellenörzésnél a gyàrtàs minden fàzisàban csökkentette a rendelkezèsre allò idöt.
  • rudi
    Azt írja az újság hogy a csehek és a svájciak együtt lízingelnének 13 db-ot a németek A-400-asai közül.
    Egyenlőre a hivatalos feltételekre várnak Berlinből.
    Ha megvalósul az üzlet a cseheknek szép vegyes flottája lesz:
    Yak-40, Let L-410, Bombardier CL-601 Challenger, CASA C-295M, Airbus A-319 CJ, Embraer KC-390 és A-400 :rolleyes:
    http://www.defensenews.com/articles/czech-swiss-militaries-could-lease-airbus-a400m-from-germany

    Egy hete megírtuk ;)
    https://htka.hu/2017/02/08/kozos-europai-a400m-flottat-vizionalnak-nemetek/
  • Off lesz, de remélem elnézitek nekem; hátha valaki nem ismeri.
    A400M demo repüléseket nézegettem a youtube-on, amikor beugrott, hogy anno a (most látom) Discovery csatornán volt szó a számítógépek elterjedéséről a repülőgépek vezetésében, s az azokat kísérő problémákról /ember-gép együttműködés problémái/ .
    Szerencsére megtaláltam; fent van a neten az ott bemutatott, 186 fővel végrehajtott A-310-es "műrepülés" szimulációja:

Ugrás a fórum topichoz