|

A világ túlsó felére utazik az A400M

Nem is olyan régen írtunk két ízben is Új-Zéland légierős terveiről, illetve a körülöttük képződő pletykákról. Január röppent fel a hír, hogy a Japán Kawasaki Heavy Industries előrehaladott tárgyalásokat folytat az országban P-1 és C-2 repülőgépeinek eladásáról, amiknek az amerikai P-8 és C-130J típusokkal kell versenybe szállniuk a megrendelésért. Nem sokkal később Wellington hivatalosan megcáfolta ezeket az értesüléseket, viszont megerősítette, hogy 2018-ban döntést kívánnak hozni néhány jelenlegi típusuk leváltása kapcsán.

A P-8, illetve a P-1 értelemszerűen a tengerészeti járőrgépek terén reménykedhetnek egy megrendelésben, a hat új-zélandi P-3K2 Orion helyére érkezhet valamelyik. Ezen kívül sor kerül majd öt régebbi verziójú C-130H(NZ) Hercules és két Boeing 757-es leváltására, a fokozatosság elvét követve, a következő 10 éven belül. A cáfolatot kihirdető minisztériumi szóvivő ezen túlmenően megemlítette, hogy a japán és amerikai cégeken kívül az európai Airbus is komoly esélyekkel indul, ennek a gyártónak a termékeivel is szemezgetnek. Most pedig kiderült, hogy nemsokára az átlag új-zélandi polgárok is közelebbről megismerhetik az egyiket.

A nemsokára alatt konkrétan a jövő hétvégét, február 25-26-át érthetjük, ugyanis a szervezők részéről megerősítést nyert, hogy az idei New Zealand Air Tattoo vendége lesz a Brit Királyi Légierő egyik A400M Atlas teherszállítója. A négy hajtóműves repülőgép csak a statikus kiállítás részeként lesz megtekinthető a RNZAF Ohakea bázison, ám ez is éppen eléggé lázba hozta a helyi repülésrajongókat. A repülőnap egyébként különleges lesz abból az alkalomból, hogy az Új-Zélandi Királyi Légierő idén ünnepli megalakulásának 80. évfordulóját.

Az Új-Zélandi Királyi Légierő P-3, C-130 és B757 repülőgépei egy 2009-es repülőnapon ,

Azon túlmenően, hogy a látogatás szép gesztus, két fontos háttértartalma is van. Egyrészt, a Brit Királyi Légierő számára kiváló alkalom lesz a gyakorlásra, hiszen eddig nem sűrűn kellett az A400M-el ilyen távoli helyszínre települniük. Új-Zéland pedig gyakorlatilag mindentől nagyon messze van a Földön, így kemény képességpróba lesz az Atlas brit üzemeltetőinek. Másrészt, az Airbus számára komoly marketingértéke is van a dolognak, így még inkább törekedniük kell rá, hogy a géppel ne legyen semmilyen műszaki probléma. Az Atlas ugyanis, mint fentebb említésre került, jó esélyekkel indul a C-130H-k leváltására, ez pedig egy remek alkalom lesz arra, hogy bemutassák a gépet a helyieknek.

Aki egyébként kedvet kapott az esemény meglátogatásához, az siessen, mert a jegyek csak online vásárolhatóak meg, és egyre jobban fogynak – pláne most, hogy az A400M jelenlétét visszaigazolták.