|

HTKA Hírhalom 2017. 6. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Berlin nemet mondott Ankara kérésére, hogy megosszák a Tornado ECR-ek által készített képeket. A Luftwaffe felderítői a törökországi Incirlik légibázison állomásoznak, de már régebb óta feszültséget okoz a két fél között a szíriai helyzet kezelése, korábban a német tisztviselők nem utazhattak el a bázisra. Berlin szerint a törökök arra használnák a nagy felbontású képeket, hogy a Kurdokat bombázák.

A Trump adminisztráció minden jel szerint rábólint a bahreini F-16V beszerzésre. Az Obama adminisztráció nem hagyta jóvá az exportot, amíg a királyság nem vonja vissza a nem erőszakos ellenzékek ellen hozott intézkedéseket. Összesen 19 gépről van szó, melyek értéke 2,8 milliárd dollárban határozható meg.

Befejeződött az Amerikai Légierő és a Haditengerészet T-38C Talon kiképzőinek átalakítása. A kétüléses gépek videó adatátviteli rendszert (VDTS – video data transfer system), és a féklapok helyzetét jelző mutatót (SBIS – speed break indicator switch) kaptak. A VDTS/SBIS program 50 millió dollárt emésztett fel, és az átalakításokkal már a HUD-on is látják a hajózók a féklap helyzetét.

Az új amerikai elnök által érvénybe léptetett beutazási tilalom kihatással van az iraki F-16-os pilóták képzésére is. John McCain szenátor tette fel a kérdést, hogy a mi lesz az iraki pilótákkal, akik jelenleg is Tucsonban tanulják az F-16-os kezelését az Arizonai Légi Nemzeti Gárda 162. ezredének felügyelete alatt. Természetesen a problémán már dolgozik a Pentagon, a pilótákat mentesíteni akarják a tilalom alól.

Japánban 60 közforgalmi repülést kellett eltörölni vagy átirányítani egy F-15-ös miatt. 4 vadászgép gurult ki felszálláshoz az Okinawa szigetén található Naha repülőterének kifutópályájára, ám az egyik elhagyta az orrfutókerekét. Az eseményre délután 1:20-kor került sor, a kifutót 3 órakor nyitották meg újra a gépek előtt.

Mintha valami hiányozna. | Fotó: JASDF ,

Megtörtént az FA-50-es harci debütálása: a Fülöp-szigeteki Légierő két FA-50PH-ja bombákkal támadott meg helyi terroristákat január 26-án.
Szintén ide tartozik, hogy védelmi miniszter, Delfin Lorenzana jelentése szerint nem kívánnak több példányt beszerezni a könnyű támadógépből. Korábban voltak tervek 36 repülőgép vásárlásáról is, ám ez nem realizálódik, valószínűleg a jelenlegi 12 példányos rendelésállomány marad hosszú távon.

Tonje Skinnarland dandártábornokot nevezték ki a Norvég Királyi Légierő új vezetőjének, ezzel ő lett az első nő, aki az országban betölti ezt a pozíciót, sőt, talán az egész világon is. A kinevezésére január 27-én, pénteken került sor.

Tonje Skinnarland dandártábornok, a Norvég Királyi Légierő első embere | Fotó: Forsvaret ,

A Kongresszus értesítette a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökséget Dél-Korea újabb fegyverigényéről: 60 AIM-9X Block II közeli-légiharc és 89 AGM-65G-2 Maverick földi célpontok elleni rakétát szeretnének vásárolni. A beszerzés ára meglepően magas, csomagonként 70 millió dollár.

Életét vesztette egy civil és megsérült egy katona egy incidensben Új-Mexikóban január 31-én. Egy F-16-os gyakorlatozott a földi irányítókkal, valamilyen hiba következtében azonban utóbbiak közelébe csapódott a gép gyakorlóbombája. A balesetre a Red Rio lőtéren került sor, a Holloman légibázis közelében.

Először települt hajóra a Dél-Koreai Haditengerészet újonnan beszerzett 4 AW159-ese. A forgószárnyasok különböző fregattok fedélzetére kerültek, közülök 2 már részt is vett egy kisebb gyakorlaton február 1-én. A másik 4 Lynx Wildcat júliusban települ majd át a tengerre.

Kiderült néhány részlet a szeptemberben, Japánban lezuhant AV-8B ügyével kapcsolatban. A Harrier II-es dugóhúzóba került, ez okozta a vesztét. Az Amerikai Tengerészgyalogság helyettes repülési parancsnoka, Jon M. Davis értetlenül áll az eset előtt. Az altábornagy szerint a Harriert nehéz dugóhúzóba vinni, ő maga 3300 órát repült a típuson és soha nem került ilyen helyzetbe.

Egy 48 éves U-2-es egy február 2-i, a Közel-Kelet feletti repülésen elérte a 30 000. repült óráját. A felderítő a típus második példánya, mely eljutott a ehhez a mérföldkőhöz.

Pár nappal korábban az Amerikai Légierő egy másik legendás típusának egyik képviselője is jelentős pontjához érkezett karrierjének: a Nellis légibázison állomásozó, 83-3014 farokszámú F-15C január 25-én gyűjtötte be 10 000. repült óráját.

A 10 000 repült órát elért F-15C, a 83-3014 sorozatszámú a Nellis légibázison. U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Siuta B. Ika,

Egy évtizednyi tervezés és fejlesztés után végre elkészült az F-35 pilóták számára a vegyi/biológiai támadás esetére szánt hajózóruha. Jelenleg az USAF 461. százada teszteli az öltözéket az Edwards légibázison, melynek kezelése bonyolultabb a hagyományos ruhánál.

Fotó: U.S. Air Force/Brad White ,