|

Új harci helikopter fejlesztésébe kezd Olaszország

A Leonardo cégcsoport közleménye szerint a napokban két fontos megállapodást is kötöttek az olasz Védelmi Minisztériummal, amelyek hosszú időre munkát adnak majd a korábban Finmeccanica néven futó vállalat-csoportosulásnak. Az olasz kormány megrendelt 5 darab M-345HET sugárhajtású kiképzőgépet, valamint biztosította a forrást egy új harci helikopter kifejlesztésének megkezdéséhez, a jelenleg rendszerben álló AW-129 Mangusta leváltására. A két kontraktus összesen közel 500 millió euró értékű.

Kezdjük a merevszárnyúakkal: az Olasz Légierő jelenlegi legfontosabb, sugárhajtású kiképző repülőgépe az Aermacchi MB-339 (nagyjából 100 példány áll jelenleg szolgálatban), amelyeket az 1980-as évek elején állítottak szolgálatba. Leváltásuk ideje tehát lassan elérkezik, az olaszoknak pedig kész tervük is van erre. A jelenlegi terv szerint összesen 45 M-345HET áll majd szolgálatba a következő években, amiket 18 darab M-346 Master egészít majd ki. Előbbiek közül a most megrendelt 5 példány egy kvázi elő-széria lesz, a pénzügyi források rendelkezésre állása esetén rendelik meg a többi 40-et.

Leonardo-Finmeccanica M-345 HET | Forrás: Julian Herzog, WikiMédia Commons ,

A közlemény szerint az első olasz M-345HET-ek 2019-ben állhatnak szolgálatba, az MB-339-esek nyugdíjazása ekkortól veszi fokozatosan kezdetét. A hírek szerint a világhírű Frecce Tricolori műrepülő csapat MB-339PAN-jait is az M-345HET váltja – minden bizonnyal ebből a típusból is készül majd egy, kifejezetten bemutató repülésekre specializált változat. A Leonardo egyébként nem csak repülőgépeket, hanem teljes pilótaképző rendszert szállít az Olasz Légierőnek, aminek részét képezik földi oktató létesítmények, szimulátorok, és a komplett oktatási struktúra kialakítása.

A másik, nem kevésbé fontos szerződés az olasz szárazföldi erőket érinti, ahol a harcoló alakulatok fő légi támogató eszköze jelenleg az AgustaWestland AW-129 Mangusta harci helikopter. Ez szintén az 1980-as évek terméke, legújabb változatát pedig (T-129 Atak néven) a török TAI gyártja licencben. A tervek szerint a típust 35 év szolgálat után, 2025-ben vonja ki az állományból az Olasz Hadsereg, helyükre pedig 48 példány érkezik majd egy új, szintén saját fejlesztésű forgószárnyasból.

A129 Mangusta ,

Ez utóbbit egyelőre csak NEES (New Exploration and EScort helicopter) néven emlegetik, azaz névleg felderítő és kísérő (ez alatt nyilván a földi csapatok és a szállító helikopterek oltalmazása értendő) feladatkörű lesz. Persze mindemellett képesnek kell lennie az AW-129 teljes körű helyettesítésére, ezért nyilvánvalóan a harckocsi-elhárító képesség is hangsúlyos lesz. A Leonardo egyelőre egy prototípus és három nullszéria-példány elkészítésére kapott szerződést, amiben benne van a kutatás-fejlesztésre, a gyártás beindítására és a berepülési program lefolytatására fordítandó összeg is.