A Leonardo cégcsoport közleménye szerint a napokban két fontos megállapodást is kötöttek az olasz Védelmi Minisztériummal, amelyek hosszú időre munkát adnak majd a korábban Finmeccanica néven futó vállalat-csoportosulásnak. Az olasz kormány megrendelt 5 darab M-345HET sugárhajtású kiképzőgépet, valamint biztosította a forrást egy új harci helikopter kifejlesztésének megkezdéséhez, a jelenleg rendszerben álló AW-129 Mangusta leváltására. A két kontraktus összesen közel 500 millió euró értékű.
Kezdjük a merevszárnyúakkal: az Olasz Légierő jelenlegi legfontosabb, sugárhajtású kiképző repülőgépe az Aermacchi MB-339 (nagyjából 100 példány áll jelenleg szolgálatban), amelyeket az 1980-as évek elején állítottak szolgálatba. Leváltásuk ideje tehát lassan elérkezik, az olaszoknak pedig kész tervük is van erre. A jelenlegi terv szerint összesen 45 M-345HET áll majd szolgálatba a következő években, amiket 18 darab M-346 Master egészít majd ki. Előbbiek közül a most megrendelt 5 példány egy kvázi elő-széria lesz, a pénzügyi források rendelkezésre állása esetén rendelik meg a többi 40-et.
A közlemény szerint az első olasz M-345HET-ek 2019-ben állhatnak szolgálatba, az MB-339-esek nyugdíjazása ekkortól veszi fokozatosan kezdetét. A hírek szerint a világhírű Frecce Tricolori műrepülő csapat MB-339PAN-jait is az M-345HET váltja – minden bizonnyal ebből a típusból is készül majd egy, kifejezetten bemutató repülésekre specializált változat. A Leonardo egyébként nem csak repülőgépeket, hanem teljes pilótaképző rendszert szállít az Olasz Légierőnek, aminek részét képezik földi oktató létesítmények, szimulátorok, és a komplett oktatási struktúra kialakítása.
A másik, nem kevésbé fontos szerződés az olasz szárazföldi erőket érinti, ahol a harcoló alakulatok fő légi támogató eszköze jelenleg az AgustaWestland AW-129 Mangusta harci helikopter. Ez szintén az 1980-as évek terméke, legújabb változatát pedig (T-129 Atak néven) a török TAI gyártja licencben. A tervek szerint a típust 35 év szolgálat után, 2025-ben vonja ki az állományból az Olasz Hadsereg, helyükre pedig 48 példány érkezik majd egy új, szintén saját fejlesztésű forgószárnyasból.
Ez utóbbit egyelőre csak NEES (New Exploration and EScort helicopter) néven emlegetik, azaz névleg felderítő és kísérő (ez alatt nyilván a földi csapatok és a szállító helikopterek oltalmazása értendő) feladatkörű lesz. Persze mindemellett képesnek kell lennie az AW-129 teljes körű helyettesítésére, ezért nyilvánvalóan a harckocsi-elhárító képesség is hangsúlyos lesz. A Leonardo egyelőre egy prototípus és három nullszéria-példány elkészítésére kapott szerződést, amiben benne van a kutatás-fejlesztésre, a gyártás beindítására és a berepülési program lefolytatására fordítandó összeg is.