|

Átadta a 200. széria F-35-öst a Lockheed Martin

A cég sajtóközleménye szerint a Lockheed Martin átadta a 200. sorozatgyártású F-35 Lightning II repülőgépet. Az 5. generációs vadászbombázó ezen példánya egy Japán megrendelésre gyártott F-35A, azaz hagyományos módon fel- és leszálló változat. A komoly mérföldkövet kedden, január 10-én érték el, amikor is az AX-2 jelű „Villám” felszállt a Lockheed Martin Fort Worth-i gyári repülőteréről, majd két órával később sikeresek leszállt az arizonai Luke légitámaszponton. Utóbbi az F-35-ös pilóták kiképzésének helyszíne, jelenleg 46 Lightning II található ott, amelyekkel több nemzet hajózói sajátítják el a típus vezetésének csínját-bínját. Az F-35 program a Lockheed Martin közleménye szerint eddig 75 000 repült óránál jár.

AX-2, a 200. F-35-ös, egyben Japán második ilyen repülőgépe |Fotó: Lockheed Martin ,

Fórum hozzászólások

  • angelsoul
    Látom megjöttek a szokásos zsenik - műszakilag nulla, de nem kérdez, hogy miért ennyi, neeeem - harsogja, hogy hülye amerikai átbasz blablabla...
    Na, kollektíve, miért ennyi egy gép:
    - Ára X. Kopasz F-35A a 80 milla körüli, B az meg ugye 125. Ezt már írták sokan. B drága mert van benne egy bazinagy venti.
    - Na a baj azzal kezdődik, hogy a vevőnek ilyen nem volt. Stealth amúgy is, ahhoz kell egypás spec dolog. És egyrészt ki kell képezni a pilótákat, majd a műszakiakat.
    Aztán meg kell venni hozzá egy rakás szart, vontatóvillától a specszerszámokig. Fel kell halmozni készleteket. Új vegyszerek jönnek vele, azokhoz a tárolókat, a megfelelő biztonsági szint kiépítését (naná ők alakítják ki, hogy vigyázzanak az ipari titkokra), a karbantartó rendszer hálózatba integrálása a terminálokkal.... soroljam?
    (USAFnak ebből mennyi van meg eddig? - kb. minden, már csak bővítik. De övék a teljes képzőszervezet)

    Megdöbbentő egyeseknek mai napig nem esett le, hogy a gép alapára egy dolog, a KISEBBIK része az egésznek. A Ferrari vagy a Lamborghini sem az eladás áron kaszál, hanem utána a milliós szervízeken... a repülőgép egy beszerzése csak egy tétel az egészben. A kisebb tétel.
    Nem értelek.Egyszerű tényt közöltem:drága.Nem azt mondtam,hogy bezzeg az A vagy akármi csak annyit,hogy drága.Meg azt,hogy jóval drágább mint a belső piaci ár.
  • angelsoul
    A bibi onnan indul, hogy a gripen a múlt, 5.th gen mellett nem rúg labdába és abból már a környéken is tudjuk lesz -
    Akkor most szépen gondold végig amit leírtál.
    A hozzánk legközelebbi F-35, az országos barinknál lesz - a lengyeleknél. Meg az olaszoknál. Mindenki most vesz 4. gen gépeket a környékünkön. Meg majd 5-10 év mire rendszerbe is állítja. Meg azt még üzemeltetni is kell. Ha románok ki is izzadják a 36 db F16-ot, akkor annyit fognak repülni velük, hogy épphogy ne járjon le a szakszolgálati a minimál mennyiségű pilótának. A fegyverekről nem is beszélve...
    Nem mellesleg az 2 századnyi F-35 árából (kb. 4,5-5 Mrd USD) a teljes szárazföldi haderőt úgy lehet kistafirungolni, hogy közben a 2 mellé létrehozunk egy harmadikat is, és még a tartalékosokat is felszereljük!
    ;)
  • zsolti
    Imádom a cizellált stílusod :).

    Azt mond már meg öcsém, ha mi vennénk ilyen jóságot, az Us flyaway cost lenne szerinted a nekünk szánt cetlin a mérvadó, vagy mondjuk az egy századunkhoz valami hasonló mint ez most? Na?
    Nem az lenne. Senki sem mondta. Anno mutattam az egyiptomi (?) Rafi csomagot. Valami 250 nilliós volt
  • pöcshuszár
    Nem mellesleg az 2 századnyi F-35 árából (kb. 4,5-5 Mrd USD) a teljes szárazföldi haderőt úgy lehet kistafirungolni, hogy közben a 2 mellé létrehozunk egy harmadikat is, és még a tartalékosokat is felszereljük!
    ;)
    Megjegyzem honvédelmi mi a lótúrónak nekünk F-35 meg stealth képesség, amikor nagyibb konflikutus esetén NATO tagként ezt amúgy is biztosítja a NATO (USAF) sokkal, sokkal nagyobb légiereje...? Nekünk tökéletesen elég egy saját, jól körül határolt védelmi képessé is, ami ezt szükség esetén kiegészíti. A légierő gerincét nem mi fogjuk adni..
  • Singapore of up to twelve (12) F-35B Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL) aircraft for an estimated cost of $2.750 billion. (2020 január)

    Poland of thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter aircraft with support for an estimated cost of $6.5 billion.(2019 szeptember)

    Belgium of thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing aircraft for an estimated cost of $6.53 billion. (2018 január)

    Korea for 60 F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) aircraft for an estimated cost of $10.8 billion. (2013 április)

    Japan for a possible sale of an initial four F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take-Off and Landing (CTOL) aircraft with an option to purchase an additional 38 F-35 CTOL aircraft. The estimated cost is $10 billion. (2012 május)



    Egyik sem fejlesztő ország.

    A gépek árát kb. ismerjük, az egyszerűség kedvéért legyen:
    F-35A: 90 millió USD
    F-35B: 110 millió USD

    Ha az F-35 üzemeltetéséhez ugyanazokra a dolgokra van mindenkinek szüksége (a jóváhagyásokban a szöveg mindig kb. ugyanaz), akkor a gépekhez adott "csomag" költsége:

    Szingapúr: 2,75 milliárd - 12*110millió= 2,75 - 1,32 = 1,43 milliárd USD
    Lengyelország: 6,53 milliárd - 32*90millió= 6,53 - 2,88 = 3,65 milliárd USD
    Belgium:6,53 milliárd - 34*90millió= 6,53 - 3,06 = 3,47 milliárd USD
    Korea: 10,8 milliárd - 60*90millió= 10,8 - 5,4 = 5,4 milliárd USD
    Japán: 10 milliárd - 42*90millió= 10 - 3,78 = 6,22 milliárd USD


    A koreai és a japán rendelés elég régi, lehet hogy ők még valamivel drágábban kapják a gépeket.
  • Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

    Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
    Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
    Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
    Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
    Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép
  • Terminator
    Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

    Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
    Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
    Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
    Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
    Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép
    Itt tényleg azt lenne jó tudni, hogy mit vettek még? Mennyibe fáj egy teljes dokumentáció az oktatáshoz és üzemeltetéshez, szerszámok, mennyi pótalkatrész jön (jött) első körben a gépekhez (mindig a hajtóművet szokták kiemelni, mint legdrágább alkatrészt, de ebben a radar cserélhető elemeitől az utolsó darab csavarig minden benne van).
    Japánnak lehet esetleg azért ennyivel drágább, mert ők összeszerelősort is létesítettek? Annak a költségei (vagy akár egy részük, pl esetleg drágább a japán melós bére) dobott ennyit?
  • Greece plans to acquire F-35A Lightning II

    On 9 January 2020, following the official visit of Prime Minister Kyriakos Mitsotakis to the White House, the Greek Defence Minister, Nikos Panagiotopoulos, revealed Greece’s armament plans.

    As part of the armament plans, Greece wants to acquire 24 Lockheed F-35A Lightning II aircraft, including all needed infra structure, at a price of USD 3 billion.
    Furthermore, the country intends to proceed with the upgrade of over 80 F-16C/D Fighting Falcons, as well as the purchase of war ships and other war material.

    Speaking to Skai TV on 9 January, Nikos Panagiotopoulos said that the F-35A plans are Greece's effort to achieve "air superiority over Turkey" in the coming years. Referring to negotiations being a time consuming procedure, he estimated that the acquisition of the F-35A Lightning II would start after 2024. The upgrade of the current F-16C/D models to the V (Viper) version is to start on short notice. The work is expected to be finished in seven to eight years. At the same time, the Elliniki Polemiki Aeroporia's (EPA, Hellenic Air Force) fleet of Mirage 2000s will receive a Follow-on Support (FoS) contract.

    (source:Scramble).
  • Ez már inkább biztpol, de a török középhatalmi törekvések és a NATO-ról való leválása után és a töretlenül "remek" török-görög(-ciprusi) viszony mellett annyira nem meglepő.
    Főleg úgy, hogy a görögök a (nem/majdnem/esetleg/teljes/részleges (nem kívánt rész törlendő)) államcsőd alatt is inkább késtek a nyugdíjakkal, de az Abramseket megrendelték, kifizették.
  • .
    Terminator
    Greece plans to acquire F-35A Lightning II

    On 9 January 2020, following the official visit of Prime Minister Kyriakos Mitsotakis to the White House, the Greek Defence Minister, Nikos Panagiotopoulos, revealed Greece’s armament plans.

    As part of the armament plans, Greece wants to acquire 24 Lockheed F-35A Lightning II aircraft, including all needed infra structure, at a price of USD 3 billion.
    Furthermore, the country intends to proceed with the upgrade of over 80 F-16C/D Fighting Falcons, as well as the purchase of war ships and other war material.

    Speaking to Skai TV on 9 January, Nikos Panagiotopoulos said that the F-35A plans are Greece's effort to achieve "air superiority over Turkey" in the coming years. Referring to negotiations being a time consuming procedure, he estimated that the acquisition of the F-35A Lightning II would start after 2024. The upgrade of the current F-16C/D models to the V (Viper) version is to start on short notice. The work is expected to be finished in seven to eight years. At the same time, the Elliniki Polemiki Aeroporia's (EPA, Hellenic Air Force) fleet of Mirage 2000s will receive a Follow-on Support (FoS) contract.

    (source:Scramble).
    Az államadósságot meg majd a KisJézus kifizeti. Értem, hogy miért kell, nade van a pofátlanságban is egy hatar!
    Remélem a németek legközelebb csak 2 szigetért rendezik a hiteleiket
  • ruhakupac
    Ez már inkább biztpol, de a török középhatalmi törekvések és a NATO-ról való leválása után és a töretlenül "remek" török-görög(-ciprusi) viszony mellett annyira nem meglepő.
    Főleg úgy, hogy a görögök a (nem/majdnem/esetleg/teljes/részleges (nem kívánt rész törlendő)) államcsőd alatt is inkább késtek a nyugdíjakkal, de az Abramseket megrendelték, kifizették.
    E mellet lehet, hogy elmentem. Abramsot rendeltek a görögök? Mikó? ....Melyiket?.....
  • mindenen kívül
    E mellet lehet, hogy elmentem. Abramsot rendeltek a görögök? Mikó? ....Melyiket?.....
    Nem rendeltek. 2011 környékén került szóba valami 400 darab letárolt A1 Abrams és 700 M113 megvétele. Most így nem találom a cikket az összeggel, de valami nevetségesen alacsony árom juthattak volna az Abramshoz. A nagytestvér valószínűleg az elhúzó törököket próbálta volna ellensúlyozni az üzlettel...

    Ofc a németek szívbajt kaptak, hogy az ő pénzükön vennének amerikai fegyvert.
  • rudi
    Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
    Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
    A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
    A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
  • rudi
    Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
    Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
    A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
    A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.
    Vagyis kétszintessé teszik többek között a negatív kritika miatt.
    Az ALIS megmarad USA sajátnak - egy nagy hálózatos AMOS jellegű cuccnak. Ott aztán minden adat mehet, élvezhetik a tényleg óriási maintenance megtakarítás előnyeit.
    Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

    BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D

    molnibalage
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
    Ma már egy karbantartást nem kezelsz le számítógépes rendszer nélkül. Amúgy szar mind, az AMOS vagy a SAP évtizedek óta tartó foltozás után is állati ingatag. Viszont nélkülük 2 csarnok papír / gép a karbantartás....

    Amúgy ja, valszeg a nemzetbiztonsági aggályokat figyelembe vették a szövetségesektől (micsoda diktatúra...), szóval csinálnak egy külső hálózatot. Abban nyilván nem lesz ipari mély karbantartási infó, csak olyanok, mint hajtóműhömérsékletek meg ilyesmik.
    Cserébe igyák meg a levét, hogy nem lesz up-to-date statisztika, paraméterezés, direkt gyári javítási utasítás, etc... ami az USA saját gépeinek meglesz - nő az üzemeltetési költség, az alkatrészek bezerzési ideje, stb... ha így dönt a vevő és megfizeti ennek árát, tegye meg. Szíve joga.
  • angelsoul
    .
    Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

    BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D
    Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.
  • molnibalage
    Ennek a hírnek olvasta kettős.
    1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
    2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
    Szerintem az ALIS nem (volt) több mint egy sima karbantartó rendszer.
    Nyilvántartotta hogy melyik gép mennyit repült, gyűjtötte a rendszerektől érkező adatokat (pl. hajtómű rezgés) hogy kiszűrje az esetleges meghibásodásokat, ütemezte az esedékes karbantartásokat, stb...
    A Norvég F-35 pilcsi szerint mindig is szűrhető volt hogy az alkalmazók mikor milyen adatokat osztottak meg a rendszeren keresztül az USA-val.
    Az USA elsősorban nem az ALIS-on keresztül ellenőrzi a F-35-ök neki tetsző használatát, bár tény hogy karbantartás nélkül az F-35-ök sem maradnak sokáig bevethetőek.
  • molnibalage
    Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.
    Eddigi tapasztalatok alapján gondolom - soha nem az van, amit lekommunikálnak, csak az alapinfót érdemes elemezni a tapasztalatok alapján a leglogikusabb irányba.

    Nekem ez jön le, mivel innentől már a gépek továbbfejlesztése jön, a saját spec. USA igények szerint. Nyilván az LM adja a flottafejlesztéseket - de ma már nincs az a légkör, mint a JSF program indulásakor. Az USAF/NAVY a saját gépeire plusz pénzért már olyan továbbfejlesztéseket fog rendelni, ami másoknak nem megy ki, ahhoz pedig másik rendszer kell. A többiek pedig lassan úgyis belenyúkálhatnak, hiszen igen hamar nem ez lesz a top és meg kell engedni nekik (Japán és a többiek).
    Végül is vagy 50 éves szolgálat várható...

Ugrás a fórum topichoz