|

Átadta a 200. széria F-35-öst a Lockheed Martin

A cég sajtóközleménye szerint a Lockheed Martin átadta a 200. sorozatgyártású F-35 Lightning II repülőgépet. Az 5. generációs vadászbombázó ezen példánya egy Japán megrendelésre gyártott F-35A, azaz hagyományos módon fel- és leszálló változat. A komoly mérföldkövet kedden, január 10-én érték el, amikor is az AX-2 jelű „Villám” felszállt a Lockheed Martin Fort Worth-i gyári repülőteréről, majd két órával később sikeresek leszállt az arizonai Luke légitámaszponton. Utóbbi az F-35-ös pilóták kiképzésének helyszíne, jelenleg 46 Lightning II található ott, amelyekkel több nemzet hajózói sajátítják el a típus vezetésének csínját-bínját. Az F-35 program a Lockheed Martin közleménye szerint eddig 75 000 repült óránál jár.

AX-2, a 200. F-35-ös, egyben Japán második ilyen repülőgépe |Fotó: Lockheed Martin ,

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    "U.S. Navy should redesign the F-35C to perform a future role as a fleet defense fighter and long-range bomber escort.

    The recommendation by Center for Strategic and Budgetary Analysis (CSBA) analyst Bryan Clark is included in a newly-published report that urges the Navy to rethink the current composition of the carrier air wing.


    As a stealthy aircraft packed with targeting systems and weapons, the F-35C is designed to perform ground attack and air-to-air missions. But its 670 nm maximum combat radius falls short of the range the Navy needs for a future role in the Pacific theater, Clark argues.

    In a theoretical conventional war with China, CSBA’s analysis concluded that aircraft carriers must operate 1,000 nm east of the rising Asian power’s coastline. The ground attack mission would have to be taken over by a future unmanned combat air vehicle (UCAV) instead of the F-35C, Clark says.

    At the same time, the Navy will also need a more capable frontline fleet defense fighter, he adds. The F-35C and the F/A-18E/F were designed to perform a multirole mission. Clark argues that the carrier air wing needs an aircraft optimized to perform as an air-to-air fighter. The so-called F/A-XX could perform long-distance fleet defense missions and escort Air Force bombers if Chinese missiles disable the runways on land bases for F-22s, F-35s and F-15s.


    Instead of designing the F/A-XX from a clean-sheet, Clark suggests that Lockheed could redesign the F-35C to perform that role. It would require integrating a more efficient propulsion system and conformal fuel tanks, he says. The funding would come from truncating the Navy’s planned F-35C order after half the aircraft are delivered, he says, but the development phase should begin now.


    “That would allow the Navy to get the more specialized aircraft it needs for a higher threat environment we’re facing in the future,” Clark says."
    Allesmor Obranna
    Ez még mindig a régi nóta.
    Na ez most azért vicces, mert pár éve azon keseregtek, hogy éppencsak nem jött össze a 600 nm range. Akkor most mi van? Ráadásul ez a gép került legközelebb a kiszórt A-6E hatósugarához. Ennyi volt az elvárás.

    Aztán most esik le, hogy 1000 nm nem jön össze? Bárki komolyan gondolja, hogy ez lehetséges deckről légi utántöltés nélkül...? Egy taktikai gépek volt ekkora hatósugara kb. az F-111-esnek. Na, nem is üzemelt deckről...
  • Terminator
    "U.S. Navy should redesign the F-35C to perform a future role as a fleet defense fighter and long-range bomber escort.

    The recommendation by Center for Strategic and Budgetary Analysis (CSBA) analyst Bryan Clark is included in a newly-published report that urges the Navy to rethink the current composition of the carrier air wing.


    As a stealthy aircraft packed with targeting systems and weapons, the F-35C is designed to perform ground attack and air-to-air missions. But its 670 nm maximum combat radius falls short of the range the Navy needs for a future role in the Pacific theater, Clark argues.

    In a theoretical conventional war with China, CSBA’s analysis concluded that aircraft carriers must operate 1,000 nm east of the rising Asian power’s coastline. The ground attack mission would have to be taken over by a future unmanned combat air vehicle (UCAV) instead of the F-35C, Clark says.

    At the same time, the Navy will also need a more capable frontline fleet defense fighter, he adds. The F-35C and the F/A-18E/F were designed to perform a multirole mission. Clark argues that the carrier air wing needs an aircraft optimized to perform as an air-to-air fighter. The so-called F/A-XX could perform long-distance fleet defense missions and escort Air Force bombers if Chinese missiles disable the runways on land bases for F-22s, F-35s and F-15s.


    Instead of designing the F/A-XX from a clean-sheet, Clark suggests that Lockheed could redesign the F-35C to perform that role. It would require integrating a more efficient propulsion system and conformal fuel tanks, he says. The funding would come from truncating the Navy’s planned F-35C order after half the aircraft are delivered, he says, but the development phase should begin now.


    “That would allow the Navy to get the more specialized aircraft it needs for a higher threat environment we’re facing in the future,” Clark says."
    Mi köze ehez egy pénzügyi tervezőnek?
  • KoviUbi
    Azért szándék volt rá. :)
    A szándék és a tény az sajnos nem mindig ugyanaz. ;)
    Nekem is voltak szándékaim sok csajjal, aztán vagy bejött vagy nem ...:D:eek:
  • Terminator
    "U.S. Navy should redesign the F-35C to perform a future role as a fleet defense fighter and long-range bomber escort.

    The recommendation by Center for Strategic and Budgetary Analysis (CSBA) analyst Bryan Clark is included in a newly-published report that urges the Navy to rethink the current composition of the carrier air wing.


    As a stealthy aircraft packed with targeting systems and weapons, the F-35C is designed to perform ground attack and air-to-air missions. But its 670 nm maximum combat radius falls short of the range the Navy needs for a future role in the Pacific theater, Clark argues.

    In a theoretical conventional war with China, CSBA’s analysis concluded that aircraft carriers must operate 1,000 nm east of the rising Asian power’s coastline. The ground attack mission would have to be taken over by a future unmanned combat air vehicle (UCAV) instead of the F-35C, Clark says.

    At the same time, the Navy will also need a more capable frontline fleet defense fighter, he adds. The F-35C and the F/A-18E/F were designed to perform a multirole mission. Clark argues that the carrier air wing needs an aircraft optimized to perform as an air-to-air fighter. The so-called F/A-XX could perform long-distance fleet defense missions and escort Air Force bombers if Chinese missiles disable the runways on land bases for F-22s, F-35s and F-15s.


    Instead of designing the F/A-XX from a clean-sheet, Clark suggests that Lockheed could redesign the F-35C to perform that role. It would require integrating a more efficient propulsion system and conformal fuel tanks, he says. The funding would come from truncating the Navy’s planned F-35C order after half the aircraft are delivered, he says, but the development phase should begin now.


    “That would allow the Navy to get the more specialized aircraft it needs for a higher threat environment we’re facing in the future,” Clark says."
    Na igen, miután a légierő kategórikusan kijelentette, hogy nem hajlandó közösködni sem az USNAVY, sem a MARINES baromságaival (lásd az F-35-re hogyan akaszkodtak rá), most lábon vannak lőve.
    A PCAt az USAF tiszta ATF jellegű programként akarja futtatni saját magának, a két másik haderő baromságait mellőzve, vagyis azok nem használhatják erre kvázi az AF forrásait (mert a jelenlegi szintű F-35C/B-re maguknak aligha lett volna pénzük). Vagyis az F/A-XX saját forrásból kéne menjen, amire már rájöttek, hogy nem tudják kibulizni, így megy a keresgélés, mi legyen. próbálnak most a C-ből minél többet kihozni.
    Az F/A-XX egy Tomcat hatótávolságú légfölény+attack gép lenne - de az annyiba kerülne alaphangon más most, hogy a csodás hajóprogramjaik mellett ez nem fog kijönni - az AF viszont egy elég tartható ütemtervet rakott össze.
    (Elkezdtem írni egy összefoglalást az NGAD/PCA/F/A-XX jelenlegi állásáról, majd felfdobom ha kész lesz).
  • ozymandias
    https://24.hu/kulfold/2019/02/11/gripen-f35-vadaszgep-usa-orban-kormany/

    Ezt majd véleményezik a nálam avatottabb tudással bíró fórumos kollégák...

    Aki kapásból eszembe jut, azok a célok. Támadni akarunk vagy olyan védelemre szert tenni, aminél a támadó elgondolkodik!? Ha támadni akarunk, akkor kit!? Ki ellen akarunk F35-öt!?
    Ki látja előre 30+ évre, hogy mit kell majd csinálni? A kérdés az, hogy ki és hol képzeli el a képességek maximumát és ehhez milyen külpolitikai szerepvállalást képzelt el.

    2026-os F-35A vételnek nincs értelme. Vagy még 10 év lízinget rá kéne dobni vagy megvenni őket és még 10-15 évig kihajtani őket. 2030 után az F-35A pont olyan bejáratott lesz, mint ma az F-16C. Akkor lehet töprengeni a hogyan továbbon, hogy Gripen E - ha egyáltalán gyártják-e majd és mennyire lesz sikeres - vagy más megoldást keresni.
  • ozymandias
    https://24.hu/kulfold/2019/02/11/gripen-f35-vadaszgep-usa-orban-kormany/

    Ezt majd véleményezik a nálam avatottabb tudással bíró fórumos kollégák...

    Aki kapásból eszembe jut, azok a célok. Támadni akarunk vagy olyan védelemre szert tenni, aminél a támadó elgondolkodik!? Ha támadni akarunk, akkor kit!? Ki ellen akarunk F35-öt!?
    Ahogy én látom ezt:
    "Aki kapásból eszembe jut, azok a célok"
    Pontosan ugyan azok a célok, melyekre a Gripenek is vannak - csak annál magasabb szinten képes ezeket megoldani. Olyan, az én olvasatomban nem létezik, hogy egy gép túl jó. Túl drága lehet, de aki benne ül és lőnek rá, annak nincs olyan, hogy túl jó gépben ül.

    "Támadni akarunk vagy olyan védelemre szert tenni, aminél a támadó elgondolkodik!?"
    Ugyanerre vannak a Leopardok meg a többi cucc. Az "ellen" kiszámolja, mekkora áldozatért mekkora nyereségre tehet szert. Ennek egyik elemét a jobb technika emeli. A politikai részhez szintén hozzátesz (közelebbi USA kötődés, lásd törökök huzavonája).

    "Ha támadni akarunk, akkor kit!?"
    Akit kell, nem része a gép alkalmasságának vizsgálatához. Jelenlegi állapotában is az F-35 a környéken mindenkit seggre ültet. Márpedig konfliktusra nem Nepálban készül az MH.

    "Ki ellen akarunk F35-öt!?"
    Same. Bárki ellen, aki ellen a vezetés gondolja vagy muszáj. Pont, ahogy a Leókat is. A meglévő fegyver nem alakítja ki a helyzetet, csak használják benne.

    molnibalage
    Ki látja előre 30+ évre, hogy mit kell majd csinálni? A kérdés az, hogy ki és hol képzeli el a képességek maximumát és ehhez milyen külpolitikai szerepvállalást képzelt el.

    2026-os F-35A vételnek nincs értelme. Vagy még 10 év lízinget rá kéne dobni vagy megvenni őket és még 10-15 évig kihajtani őket. 2030 után az F-35A pont olyan bejáratott lesz, mint ma az F-16C. Akkor lehet töprengeni a hogyan továbbon, hogy Gripen E - ha egyáltalán gyártják-e majd és mennyire lesz sikeres - vagy más megoldást keresni.
    Na itt majd kiderül, hogy a politika vagy a katonák döntenek...
    De azért mekkorát fordult az MHval a világ - pár éve volt a Gripent leszámítva operetthadsereg feeling, most meg megy a válogatás a Top eszközökből XD
  • ozymandias
    https://24.hu/kulfold/2019/02/11/gripen-f35-vadaszgep-usa-orban-kormany/

    Ezt majd véleményezik a nálam avatottabb tudással bíró fórumos kollégák...

    Aki kapásból eszembe jut, azok a célok. Támadni akarunk vagy olyan védelemre szert tenni, aminél a támadó elgondolkodik!? Ha támadni akarunk, akkor kit!? Ki ellen akarunk F35-öt!?
    Kizárólag Orbán külkapcsolatainak normalizálást célozzák ezek a beszerzések, honvédelmi szempontok szinte semmit nem számítanak.
  • beta
    Kizárólag Orbán külkapcsolatainak normalizálást célozzák ezek a beszerzések, honvédelmi szempontok szinte semmit nem számítanak.
    1. Mit fognak ezek szerinted O. külkapcsolatain normalizálni, tekintve hogy ebben a kormányzati ciklusban max néhány kis helikopter meg a cseh kézifegyverek érkezhetnek be? Mire a beszerzések nagy tömege beérkezik és azokat ki kell fizetni, addigra lehet hogy nem is Orbán a miniszterelnök.
    2. Mit kellene SZERINTED ahhoz beszerezni, hogy honvédelmi szempontok is számítsanak?!!
  • emel
    1. Mit fognak ezek szerinted O. külkapcsolatain normalizálni, tekintve hogy ebben a kormányzati ciklusban max néhány kis helikopter meg a cseh kézifegyverek érkezhetnek be? Mire a beszerzések nagy tömege beérkezik és azokat ki kell fizetni, addigra lehet hogy nem is Orbán a miniszterelnök.
    2. Mit kellene SZERINTED ahhoz beszerezni, hogy honvédelmi szempontok is számítsanak?!!
    1. Olyan országoktól történnek a beszerzések, amelyek joggal orrolnak Orbánra a demokráciarombolása és a NATO-beli megbízhatatlansága miatt. Orbán abból indul ki - nem is alaptalanul - hogy a beszerzések lenyugtatják őket. Nem véletlenül csak akkor kezdett el beszerzéseket, amikor külpolitikailag szükségessé vált, a nyolc év alatt meg csak megszorított a hadseregben. És természetesen Orbán nem tervez azzal, hogy más lesz a miniszterelnök.

    2. Így hirtelen teljes választ nem tudok adni. De én eleve máshogy álltam volna az egészhez. Először is nem vertem volna szét a nemzeti egységet és nemzeti honvédelmi tervet készítettem volna. A hadseregben is fontos a folyamatos fejlesztés és a minél hamarabbi. Talán először a logisztika fejlesztésének álltam volna neki és a meglévő eszköztár felülvizsgálatának. Valamint elől lett volna még a kézifegyverek és valami gyalogsági harcjármű beszerzése.
  • beta
    Kizárólag Orbán külkapcsolatainak normalizálást célozzák ezek a beszerzések, honvédelmi szempontok szinte semmit nem számítanak.
    Én nagyon nem ez látom. A beszerzések pontosan a legkritikusabb területekre fókuszálnak. A 40 éves harckocsik és 35+ éves Kubok leváltása a cél, illetve a felszámolt önjáró lövegek pótlása.

    Az meg merő illúzió, hogy ennyire aprópénzzel külkapcsolatokat normalizálsz. 1 mrd EUR a német szinten nem tétel. Ez kb. kerekítési hiba a gazdaság teljesítményében. Ha valakiért enged sokkal fontosabb dolgok terén, akkor az kb. annak jele, hogy mennyire gerinctelen és elvtelen politikát folytat.
  • molnibalage
    A beszerzések pontosan a legkritikusabb területekre fókuszálnak.
    Pontosan erről van szó. Már nem lehetett tovább húzni, és mivel látványosan beindultak a szomszédok / szövetségesek is a beszerzésekkel...hát nekiálltak.
  • A NATO egysége is kérdőjeles jelenleg. A vak is látja, hogy a formálódó francia-német tengely a brexit mellé és a folyamatos Trump-káosz, az oroszokkal folytatott német háttéralkuk és egyéb lépések is arról árulkodnak, hogy a NATO egysége erősen véleményes. Jelenleg van egy USA igény az oroszok ellen, ami alapján az ukránokig akarják tolni a NATO ütközőzónáját, de ezt itt Európában nem támogatják teljes mellszélességgel a németek és franciák... ezen felül más nem nagyon van a NATO életében.

    Az F-35-ös esetében molnibalage meglátása a jó, ugyanis az a gép még mindig nem kiforrott, továbbá a jelenlegi hadviselési környezetből kilóg, felfelé. Azaz, túl komplex, komoly információs hálózattal megtámogatva van értelme (minden másra ott a Gripen, Rafale, F-16V, Typhoon), alkatrészei drágák, képességei messze túlmutatnak a szükségesen. Egyelőre.
    Lássuk be, a békéhez szükséges elrettentéshez bőven elég a Gripen, ha van belőle elég és van is hozzá fegyverzet, hajózó és műszaki állomány.
    Légtérrendészeti célra tolni az üzemidőt feleslegesen egy 5. gen sárkányba szerintem luxus.
    S-Klasse Mercivel telekre járni, meg agglomerációba munkába ingázni hasonló mutatvány kb.
    2030 után valószínű már az F-35 lesz az általánosan elfogadott harcászati repülőgép, akkor már érdemes lesz abba az irányba elmozdulni.

    Amúgy, meg csak azért vásárolni ilyet, hogy el- és lekötelezett híveivé váljunk egy olyan tengerentúli hatalomnak, amelyik ezáltal képes nyílt konfrontációra késztetni minket a közelünkben levő atomhatalommal szemben, akitől ráadásul stratégiailag is függünk, nos nem szerencsés.
  • Az európai karbantartási rendszer részei:

    "The F-35 programme is based on a global support solution concept. This is the most cost effective way to deliver the F-35 support solution and is based on economies of scale,"

    "The UK is establishing an F-35 airframe maintenance facility at RAF Marham to maintain UK aircraft.
    Regional Airframe 'Heavy' MRO&U and Engine MRO&U will be undertaken in Italy and Turkey."

    Britain must send its F-35s to Italy for heavy overhauls and ship the engines to Turkey for overhauls and upgrades
    BAE Systems will maintain an airframe maintenance, repair, overhaul and upgrade (MRO&U) capability at RAF Marham

    The U.S. Government selected the FACO in Cameri to be the European Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade Center of Excellence

    European maintenance hub in the Netherlands
    The US Department of Defense announced today that the Netherlands will store all the parts of the F-35 airplanes in Europe. The Netherlands will be responsible for storage, shipping and management of spare parts of over four hundred F-35s for the coming decades. The Royal Air Force Logistics Center Woensdrecht (LCW) will hold main responsibility for the storage of the equipment. In addition, some 70 Dutch companies will benefit from this contract.

    Maintenance on the F-35 will be handled in a smart way. The components are stored in a central warehouse in the Netherlands. From there, they can quickly be packaged and shipped, with customs clearance and export licenses. The European Warehouse at the LCW will also have a post at Schiphol, because transport not only goes by road, but also by air. A so-called control tower streamlines logistics processes. With the approach proposed by the Netherlands, logistics costs are kept low, stocks optimized and the availability of F-35 devices ensured. The Pentagon chose the Dutch proposal because of this integrated approach.

    The new warehouse is the first step towards a modern logistics concept for F-35 parts in Europe. Additionally, it shows that The Netherlands is a leader in logistics.

    Engine maintenance
    The Netherlands was previously selected as one of the four countries that will service the engines of the new fighter aircrafts, together with Australia, Norway and Turkey. At the LCW, a test facility and workshop are being built as part of the global maintenance infrastructure for the F-35 engines. In addition to engine maintenance, the F-35 starter engine and landing mechanism, this is the fourth success in maintaining the F-35 for the Netherlands in a short period of time.


    The maintenance center, currently under construction at Rygge Air Base, is planned to serve US-made fighter jets from across Europe.
  • beta
    1. Olyan országoktól történnek a beszerzések, amelyek joggal orrolnak Orbánra a demokráciarombolása és a NATO-beli megbízhatatlansága miatt. Orbán abból indul ki - nem is alaptalanul - hogy a beszerzések lenyugtatják őket. Nem véletlenül csak akkor kezdett el beszerzéseket, amikor külpolitikailag szükségessé vált, a nyolc év alatt meg csak megszorított a hadseregben. És természetesen Orbán nem tervez azzal, hogy más lesz a miniszterelnök.

    2. Így hirtelen teljes választ nem tudok adni. De én eleve máshogy álltam volna az egészhez. Először is nem vertem volna szét a nemzeti egységet és nemzeti honvédelmi tervet készítettem volna. A hadseregben is fontos a folyamatos fejlesztés és a minél hamarabbi. Talán először a logisztika fejlesztésének álltam volna neki és a meglévő eszköztár felülvizsgálatának. Valamint elől lett volna még a kézifegyverek és valami gyalogsági harcjármű beszerzése.
    Hát a logisztikát hiaba fejleszted. Azzal nem tudsz lőni. A meglévő eszköztárat felülvizsgálták. Megállapították, hogy nincs is meglévő eszköztár. Ami van nem jo semmire, meg csak szégyenkezünk a szövetségesek előtt velük.
  • Allesmor Obranna
    A NATO egysége is kérdőjeles jelenleg. A vak is látja, hogy a formálódó francia-német tengely a brexit mellé és a folyamatos Trump-káosz, az oroszokkal folytatott német háttéralkuk és egyéb lépések is arról árulkodnak, hogy a NATO egysége erősen véleményes. Jelenleg van egy USA igény az oroszok ellen, ami alapján az ukránokig akarják tolni a NATO ütközőzónáját, de ezt itt Európában nem támogatják teljes mellszélességgel a németek és franciák... ezen felül más nem nagyon van a NATO életében.
    Pontosan így van. Ezért nekünk a lengyelek - románok mellől ezért életbevágóan fontos hogy a lehető leginkább az "amerikásos" táborból amennyire lehet kiváljunk, és megoldva az amúgy sajnos szintén valós problémáinkat de feltakarjunk végre a francia - német tengelyre!
    Persze ezt a lehető legjobb volna úgy megcsinálni, ha a migráció kérdésében végre belátná ez a két nagy csodálatos és tévedhetetlen nemzet, hogy alapokban nekünk volt, és van igazunk...

    Nem lesz egyszerű.
  • Allesmor Obranna
    A NATO egysége is kérdőjeles jelenleg. A vak is látja, hogy a formálódó francia-német tengely a brexit mellé és a folyamatos Trump-káosz, az oroszokkal folytatott német háttéralkuk és egyéb lépések is arról árulkodnak, hogy a NATO egysége erősen véleményes. Jelenleg van egy USA igény az oroszok ellen, ami alapján az ukránokig akarják tolni a NATO ütközőzónáját, de ezt itt Európában nem támogatják teljes mellszélességgel a németek és franciák... ezen felül más nem nagyon van a NATO életében.

    Az F-35-ös esetében molnibalage meglátása a jó, ugyanis az a gép még mindig nem kiforrott, továbbá a jelenlegi hadviselési környezetből kilóg, felfelé. Azaz, túl komplex, komoly információs hálózattal megtámogatva van értelme (minden másra ott a Gripen, Rafale, F-16V, Typhoon), alkatrészei drágák, képességei messze túlmutatnak a szükségesen. Egyelőre.
    Lássuk be, a békéhez szükséges elrettentéshez bőven elég a Gripen, ha van belőle elég és van is hozzá fegyverzet, hajózó és műszaki állomány.
    Légtérrendészeti célra tolni az üzemidőt feleslegesen egy 5. gen sárkányba szerintem luxus.
    S-Klasse Mercivel telekre járni, meg agglomerációba munkába ingázni hasonló mutatvány kb.
    2030 után valószínű már az F-35 lesz az általánosan elfogadott harcászati repülőgép, akkor már érdemes lesz abba az irányba elmozdulni.

    Amúgy, meg csak azért vásárolni ilyet, hogy el- és lekötelezett híveivé váljunk egy olyan tengerentúli hatalomnak, amelyik ezáltal képes nyílt konfrontációra késztetni minket a közelünkben levő atomhatalommal szemben, akitől ráadásul stratégiailag is függünk, nos nem szerencsés.
    -Franciákkal közösködni mondjuk USA ellenében? Soha. A franciáknál aljább "szövetséges" nincs (max. román). Akkor már inkább az oroszok, pedig az tőlem aztán nagy szó....
    -Az F-35 esetében műszaki, katonapolitikai szempontból teljesen egyetértek azzal, amit írsz - viszont van itt két faktor. Egyrészt egy pilótának, aki belerepül az ellenséges légvédelembe, nincs olyan, hogy túl jó. Neki ez a bőrére megy. Meséld el neki, hogy ebben az öregebb gépben 20%-al nagyobb eséllyel halsz meg, aztán küld útjára....
    Ráadásul a HUF kis létszámú. Másrészt az F-35 lehet nem kiforrott éppen, de 2026-ra már az lesz (mai rendeléssel mondjuk akkorra ideérhet), ráadásul ha akkor kezdesz dönteni, 2035, mire leszállítják. Addigra Szu-57 is elterjedt lesz....
    -NATO esetében a nagy gond, hogy 1991-ben nem szűnt meg. Gyak ugyan az van vele, mint az EU-val: meg kéne újítani alapjaiban, mert ettől függetlenül szükséges és hasznos. Amit ázsiába tervez az USA, a Japán-indiai-Ausztrál katonai szövetség, annak van jövője, mert az megfelelő reakció az adott fenyegetésre. A NATO így, ebben a formában nem rossz, de sokkal jobb is lehetne (de hogy Ukrajna a része legyen, az kb. a teljes megsemmisítésével lenne egyenértékű. A balti államok felvétele is nettó baromság volt).
  • angelsoul
    -Franciákkal közösködni mondjuk USA ellenében? Soha. A franciáknál aljább "szövetséges" nincs (max. román). Akkor már inkább az oroszok, pedig az tőlem aztán nagy szó....
    -Az F-35 esetében műszaki, katonapolitikai szempontból teljesen egyetértek azzal, amit írsz - viszont van itt két faktor. Egyrészt egy pilótának, aki belerepül az ellenséges légvédelembe, nincs olyan, hogy túl jó. Neki ez a bőrére megy. Meséld el neki, hogy ebben az öregebb gépben 20%-al nagyobb eséllyel halsz meg, aztán küld útjára....
    Ráadásul a HUF kis létszámú. Másrészt az F-35 lehet nem kiforrott éppen, de 2026-ra már az lesz (mai rendeléssel mondjuk akkorra ideérhet), ráadásul ha akkor kezdesz dönteni, 2035, mire leszállítják. Addigra Szu-57 is elterjedt lesz....
    -NATO esetében a nagy gond, hogy 1991-ben nem szűnt meg. Gyak ugyan az van vele, mint az EU-val: meg kéne újítani alapjaiban, mert ettől függetlenül szükséges és hasznos. Amit ázsiába tervez az USA, a Japán-indiai-Ausztrál katonai szövetség, annak van jövője, mert az megfelelő reakció az adott fenyegetésre. A NATO így, ebben a formában nem rossz, de sokkal jobb is lehetne (de hogy Ukrajna a része legyen, az kb. a teljes megsemmisítésével lenne egyenértékű. A balti államok felvétele is nettó baromság volt).
    Egyetértek.
  • A Red Flag az marketing vagy valós szimuláció?
    Mert csak a "kill ratio" alapján meg kell várni míg a a környék bevásárol F-16-ból és venni két századot ebből a csodagépből :)

  • Anti
    A Red Flag az marketing vagy valós szimuláció?
    Mert csak a "kill ratio" alapján meg kell várni míg a a környék bevásárol F-16-ból és venni két századot ebből a csodagépből :)

    Hát sok milliárd dollár, amit erre elköltenek elég drága marketing lenne :D
    Konkrétan azért van megtartva a mai napig a szuperszámítógépek korában is (amelyek aztán lassan mindent leszimulálnak), mert a legjobban képes hozni egy valód konfliktus minden szintjét (és itt most nem csak a gépek közti összecsapásokra kell gondolni, hanem a maintenance, az irányítás, a logisztika számára is kőkemények ezek a gyakorlatok). Ott konkrétan a hangárokban és műhelyekben pl. szimulálják, hogy a legmagasabb hardrafoghatóságot elérjék, a sérült gépek fogadását és javítását, kibertámadás esetén hogy maradjon zavartalan a kiszolgálás, stb. A levegeőben meg nyilván az aktuális ellenséget meg újabban az A2/AD áttörést (legalábbis amit hallottam meg kihámoztam a videókból).

    Maga a kill ratio az egy érdekes szám, mert nem tuduk, hányas felállás, kinek volt AWACS támogatás, hány stealth gép vett részt oldalanként - vagyis a lényeget.
    De az F-22-es számaival összevetve adhat egy valós képet (124:1) - főleg, hogy ez egy csapásmérő.... végül is egy alaposan megtervezett szerkentyű, nem a semmiért került ennyibe. A képességeknek ára van.

    Szerintem simán megérné venni, a későbbi szériákból, a gripenek kifutására, de ez totál magánvélemény, biztos cáfolható.

Ugrás a fórum topichoz