A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Súlyosan megrongálódott a Nigériai Légierő egyik AW101-ese. Az elnöki flottából kapott két példány közül az egyik karbantartáson van jelenleg is, így a típus repülőképes példánya nélkül maradtak.
Az Izrael Légierő hamarosan elindítja a CH-53 szállítóhelikopterek lecserélési procedúráját. A hírek szerint két nyugati cég pályázik, a Lockheed Martin – mely nemrég vásárolta fel a Sikorsky Aircraft vállalatot – a típus legújabb, növelt kapacitású verziójával, a CH-53K King Stalionnal, míg a Boeing a CH-47F Chinook tandemrotoros forgószárnyast ajánlja.
—
52 Super Mushshak beszerzésével fejleszti kiképzési kapacitását a Török Légierő. Az alapfokú repülési tudás megszerzésében segítséget nyújtó gépeket Pakisztánból szerezik be. Ismert a két ország jó katonai viszonya, így nem meglepő az üzletköztés.
6 hónappal az első, 39-8-as számú Gripen E rollout ünnepsége után Lars Ydreskog, a Saab Aeronautics műveleteinek vezetője bejelentette, hogy a gép szűzfelszállását 6 hónappal eltolják, így az év vége helyett 2017 második negyedévében ejtik meg azt. A döntés hátterében az áll, hogy előbb a gép integrált, megosztott moduláris felépítésű avionikáját (Distributed Integrated Modular Avionics – DIMA) kvalifikálják a kereskedelmi repülésben jelen lévő standardoknak megfelelően. A DIMA lehetővé teszi a mérnököknek, hogy új funkciókkal lássák el a vadászbombázót anélkül, hogy a repülési szoftverekbe belenyúlnának. Az első repülés eltolása ellenére a cég bevallása szerint nem csúszik az első svéd és brazil gépek leszállításának 2019-es határideje.
—
Ukrajnában befejeződött az első An-132-es összeszerelése. A típust idáig csak a Szaúdi Királyi Légierő rendelte meg, de a hazai rendszeresítésében is bíznak a gyártónál.
—
Az Airbus Helicopters leszállította az első hármat a megrendelt 11 AS565 MBe Panther helikopterből a PT Dirgantara Indonesia vállalatnak, ahol a tengeralattjáró harchoz szükséges felszerelésekkel látják el a forgószárnyasokat. Az átadási ceremóniára a gyártó Marignane-i főhadiszállásán került sor, ahol az Indonéz Haditengerészet mellett a védelmi minisztérium küldöttsége is tiszteletét tette. A 2014-ben aláírt szerződés szerint 2018-ra kell átadniuk az utolsó példányokat, melyek egyébként nagyobb teherbírásukban különböznek a Panther többi verziójától. Maximális felszálló tömegük 4500 kg, ezt ki is használják majd a tengeralattjárók elleni hadviselés során.
—
Az indiai kormány jóváhagyta a haditengerészet kérését újabb 12 Do 228-as beszerzésére. A gépeket a Hindustan Aeronautics Limited üzemeiben építik majd licenc alapján.
—
Megduplázódott a Fehérorosz Légierő Jak-130-as gépeinek száma, miután az Orosz Repülőgépgyártó Konzorcium a 2015-ben átadott 4 példány után ismét hasonló mennyiséget szállított le a 116. légibázis számára.
—
Törökországban megkezdték a hazai fejlesztésű UMTAS tankgyilkos rakéták tesztelését. A Roketsan által fejlesztett fegyvert két verzióban gyártják, félaktív-lézeres vezérlésű és infravörös önirányítású változatot is indítottak már a szintén hazai gyártású T-129 ATAK harci helikopter szárnyai alól.
Orosz források szerint a Szíriában lezuhant MiG-29K vesztét nem a repülőgép technikai gondjai okozták, hanem az Admiral Kuznyecov fékezőkábeleinek hibája. 3 vadászbombázó tért vissza repülésből és készült leszállni, ám a második gép a fedélzetet érés közben megrongálta a második és harmadik drótkábelt. A hajó személyzete megpróbálkozott a megsérült kábelek kicserélésével, de nem sikerült időben befejezniük a javítást, ezért a közelben köröző harmadik MiG RD-33-asai – feltehetően a fellépő üzemanyaghiány miatt – leálltak, és a gép a tengerbe csapódott. A pilóta sikeresen katapultált, és kihalászták a tengerből.
Egy milliárd eurójába kerülhet a német adófizetőknek a közös európai tankerflottához való csatlakozás. Egyelőre Hollandia és Luxemburg írta alá a megállapodást, hogy közösen szereznek be és üzemeltetnek A330 MRTT tankereket, így kibővítve légierejük képességeit. Norvégia, Belgium és Németország is a csatlakozást fontolgatja, utóbbinak a számítások szerint akár 1 milliárd eurójába is kerülhet hosszútávon a képességbővítés. A német parlament ezen a héten hagyja jóvá a 2017-es katonai költségvetést, a programba való belépés esetén ebből 2,5 millió eurót kell elkülöníteniük csatlakozási díjnak.
—
Megkezdődtek az Lockheed Martin által az Amerikai Légierő T-X beszerzési programjára szánt T-50A tesztelési Greenville-ben.
—
Október 24-én sor került a Királyi Haditengerészet által megrendelt Merlin Mk.4 forgószárnyas első felszállására. Az AW101-es legújabb haditengerészeti feladatokra optimalizált verziója nagyfokú hasonlóságot mutat a régebbi Mk2-es verzióval, ezzel is könnyítve az üzemeltetők dolgát. A Brit Védelmi Minisztérium 25 Merlin Mk3/3A modernizálását rendelte meg az Mk4/4A sztenderdnek megfelelően, ezeket a helikoptereket 2017 és 2020 között állítják szolgálatba.
—