|

Európai helikopter “brazilosítva”: bemutatták Brazília első tengerészeti H225M-jét

Európában az utóbbi időszakban nem volt túl fényes az Airbus Helicopters (korábban Eurocopter) H225M karrierje – Lengyelországban egy közel 3 milliárd dolláros üzletet bukott el a gyártó vele –, a világ más részein sikeresnek bizonyul. Mexikó, illetve nem olyan régen Kuvait rendelt belőle nagyobb mennyiséget, Brazíliában pedig saját gyártósora is épült a típusnak. Ez utóbbi kapcsán adta hírül az Airbus Helicopters és helyi partnere, a Helibras, hogy hivatalosan is bemutatták az első olyan H225M-et, amelyet a dél-amerikai országban fejlesztettek tovább. Bár típusjelzésében ez nem nyilvánul meg, a helikopter többé-kevésbé új alváltozatnak is tekinthető, hiszen azt a brazil vállalat az ország haditengerészetének igényei alapján némileg átalakította.

A Brazil Haditengerészet így egy kifejezetten tengeri hadviselésre optimalizált H225M-et kaphat, ami a szállító feladatokon túl, felszíni egységek elleni tevékenységre és felderítésre-járőrözésre is kiválóan alkalmas. A Helibras új, saját fejlesztésű bevetéstervező rendszerrel látta el a helikoptert, aminek részét képezi a Telephonics (Griffon) APS-143C(V)3 OceanEye felderítő radar és a rádióelektronikai (SIGINT) hírszerző eszközök kibővített eszköztára. Ezen túlmenően megnövelték az aktív és passzív önvédelmi rendszerek számát, valamint integrálták az MBDA AM39 Exocet levegő-vízfelszín rakétát. Ez utóbbiból egyidejűleg kettőt hordozhat a helikopter, így elég potens hajók elleni képesség birtokába jut általa a Brazil Haditengerészet.

Az első, Brazíliában továbbfejlesztett H225M. A Helibras eddig is gyártotta a típust, ám most már saját alváltozattal is rendelkeznek |Fotó: Renato Olivas/Helibras

Az első, Brazíliában továbbfejlesztett H225M. A Helibras eddig is gyártotta a típust, ám most már saját alváltozattal is rendelkeznek |Fotó: Renato Olivas/Helibras ,

A brazilok H225M-jeinek utasterében helyet kapott egy taktikai bevetés-irányító állomás, amelynek segítségével a helikopter fedélzetén tartózkodó parancsnok a legfrissebb helyzetkép birtokában hozhatja meg döntéseit. De természetesen az sem baj, ha nincs a helyszínen: titkosított adatátviteli rendszeren keresztül a földön, vagy egy másik légi jármű fedélzetén is az információ birtokába juthat. A helikopter személyzetének munkáját a tengerészeti felderítő feladatok során segítheti majd az integrált, automatikus azonosító rendszer, ami a felszíni egységekről képes emberi beavatkozás nélkül eldönteni, mik is pontosan és milyen zászló alatt hajóznak.

Az első példányt múlt héten, október 27-én mutatták be a Minas Gerais államban található Itajubában, ami a Helibras központja. Hamarosan megkezdődik berepülési programja, először a gyártó, majd a Brazil Haditengerészet részéről, aminek végeztével 2018-ban kerülhet állományba. Brazília összesen 50 darabot rendelt a H225M-ből, amelyek közül 26-ot már leszállítottak a szárazföldi csapatoknak és a légierőnek. A típus teljes összeszerelése Itajubában történik, a részegységek gyártásában sok brazil alvállalkozó is részt vesz. A Helibras célja, hogy 2020-ra beszállítóik 50%-a helyi érdekeltségű legyen.

Fórum hozzászólások

  • fedett_mókus
    én is dudi :) igaz mi 8-an voltunk és semmi felszerelés nélkül (csak fegyver kb) ,elég kényelmes volt de rudi küldött vidit ahol tényleg felül 11 csupasz katona szóval el kellett fogadjam
    Befér oda 11 zsákos katona is.Na az úgy még nagyobb nyomortanya.
  • fedett_mókus
    én is dudi :) igaz mi 8-an voltunk és semmi felszerelés nélkül (csak fegyver kb) ,elég kényelmes volt de rudi küldött vidit ahol tényleg felül 11 csupasz katona szóval el kellett fogadjam
    Talán annyira ritka mégsem lehet a dolog mert tele van a YouTube hasonló videókkal
    pl.:
  • rudi
    Talán annyira ritka mégsem lehet a dolog mert tele van a YouTube hasonló videókkal
    pl.:
    rohadt kényelmesnek tűnik :D mint mondtam , elfogadom mert nem kötöttem ki hogy kell beférjenek , fair play
    dudi
    Befér oda 11 zsákos katona is.Na az úgy még nagyobb nyomortanya.
    gondolom halál , több órát a tököm se akarna így utazni , 8-an elég kényelmes volt az a 30 valahány perc
  • rudi
    Talán annyira ritka mégsem lehet a dolog mert tele van a YouTube hasonló videókkal
    pl.:
    Annyira nem ritka,hogyha egy amerikai raj nem Strykerrel vagy Bradleyvel megy hanem helikopterrel akkor 11-en vannak egy helikoptere.Márpedig az amerikaiaknál minden hadosztálynak meg dandárnak van saját külön bejáratú helikopter alegysége.
  • dudi
    Annyira nem ritka,hogyha egy amerikai raj nem Strykerrel vagy Bradleyvel megy hanem helikopterrel akkor 11-en vannak egy helikoptere.Márpedig az amerikaiaknál minden hadosztálynak meg dandárnak van saját külön bejáratú helikopter alegysége.
    van biza , AH64-ekkel , UH60-okkal , drónokkal minden Isten haragjával , régen is volt már nekik
  • Gyurma
    A h225m-et hforce 3-as opcióval rendeltük?
    Elméletileg azzal, bár a magyar H225M esetében hogy egy mondatban szerepelt ez a két szó arra én sem emlékszem...
  • arcas
    Igen, köszi, de a HForce level szintjére gondoltunk...1, 2 vagy 3? Ezt nem publikálták még korábban...erre lennénk kíváncsiak.
    "combined with a large cabin designed to carry up to 28 troops and powerful air-to-ground and air-to-surface armament as well as electronic warfare systems allow the H225M to carry out the most demanding missions."
  • Úgy emlékszem, hogy a Budaörsön osztogatott Aero különkiadás vonatkozó cikke (nem emlékszem pontosan, de) azt írja, hogy a 225m-ek Hforce fegyverrendszere fejlettebb lesz a 145m-eknél. Arról pedig tudjuk, hogy 3-as. Nyilvánvalóan lektorálták azt kellőképpen, mielőtt kimehetett. Talán tekinthetjük hivatalos információnak.
  • Gaudi
    Úgy emlékszem, hogy a Budaörsön osztogatott Aero különkiadás vonatkozó cikke (nem emlékszem pontosan, de) azt írja, hogy a 225m-ek Hforce fegyverrendszere fejlettebb lesz a 145m-eknél. Arról pedig tudjuk, hogy 3-as. Nyilvánvalóan lektorálták azt kellőképpen, mielőtt kimehetett. Talán tekinthetjük hivatalos információnak.
    Elnézést tévedtem. A Harcihelikopter blog egyik cikkében olvastam ezt. My bad.
  • Azzal, hogy szóba került a UH-60 kapcsán az áthajtóművezés, bevillant, hogy mintha olvastam volna olyat korábban, hogy nem az a legerősebb/legjobb hajtómű, ami a EC725 / H225 családban szállítanak.
    Most így utánaolvasva, elvileg létezhet a Makila 2B hajtómű is. A Makilla 2-nek 2 upgradejét készítették el: egyrészt a 2A1-et (minimál upgrade, minimál többletköltséggel), és elvileg létezik egy 2B is. Ha minden igaz 2014-től folytak tesztelések 2B-vel is, még talán integrálás is megtörtént (2015 végére ígérték), de az olajipari piac megzuhanása miatt az Airbus végül is nem kínálja ezzel a H225-ös családot.
    Tudtok erről többet? Mert azért mostanában már felfut a H225 megrendelési állománya, így pedig talán elképzelhető az opciós hajtómű rendelése is. Elvileg nem csak nagyobb 1200 fonttal nagyobb maximális teljesítményre képes, de ami talán még fontosabb, 4000 óránként kell csak nagyjavítani.
  • Centurio
    "combined with a large cabin designed to carry up to 28 troops and powerful air-to-ground and air-to-surface armament as well as electronic warfare systems allow the H225M to carry out the most demanding missions."
    "HForce is offered with different options and armaments.

    Option 0: Fixed parts and capabilities; structural parts and harnesses

    Option 1: Ballistic armed scout (Pilot firing with HMSD)

    Option 2: Ballistic light attack (Gunner firing with EOS or pilot firing with HMSD)

    Option 3: Ballistic and guided light attack (Gunner firing with EOS or pilot firing ballistic with HMSD)

    HForce’s flexible architecture permits aircraft to be retrofit with any available armament."

    "Aircraft retrofitted with the basic “Fitted for but not with” capability (option 0) can become potential light attack helicopters, ready for weapons installation at any time."
  • Terminator
    "Hét emberrel a fedélzetén zuhant a tengerbe a dél-koreai tűzoltóság egyik Airbus H225 Super Puma típusú mentőhelikoptere.
    A gépet 14 órányi keresés után, pénteken találták meg a Dokdo-szigetek közelében. Nincs jele annak, hogy bárki túlélte a katasztrófát - jelentette a helyi média.
    A parti őrség egyik tisztségviselője azt közölte: a roncs 70 méter mélyen van a vízfelszín alatt. Az Airbus H225 Super Puma típusú helikopter azután tűnt el, hogy kimentett a tengerből egy bajba jutott, sérült halászt. A szóban forgó Dokdo-szigetek vitatott hovatartozású terület a Kelet-kínai-tengeren, Japán is magának követeli az általa Takesimának nevezett szigeteket. Lezuhanása okát egyelőre nem tudják."

    (Reggel óta hallgatom, hogy óránként elmondják a hírekben a Petőfi rádióban, de a típust nem merik bemondani...)
    Azt hiszem a kivizsgálás eredménye kritikus lesz a H225 jövője szempontjából.
    Ha ennek is széthullott a reduktora akkor az Airbus Helicopters nagyon nagy sz.ban lesz…
  • rudi
    Azt hiszem a kivizsgálás eredménye kritikus lesz a H225 jövője szempontjából.
    Ha ennek is széthullott a reduktora akkor az Airbus Helicopters nagyon nagy sz.ban lesz…
    Meg mi is, mert akkor eléggé leszűkül a helyette választható gépek köre ... vagy nagyon kitolódik a reduktor-probléma megoldásának a kiviteli határideje, ezzel a gépek leszállítása - ha még ezután is élni fog a megrendelés.
  • rudi
    Azt hiszem a kivizsgálás eredménye kritikus lesz a H225 jövője szempontjából.
    Ha ennek is széthullott a reduktora akkor az Airbus Helicopters nagyon nagy sz.ban lesz…
    Csak abban az esetben, ha a lezuhant gép már az új csapágyazással rendelkezett...
  • SilvioD
    Ez számunkra hordoz kockázatot a megrendelésünkkel kapcsolatban?
    Ami ebben a lenyeg, hogy a kiemelt roncs alapjan nem az tortent, mint Norvegiaban.
  • Csak mert jól néz ki (bár értelme legfeljebb buckalakók ellen van...)

    Francia Légierő Super Puma a Belga FN cég M3M / GAU-21 12,7 mm-es nehéz gp.val az ajtóban.
    [​IMG]
    És a nehéz gp. működés közben (egy CH-53 rámpáról…)
  • [​IMG]

    "2 H225 operated by Air Center Helicopters Inc. perform a vertical replenishment mission on the U.S. Navy’s USS Abraham Lincoln aircraft carrier. ACHI owns a fleet of 17 repurposed H225s, 10 of which are in service with the U.S. Armed Forces. The remaining seven will enter operation in March 2020.
    copyright ACHI Rod Tinney"
  • rudi
    Csak mert jól néz ki (bár értelme legfeljebb buckalakók ellen van...)

    Francia Légierő Super Puma a Belga FN cég M3M / GAU-21 12,7 mm-es nehéz gp.val az ajtóban.
    [​IMG]
    És a nehéz gp. működés közben (egy CH-53 rámpáról…)
    Mintha egy másik helikopter követné a "lőgyakorlatot végrehajtó" helikoptert.....:)

Ugrás a fórum topichoz