|

Európai helikopter “brazilosítva”: bemutatták Brazília első tengerészeti H225M-jét

Európában az utóbbi időszakban nem volt túl fényes az Airbus Helicopters (korábban Eurocopter) H225M karrierje – Lengyelországban egy közel 3 milliárd dolláros üzletet bukott el a gyártó vele –, a világ más részein sikeresnek bizonyul. Mexikó, illetve nem olyan régen Kuvait rendelt belőle nagyobb mennyiséget, Brazíliában pedig saját gyártósora is épült a típusnak. Ez utóbbi kapcsán adta hírül az Airbus Helicopters és helyi partnere, a Helibras, hogy hivatalosan is bemutatták az első olyan H225M-et, amelyet a dél-amerikai országban fejlesztettek tovább. Bár típusjelzésében ez nem nyilvánul meg, a helikopter többé-kevésbé új alváltozatnak is tekinthető, hiszen azt a brazil vállalat az ország haditengerészetének igényei alapján némileg átalakította.

A Brazil Haditengerészet így egy kifejezetten tengeri hadviselésre optimalizált H225M-et kaphat, ami a szállító feladatokon túl, felszíni egységek elleni tevékenységre és felderítésre-járőrözésre is kiválóan alkalmas. A Helibras új, saját fejlesztésű bevetéstervező rendszerrel látta el a helikoptert, aminek részét képezi a Telephonics (Griffon) APS-143C(V)3 OceanEye felderítő radar és a rádióelektronikai (SIGINT) hírszerző eszközök kibővített eszköztára. Ezen túlmenően megnövelték az aktív és passzív önvédelmi rendszerek számát, valamint integrálták az MBDA AM39 Exocet levegő-vízfelszín rakétát. Ez utóbbiból egyidejűleg kettőt hordozhat a helikopter, így elég potens hajók elleni képesség birtokába jut általa a Brazil Haditengerészet.

Az első, Brazíliában továbbfejlesztett H225M. A Helibras eddig is gyártotta a típust, ám most már saját alváltozattal is rendelkeznek |Fotó: Renato Olivas/Helibras

Az első, Brazíliában továbbfejlesztett H225M. A Helibras eddig is gyártotta a típust, ám most már saját alváltozattal is rendelkeznek |Fotó: Renato Olivas/Helibras ,

A brazilok H225M-jeinek utasterében helyet kapott egy taktikai bevetés-irányító állomás, amelynek segítségével a helikopter fedélzetén tartózkodó parancsnok a legfrissebb helyzetkép birtokában hozhatja meg döntéseit. De természetesen az sem baj, ha nincs a helyszínen: titkosított adatátviteli rendszeren keresztül a földön, vagy egy másik légi jármű fedélzetén is az információ birtokába juthat. A helikopter személyzetének munkáját a tengerészeti felderítő feladatok során segítheti majd az integrált, automatikus azonosító rendszer, ami a felszíni egységekről képes emberi beavatkozás nélkül eldönteni, mik is pontosan és milyen zászló alatt hajóznak.

Az első példányt múlt héten, október 27-én mutatták be a Minas Gerais államban található Itajubában, ami a Helibras központja. Hamarosan megkezdődik berepülési programja, először a gyártó, majd a Brazil Haditengerészet részéről, aminek végeztével 2018-ban kerülhet állományba. Brazília összesen 50 darabot rendelt a H225M-ből, amelyek közül 26-ot már leszállítottak a szárazföldi csapatoknak és a légierőnek. A típus teljes összeszerelése Itajubában történik, a részegységek gyártásában sok brazil alvállalkozó is részt vesz. A Helibras célja, hogy 2020-ra beszállítóik 50%-a helyi érdekeltségű legyen.

Fórum hozzászólások

Ugrás a fórum topichoz