|

Öreg csataló, nem vén csataló!

A műszaki életnek szinte minden területén találkozhatunk olyan, kivételesen jól sikerült konstrukciókkal, amik az általános vélekedés szerint egész egyszerűen elpusztíthatatlanok, és valószínűleg sosem fognak kikopni a használatból. Ez a katonai repülés világára is igaz: több olyan repülőgéptípust is felsorolhatnánk, amik évtizedek óta derekasan szolgálják tulajdonosaikat, nyugdíjazásukról pedig szó sincs. Az egyik ilyen a Douglas DC-3, vagy katonai típusjelzéssel C-47 Dakota, amelynek késői leszármazottai a mai napig húzzák az igát a világ számos részén. Sőt, még az is előfordulhat, hogy évtizedekkel később tervezett repülőgépeket váltanak le velük – amire most reális esély van, mégpedig a Fülöp-szigeteken.

A közelmúltban több ízben is beszámoltunk róla, hogy a távol-keleti ország újraindítja 10 darab Rockwell OV-10 Bronco CAS repülőgépének leváltását célzó tenderét. Az igencsak problémás beszerzési eljárás most talán elérheti célját, amit a potenciális jelentkezők is megéreztek, ugyanis sorra nyújtják be ajánlataikat. A piacon elérhető, mindenki számára ismert típusok (például az EMB-314 Super Tucano vagy az AT-6B Texan II) mellett most egy ritkán látott, ám mégis kultikus repülőgép is megjelent a listán: a Basler BT-67.

Fülöp-szigeteki OV-10

A Fülöp-szigetek légierejének egyik OV-10 Bronco típusú gépe 2011 májusában | Fotó: teejz, Wikipedia ,

Valószínűleg ebből még nem sokan jöttek volna rá, miről is van szó, pedig igaz: a Douglas DC-3 modernizált változatáról beszélünk. A Basler Turbo Conversions az 1990-es évek óta foglalkozik a típussal, amely jelentős fejlesztésen esett át. Pratt & Whitney Canada PT6A-67R turbopropelleres hajtóművet kapott, meghosszabbították a törzset, átvizsgálták és megerősítették a szárnyakat és a sárkányszerkezetet, illetve a 21. századi előírásoknak megfelelő fedélzeti rendszereket építettek be. A Fülöp-szigeteknek szóló, október 12-én benyújtott ajánlatban ezen felül szerepel még időjárásradar, előretekintő infravörös szenzor (FLIR), valamint NVG-kompatibilis pilótafülke – tehát a BT-67 éjszakai bevetéseket is gond nélkül teljesíthet.

A Kenn Borek Air által üzemeltetett Basler BT-67-es a déli-sarkvidéki Williams Field repülőtéren | Fotó: Timothy Smith, Wikimédia Commons

A Kenn Borek Air által üzemeltetett Basler BT-67-es a déli-sarkvidéki Williams Field repülőtéren | Fotó: Timothy Smith, Wikimédia Commons ,

Igaz, hogy vetélytársaihoz képest nagyobb és nehezebb, de pont ebből fakad számos előnye is. A BT-67 ugyanis a CAS feladatkör mellett (amire kiválóan alkalmas, ezt a vietnami háború óta számos esetben bizonyították különböző átalakított C-47-esek) számos egyéb másra is használható: teher- személy- és sebesültszállításra, felderítésre, sőt, még tengerészeti járőrfeladatokra is. A Fülöp-szigetek tehát egy valódi „multi-role” platformmal gazdagodna a BT-67 képében.

A típusból egyébként eddig közel 60 példányt adtak el, amelyek a világ számos pontján üzemelnek polgári és katonai felhasználóknál egyaránt. Leginkább dél-amerikai országokban népszerű a felfegyverzett BT-67-es, a különböző drogkartellek és lázadó csoportok elleni harchoz ideális választás. Ehhez hozzájárul kiváló sérülésállósága, túlélőképessége, masszív szerkezete, ami kiegészül aktív és passzív önvédelmi rendszerekkel. Ráadásul könnyen üzemeltethető, nem igényel magas szintű infrastruktúrát, és az előkészítetlen repülőterek sem jelentenek gondot számára.