A tegnapi, Eurofightereket érintő, nem túl pozitív hír után újabb kellemetlen esetről kell számot adnunk a Luftwaffe kapcsán. A Német Szövetségi Köztársaság légierejére alaposan rájár a rúd az utóbbi időben, ezúttal a Tornado-flottát, konkrétan az ASSTA 3.1 modernizációs lépcsőfokon álló repülőgépeket sújtja hiba. A Luftwaffe tájékoztatása szerint egyelőre 39 példány kapta meg a csomagban található fejlesztéseket, így ezek mindegyikét repülési tilalom alá kellett helyezni a probléma megoldásáig. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy ezek között olyan Tornadók is találhatók, amelyek a törökországi Incirlikben települnek, és szíriai bevetéseket teljesítenek.
Maga a hiba egy rutinellenőrzés során került felszínre, jellege pedig prózai: egy, a pilóta és a fegyverrendszer-kezelő műszerfalán egyaránt megtalálható műszerről derült ki, hogy nem lehet megfelelően rögzíteni a helyére, ugyanis az erre szolgáló csavarkötés az elvártnál kisebb igénybevétel hatására is old. Ez pedig roppant veszélyes egy vadászbombázó pilótafülkéjében, így azonnal elrendelték a hiba kijavítását. „De miért telik ez olyan sok időbe?” – vetülhet fel a kérdés, amelyre a válasz a kanadai illetőségű beszállítóban keresendő. A főszerepet játszó műszer ugyanis a tengeren túlról származik, így beletelik némi időbe, amíg végig fut a rendszeren a javítási folyamat. Addig is, mind a 39 ASSTA 3.1-es Tornadót átvizsgálják, kiderítendő, hogy mindegyik esetében fennáll-e a probléma, illetve, hogy más műszerek csavarkötései is hibásak-e.
A Panavia Tornado, bár az 1970-es évek szülötte, a mai napig a Luftwaffe és több európai légierő gerincét alkotja – és fogja még jó néhány évig. A változtatható szárnynyilazású vadászbombázónak Németországban két változata áll szolgálatban: a csapásmérő IDS és az elektronikai hadviselésre optimalizált ECR. Utóbbi feladata a légvédelem elleni harc is, amihez rendelkezésre állnak az AGM-88 HARM levegő-föld rakéták is. A Luftwaffe jelenleg 90 és 100 közötti példányszámú Tornadóval rendelkezik, amelyek közül 85 (vegyesen a két verzió) kapja meg 2018-ig az ASSTA (Avionics System Software Tornado in Ada) 3.1 korszerűsítési csomagot. A továbbfejlesztés külsőleg semmiben sem módosítja a repülőgépeket, a pilóta és a fegyverrendszer-kezelő munkaállomása azonban teljesen átalakul, számos új felderítő és kommunikációs szoftver integrálása történik meg.